| 2006 : Massáé a pole, a Renault-k a harmadik rajtsorban - A Toyoták is brillíroztak |   
		
 Massáé a pole, a Renault-k a harmadik rajtsorban - A Toyoták is brillíroztak
  2007.07.09. 14:24 
Felipe Massa szerezte meg a pole pozíciót a Japán Nagydíj szombati időmérő edzésén, amit a várakozásoknak megfelelően a Ferrari és a Bridgestone uralt. Még a két Toyotának is sikerült megelőznie a Renault párosát, Michael Schumacher pedig a 2. helyről rajtolhat.
   
Felipe Massa pályafutásának második pole pozícióját szerezte meg a Japán Nagydíj szombati időmérő edzésén, legyőzve csapattársát, Michael Schumachert.  
A Ferrari a várakozásoknak megfelelően végig magabiztosan uralta az edzést, és Massa egyike volt annak a három versenyzőnek, aki a harmadik etapban javítani tudott korábbi időeredményén. Ez volt a harmadik alkalom, hogy Massa az edzésen maga mögé utasította Schumachert.  
Így a júliusi Német Nagydíj után a Ferrari ismét elhódította az első rajtsort, Schumacher ugyanis - aki az időmérő második etapja során, 1:28.954-gyel a valaha futott leggyorsabb kört teljesítette Suzukában - megszerezte a 2. helyet.  
A világbajnoki küzdelemben a Renault kedvezőtlen helyzetbe került, hiszen Fernando Alonso és Giancarlo Fisichella nem csak a Ferraritól, hanem a Toyotától is lemaradt, így a harmadik rajtsorba szorult. Ez jórészt minden bizonnyal a Bridgestone gumik fölényének köszönhető, ami a délelőtti szabadedzés óta egyre nyilvánvalóbbá vált.  
A 3. rajtkockát a tavalyi pole pozíció birtokosa, Ralf Schumacher hódította el, a Toyota hazai pályáján a csapat idei legjobb edzéseredményét biztosítva be. Massához és Jarno Trullihoz hasonlóan ő is gyorsabb volt a harmadik etapban, mint előzőleg.  
A két McLaren nem tudott bejutni a legjobb tíz közé.  
Az első etap  
Jarno Trulli Toyotája volt az első autó a pályán, amelyet hamarosan Ralf Schumacheré, valamint Sakon Yamamoto Super Agurija is követett.  
Ralf, aki a délelőtti szabadedzésen 2. volt, 1:33.644-gyel az élre állt, de őt hamarosan Jenson Button váltotta, miközben Yamamoto kicsúszott, majd az autója megállt. Mark Webber a 8. percben először szorította 1:33 alá a köridőt, megkaparintva a Bridgestone számára a vezetést, de pillanatokkal később Nico Rosberg, Kimi Räikkönen és Nick Heidfeld is hátrébb szorította őt a tabellán.  
A délelőtt brillírozó Michael Schumacher ismét magához ragadta a kezdeményezést, amikor a 10. percben 1:31.279-re szorította le a lécet a Ferrarival. Felipe Massa azonban megfutotta az eddigi legjobb kört Suzukában, amikor annak ellenére, hogy elrontotta a sikán bejáratát, 1:30.112-nél állította meg a stoppert, maga mögé utasítva csapattársát.  
Fernando Alonso egy tiszta körrel, három perccel a leintés előtt feljött a 2. helyre, 8 tizedmásodperccel lemaradva Massától, majd a BMW-Sauber versenyzője, Robert Kubica is lejjebb tolta Schumachert a tabellán.  
Közben a két Toyota megelőzte Alonsót, megerősítve a Bridgestone vezető pozícióját, és Jenson Button Ralf mögé, a 4. helyre kormányozta a Hondát.  
A fináléban Rosberg megszerezte a 3. helyet, így a Michelin egyetlen versenyzője sem tudott bekerülni az első négy közé.  
