| 2007 : Futamelőzetes - Malajziai Nagydíj - Forró nyomon |
Futamelőzetes - Malajziai Nagydíj - Forró nyomon
2007.07.09. 14:50
A kegyetlenül forró és párás Sepangban eredhet a szezonnyitón fölényes győzelmet arató Kimi Räikkönen Ferrarija nyomába az F1-es mezőny, melyet alaposan megbolygathat a rugalmas padlólemezek ellenőrzésének szigorítása.
Kimi Räikkönen a maranellói gárda legszebb napjait idéző diadallal indította ferraris karrierjét a 2007-es évad melbourne-i nyitánya, de akik egyetlen győzelemből a finn schumacheri diadalmenetét vetítették előre, elfeledkeznek róla, hogy a Forma-1-ben gyakran már az első kanyar után sem az áll az élen, aki a legjobban kapta el a rajtot. Közhely, de igaz: az évnyitó általában több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol, hiszen az Albert Park aszfaltcsíkja korántsem reprezentatív versenyhelyszín, a második felvonásnak otthont adó Sepangban viszont mindig lehull a lepel az autók igazi gyorsaságáról és megbízhatóságáról.
Az idén ráadásul egy kényes technikai vita is hozzájárulhat ahhoz, hogy megváltozzanak az erőviszonyok az Ausztráliában látottakhoz képest, az FIA ugyanis módosította az autók padlólemezének rugalmasságát ellenőrző tesztjét. A vélemények megoszlanak arról, hogy ez mennyiben keverheti meg a szezonnyitón leosztott lapokat - ha egyáltalán lesz ilyen hatása -, de tény, hogy az eddig esetleg tilosban járó csapatok jelentős aerodinamikai előnytől eshetnek el a sepangi futamtól kezdve.
Mi is történt? A gyanú szerint egyes istállók rugóval rögzítették autójuk fenéklemezét, ami így a boxutcában ellenállt az FIA hidraulikus emelővel elvégzett próbájának, a pályán azonban nagy sebességnél felemelkedett, és így kijátszotta azt a szabályt, hogy a karosszéria egyetlen eleme sem deformálódhat 5 mm-nél nagyobb mértékben 500 N erő hatására. Szakértők szerint a mozgó padlólemez növeli az egyenesekben nyújtott teljesítményt, mert csökkenti a diffúzor által generált leszorító erőt, és a sérülésektől is védi az autó alját.
Az ügyet a Ferrari kapcsán a McLaren robbantotta ki, de vádaskodás helyett inkább csendesen arról érdeklődtek az FIA-nak írt levelükben, hogy felszerelhetnek-e egy hasonló célt szolgáló rugót saját autójukra. A szövetség a nemleges válasz mellett úgy döntött, hogy ezentúl az efféle eszközök eltávolítása után végzi el tesztjét, vagyis az istállóknak a továbbiakban mereven kell rögzíteniük fenéklemezüket. Hogy ez hányat érint közülük? Egyes források szerint három-négy gárda kivételével mindegyiküket. A Ferrari és a BMW szinte biztosan rugós feltartású padlólemezt használt, a Super Aguri saját bevallása szerint, a McLaren pedig valószínűleg nem, így a szigorítás hatása az erőviszonyokra egyelőre kiszámíthatatlan.
A legjobb fogódzónak a múlt hét folyamán Sepangban megtartott gyakorlást tekinthetnénk, de az egyébként is megbízhatatlan teszteredményeket ezúttal a szeszélyes időjárás és az idei szezontól érvényes egyautós korlátozás is torzíthatta, ráadásul nem tudni, az istállók elvégezték-e a tesztig a szükséges módosításokat. Tény, hogy Kimi Räikkönen meggyőző, négy tizedes fölénnyel végzett az összesített tabella élén, de a sorrendet érdemes egy csipet sóval fogadni, a finn mögé ugyanis Alex Wurz (Williams), David Coulthard (Red Bull) és Ralf Schumacher (Toyota) zárkózott fel.
Izzasztó menet
A Malajziában tesztelő csapatok tehát már belekóstolhattak a trópusi országban rájuk váró megpróbáltatásokra, amikor csütörtökön kétszer is monszuneső árasztotta el az F1 egyik legmodernebb pályáját. Az 1999-ben átadott aszfaltcsík azonban az embertelen klíma ellenére közkedvelt helyszínnek számít, minden igényt kielégítő létesítményei mellett ugyanis a pilóták a vezetést is élvezetesnek találják a pálya 5543 méteres körén.

