| Kanyarodás

Bekanyarodni életbevágó a versenyautók üzlete szempontjából, ez alól a Forma 1 sem kivétel. Az egyenesekben a harcot a motor ereje és a fékek határozzák meg, de elérkezve egy kanyarhoz a pilóta tudása azonnal megmutatkozik. Ez az a terület, ahol a jó pilóta ki tudja csikarni az apró előnyöket, amely különbséget tesz győzelem és vesztés között.
A hatékony kanyarodás alapelve az „ideális ív”. Az versenyautók abroncsainak véges a tapadása. Ez lehet hosszanti tapadás fékezéskor és gyorsuláskor, az oldalsó tapadás kanyarodáskor vagy –a legvalószínűbb - a kettő kombinációja. A pilóták átfedik a különböző fékezési fázisokat, megfordítják, és megpróbálják azt, hogy az abroncsok még keményebben és még tovább dolgozzanak. Ennek az átfedésnek az ügyes kihasználása, kiengedni a féket és adagolni a gázt a megfelelő mértékben, s így a legjobb az „ideális ív” használata. Azok a legeslegjobbak, akik a maximális tapadásmennyiséget tudja kicsikarni a gumiabroncsokból, amilyen hosszan csak lehet.
Túlkormányzottság és alulkormányzottság alapvető, hogy megértsük egy autó kanyarodását. A kérdés, hogy az autó melyik része veszti el először a tapadását. Egy alulkormányzott helyzetben az első fékek lesznek először szabadok, az autó szélesen fut, amit a centrifugális erő átvesz. Túlkormányzottság az, amikor az autó hátulja veszti el a tapadását és megpróbálja megelőzni az elsőt –gondolj a kézifékes farolásra az utcai autóknál.

Az alulkormányzottság velejáróan stabil –az autó lassul és elegendő tapadást ad vissza. De ez lelassítja az autót, amit a Forma 1 mérnökei igyekeznek elkerülni. A túlkormányzottság ennek az ellentéte; nagyon ingatag. Kivéve, ha a pilóta gyorsan korrigál, ügyesen használva kormányt és a gázt, ami eredményezhet forgást. De egy túlkormányzott alváz segít a pilótának befordulni egy kanyarba és, a tapadás határán, és ez lehetővég teszi egy képzett pilótának, hogy gyorsabban menjen keresztül egy kanyaron, mint alulkormányzottan. Emiatt nagyobb vagy kisebb terjedelemben minden Forma 1-es autót beállítanak egy felülkormányzott karakterisztikát.
Egy versenyautó 3 szakaszban veszi be a kanyart: befordul, apex (A kanyar belső ívén elhelyezkedő fordulási csúcspont. (ejtsd: épex)) és kijárat. Befordulás, mint ahogy hangzik, a széles szakasz, megadja azt a pontot, ahol az autó befordul. Súlyátvitel fékezés alatt, a kocsi effektív tömegének mozgatása a hátsó tengelyről az elsőre, támogatja a felülkormányzottságot ez alatt a fázis alatt, amelyet a pilóta arra fog használni, hogy kanyarodjon. Az apex-pont a kanyar semleges pontja, a hely, ahol az átmenet van a befordulás és a kimenet között. Különböző kanyaroknak különböző természetes apex-ük van, korábban vagy később (a kanyar középső pontja előtt vagy után), és egyéni pilóták különböző apex-eket használnak a személyes technikájuk alapján. (A később levő apex megengedheti, hogy korábban használja fel az erőt és ez segíthet „kiegyenesíteni” a kanyart.). A kijárat fázisa, ahol a pilóta keveri a gázt vissza, és a kormányzás fokozatosan elgörbül: az autót a pálya ideális ívének jobb oldalán tartja ügyes egyensúlyérzékkel.
| |