Tonio Liuzzi továbbjutott a 12. helyen a Toro Rossóval, míg csapattársa, Scott Speed, valamint a hiába hajrázó Takuma Sato és a Red Bull párosa számára véget ért az időmérő edzés. Tiago Monteiro szintén befejezte a küzdelmet, a Spyker másik versenyzője, Christijan Albers viszont megütötte a szintet.  
A második etap  
A szünet után, 1:33.755-tel Liuzzi nyitotta meg a sort, akit Trulli hamarosan, 1:30.204-es körének köszönhetően száműzött a tabella éléről. Hamarosan felzárkózott mögé Heidfeld és Kubica is.  
Ralf Schumacher mindössze 0.095 másodperccel volt lassabb toyotás csapattársánál. Miután Fisichella és Alonso feltornázta a két Renault-t a 3-4. helyre, Michael Schumacher kivillantotta a foga fehérjét, és kapásból nem is 1:30, hanem 1:29 alá szorította a köridőt: 1:28.954-gyel fölényesen átvette a vezetést.  
A Ferrari másik versenyzője, Massa sem volt rest, és 1:29.830-as eredményével besorolt csapattársa mögé.  
Amikor még 3 perc volt hátra az etapból, senki nem tartózkodott a pályán, de a két McLaren hamarosan megkezdte az utolsó rohamot. Räikkönen ekkor a neccesnek számító 9., helyen állt, Pedro de la Rosa pedig a kiesők között volt.  
Räikkönen 1:30.827-re javította az eredményét, de a helyezése ezzel nem változott, és de la Rosának sem sikerült előrébb verekednie magát a 14. helynél. Sőt, Rubens Barrichello rövidesen kiszorította Räikkönent a továbbjutók táborából, miközben Button a másik Hondával beverekedte magát a két Toyota közé, a 4. helyre.  
A két McLaren mellett kiesett Kubica, Webber, valamint Liuzzi és Albers is.  
A harmadik etap  
A két Ferrari, Schumacheré és Massáé már jóelőre felsorakozott a boxutca kijáratához, nyomában a két Hondával, a két Renault-nak azonban a garázs elől sikerült bevágnia Button és Barrichello elé. Miközben Schumacher elhúzott az élen, Alonso támadni kezdte Massát.  
Trulli már az 5. percben, majd két perccel később Barrichello is kiment a boxba. A 7. percben Schumacher és Alonso is követte a példájukat, mert nem kizárt, hogy a csapatok megijedtek a Suzuka felett gyülekező felhőktől.  
Trulli volt az első, aki új gumikon mért kört teljesített, s 1:30.916-tal át is vette a vezetést Schumachertől, aki azonban 1:30.245-re szépített, amikor még 5 perc volt hátra az edzésből. Massa röviddel ezután felkapaszkodott a 2. helyre, Alonso azonban Fisichellánál és Ralf Schumachernél is lassabb volt, és csak a 6. helyig jutott.  
A kiállások második fordulója után Schumacher kezdte meg a végső rohamot. A német versenyző 1:29.711-gyel megerősítette a helyét, Massa azonban átvette tőle a pole pozíciót, amikor 1:29.599 alatt ért körbe. Közben elkezdett szemerkélni az eső, és a nagy erejű szél már reggel óta megnehezítette a versenyzők dolgát.  
A véghajrában Alonso megkaparintotta a 3. helyet a két Ferrari mögött, a Toyoták azonban ismét gyorsabbak voltak a Renault-knál, így a spanyol címvédő csapattársával együtt a harmadik rajtsorba került.  
A megtett körök száma technikai okok miatt később kerül kitöltésre a táblázatokban  
 
