| 2007 : A versenyzők pénteki nyilatkozatai Fujiból |
A versenyzők pénteki nyilatkozatai Fujiból
2007.09.28. 14:59
Vélemények a Japán GP első edzésnapjáról
Hogyan vélekednek a versenyzők a saját és csapatuk teljesítményéről? Elégedettek vagy csalódottak? Az alábbiakban ezt tudhatjuk meg. Versenyzői nyilatkozatok - kommentár nélkül.
McLaren
Lewis Hamilton: (1) "Természetesen mindig kihívást jelent egy új pálya elsajátítása, de én már háromszor jártam hasonló cipőben az idén. Tegnap a mérnökeimmel végigsétáltam a pályát, és már alig vártam, hogy ma délelőtt autóba üljek. Az első edzésen végig ugyanazt a gumiszettet használtam, ekkor csupán az volt a célom, hogy ráérezzek a vonalvezetésre. A tapadás folyamatosan nőtt, de ebben az a kihívás, hogy sohasem tudhatod, milyen szinten fog megállapodni. Semmilyen problémám nem adódott, jó alapbeállítást találtunk, és folyamatosan fejlődtünk. A második tréningen a hosszú etapokra koncentráltunk, és úgy tűnik, minden téren jó irányba haladunk."
Fernando Alonso: (2) "Szerdán a mérnökeimmel bejártam a pályát, ami adott róla egy durva képet, de az igazi móka csak ma kezdődött. Nehéz ringnek tűnik, de kezdetben a rengeteg por miatt alig volt tapadás. Az első edzésen a pályával való ismerkedésre összpontosítottam, ezért végig ugyanazt a gumigarnitúrát használtam. Az igazi munka csak délután kezdődött a keverékek összehasonlításával és a beállítások finomhangolásával. Eddig elégedettek lehetünk, ráadásul semmilyen probléma nem hátráltatott. Mindkét gumikeverék jól muzsikált, szerintem versenyképes hétvégénk lesz."
Ferrari
Felipe Massa: (3) "Ezen az érdekes pályán nem könnyű eltalálni a helyes egyensúlyt a lassabb szakaszok és a hosszú egyenes között. Gyorsak voltunk délelőtt, délután pedig főleg a versenyre koncentrálunk. A nap során fejlődtünk a beállítások terén, de még mindig sok munkánk van. Mindazonáltal az első benyomásaim pozitívak, és úgy gondolom, versenyképesek lehetünk itt.
Kimi Räikkönen: (5) "A jó délelőttöt egy sokkal nehezebb délután követte. Ezen a pályán nagyon nehéz megtalálni a megfelelő beállítást, különösen az utolsó szektorban. A pálya igencsak igénybe veszi az embert, de ezzel együtt élvezetes rajta vezetni. Az autó balansza jó volt, a második szektorban kipróbáltunk egy olyan beállítást, ami végül nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így vissza kellett térnünk az azt megelőzőhöz. Át kell tanulmányoznunk az adatokat, hogy megtalálhassuk a legjobb beállítást. Nyilvánvaló, hogy még igen korai lenne arról beszélni, hogy hol vagyunk a riválisainkhoz képest. Mindenesetre úgy gondolom, nagyon szoros küzdelem lesz."
Toyota
Jarno Trulli: (4) "Biztatóan indult a hétvégénk. Sok energiát fordítottunk a beállításokra és a gumikra egyaránt. Zökkenőmentes edzésnapot zártunk, de a balanszon még dolgoznunk kell, és természetesen szeretnénk, ha az autó még gyorsabban menne. A pálya nem biztosított túl nagy tapadást, ami nem meglepő, de egyébként kiváló állapotban van, a létesítmények elsőrangúak, és minden gyönyörűen néz ki. A Japán Nagydíj hazai versenyünk, és nagyon remélem, hogy a maximumot tudjuk kihozni az autóból. Bizakodó vagyok a holnapi esélyeinket illetően, várakozásaim szerint ismét a top tízbe kerülésért harcolhatunk az időmérőn."