"Mindabból, amit a múlt heti teszt előtt láttam, egy remek pálya képe alakult ki bennem, és nem kellett csalódnom" - osztotta meg első tapasztalatait Sepangról a McLaren csodagyereke, Lewis Hamilton. - "A vonalvezetés rendkívül ritmusos, a kanyarok mind egymásba fonódnak, ráadásul az aszfalt nagyon széles, ami szerintem izgalmas versenyzésnek ad teret." A kör legjellegzetesebb szakaszának a szélvészgyors 5-6-os kanyarkombinációt tartják, amiről Rubens Barrichello elmondta: "Rendkívül megterhelő keresztülmenni rajtuk, mivel a nehézségi erők hirtelen az egyik irányból a másikba taszítják az ember nyakát. Korábban padlógázzal vettük őket, de az új gumikon valószínűleg nem ez lesz a helyzet."
Némileg természetesen csökkenti Sepang "élvezeti értékét", hogy általában 30 fok feletti hőmérséklet és európai emberek számára extrém páratartalom mellett kell teljesíteni az 56 körös futamot, de a versenyzők számára a profi edzésmunka miatt ez rendszerint nem okoz problémát. A mezőny zöme nem csupán a tesztelés, hanem az akklimatizálódás miatt is Malajziában töltötte az elmúlt heteket, Felipe Massa pedig hazájában, az amazóniai őserdő közepén szokta az ádáz körülményeket.
A maláj klíma jellegzetessége a tavasszal gyakori és kiadós csapadék is, ami ráadásul hirtelen, minden előjel nélkül zúdul a pályára, és ugyanolyan gyorsan fel is szárad. "Jó néhány nagy záport éltem már át Sepangban" - idézi fel vizes élményeit a BMW sofőrje, Nick Heidfeld. - "Az esőben való vezetés mindig rejt magában kockázatokat a rossz látási viszonyok miatt, ami itt fokozottan igaz, hiszen itt az eső sem normális. Olyan, mintha megnyílnának az ég csatornái, pillanatok alatt elárasztva a pályát. Ennek ellenére én szeretem a vizes futamokat, mert nagyszerű móka ilyen körülmények között 700 lóerőt kordában tartani."
A motorvesztőhely
Az éghajlati viszonyok nemcsak az embert, hanem a technikát is alapos nyúzópróbának vetik alá, jóllehet, a négynapos gyakorlásnak hála a mérnököknek idén könnyebb dolguk lesz, mint a korábbi években. "Kuala Lumpur az esőről, páráról és a hőségről szól. A klíma olyan trópusi, hogy a záporok mindig tönkreteszik a szokásos edzésrutint" - avat be a Williams technikai igazgatója, Sam Michael. - "De a múlt héten teszteltünk itt, és rengeteg adatot összegyűjtöttünk, a így munka zömét már letudtuk. A fékeket, a hűtést és a gumikat feltérképeztük, úgyhogy szilárd alapokkal rendelkezünk, most már csak arra kell koncentrálnunk, hogy a kétféle Bridgestone abroncshoz igazított beállításokat folyamatosan összhangban tartsuk az állandóan változó pályaviszonyokkal."
Sepangot azért tekinthetjük reprezentatív indikátornak az autók teljesítménye szempontjából, mert minden téren tökéletes gépet követel: aki itt gyors, nagy valószínűséggel máshol is az lesz. "A pálya rengeteg különböző kanyart tartalmaz, és mind más kihívás elé állít minket" - magyarázza a BMW mérnöki gárdáját irányító Willy Rampf. - "A lassú szakaszokon kifogástalan tapadásra és gyorsulásra van szükség, a gyors részeknél - különösen a hátsó egyenesre vezető kanyarkombinációban - pedig a stabilitás létfontosságú. Van két hosszú egyenes is, ahol könnyű előzni, így döntő tényező az aerodinamikai hatékonyság is" - utalt a tényre, hogy a túl nagy leszorító erő sebezhetővé teszi a pilótát a támadókkal szemben.
A hőség nyilvánvalóan a motorokra jelenti a legnagyobb veszélyt, ezért messzemenő következményei lehetnek, hogy Kimi Räikkönen erőforrása egy hűtővíz-szivárgás miatt Ausztráliában túlmelegedett. "A 40 fok feletti csúcshőmérséklet és a magas páratartalom miatt a motorok nehéz erőpróba előtt állnak, ráadásul a második hétvégéjüket teljesítik. Ilyen körülmények között kell padlógázzal megtenniük a kör közel 70 százalékát" - figyelmeztet a Mercedes sportigazgatója, Norbert Haug.
Gumifronton a legfőbb újdonság, hogy a Bridgestone a múlt heti gyakorláson végre hatékony módszert talált kétféle keverékének vizuális megkülönböztetésére. A lágyabb abroncsok belülről második barázdájának alját fehérre fogják festeni a Malajziai Nagydíjon, így végre nem marad írott malaszt az FIA azon rendelkezésre, hogy a nézők is nyomon tudják követni a stratégiákat. "Ez a megoldás mind a csapatok, mind a nézők részéről pozitív visszajelzéseket kapott. Időigényes munka, de legalább tisztán látható" - méltatta a jelölést a Bridgestone helyszíni munkálatait koordináló Kees van der Grint.