| Japán GP |  
| Az időmérő edzések összesített eredménye |   
 |  
 |  
 |  
| Végső sorrend |  
 | 
1. etap | 
 | 
2. etap | 
 | 
3. etap |  
| P | 
Név | 
Csap | 
G | 
Ö | 
P | 
Köridő | 
K | 
M | 
P | 
Köridő | 
K | 
M | 
P | 
Köridő | 
K |  
| 1. | 
F. Massa | 
FER | 
B | 
0 | 
1. | 
1:30.112 | 
 | 
  | 
2. | 
1:29.830 | 
 | 
  | 
1. | 
1:29.599 | 
 |  
| 2. | 
M. Schumacher | 
FER | 
B | 
0 | 
8. | 
1:31.279 | 
 | 
  | 
1. | 
1:28.954 | 
 | 
  | 
2. | 
1:29.711 | 
 |  
| 3. | 
R. Schumacher | 
TOY | 
B | 
0 | 
4. | 
1:30.595 | 
 | 
  | 
5. | 
1:30.299 | 
 | 
  | 
3. | 
1:29.989 | 
 |  
| 4. | 
J. Trulli | 
TOY | 
B | 
0 | 
2. | 
1:30.420 | 
 | 
  | 
3. | 
1:30.204 | 
 | 
  | 
4. | 
1:30.039 | 
 |  
| 5. | 
F. Alonso | 
REN | 
M | 
0 | 
6. | 
1:30.976 | 
 | 
  | 
8. | 
1:30.357 | 
 | 
  | 
5. | 
1:30.371 | 
 |  
| 6. | 
G. Fisichella | 
REN | 
M | 
0 | 
11. | 
1:31.696 | 
 | 
  | 
6. | 
1:30.306 | 
 | 
  | 
6. | 
1:30.599 | 
 |  
| 7. | 
J. Button | 
HON | 
M | 
0 | 
5. | 
1:30.847 | 
 | 
  | 
4. | 
1:30.268 | 
 | 
  | 
7. | 
1:30.992 | 
 |  
| 8. | 
R. Barrichello | 
HON | 
M | 
0 | 
14. | 
1:31.972 | 
 | 
  | 
10. | 
1:30.598 | 
 | 
  | 
8. | 
1:31.478 | 
 |  
| 9. | 
N. Heidfeld | 
BMW | 
M | 
0 | 
13. | 
1:31.811 | 
 | 
  | 
9. | 
1:30.470 | 
 | 
  | 
9. | 
1:31.513 | 
 |  
| 10. | 
N. Rosberg | 
WIL | 
B | 
0 | 
3. | 
1:30.585 | 
 | 
  | 
7. | 
1:30.321 | 
 | 
  | 
10. | 
1:31.856 | 
 |  
| 11. | 
K. Räikkönen | 
MCL | 
M | 
0 | 
15. | 
1:32.080 | 
 | 
  | 
11. | 
1:30.827 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  
| 12. | 
R. Kubica | 
BMW | 
M | 
0 | 
7. | 
1:31.204 | 
 | 
  | 
12. | 
1:31.094 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  
| 13. | 
P. de la Rosa | 
MCL | 
M | 
0 | 
9. | 
1:31.581 | 
 | 
  | 
13. | 
1:31.254 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  
| 14. | 
M. Webber | 
WIL | 
B | 
0 | 
10. | 
1:31.647 | 
 | 
  | 
14. | 
1:31.276 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  
| 15. | 
V. Liuzzi | 
STR | 
M | 
0 | 
12. | 
1:31.741 | 
 | 
  | 
15. | 
1:31.943 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  
| 16. | 
C. Albers | 
MF1 | 
B | 
0 | 
16. | 
1:32.221 | 
 | 
  | 
16. | 
1:33.750 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  
| 17. | 
D. Coulthard | 
RED | 
M | 
0 | 
17. | 
1:32.252 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  
| 18. | 
R. Doornbos | 
RED | 
M | 
0 | 
18. | 
1:32.402 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  
| 19. | 
S. Speed | 
STR | 
M | 
0 | 
19. | 
1:32.867 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  
| 20. | 
T. Sato | 
AGU | 
B | 
0 | 
20. | 
1:33.666 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |  
| 21. | 
T. Monteiro | 
MF1 | 
B | 
0 | 
21. | 
1:33.709 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 | 
 |    |    |  
 |   
	         
		 
	        
	        |