2007 : Massa legyőzte Hamiltont a francia pole-ért - Alonso műszaki problémákkal küzdött |
Massa legyőzte Hamiltont a francia pole-ért - Alonso műszaki problémákkal küzdött
2007.07.09. 15:53
A Ferrarinak hosszú szünet után ismét sikerült megszereznie a pole pozíciót Felipe Massa révén, aki a Francia Nagydíj időmérőjén izgalmas csatában legyőzte a McLaren-es Lewis Hamiltont. A 3. helyről Kimi Räikkönen rajtolhat majd.
A pályafutásának 7., idei 4. pole pozícióját szerző Felipe Massa fontos lélektani győzelmet aratott a Ferrarinak, amikor a Francia Nagydíj időmérőjén szoros csatában maga mögé utasította Lewis Hamiltont, s így három forduló után kiütötte a McLarent az első rajtkockából.
Ahogy a szombat délelőtti szabadedzés is, a kvalifikáció Hamilton és Massa párharcáról szólt. Habár a középső etapban 0.027 másodperccel még a brit versenyző volt a gyorsabb, Massának a döntő pillanatban jobb kört sikerült kipréselnie a Ferrariból.
A 3. helyről Kimi Räikkönen rajtolhat majd a vasárnapi futamon, míg Fernando Alonsónak folytatódott megpróbáltatásokkal teli hétvégéje. A címvédő az első két etapban is lassabb volt Hamiltonnál és Massánál, a harmadik fordulóból pedig váltóhiba miatt ki kellett állnia. Mivel a Mercedes V8 várhatóan nem szorul cserére, Alonso valószínűleg a 10. rajtkockára számíthat.
Robert Kubica egy nagyszerű 4. hellyel tért vissza montreali balesete után, legyőzve a BMW-s csapattársát, Nick Heidfeldet, aki egész hétvégén hátfájással küszködött. Heidfeldet végül a Renault párosa is megelőzte, Giancarlo Fisichella és Heikki Kovalainen ugyanis bevette magát a harmadik rajtsorba.
A legjobb tíz közé - immár a szokásoknak megfelelően - rajtuk kívül Jarno Trulli és Nico Rosberg jutott be.
Az első etap
Az aszfalt az időmérő kezdetén sokkal melegebb, 45 fokos volt, mint a hétvége eddigi részében. Az első mért kört Adrian Sutil teljesítette a Spykerrel 1:17.915 alatt, de őt azonnal megelőzte csapattársa, Christijan Albers, mielőtt a két Renault állt az élre.
Heikki Kovalainen gyorsabb volt Giancarlo Fisichellánál, aki elé csakhamar Jarno Trulli és David Coulthard is beverekedte magát. Fisichella egy második körrel visszaszerezte a 3. helyet, de Coulthard a 8. percben, 1:15.970-nel megkaparintotta a vezetést Kovalainen előtt.
Scott Speed mindössze egy századmásodperccel maradt le Coulthardtól, s noha egy pillanatra Ralf Schumacher állt az 1. helyen, Lewis Hamilton a hétvége addigi leggyorsabb, 1:14.805-ös körével az élre repítette a McLarent.
Nick Heidfeld kilenc tizedes hátránnyal felzárkózott a 2. helyre, de Fernando Alonso hamarosan kiszorította onnan.
A Ferrari csak öt perccel az etap vége előtt merészkedett ki a pályára. Felipe Massa az első mért ponton még vezetett, de végül 0.498 másodperccel lemaradt Hamiltontól, habár Alonsót így is sikerült megelőznie.
Kimi Räikkönen több, apró hiba ellenére lendületesebb tempóban autózott Massánál, és mindössze 0.067 másodperccel szorult a McLaren mögé.
Két perccel az etap vége előtt az első öt helyezetten kívül mindenki a pályán tartózkodott, hogy biztosítsa magának a továbbjutást.
Sutil Spykerje megállt, Mark Webber viszont beverekedte magát a 6., Ralf Schumacher pedig a 7. helyre. Kovalainen a két McLaren és Ferrari mögött, az 5. helyen surrant be a második fordulóba, a két Spyker, a két Super Aguri, valamint Tonio Liuzzi és Alex Wurz azonban kiesett.
A továbbjutás ismét hajszálon múlt, hiszen a 10. David Coulthard és a 20. Anthony Davidson körideje között kevesebb mint fél másodperc volt.
A második etap
A versenyzők sokáig vártak, mielőtt kimentek volna a pályára, mindenki igyekezett a lehető legkésőbbre halasztani a mért körét.
Coulthard autója feltehetően váltóhiba miatt lelassult, miközben Trulli, majd Ralf Schumacher állt az élre. Hamilton azonban hamarosan 1:14.795-re szépített, és Räikkönen ismét csupán 33, Massa pedig ennél is kevesebb, 27 ezredmásodperccel maradt le a McLarentől.
Hat perccel az etap vége előtt Kovalainen állt a 4., és Rosberg az 5. helyen, de őket hamarosan Kubica tolta lejjebb a tabellán, aki a BMW-vel feljött negyediknek.
Alonsónak, aki 0.289 másodperccel volt lassabb csapattársánál, nem sikerült megelőznie Kubicát sem, és Kovalainen elé, az 5. helyre kormányozta a McLarent.
Amikor még 2 perc volt hátra, Webber, Coulthard, Speed, Button, Barrichello és Trulli állt a kiesők között.
