2007 : Massa Hamilton előtt szerezte meg a pole-t Isztambulban - Räikkönen a 3., Alonso a 4. helyről rajtolhat |
Massa Hamilton előtt szerezte meg a pole-t Isztambulban - Räikkönen a 3., Alonso a 4. helyről rajtolhat
2007.08.25. 16:24
Felipe Massa izgalmas csatában hódítoitta el a pole pozíciót a Török Nagydíjra, ezredmásodpercekkel maga mögé utasítva a McLaren sztárját, Lewis Hamiltont. Kimi Räikkönen és Fernando Alonso a második rajtsorba szorult.
Felipe Massa a hungaroringi malőr után megerősítette státuszát a Forma-1 új edzésmenőjeként, amikor a Török Nagydíj szombati időmérőjén idén már ötödször hódította el a pole pozíciót a Ferrarival.
Nem volt azonban egyszerű dolga, Lewis Hamilton ugyanis a döntő etapban kemény támadást indított ellene, s mindössze 44 ezredmásodperccel maradt le tőle. Az első két forduló során még nem Massa, hanem Räikkönen tűnt a Ferrari erősebb versenyzőjének, ő azonban a Q3-ban elkövetett egy apró hibát, amely elég volt ahhoz, hogy két tizedmásodperces hátránnyal a 3. rajtkockába szoruljon vissza.
A címvédő Fernando Alonso hiába futotta meg az egész hétvége leggyorsabb körét a Q2-ben, amikor igazán számított, először néhány ezreddel lemaradt Massától, majd másodszorra kemény keverékű gumikkal próbálkozott, s ez a trükk nem vált be számára.
A Ferrarik és McLarenek mögé szokás szerint a BMW Sauber párosa verekedte be magát, Robert Kubica mindhárom etapban az 5., Nick Heidfeld pedig a 6. helyen végzett. Mögöttük, immár jelentős hátránnyal, Heikki Kovalainen és Nico Rosberg következett.
Anthony Davidson az előkelő 11. rajtkockát biztosította be a Super Agurinak, a Q3-ba rendszeresen bekerülő Mark Webber viszont ezúttal nem jutott el a döntőig. Ahogy nem sikerült ez a Toyotával tegnap még meggyőzően autózó Ralf Schumachernek sem.
Az első etap
Az első mért kört Sakon Yamamoto teljesítette az 5. percben, majd a másik Spykert vezető Adrian Sutil következett, aki az egyik balos kanyarban kisodródott, ezért lassabb volt csapattársánál. Tonio Liuzzi 1:29.451-es körével az élre repítette a Toro Rossót, a williams-es Alex Wurz azonban csaknem egy teljes másodpercet vert rá, és 1:28.550-nél állította meg a stoppert.
Ralf Schumacher, aki a hétvége eddigi részében meggyőzően gyors volt a Toyotával, most csak 1:29 fölötti időt ért el, miközben a 8. percben Nico Rosberg vette át a vezetést 1:28.275-ös körével. Rövidesen Heikki Kovalainen is hátrébb szorította Wurzot a tabellán, megkaparintva a Renault-nak a 2.helyet.
Lewis Hamilton az egyik kanyarban kisodródott a fűre, de ennek ellenére 1:27.513 alatt teljesítette a körét. Ám az ő királysága is pünkösdinek bizonyult, mert Kimi Räikkönen a hétvége legjobb körét futotta, 1:27.294-re szorítva le a lécet a Ferrarival.
Felipe Massa a pálya első két szektorában mindenkinél gyorsabb volt, az utolsót azonban egy elfékezés miatt csak 24.4 alatt tette meg, ezért 3. lett Räikkönen és az időközben a 2. helyre felkapaszkodó Fernando Alonso mögött.
Három perccel az etap vége előtt Ralf Schumacher még a kiesők között, a 17. helyen állt. Anthony Davidson egy szenzációs körrel feljött a 8. helyre, Kovalainen elé, Schumachernek viszont nem sikerült előrébb jutnia a 18. helynél, s rajta kívül kiesett Liuzzi, Takuma Sato, Sebastian Vettel, valamint Sutil és Yamamoto is.
A második etap
Az indítás után három percig semmi nem történt, aztán az első kört Alex Wurz kezdte meg, aki azonban a 8-as és 9-es kanyarban is megcsúszott, ezért inkább visszatért a boxba. Utána Jarno Trulli a 8. percben, 1:28.368-cal törte meg jeget, majd Webber kormányozta az élre a Red Bullját.
Átmenetileg Kovalainen vette át tőle a stafétabotot, mígnem Räikkönen, immár a lágyabb gumikon, 1:26.902-vel új hétvégi csúcsot állított fel. Nem ő volt azonban az egyetlen, aki 1:27 alá tudta szorítani a köridőt, Hamilton ugyanis hamar felzárkózott mögé, míg Massa 1:27.039-cel a 3. helyet biztosította be magának.
Ebből csakhamar 4. lett, mivel Alonso még Räikkönennél is gyorsabb volt, s 1:26.841 alatt teljesítette a körét. A BMW Sauber boxutcai irányítóközpontjában közben derültséget keltett, hogy a csapat két versenyzője, Robert Kubica és Nick Heidfeld ezredmásodpercre azonos időt autózott. Mögöttük Kovalainen, Webber és Fisichella állt, Rosberg viszont valamiért csak az utolsó helyet foglalta el.
Davidson a hajrában ismét feltornázta magát a továbbjutók közé, David Coulthardnak azonban ez nem sikerült. Az utolsó pillanatban csapattársa, Webber is kiesett, Rosberg és Trulli viszont egy végső erőfeszítéssel bekerült a legjobb tízbe.
