| 2006 : A Monacói Nagydíj sportfelügyelői hét és fél órával az időmérő edzés leintése után döntöttek Michael Schumacher ügyében, akinek |
A Monacói Nagydíj sportfelügyelői hét és fél órával az időmérő edzés leintése után döntöttek Michael Schumacher ügyében, akinek
2007.07.09. 12:24
A Monacói Nagydíj sportfelügyelői hét és fél órával az időmérő edzés leintése után döntöttek Michael Schumacher ügyében, akinek az összes köridejét törölték, s ezzel a rajtrács végére került.
A Monacói Nagydíj sportfelügyelői hét és fél órás vajúdás után meghozták a döntést, melynek értelmében Michael Schumachert megfosztották a szombati időmérő edzésen elért valamennyi köridejétől, így a holnapi versenyen a rajtrács végéről kell startolnia.
"Miután az első szektorban az addigi legjobb részidőt érte el, a versenyző a középső szektorban időt vesztett, és a 18-as számú kanyarba lényegében ugyanakkora sebességgel érkezett, mint a korábbi mért körében, mégis olyan nagy erővel fékezett, hogy az autója első kerekei leblokkoltak, ezért vissza kellett szereznie fölötte az uralmat" - áll a sportfelügyelőség döntésében.
"A versenyzőnek ez végül sikerült anélkül, hogy nekiment volna a 18-as kanyar védőkorlátjának. Később a motorja is lefulladt, azzal az eredménnyel, hogy az autója részben eltorlaszolta a pályát."
"Az adatok összehasonlítása alapján a sportfelügyelők nem találtak rá elfogadható okot, hogy a versenyző ilyen szükségtelenül és szokatlanul nagy erővel fékezett a pályának azon a pontján, ezért nem maradt más választásuk, mint levonni a következtetést, hogy a versenyző az időmérő utolsó perceiben, amikor ő állt az élen, szándékosan állt meg a pályán."
A háromtagú testület - Tony Scott Andrews, Joaquin Verdegay és Christian Calmes - a Sportszabályzat 112-es paragrafusára hivatkozva hozták meg a döntésüket, miután meghallgatták Schumachert, valamint versenymérnökét, Chris Dyert, a Ferrari technikai igazgatóját, Ross Brawn-t, a csapat menedzserét, Stefano Domenicalit, a versenybíró Charlie Whitingot és az FIA szoftverelemzőjét, Alan Prudomot.
"Ártatlan vagyok"
Schumacher végig kitartott az ártatlansága mellett, azt állítva, hogy abban a körben az autója már több kanyarral korábban megmakacsolta magát, és az addiginál nehezebben vezethető volt. A német aztán a Rascasse-ba szemlátomást más íven fordult be, mint előzőleg.
Amikor Schumacher a harmadik etap 15. percében először kapott új gumikat, 1:13.898-as körével a tabella élére állt, de a következő próbálkozásánál nem tudott javítani, és a második mért ponton már 0.190 másodperccel lassabb volt saját magánál. Ekkor sodródott ki a Rascasse-ban.
"Blokkolóra fékeztem az első kerekeket, és kisodródtam" - mesélte Schumacher. - "Ezután nem igazán tudtam, mi történik, mert fogalmam sem volt, melyik autó hol tart, úgyhogy végül megkérdeztem a srácokat, hogy mi a helyzet. Nem számítottam rá, hogy itt ülök majd, de mondták, hogy első vagyok, ezért a történtek fényében boldog voltam."
"Eleinte igyekeztem hátramenetbe kapcsolni, de nem vette be a sebességváltó a fokozatot, és egyedül nem igazán akartam tolatni, hiszen nem tudtam, jön-e majd valaki a kanyarból, végül pedig lefulladt a motorom."
Amikor az időmérő utáni sajtótájékoztatón az egyik újságíró nekiszegezte a kérdést, hogy nem szégyenletes-e szándékosan feltartani a többieket, Schumacher azt felelte: "Szégyenletes lett volna, ha valóban így történik, de szerintem már megszokhattuk, hogy bizonyos pillanatokban ez van. Az ember ellenségei ezt gondolják, a támogatói pedig azt - ilyen ez a sport."
"Elmagyaráztam, hogy mi történt valójában, de ha mégis azt akarod hinni (hogy szándékos volt), megteheted, míg másoknak esetleg más lesz a véleményük. Sajnos ilyen világban élünk."
Webber nem ítélkezik
Mark Webber nem ítélkezett Schumacher felett, de annyit elismert, hogy ha a német szándékosan cselekedett, törölni kell az eredményét.