Ralf Schumacher: (9) "Délelőtt túlkormányzottsággal küzdöttünk, délután viszont már jobban ment az edzés. Az alacsony tapadás miatt trükkös pályaviszonyok vártak ránk, de a helyezet délutánra sokat javult, és ez egyébként is mindenkit egyformán sújt. El kell ismernem, lenyűgözött a Fuji Speedway. A pálya szép és remekül vezethető, az utolsó szakasza pedig igen szokatlan. Valódi kihívás megtalálni a kompromisszumot a célegyenesben elvárt végsebesség és a kanyargós részen szükséges tapadás között. A létesítmények természetesen nagyszerűek, és mivel egy évet a Formula Nipponban töltöttem, különösen élvezem, hogy ismét Japánban versenyezhetek. Minden megteszek, hogy jó eredménnyel zárjam a hétvégét, és bízok benne, hogy erre lehetőségem nyílik."
Renault
Heikki Kovalainen: (6) "Meglehetősen elégedett vagyok a mai edzéssel. Ez volt az első napunk az új pályán, és véleményem szerint egész jó munkát végeztünk: sok kört megtettünk, nem voltak problémáink, és a mérnökök nagyon jól dolgoztak a beállítások változtatásaival kapcsolatban. Elvégeztük az előre tervezett munkát, és úgy gondolom, hogyha este még egyszer átfutjuk az adatokat, akkor holnap további teljesítményjavulásra számíthatunk. A pályáról elmondhatom, hogy élveztem rajta a vezetést. Ahogy arra számítottunk is, a felülete nagyon sima, így a kényelemmel egyáltalán nem voltak gondjaink, a kulcsfontosságú rész mindenképp az utolsó öt kanyar. Ezek nagyon lassú kanyarok, ahol az ember mindig hajlamos egy kicsit túlfutni. Mindazonáltal az autónak igen kicsi a leszorítóereje, mert itt alacsony a sebesség, így türelmesnek kell maradni, hogy kihasználhassuk a mechanikai tapadást, amit csak igen lágy vezetési stílussal érhetünk el. Úgy érzem, elég hamar megbirkóztam a pályával, és holnap mindenképp arra számítok, hogy versenyképesek leszünk."
Giancarlo Fisichella: (7) " Az autó egyensúlya délelőtt nem volt túl fantasztikus, de délben elvégeztünk néhány változtatást, így délutánra előrébb jutottunk. Sok kört tettünk meg, és olyan irányú felfedezésekre jutottunk, amelyeket holnap ki tudunk majd használni. Magán a pályán egész jó vezetni. Tudtuk, hogy nem lehet majd összehasonlítani Suzukával, de azért itt is van néhány kihívást jelentő rész: az utolsó szakasz, ahol sok időt nyerhetsz, vagy a 3-as, 4-es és 5-ös kanyar ahol egész gyorsan kell menned az ideális íven, hogy jó teljesítményt érhess el. Mindent egybevéve elmondható, hogy jó volt az első nap, most pedig keményen fogunk dolgozni, hogy holnapra minden rendben menjen."
Red Bull
David Coulthard: (8)"Vannak trükkös részei a pályának, és az utolsó szektor különösen nehéz a csekély tapadás miatt, így az autó könnyen megcsúszik azon a részen. Ez elég nagy kihívást jelent. Ezen kívül van egy nagyon hosszú egyenes, amiről igazán nincs is mit mondanom. Holnap meglátjuk, mire leszünk képesek az időmérőn."
Mark Webber: (11)"Ez igazán technikás pálya egy hosszú egyenessel kiegészítve. A második szektornak kellemes ritmusa van, de a folytatásban nehéz róla jól elkapni a harmadikat, ami elég trükkös. Szép az új helyszín. Úgy tűnik, hogy az autóval jó irányba haladunk, a második edzés vége felé még sikerült találtunk egy kis időt."
BMW-Sauber
Robert Kubica: (10) "Elég jó ez a pálya. Élvezem itt a vezetést, bár a beláthatatlan ívek miatt nincs könnyű dolgunk, négy vagy öt kanyarodási csúcspontot is vakon kell megközelíteni. Emellett sokszor kell fékezni és gyorsítani. Délután megtettünk néhány hosszú etapot, most már csak meg kell oldanunk néhány problémát a beállításokkal kapcsolatban, és rendben leszünk."
