2006 : Massa a pole-ban, Schumacher Ferrarija ismét elromlott - Alonso a 4. helyen |
Massa a pole-ban, Schumacher Ferrarija ismét elromlott - Alonso a 4. helyen
2007.07.09. 14:30
Felipe Massa szerezte meg a pole pozíciót az idényzáró Brazil Nagydíjon, miután csapattársa, Michael Schumacher Ferrarija a harmadik etap elején elromlott, a búcsúzó német így nem tudott részt venni a küzdelemben. A 2. rajtkocka Kimi Räikkönené lett.
Felipe Massa megoldotta a kötelező feladatát, és Michael Schumacher műszaki problémái után elhódította a pole pozíciót hazai versenye, a Brazil Nagydíj időmérő edzésén, amit a Ferrari ismét fölényesen uralt.
A maranellói istálló teljesítménye nem hagyott kétséget afelől, hogy az első rajtkockát nekik kell megszerezniük, s bár ez sikerült, az örömükbe üröm is vegyült, mert Schumacher - aki a középső etapban a hétvége leggyorsabb körét futotta meg - az edzés harmadik fordulójának elején kénytelen volt visszatérni a boxba lelassuló Ferrarijával.
Massa ezután könnyedén bebiztosította magának pályafutása harmadik pole-ját, megelőzve Kimi Räikkönent. Fernando Alonso, akinek egyetlen pont is elegendő ahhoz, hogy világbajnok legyen, Jarno Trullival szemben is alulmaradva a 4. rajtkockába kormányozta Renault-ját, de emiatt aligha lesz álmatlan éjszakája.
Annál is inkább, hogy Schumachernek győznie kell, ha életben akarja tartani világbajnoki esélyeit, de mivel legfeljebb a 10. helyről startolhat - sőt, ha ki kell cserélni a motorját, a 20-adikról -, ez rendkívül valószínűtlenné vált.
A harmadik rajtsort Rubens Barrichello és Giancarlo Fisichella foglalta el, majd Ralf Schumacher és Nick Heidfeld következett. A pálya, amelynek hőmérséklete az edzés során 36 fokról fokozatosan 30-ra csökkent, kiegyenlített küzdelmet hozott a gumiháborúban, hiszen a legjobb tíz közé a Bridgestone négy autója került be.
Az első etap
Sakon Yamamoto Super Agurija volt az első autó a pályán, amely az edzés kezdetekor szép, verőfényes napsütésben fürdött, és csak néhány szakaszára vetettek árnyékot a közeli felhők. A japán versenyző 1:15.244-es mércét állított fel.
Az 5. percben a mért körön lévő Tiago Monteiro kipördült az egyik aszfaltozott bukótérbe, miközben csapattársa, Chrsitijan Albers 1:13.498-cal átvette a vezetést, 0.045 másodperccel megelőzve Ralf Schumacher Toyotáját.
Trulli első mért köre rosszul sikerült, a másodikat azonban 1:12.719 alatt teljesítette, s ezzel elfoglalta az 1. helyet, majd csapattársa is felkapaszkodott mögé.
Ahogy Nico Rosberg 1:12.690-nel befejezte a mért körét, Michael Schumacher is megkezdte a magáét, de a két Renault és a két BMW-Sauber még a boxban pihent, amikor már csak 5 perc volt hátra az etapból. Schumacher 1:11:565-tel át is vette a vezetést, megelőzve Kimi Räikkönent, aki néhány pillanattal korábban repítette az élre McLarenjét.
Felipe Massa és a Renault párosa 4 perccel a leintés előtt gurult ki a pályára, röviddel a BMW-k előtt. Massa 1:10.643-mal megfutotta a hétvége eddigi leggyorsabb körét, egyértelművé téve, hogy a Ferrari nem veszített délelőtti formájából.
Fernando Alonso feljött a 3. helyre, Fisichella pedig Räikkönen mögé, az 5-ödikre kormányozta Renault-ját. Robert Kubica azonban hátrébb szorította őt a tabellán, mielőtt Nick Heidfeld beverekedte magát kilencediknek, Mark Webber Williams-e elé.
David Coulthardnak az utolsó pillanatban nem sikerült bekerülnie a legjobb 16 közé, Ralf Schumacher viszont Alonsót megelőzve elfoglalta a 3. helyet.
Tonio Liuzzi egyetlen ezredmásodperces előnnyel kiszorította Toro Rossós csapattársát, Scott Speedet a továbbjutók közül. Az amerikain kívül még Albers, Coulthard és a két Super Aguri számára ért véget az edzés.
A második etap
Trulli már másfél perccel a boxutca megnyitása után kihajtott a pályára, hogy egy 1:11.343-as körrel megadja az alaphangot a többieknek.
A másik Toyotát vezető Ralf Schumacher volt az első, aki elfogadta a kihívást, de 0.327 másodperccel lassabbnak bizonyult csapattársánál, majd Kubica is megelőzte. Kubica 0.8 másodperccel volt gyorsabb, mint a BMW-Sauber másik versenyzője, Nick Heidfeld.
Még kilenc perc volt hátra, amikor a Renault párosa, valamint Schumacher elhagyta a boxutcát. Fisichella 1:11.923-mal csak a 7. helyet foglalta el, Alonso viszont 1:11.148 alatt teljesítette a körét, megszerezve a vezetést.
Schumacher azonban rá is bő nyolc tizedmásodpercet vert, 1:10.313-ra szorítva a hétvége legjobb köridejét. A 3-4. helyet ekkor a két Toyota birtokolta, míg Fisichella éppen a kiesés határán állt, közvetlenül Kimi Räikkönen McLarenje mögött.
