2006 : Massáé a pole, a Renault-k a harmadik rajtsorban - A Toyoták is brillíroztak |
Massáé a pole, a Renault-k a harmadik rajtsorban - A Toyoták is brillíroztak
2007.07.09. 14:24
Felipe Massa szerezte meg a pole pozíciót a Japán Nagydíj szombati időmérő edzésén, amit a várakozásoknak megfelelően a Ferrari és a Bridgestone uralt. Még a két Toyotának is sikerült megelőznie a Renault párosát, Michael Schumacher pedig a 2. helyről rajtolhat.
Felipe Massa pályafutásának második pole pozícióját szerezte meg a Japán Nagydíj szombati időmérő edzésén, legyőzve csapattársát, Michael Schumachert.
A Ferrari a várakozásoknak megfelelően végig magabiztosan uralta az edzést, és Massa egyike volt annak a három versenyzőnek, aki a harmadik etapban javítani tudott korábbi időeredményén. Ez volt a harmadik alkalom, hogy Massa az edzésen maga mögé utasította Schumachert.
Így a júliusi Német Nagydíj után a Ferrari ismét elhódította az első rajtsort, Schumacher ugyanis - aki az időmérő második etapja során, 1:28.954-gyel a valaha futott leggyorsabb kört teljesítette Suzukában - megszerezte a 2. helyet.
A világbajnoki küzdelemben a Renault kedvezőtlen helyzetbe került, hiszen Fernando Alonso és Giancarlo Fisichella nem csak a Ferraritól, hanem a Toyotától is lemaradt, így a harmadik rajtsorba szorult. Ez jórészt minden bizonnyal a Bridgestone gumik fölényének köszönhető, ami a délelőtti szabadedzés óta egyre nyilvánvalóbbá vált.
A 3. rajtkockát a tavalyi pole pozíció birtokosa, Ralf Schumacher hódította el, a Toyota hazai pályáján a csapat idei legjobb edzéseredményét biztosítva be. Massához és Jarno Trullihoz hasonlóan ő is gyorsabb volt a harmadik etapban, mint előzőleg.
A két McLaren nem tudott bejutni a legjobb tíz közé.
Az első etap
Jarno Trulli Toyotája volt az első autó a pályán, amelyet hamarosan Ralf Schumacheré, valamint Sakon Yamamoto Super Agurija is követett.
Ralf, aki a délelőtti szabadedzésen 2. volt, 1:33.644-gyel az élre állt, de őt hamarosan Jenson Button váltotta, miközben Yamamoto kicsúszott, majd az autója megállt. Mark Webber a 8. percben először szorította 1:33 alá a köridőt, megkaparintva a Bridgestone számára a vezetést, de pillanatokkal később Nico Rosberg, Kimi Räikkönen és Nick Heidfeld is hátrébb szorította őt a tabellán.
A délelőtt brillírozó Michael Schumacher ismét magához ragadta a kezdeményezést, amikor a 10. percben 1:31.279-re szorította le a lécet a Ferrarival. Felipe Massa azonban megfutotta az eddigi legjobb kört Suzukában, amikor annak ellenére, hogy elrontotta a sikán bejáratát, 1:30.112-nél állította meg a stoppert, maga mögé utasítva csapattársát.
Fernando Alonso egy tiszta körrel, három perccel a leintés előtt feljött a 2. helyre, 8 tizedmásodperccel lemaradva Massától, majd a BMW-Sauber versenyzője, Robert Kubica is lejjebb tolta Schumachert a tabellán.
Közben a két Toyota megelőzte Alonsót, megerősítve a Bridgestone vezető pozícióját, és Jenson Button Ralf mögé, a 4. helyre kormányozta a Hondát.
A fináléban Rosberg megszerezte a 3. helyet, így a Michelin egyetlen versenyzője sem tudott bekerülni az első négy közé.
Tonio Liuzzi továbbjutott a 12. helyen a Toro Rossóval, míg csapattársa, Scott Speed, valamint a hiába hajrázó Takuma Sato és a Red Bull párosa számára véget ért az időmérő edzés. Tiago Monteiro szintén befejezte a küzdelmet, a Spyker másik versenyzője, Christijan Albers viszont megütötte a szintet.
A második etap
A szünet után, 1:33.755-tel Liuzzi nyitotta meg a sort, akit Trulli hamarosan, 1:30.204-es körének köszönhetően száműzött a tabella éléről. Hamarosan felzárkózott mögé Heidfeld és Kubica is.
Ralf Schumacher mindössze 0.095 másodperccel volt lassabb toyotás csapattársánál. Miután Fisichella és Alonso feltornázta a két Renault-t a 3-4. helyre, Michael Schumacher kivillantotta a foga fehérjét, és kapásból nem is 1:30, hanem 1:29 alá szorította a köridőt: 1:28.954-gyel fölényesen átvette a vezetést.
A Ferrari másik versenyzője, Massa sem volt rest, és 1:29.830-as eredményével besorolt csapattársa mögé.
Amikor még 3 perc volt hátra az etapból, senki nem tartózkodott a pályán, de a két McLaren hamarosan megkezdte az utolsó rohamot. Räikkönen ekkor a neccesnek számító 9., helyen állt, Pedro de la Rosa pedig a kiesők között volt.
