| 2006 : Button nyerte az év versenyét a Hungaroringen - Alonso és Schumacher is kiesett |
Button nyerte az év versenyét a Hungaroringen - Alonso és Schumacher is kiesett
2007.07.09. 13:53
Jenson Button pályafutása 113. versenyén végre megszerezte élete első futamgyőzelmét a drámaian izgalmas Magyar Nagydíjon. A Honda mögött Pedro de la Rosát és Nick Heidfeldet intették le, Fernando Alonso, Michael Schumacher és Kimi Räikkönen egyaránt kiesett.
A szezon legizgalmasabb versenyét és Jenson Button jól megérdemelt első futamgyőzelmét hozta a 2005-os Magyar Nagydíj, amely az első esős verseny volt a Hungaroring 21 éves történetében. A Honda brit pilótája pályafutása 113. versenyén ért fel a dobogó legmagasabb fokára azok után, hogy szombati motorcseréje miatt csak a 14. rajtkockából indulhatott.
A második helyen a McLaren-es Pedro de la Rosát intették le, az utolsó dobogós pozíciót pedig a BMW német versenyzője, Nick Heidfeld szerezte meg a folyamatosan változó pályaviszonyoknak köszönhetően mindvégig fordulatos és látványos versenyen, amely számtalan kerék kerék elleni csatával és drámai pillanattal szórakoztatta a nézőket.
A futam 51. köréig úgy tűnt, Fernando Alonso annak ellenére képes lesz győzelemmel növelni előnyét az összetettben, hogy büntetése miatt csak a 15. helyről rajtolhat, második kiállása után azonban a Renault-tól szokatlan módon műszaki hiba miatt kiállni kényszerült. A pole pozícióból induló Kimi Räikkönen a lekörözött Tonio Liuzzival történő karambol után kiesett, Robert Kubica viszont pontszerzéssel debütált.
A futam elején küszködő Michael Schumacher a hajrában már dobogós helyen autózott, amikor heves csatába bonyolódott de la Rosával és Heidfelddel, ám honfitársával való ütközése után, három körrel a leintés előtt kénytelen volt a garázsba parkolni Ferrariját. Mindez azt jelenti, hogy a világbajnoki tabella élén a Magyar Nagydíj nem hozott változást: Alonso öt versennyel a vége előtt továbbra is tizenegy ponttal előzi meg Schumachert.
A délelőtt végig szakadó eső a verseny előtti órában elállt, a pálya azonban nem száradt fel, így a tavalyi Belga Nagydíj után először nedves pályán rajtolt el a zömmel intermediate gumikkal felszerelt mezőny. Már a start pillanatában egyértelművé vált: ilyen körülmények mellett a Michelin óriási fölényben van a Bridgestone abroncsaival szemben.
Míg ugyanis Räikkönen gond nélkül megtartotta vezető helyét, Felipe Massa rajtja borzasztóan sikerült a japán gumikkal ellátott Ferrarival, és egy kör alatt öt a másodikból a hetedik pozícióba csúszott. A két bajnoki éllovas ezzel szemben két fantasztikus rajttal semlegesítette az időmérőre kapott két másodperces büntetését, és rakétaként lőtt ki a középmezőnyből.
Schumacher a Bridgestone-ok jelentette hátrány ellenére is a 4. pozícióba küzdötte fel magát, Alonso pedig előbb feljött nyolcadiknak, majd Felipe Massát és csapattársát, Giancarlo Fisichellát megelőzve Schumacher nyomába eredt. A német klasszis hárította a címvédő első támadását a célegyenesre ráfordító jobbosban, az 5-ös számú visszafordítóban viszont Alonso egyszerűen körbeautózta a körönként több másodperccel lassabb Bridgestone-ok miatt senyvedő Schumachert.
A Honda felemásan kezdett: Rubens Barrichello megelőzte de la Rosa McLarenjét, rövidesen azonban lelassult, mivel esőgumijaihoz a pálya már túlságosan száraz volt. A brazil így kiszállt a győzelemért folytatott küzdelemből, Jenson Button viszont bekapcsolódott abba, hiszen sorra előzte vetélytársait. A visszaeső Toyoták után Heidfeld, David Coulthard, Fisichella és Schumacher közvetkezett, így az élmezőny Räikkönen, de la Rosa, Alonso, Button sorrendben zárta az eseménydús első tíz kört. A vezetést rövidesen Alonso örökölte meg, a két McLaren ugyanis már a 16-17. körben beiktatta első tankolását. A spanyol fantasztikusan használta ki a Michelinek potenciáláját, a 24. körben Schumachert is lekörözte.
Az ötödik pozícióért Fisichella és Schumacher vívott látványos csatát. Az olasz a 16. körben megelőzte a Ferrari klasszisát, aki ráadásul első szárnyát is elvesztette, miután belecsúszott a Renault hátsó kerekébe. Két körrel később Fisichella is pórul járt, miután a 8-as kanyarban elvesztette uralmát autója fölött, aminek hátsó szárnya megsérült a gumifalban. Ezt azonban Fisichella nem vette észre, így a következő kör elején a légterelő leszakadt, ő pedig kiesett a versenyből.
Az időközben újra eleredő eső miatt még csúszósabbá váló pálya egyébként is szorgalmasan szedte áldozatait, kicsúszás okozta a vesztét Sakon Yamamotónak, Mark Webbernek és Christian Kliennek is. Az újonc Kubica kétszer is megpördült: először gond nélkül visszatért a forgalomba, másodszor viszont Schumacherhez hasonlóan letörte első légterelőjét. A két pilóta szerencséjére azonban amit az orrkúpcserével elvesztettek, a 26. körben pályára hajtó Safety Carral visszanyerték.