A japán cég a közepes és a kemény keverékeket bocsátja a csapatok rendelkezésére, és bár egyes versenyzők a teszten arról panaszkodtak, hogy a két specifikáció között túl nagy a különbség, van der Grint bízik a Bridgestone választásában. "Semmi kétség afelől, hogy a közepes abroncsok ideális tapadást biztosítanak, és figyelembe véve, hogy ez a pálya meglehetősen mostohán bánik a gumikkal, a kopásuk is csekélyebb volt a vártnál. Ez elégedettségre ad okot. A keményebb abroncsok talán kissé túl kemények, de ez igen szigorú megállapítás, ráadásul ha nagyobb lesz a pálya tapadása, javulni fog a helyzet. Száz százalékig kitartok a választásunk mellett" - szögezte le a holland mérnök, hozzátéve: az esőgumik is jelesre vizsgáztak a gyakorláson. Igaz, a malajziai "forró eső" miatt itt nem jelent gondot üzemi hőfokra melegíteni őket.
Óvatos Ferrari
A fenéklemezzel kapcsolatos szigorítás megjósolhatatlan hatása miatt nagy bátorságra vallana bárkit is a hétvége abszolút favoritjának kikiáltani, még akkor is, ha sokan szentül hiszik, hogy az ügy semmilyen hatással nem lesz az erőviszonyokra. "Úgy vélem, egyik csapat - beleértve a Ferrari - számára sem okoz törést a módosítás" - vélekedik a BMW-s Nick Heidfeld. - "Másfél másodperccel gyorsabbak mindenkinél, és a padlólemez megváltoztatása semmivel sem fogja csökkenteni előnyüket. Azt hiszem, az első három hely úgy alakul, mint Melbourne-ben. A Ferrari legelöl van, utána jön a McLaren, majd mi."
A német pilótával ellentétes álláspontot képvisel a Renault mérnöki gárdájának vezérkara. "Nagyon is lehetséges, hogy az istállók relatív teljesítményének hierarchiáját ezentúl az határozza meg, hogy ki milyen jól tud reagálni az FIA karosszériára vonatkozó múlt heti szabályértelmezésére" - nyilatkozta Bob Bell technikai igazgató, míg Alan Permane vezető versenymérnök kijelentette: "Úgy vélem, ez minden csapatot érint. Meg lennék lepve, ha valaki nem kísérletezett volna e téren. A mi autónk mindazonáltal eddig is megfelelt az előírásoknak, és ezek után is meg fog."
A képet árnyalja, hogy a Ferrari versenyzői nyilatkozataikban kézzel-lábbal tiltakoznak az ellen, hogy esélyesként kezeljék őket. "Egy dimenzióban vagyunk a többiekkel. Erősek és gyorsak vagyunk, de ugyanúgy kell tekintenünk a versenyre, mint a vetélytársainknak. A McLarent nehéz legyőzni, és a BMW is erős" - hangsúlyozta Felipe Massa, míg Räikkönen a tőle megszokott visszafogottsággal csak annyit mondott: " Jó csomagunk van, az előző versenyen nagyon erősek voltunk, de sohasem lehet tudni... Csapatként nem volt szerencsénk az előző futamon sem. Most is bármi megtörténhet."
Räikkönen bevallottan tart tőle, hogy a Ferrari kénytelen lesz kicserélni motorját, miután pénteken tüzetesen átvizsgálják, vagy pedig az egység megadja magát, ez esetben ugyanis tíz rajthelyes büntetésben részesülne. Massa pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a gőzerővel fejlesztő vetélytársakkal ellentétben a Ferrari a Melbourne-ben domináló specifikációval indul Sepangban is. "Ugyanazzal az autóval versenyzünk Malajziában, mint Ausztráliában, semmilyen újdonságot nem alkalmazunk. Így azt tekintve, hogy ugyanaz marad a csomag, teljesítménybeli javulásra sem számíthatunk" - fogalmazott a brazil.
A reménybeli kihívók közül a McLaren jelentheti a legnagyobb veszélyt az olasz istállóra. Fernando Alonso és Lewis Hamilton a melbourne-i dobogó után minden fórumon azt hangoztatta, hogy Malajziára szeretnék utolérni a Ferrarit, az álomszerűen debütáló fiatal brit mindazonáltal azzal is tisztában van, hogy nem lesz minden verseny fenékig tejfel számára. "Realista vagyok, tudom, hogy a motorsport kiszámíthatatlan, és nem mehetnek mindig zökkenőmentesen a dolgok" - fogalmazott. - "De keményen dolgoztunk, és Fernandóval, valamint a csapattal együtt mindent megtettünk, hogy ledolgozzuk hátrányunkat a Ferrarival szemben."
Fotó és grafika: FIA
| |