"Úgy tudom, a második szektorban sokkal elmaradt az addigi legjobbjától" - magyarázta Webber. - "Mondhatnánk, hogy az utolsóban nagyon-nagyon igyekezett, de azok alapján, amiket hallottam, úgy tűnik, két mozdulatot tett a kormánnyal. Ha a manővere szándékos volt, az nyilván elég gyerekes, nem? De őszintén szólva elég bonyolult lett volna."
Webber felemlegette a tavalyi USA Nagydíjon történteket, amikor Schumacher nem volt hajlandó aláírni egy, a versenyzők által megfogalmazott közleményt, amely a Michelin-botrányról foglalt állást.
"Én személy szerint csalódtam egy kicsit Michael-ben a tavalyi indianapolis-i eset után, azóta ezért nem is nagyon tettem semmit a GPDA-ban" - mondta Webber, aki sohasem titkolta, hogy Schumacher az egyik példaképe. - "Továbbra is nagyon tisztelem őt, de ki tudhatja, mi történt valójában?"
"Csak egyszerűen úgy érzem, nincs szükség ilyen húzásokra. Miért történik vele mindig ilyesmi? Ez kicsit olyan, mint amikor Mike Tyson leharapta valakinek a fülét, nem? Az F3000-ben én is karamboloztam itt, a Rascasse-ban, amikor a pole-ból rajtoltam, de éppen javítani igyekeztem."
"Óriási sportrajongó vagyok, és láttam már olyat, hogy valaki azt tette, amit nem kellett volna. Senna például igencsak vad dolgokat művelt, mert meg volt győződve arról, hogy igaza van. De vajon Michaelnek nyugodt álma lesz ma éjjel? Ki tudja?"
"Ha szándékosan csúszott ki, az botrány. Az övön aluli ütés lenne, és ha tényleg így tett, egyértelműen meg kell fosztani az időeredményétől."
Brawn: Nem volt szándékos
A Ferrari technikai igazgatója, Ross Brawn szerint a paddock "indulatból" reagált Schumacher kicsúszására, amely pedig nem volt szándékos.
"Mindenkinek le kellene higgadnia kissé, talán meg kellene várniuk, amíg napvilágra kerülnek a tények, mert csak azután érdemes véleményt alkotni" - mutatott rá Brawn az ITV-nek adott nyilatkozatában. - "Pillanatnyilag dúlnak az indulatok, de a sportfelügyelőknek higgadtan kell mérlegelniük a tényeket, hogy azok alapján döntsenek."
Brawn elárulta, hogy Schumacher káromkodott a rádión, amikor megcsúszott a Ferrarival.
"Elvesztette az irányítást" - mondta. - "Állóra fékezte a kerekeket, és kisodródott abban a kanyarban. Még beszélnünk kell vele, hogy kiderítsük, pontosan mi történt, de a rádión elég keményen káromkodott."
"Soha nem tennénk ilyet szándékosan. Michael egyértelműen nagyon jó kört teljesített, és maradt még egy utolsó köre kevés benzinnel, szóval nem direkt csúszott ki... Az a Michael, akit én ismerek, semmiképpen sem."
Jacques Villeneuve viszont azt állította, "reméli", hogy Schumacher hibája szándékos volt, mert a német különben még szuperlicenszt sem érdemelne.
"Ha valaki ilyet tud hibázni, nem kellene versenyautóba ülnie. Nincs az az isten, hogy bárki is így csússzon ki" - mondta.
"Én álmodni sem mernék róla, hogy ilyesmit csináljak. Fogalmam sincs, mi jár az ember fejében, amikor elszánja magát erre, holott tudnia kell, hogy az egész világ figyel. Nem értem, mert ez egyszerűen hülyeség."
"Nem volt szüksége rá, elvégre hétszeres világbajnok és övé volt a pole. Miért tenne ilyet? Csak befeketíti magát."
Elmehetett volna?
A háromszoros világbajnok Jackie Stewart Schumacher kicsúszásáról nem alkotott véleményt, viszont megjegyezte, hogy a német versenyző szerinte elhagyhatta volna a helyet, ahol a többiek útjában volt. Maga Schumacher azt állította, azért nem tolatott, mert nem akarta, hogy valaki hátulról beleszaladjon.
"A manőver lassítását megnézve, azt, ahogy az autó a Rascasse közepénél és kijáratánál mozgott, az volt az érzésem, hogy el tudott volna hajtani onnan" - vélte Stewart.
Schumacher hozzátette: "Utána is kell járnom, hogy a motor miért fulladt le, mert nem volt rá oka, habár azt hiszem, van valamilyen védelmi rendszerünk, ami bizonyos idő elteltével automatikusa leállítja, ha így (alacsony fordulaton) jár. Valószínűleg ez történt."
| |