A biztonsági autót Räikkönen és Liuzzi félreértésből adódó ütközése miatt küldték pályára: az olasz az 5-ös kanyarban elvette a lábát a gázról, hogy elengedje a McLarent, Räikkönen viszont éppen az őt üldöző csapattársát, de la Rosát figyelte a tükrében, így túl későn vette észre Liuzzit, és belerohant a Toro Rosso hátuljába. A Safety Car-periódust szinte az egész mezőny kihasználta arra, hogy beiktasson egy tankolást, ami megkeverte kissé a sorrendet: amikor a 31. körben újra elengedték a mezőnyt, a vezető helyét megőrző Alonsót Button, de la Rosa, Barrichello, Heidfeld, Coulthard és Schumacher követte, a többiek már körhátrányban autóztak.
Az újraindításkor az eső már elállt, ami nagyjából féltávnál fordulatot hozott a verseny menetében: a Michelin helyett a Bridgestone intermediate abroncsai kerültek fölénybe. Ezekben a körökben Michael Schumacher volt a leggyorsabb ember a pályán, így a 44. körre Coulthardot és Schumachert is megelőzte. Időközben mind szorosabbá vált a győzelemért folytatott harc is: Button egy másodpercen belülre közelítette Alonso Renault-ját.
A boxkiállások mindent eldöntő, utolsó hulláma előtt Alonso, Button, de la Rosa, Barrichello, Schumacher, Heidfeld volt a sorrend. Először a Button és Schumacher látogatta meg a szerelőit a 46. körben, de mindketten csak üzemanyagot vételeztek, intermediate abroncsaikat autóikon hagyták. A négy körrel később kiálló Barrichello, de la Rosa és Alonso már száraz gumikat kapott, és a pályaviszonyok alapján ez volt az ideális választás.
Alonso azonban nem élvezhette ki ennek előnyeit, mert közvetlenül azután, hogy visszatért a pályára, valami eltört Renault-jának hátsó részén, és a spanyol kezéből szempillantás alatt kicsúszott a tíz pont. A vezetést megöröklő Buttonnak ismét ki kellett állni száraz gumikért, de előnye már behozhatatlan volt, így végre megszerezet önmaga első, a Honda harmadik futamgyőzelmét konstruktőrként - az első kettőt még Richie Ginther és John Surtees aratta a hatvanas években.
A harmadik helyen autózó Schumacher kockáztatott: slickre kopó intermediate gumikon akarta befejezni a versenyt a szinte teljesen felszáradó pályán, így másodpercekkel lassabb tempót autózott, mint üldözői, de la Rosa, Heidfeld és Barrichello a normál abroncsokon. Ám ahelyett, hogy megelégedett volna a biztos négy ponttal, ami hasznos lett volna Alonso ellen a pontversenyben, Schumacher kakaskodásba kezdett, ráadásul kétszer a sikánt is levágta, hogy maga mögött tartsa de la Rosát. Erőfeszítéseit azonban nem koronázta siker, hiszen mind a spanyol, mind Heidfeld megelőzte, honfitársával ráadásul össze is ütközött, eltörve a Ferrari egyik trapézkarját.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Hungaroring, Mogyoród |
|
|
|
Időpont: |
2006. augusztus 6., vasárnap, 14:00-16:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4381 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 18-21 fok, aszfalt: 18-25 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
K. Raikkönen (McLaren) |
1ó37:25.552 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
M |
|
1ó52:20.941 |
|
|
70 |
|
2. |
|
Pedro de la Rosa |
SPA |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
30.837 |
|
|
70 |
|
3. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
M |
+ |
43.822 |
|
|
70 |
|
4. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
M |
+ |
45.205 |
|
|
70 |
|
5. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Ferrari |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
6. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
7. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
M |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
8. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
9. |
|
Michael Schumacher |
GER |
Ferrari |
B |
+ |
3 kör |
|
műszaki |
67 |
|
10. |
|
Tiago Monteiro |
POR |
MF1-Toyota |
B |
+ |
3 kör |
|
|
67 |
|
11. |
|
Christijan Albers |
NED |
MF1-Toyota |
B |
+ |
3 kör |
|
|
67 |
|
12. |
|
Scott Speed |
USA |
Toro Rosso-Cosw. |
M |
+ |
4 kör |
|
|
66 |
|
13. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
5 kör |
|
motorhiba |
65 |
|
14. |
|
Takuma Sato |
JAP |
Super Aguri F1 |
B |
+ |
5 kör |
|
|
65 |
|
|
|
|
15. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
M |
+ |
19 kör |
|
kerék |
51 |
|
16. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
M |
+ |
45 kör |
|
ütközés |
25 |
|
17. |
|
Vitantonio Liuzzi |
ITA |
Toro Rosso-Cosw. |
M |
+ |
45 kör |
|
ütközés |
25 |
|
18. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Cosworth |
B |
+ |
51 kör |
|
kicsúszás |
19 |
|
19. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
M |
+ |
52 kör |
|
kicsúszás |
18 |
|
20. |
|
Christian Klien |
AUT |
Red Bull-Ferrari |
M |
+ |
64 kör |
|
|
6 |
|
21. |
|
Mark Webber |
AUS |
Williams-Cosworth |
B |
+ |
69 kör |
|
|
1 |
|
22. |
|
Sakon Yamamoto |
JAP |
Super Aguri F1 |
B |
+ |
70 kör |
|
|
0 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
F. Massa (Ferrari), 2004. |
1:23.516 |
|
|
66 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
B |
= Bridgestone, |
M |
= Michelin | | |
| |