Fisichella a hajrában megelőzte Kovalainent, Trulli pedig Ralf Schumachert, akit az utolsó pillanatban Nico Rosberg szorított ki a továbbjutók közül. Hozzá hasonlóan a két Honda, a két Red Bull, valamint Speed sem folytathatta az edzést.
A harmadik etap
Hamilton, Kubica, Trulli és a két Renault lágy, a többiek kemény keverékű gumikon kezdték meg a benzinégetést, a két Ferrarival az élen. Hamilton az indítás után gyorsan elengedte maga mellett csapattársát, Alonsót.
Alonso azonban mindössze egyetlen kör után visszatért a boxba, és be is tolták az autóját a garázsba, amelyből előzőleg füst szivárgott. A többiek közben 1:16-1:17 körüli tempóban rótták a köröket.
Elsőként Trulli jelent meg a boxban új - egyelőre kemény keverékű - gumikért a 8. percben. Egy perccel később Räikkönen, majd Massa, Hamilton és a többiek is meglátogatták a szerelőiket. Hamiltonnak a kerékcsere során sikerült Massa elé kerülnie, hogy kedvezőbb helyzetből vághasson neki a mért körének, miközben Alonso a garázsban kiszállt az autójából.
Az első csatát Massa nyerte, aki 1:15.034-gyel szerezte meg az ideiglenes pole-t, 0.151 másodpercet verve Hamiltonra. A 3. helyet ekkor már Räikkönen, a 4-ediket pedig Kubica mondhatta magáénak.
Massa és Hamilton a második nekifutásra nem javított, s noha Räikkönen 0.153 másodpercre megközelítette a McLarent, így is maradt a 3. helyen. Mögötte Kubica és Fisichella végzett, míg hátrébb Trullinak sikerült megelőznie Rosberget.
A megtett körök száma technikai okokból később kerül kitöltésre a táblázatokban.
Francia GP |
Az idõmérõ edzések összesített eredménye |
|
|
|
Végsõ sorrend |
|
1. etap |
|
2. etap |
|
3. etap |
P |
Név |
Csap |
G |
Ö |
P |
Köridõ |
K |
M |
P |
Köridõ |
K |
M |
P |
Köridõ |
K |
1. |
F. Massa |
FER |
B |
0 |
3. |
1:15.303 |
|
 |
2. |
1:14.822 |
|
 |
1. |
1:15.034 |
|
2. |
L. Hamilton |
MCL |
B |
0 |
1. |
1:14.805 |
|
 |
1. |
1:14.795 |
|
 |
2. |
1:15.104 |
|
3. |
K. Räikkönen |
FER |
B |
0 |
2. |
1:14.872 |
|
 |
3. |
1:14.828 |
|
 |
3. |
1:15.257 |
|
4. |
R. Kubica |
BMW |
B |
0 |
8. |
1:15.778 |
|
 |
4. |
1:15.066 |
|
 |
4. |
1:15.493 |
|
5. |
G. Fisichella |
REN |
B |
0 |
12. |
1:16.047 |
|
 |
7. |
1:15.227 |
|
 |
5. |
1:15.674 |
|
6. |
H. Kovalainen |
REN |
B |
0 |
5. |
1:15.524 |
|
 |
8. |
1:15.272 |
|
 |
6. |
1:15.826 |
|
7. |
N. Heidfeld |
BMW |
B |
0 |
9. |
1:15.783 |
|
 |
6. |
1:15.149 |
|
 |
7. |
1:15.900 |
|
8. |
J. Trulli |
TOY |
B |
0 |
15. |
1:16.118 |
|
 |
10. |
1:15.379 |
|
 |
8. |
1:15.935 |
|
9. |
N. Rosberg |
WIL |
B |
0 |
13. |
1:16.092 |
|
 |
9. |
1:15.331 |
|
 |
9. |
1:16.328 |
|
10. |
F. Alonso |
MCL |
B |
0 |
4. |
1:15.322 |
|
 |
5. |
1:15.084 |
|
 |
10. |
|
|
11. |
R. Schumacher |
TOY |
B |
0 |
7. |
1:15.760 |
|
 |
11. |
1:15.534 |
|
|
|
|
|
12. |
J. Button |
HON |
B |
0 |
14. |
1:16.113 |
|
 |
12. |
1:15.584 |
|
|
|
|
|
13. |
R. Barrichello |
HON |
B |
0 |
16. |
1:16.140 |
|
 |
13. |
1:15.761 |
|
|
|
|
|
14. |
M. Webber |
RED |
B |
0 |
6. |
1:15.746 |
|
 |
14. |
1:15.806 |
|
|
|
|
|
15. |
S. Speed |
STR |
B |
0 |
11. |
1:15.980 |
|
 |
15. |
1:16.049 |
|
|
|
|
|
16. |
D. Coulthard |
RED |
B |
0 |
10. |
1:15.915 |
|
 |
16. |
|
|
|
|
|
|
17. |
V. Liuzzi |
STR |
B |
0 |
17. |
1:16.142 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. |
A. Wurz |
WIL |
B |
0 |
18. |
1:16.241 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. |
T. Sato |
AGU |
B |
0 |
19. |
1:16.244 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. |
A. Davidson |
AGU |
B |
0 |
20. |
1:16.366 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21. |
C. Albers |
SPY |
B |
0 |
21. |
1:17.826 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22. |
A. Sutil |
SPY |
B |
0 |
22. |
1:17.915 |
|
|
| | |
|