Davidson végül a 11. rajtkockát szerezte meg, mögötte a két Red Bull, a két Honda, majd Wurz végzett.
A harmadik etap
A benzinégetést Räikkönen, Hamilton, Massa és a két BMW kezdte meg az élen, valamennyien a kemény keverékű Bridgestone-okon. Eleinte mindenki 1:28-1:30 körüli tempót diktált.
Elsőként, a 8. percben Trulli állt ki a boxba, ahol Kovalainenhez hasonlóan kemény gumikat vételezett. Räikkönen és Hamilton egy körrel később cseréltek kereket, ők a lágyabb keveréket választották.
Kovalainen 1:29.219 alatt teljesítette a mért körét, majd szorosan egymás után Räikkönen, Hamilton, Massa és Alonso szelte át a célvonalat. Az első csatát a Ferrari nyerte, Massa ugyanis 1:27.520-szal elhódította az ideiglenes pole pozíciót, Räikkönen pedig csupán 0.026 másodperccel volt lassabb nála. Alonso szintén 1:27.5-ös idővel kaparintotta meg a 3. helyet, csak Hamilton maradt le tőlük 4 tizedmásodperccel.
A döntő fordulóra szokás szerint az utolsó pillanatokban került sor. Hamilton egy 1:27.373-as körrel vágott vissza, csakhogy Massa sem hagyta annyiban, s 44 ezredmásodperces előnnyel újra magához ragadta a kezdeményezést, immár végleg.
Räikkönen egy villámgyors ellenkormányzással korrigált hiba miatt nem tudott javítani előző időeredményén, ezért a 3. helyen maradt, míg Alonso, aki a keményebb keverékű gumikkal próbálkozott, szintén lassabbnak bizonyult korábbi önmagánál.
Török GP |
Az idõmérõ edzések összesített eredménye |
|
|
|
Végsõ sorrend |
|
1. etap |
|
2. etap |
|
3. etap |
P |
Név |
Csap |
G |
Ö |
P |
Köridõ |
K |
M |
P |
Köridõ |
K |
M |
P |
Köridõ |
K |
1. |
F. Massa |
FER |
B |
18 |
3. |
1:27.488 |
4 |
 |
4. |
1:27.039 |
3 |
 |
1. |
1:27.329 |
11 |
2. |
L. Hamilton |
MCL |
B |
17 |
4. |
1:27.513 |
3 |
 |
3. |
1:26.936 |
3 |
 |
2. |
1:27.373 |
11 |
3. |
K. Räikkönen |
FER |
B |
18 |
1. |
1:27.294 |
4 |
 |
2. |
1:26.902 |
3 |
 |
3. |
1:27.546 |
11 |
4. |
F. Alonso |
MCL |
B |
17 |
2. |
1:27.328 |
3 |
 |
1. |
1:26.841 |
3 |
 |
4. |
1:27.574 |
11 |
5. |
R. Kubica |
BMW |
B |
17 |
5. |
1:27.997 |
3 |
 |
5. |
1:27.253 |
3 |
 |
5. |
1:27.722 |
11 |
6. |
N. Heidfeld |
BMW |
B |
17 |
6. |
1:28.099 |
3 |
 |
6. |
1:27.253 |
3 |
 |
6. |
1:28.037 |
11 |
7. |
H. Kovalainen |
REN |
B |
24 |
7. |
1:28.127 |
7 |
 |
8. |
1:27.784 |
6 |
 |
7. |
1:28.491 |
11 |
8. |
N. Rosberg |
WIL |
B |
23 |
8. |
1:28.275 |
6 |
 |
7. |
1:27.750 |
6 |
 |
8. |
1:28.501 |
11 |
9. |
J. Trulli |
TOY |
B |
24 |
11. |
1:28.318 |
7 |
 |
9. |
1:27.801 |
6 |
 |
9. |
1:28.740 |
11 |
10. |
G. Fisichella |
REN |
B |
24 |
10. |
1:28.313 |
7 |
 |
10. |
1:27.880 |
6 |
 |
10. |
1:29.322 |
11 |
11. |
A. Davidson |
AGU |
B |
12 |
9. |
1:28.304 |
6 |
 |
11. |
1:28.002 |
6 |
|
|
|
|
12. |
M. Webber |
RED |
B |
12 |
15. |
1:28.500 |
6 |
 |
12. |
1:28.013 |
6 |
|
|
|
|
13. |
D. Coulthard |
RED |
B |
12 |
14. |
1:28.395 |
6 |
 |
13. |
1:28.100 |
6 |
|
|
|
|
14. |
R. Barrichello |
HON |
B |
12 |
16. |
1:28.792 |
6 |
 |
14. |
1:28.188 |
6 |
|
|
|
|
15. |
J. Button |
HON |
B |
12 |
13. |
1:28.373 |
6 |
 |
15. |
1:28.220 |
6 |
|
|
|
|
16. |
A. Wurz |
WIL |
B |
14 |
12. |
1:28.360 |
6 |
 |
16. |
1:28.390 |
8 |
|
|
|
|
17. |
V. Liuzzi |
STR |
B |
9 |
17. |
1:28.798 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
18. |
R. Schumacher |
TOY |
B |
7 |
18. |
1:28.809 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
19. |
T. Sato |
AGU |
B |
8 |
19. |
1:28.953 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
20. |
S. Vettel |
STR |
B |
6 |
20. |
1:29.408 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
21. |
A. Sutil |
SPY |
B |
9 |
21. |
1:29.861 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
22. |
S. Yamamoto |
SPY |
B |
7 |
22. |
1:31.479 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
| | |
|
|