| HANS

A HANS a Fej- és Nyakvédő rendszerből áll, amelyet a motorsportok már kategóriáiban már használnak, a Forma 1-ben azonban először csak 2003-ban jelent meg. A célja egyszerű: csökkenteni a fejre és a nyakra ható terhelést, amelyet egy erős fékezés okozhat a balesetek alkalmával. Így ez csökkenti a halál kockázatát amelyet a nyak- és koponyatörések okoznak egy-egy baleset alkalmával. A modern közúti autók is hajlanak arra, hogy felszereljék ezt, mint a légzsákot, hiszen a HANS nem igényel semmilyen elektronikus érzékelőt vagy áramellátást.
A HANS-t az 1980-as évek közepén találta fel Dr. Robert Hubbard, biomechanicai (ez fogalmam sincs, hogy mi, bocsi) mérnök professzor a Michigan State University-n az USA-ban. Az elv egyszerű: Bár a vezető testét szorosan odaszíjazzák a kocsiba, de a fejét és a nyakát nem rögzíti, tartja semmi egy baleset esetén. A sisak növelni fogja a fej súlyát és a haladó lengés ingalendületét a nyak izmainak kell elnyelnie. Ezek az „ostorcsapás-hatás” okozta nyaksérülések a közúti balesetekben, de ezek az erők a Forma 1-ben természetesen sokkal nagyobbak.

A HANS karbon-szálból álló „gallér”, amit a vezető a nyaka körül hord, s a biztonsági öv vállövei alatt rögzítenek. A sisak lazán kapcsolódik a „gallérra” 3 „pányva” által, ami engedi a fej szabad mozgását normál működés mellett. Egy frontális ütközés esetén valamennyi sisakelhajlást irányítanak ezek a „pányvák”, amíg a „gallért” rögzítik a biztonsági övek. Az energia, amelyet a vezető nyaka és koponyája nyel el, drámaian csökken, míg a sisak súlya a koponya alapjáról a homlokra helyeződik át –amely jobban alkalmazkodott a nagyobb erő elnyeléséhez.
Az eredeti HANS 1990-ban került forgalomba, de a nagy „gallér” nem illet sem a Forma 1 keskeny kokpitjébe, sem más együléses versenyekhez. Mika Häkkinen 1995-ös hatalmas adelaide-i balesete után (melyben koponyatörést szenvedett)az FIA a Daimler Chryslerrel együtt megalapított egy kutatási programot, hogy megvédjék a vezetők fejét a nagy ütközésekkor. Megfontolták a légzsákot és más biztonsági eszközöket, majd eztán a hangsúly eltolódott a HANS olyan verziójának kifejlesztésére, amely a Forma 1-ben alkalmas.
A HANS-t tesztelve láthatóvá váltak az előnyök: 44%-kal csökkent a „tipikus” fejmozgás, 86%-kal a nyakra ható erő és 68%-kal a gyorsuláskor a fejre ható erő –nagy ütközéseknél a szám a sérülési küszöb alatt marad.
A felülvizsgált rendszer a 2003-as szezon kezdetétől lett kötelező a pilóták számára a Forma 1-ben. Bár néhány versenyző panaszkodott a kényelmetlenségre a hosszú versenytáv alatt, de elfogadják a csökkenő kockázat miatt. Ez a vezetők biztonsága iránti elkötelezettségének valódi bizonyítéka.
| |