Három perccel az etap vége előtt Massa 0.462 másodperces hátránnyal a 2. helyre hozta be Ferrariját, kitolva a legjobb tíz közül Fisichellát, aki ezért nekivágott egy újabb menetnek. Jenson Button, akinek eddig a kipörgésgátlóval kapcsolatos problémák miatt még körideje sem volt, a 11. helyre került a Hondával, lecsúszva a továbbjutásról. Csapattársa, Rubens Barrichello a 7. helyen állt.
Fisichella beverekedte magát hatodiknak, míg Webber mindössze 2 ezredmásodperccel maradt le a továbbjutástól. Kiesett még de la Rosa, Button, Rosberg, Doornbos és Liuzzi is.
A harmadik etap
Michael Schumacher vezette a sort, de alighogy elhagyta a boxutcát, az autója lelassult, és csigatempóban tartott visszafelé a boxba. Amikor odaért, betolták a Ferrari garázsába.
A többiek közben, Massával az élen, buzgón rótták a köröket. A 8. percben Fisichella, Kubica, Barrichello, Alonso, majd Räikkönen is kiment új gumikért, Massa viszont még egy körig a pályán maradt, miközben a Ferrari szerelői lázasan dolgoztak Schumacher autójának hátsó részénél.
Fisichella 1:12.147-tel megszerezte az 1. helyet, de hamarosan Kubica, majd Alonso is maga mögé utasította az olaszt, mielőtt Räikkönen 1:11.649-cel az élre állt.
Massa három perccel a leintés előtt ismét megvillantotta a Ferrari formáját, feltankolva is 1:10.842 alatt teljesítve a körét. Ezután még egyszer visszament a boxutcába, Schumachernek pedig nem maradt ideje, hogy kimenjen a pályára, ezért ki is szállt az autójából.
Alonso feltornázta magát a 3. helyre, Trulli mögé, Räikkönen azonban a Toyotát is megelőzve beverekedte magát Massa Ferrarija mellé, az első rajtsorba.
A megtett körök száma technikai okokból később kerül kitöltésre a táblázatokban.
Brazil GP |
Az időmérő edzések összesített eredménye |
|
|
|
Végső sorrend |
|
1. etap |
|
2. etap |
|
3. etap |
P |
Név |
Csap |
G |
Ö |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
1. |
F. Massa |
FER |
B |
19 |
1. |
1:10.643 |
3 |
 |
2. |
1:10.775 |
3 |
 |
1. |
1:10.680 |
13 |
2. |
K. Räikkönen |
MCL |
M |
21 |
10. |
1:12.035 |
3 |
 |
5. |
1:11.386 |
6 |
 |
2. |
1:11.299 |
12 |
3. |
J. Trulli |
TOY |
B |
26 |
6. |
1:11.885 |
8 |
 |
4. |
1:11.343 |
5 |
 |
3. |
1:11.328 |
13 |
4. |
F. Alonso |
REN |
M |
19 |
4. |
1:11.791 |
3 |
 |
3. |
1:11.148 |
3 |
 |
4. |
1:11.567 |
13 |
5. |
R. Barrichello |
HON |
M |
26 |
9. |
1:12.017 |
7 |
 |
8. |
1:11.578 |
7 |
 |
5. |
1:11.619 |
12 |
6. |
G. Fisichella |
REN |
M |
22 |
12. |
1:12.042 |
3 |
 |
6. |
1:11.461 |
6 |
 |
6. |
1:11.629 |
13 |
7. |
R. Schumacher |
TOY |
B |
27 |
3. |
1:11.713 |
8 |
 |
7. |
1:11.550 |
6 |
 |
7. |
1:11.695 |
13 |
8. |
N. Heidfeld |
BMW |
M |
23 |
14. |
1:12.307 |
4 |
 |
10. |
1:11.648 |
6 |
 |
8. |
1:11.882 |
13 |
9. |
R. Kubica |
BMW |
M |
22 |
11. |
1:12.040 |
3 |
 |
9. |
1:11.589 |
6 |
 |
9. |
1:12.131 |
13 |
10. |
M. Schumacher |
FER |
B |
7 |
2. |
1:11.565 |
3 |
 |
1. |
1:10.313 |
3 |
 |
10. |
|
1 |
11. |
M. Webber |
WIL |
B |
11 |
7. |
1:11.973 |
6 |
 |
11. |
1:11.650 |
5 |
|
|
|
|
12. |
P. de la Rosa |
MCL |
M |
12 |
5. |
1:11.825 |
6 |
 |
12. |
1:11.658 |
6 |
|
|
|
|
13. |
N. Rosberg |
WIL |
B |
12 |
8. |
1:11.974 |
6 |
 |
13. |
1:11.679 |
6 |
|
|
|
|
14. |
J. Button |
HON |
M |
10 |
13. |
1:12.085 |
6 |
 |
14. |
1:11.742 |
4 |
|
|
|
|
15. |
R. Doornbos |
RED |
M |
10 |
15. |
1:12.530 |
7 |
 |
15. |
1:12.591 |
3 |
|
|
|
|
16. |
V. Liuzzi |
STR |
M |
15 |
16. |
1:12.855 |
8 |
 |
16. |
1:12.861 |
7 |
|
|
|
|
17. |
S. Speed |
STR |
M |
8 |
17. |
1:12.856 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
18. |
C. Albers |
MF1 |
B |
7 |
18. |
1:13.138 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
19. |
D. Coulthard |
RED |
M |
7 |
19. |
1:13.249 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
20. |
T. Sato |
AGU |
B |
7 |
20. |
1:13.269 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
21. |
S. Yamamoto |
AGU |
B |
10 |
21. |
1:13.357 |
10 |
|
| | |
|