Räikkönen 1:30.827-re javította az eredményét, de a helyezése ezzel nem változott, és de la Rosának sem sikerült előrébb verekednie magát a 14. helynél. Sőt, Rubens Barrichello rövidesen kiszorította Räikkönent a továbbjutók táborából, miközben Button a másik Hondával beverekedte magát a két Toyota közé, a 4. helyre.
A két McLaren mellett kiesett Kubica, Webber, valamint Liuzzi és Albers is.
A harmadik etap
A két Ferrari, Schumacheré és Massáé már jóelőre felsorakozott a boxutca kijáratához, nyomában a két Hondával, a két Renault-nak azonban a garázs elől sikerült bevágnia Button és Barrichello elé. Miközben Schumacher elhúzott az élen, Alonso támadni kezdte Massát.
Trulli már az 5. percben, majd két perccel később Barrichello is kiment a boxba. A 7. percben Schumacher és Alonso is követte a példájukat, mert nem kizárt, hogy a csapatok megijedtek a Suzuka felett gyülekező felhőktől.
Trulli volt az első, aki új gumikon mért kört teljesített, s 1:30.916-tal át is vette a vezetést Schumachertől, aki azonban 1:30.245-re szépített, amikor még 5 perc volt hátra az edzésből. Massa röviddel ezután felkapaszkodott a 2. helyre, Alonso azonban Fisichellánál és Ralf Schumachernél is lassabb volt, és csak a 6. helyig jutott.
A kiállások második fordulója után Schumacher kezdte meg a végső rohamot. A német versenyző 1:29.711-gyel megerősítette a helyét, Massa azonban átvette tőle a pole pozíciót, amikor 1:29.599 alatt ért körbe. Közben elkezdett szemerkélni az eső, és a nagy erejű szél már reggel óta megnehezítette a versenyzők dolgát.
A véghajrában Alonso megkaparintotta a 3. helyet a két Ferrari mögött, a Toyoták azonban ismét gyorsabbak voltak a Renault-knál, így a spanyol címvédő csapattársával együtt a harmadik rajtsorba került.
A megtett körök száma technikai okok miatt később kerül kitöltésre a táblázatokban
Japán GP |
Az időmérő edzések összesített eredménye |
|
|
|
Végső sorrend |
|
1. etap |
|
2. etap |
|
3. etap |
P |
Név |
Csap |
G |
Ö |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
1. |
F. Massa |
FER |
B |
0 |
1. |
1:30.112 |
|
 |
2. |
1:29.830 |
|
 |
1. |
1:29.599 |
|
2. |
M. Schumacher |
FER |
B |
0 |
8. |
1:31.279 |
|
 |
1. |
1:28.954 |
|
 |
2. |
1:29.711 |
|
3. |
R. Schumacher |
TOY |
B |
0 |
4. |
1:30.595 |
|
 |
5. |
1:30.299 |
|
 |
3. |
1:29.989 |
|
4. |
J. Trulli |
TOY |
B |
0 |
2. |
1:30.420 |
|
 |
3. |
1:30.204 |
|
 |
4. |
1:30.039 |
|
5. |
F. Alonso |
REN |
M |
0 |
6. |
1:30.976 |
|
 |
8. |
1:30.357 |
|
 |
5. |
1:30.371 |
|
6. |
G. Fisichella |
REN |
M |
0 |
11. |
1:31.696 |
|
 |
6. |
1:30.306 |
|
 |
6. |
1:30.599 |
|
7. |
J. Button |
HON |
M |
0 |
5. |
1:30.847 |
|
 |
4. |
1:30.268 |
|
 |
7. |
1:30.992 |
|
8. |
R. Barrichello |
HON |
M |
0 |
14. |
1:31.972 |
|
 |
10. |
1:30.598 |
|
 |
8. |
1:31.478 |
|
9. |
N. Heidfeld |
BMW |
M |
0 |
13. |
1:31.811 |
|
 |
9. |
1:30.470 |
|
 |
9. |
1:31.513 |
|
10. |
N. Rosberg |
WIL |
B |
0 |
3. |
1:30.585 |
|
 |
7. |
1:30.321 |
|
 |
10. |
1:31.856 |
|
11. |
K. Räikkönen |
MCL |
M |
0 |
15. |
1:32.080 |
|
 |
11. |
1:30.827 |
|
|
|
|
|
12. |
R. Kubica |
BMW |
M |
0 |
7. |
1:31.204 |
|
 |
12. |
1:31.094 |
|
|
|
|
|
13. |
P. de la Rosa |
MCL |
M |
0 |
9. |
1:31.581 |
|
 |
13. |
1:31.254 |
|
|
|
|
|
14. |
M. Webber |
WIL |
B |
0 |
10. |
1:31.647 |
|
 |
14. |
1:31.276 |
|
|
|
|
|
15. |
V. Liuzzi |
STR |
M |
0 |
12. |
1:31.741 |
|
 |
15. |
1:31.943 |
|
|
|
|
|
16. |
C. Albers |
MF1 |
B |
0 |
16. |
1:32.221 |
|
 |
16. |
1:33.750 |
|
|
|
|
|
17. |
D. Coulthard |
RED |
M |
0 |
17. |
1:32.252 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. |
R. Doornbos |
RED |
M |
0 |
18. |
1:32.402 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. |
S. Speed |
STR |
M |
0 |
19. |
1:32.867 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. |
T. Sato |
AGU |
B |
0 |
20. |
1:33.666 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. |
T. Monteiro |
MF1 |
B |
0 |
21. |
1:33.709 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|