Nick Heidfeld: (15) "A pálya nagyon élvezetes, sokkal kellemesebb, szélesebb és ritmusosabb, mint amit a vázlatok alapján feltételeztem. Sok a lejtő és az emelkedő, és számos kanyarnak beláthatatlan a csúcspontja, köszönhetően az alacsony üléspozíciónknak. Az első edzésen egyáltalán nem tetszett az autó beállítása, mivel a hátulja rendkívül idegesen viselkedett. A másodikra javult a helyzet, de még mindig nem találtuk el tökéletesen a balanszot. Egy hetedik sebességfokozattal kapcsolatos probléma miatt ki kellett hagynom a tréning utolsó 15 percét."
Williams
Alex Wurz: (12) "Új pálya lévén, Fuji rendkívül érdekes helyszín. Úgy gondolom egész trükkös, különösen mert a kör második részében nagyon lágyan kell vezetni az autót. Ha itt hibázol, akkor fél másodpercet veszítesz, ami rengeteg. A pálya rendkívüli fegyelmet igényel. Miután átrágtuk magunkat a gumikeverékek összehasonlításán és a beállítási lehetőségeken, egész világos képet kaptam arról, hogy mire van szüksége itt az autónak. De még egy optimális kocsival sem lehet figyelmen kívül hagyni azt, hogy ez egy nagyon trükkös pálya, ami érdekes hétvégét vetít előre."
Nico Rosberg: (13) "Nagyon jó ezen a pályán vezetni, igazán menő. Egy kis időbe telt mire megtanultam, így noha két edzés volt ma, még mindig van mit csinálni. Gumik tekintetében megint elég hasonló a két típusú keverék, tehát érdekes lesz megfigyelni, hogy a többiek hogyan választanak, de igazából ez nem tűnik túl bonyolultnak, mert mindkét keverék jól működik. A pálya rendkívül sokféle beállítást igényelne - kicsi leszorító erő itt, nagy leszorító erő ott, tehát rengeteg lehetőséget kipróbáltunk, és azt hiszem értékes következtetéseket vontunk le holnapra."
Honda
Jenson Button: (14) "Minden egész olajozottan ment az első napunkon Fujiban. Miután délelőtt kipróbáltunk pár beállítást, kényelmesebben éreztem magam a balansszal kapcsolatban délután. Megértettük, hogy milyen irányba haladunk ezekkel a beállításokkal a hétvége további részében. Ami a pályát illeti, nagyon elégedett vagyok a ritmusával, a pálya vége felé van egy pár kihívást jelentő szűk kanyar, és egy pár potenciális előzési lehetőség. Tehát általánosságban elégedett vagyok."
Rubens Barrichello: (17) "Ugyanaz volt a problémám itt, mint Spában, és az autó az aero balansz szempontjából elég rossz. Egyszerűen nincs elég tapadás és egyensúly, amit szeretnék, tehát délutánra változtattunk az autó egyes részein, hogy megnézzük, javul-e a helyzet. Rengeteg adatunk van ahhoz, hogy ezeket este átvizsgálva javuljunk holnapra. A pálya tetszik, az egyetlen negatívum, hogy van néhány beláthatatlan kanyar, így a pályabíróknak gyorsan kell reagálniuk a sárga zászlókkal, mert nem lehet tudni, hogy mi van a következő kanyarban. Ez történt akkor is, amikor nekimentem Yamamotónak."
Spyker
Adrian Sutil: (16) "Ez teljesen normális nap volt. A pálya nagyon jó, és igazán élvezetes itt F1-es autóval vezetni. Délelőtt jobb érzéseim voltak, de még mindig sokat kell fejlődnünk. A keményebb keverékű gumikkal gondjaink voltak, mert úgy tűnt, hogy nem képesek tartani az ideális hőmérsékletet, vagy valamiért nem tudnak igazodni a pályaviszonyokhoz. A lágyabb gumi jobbnak tűnik, mindkét edzésen ezzel a keverékkel értem el a legjobb időmet. Minden csapatnak szüksége van a jó beállításokra, de remélhetőleg mi akár fél másodpercet is találhatunk még."
Sakon Yamamoto: (20) "Ez volt a hazai nagydíjam első napja. Délelőtt motorhibával küszködtem, és meg is kellett állnom, ami igazán kár, mert ez az első alkalom, hogy itt lehetek, és szerettem volna olyan sok kilométert megtenni, amennyi csak lehetséges. Délután azonban már azt hiszem egész jó munkát végeztem, mert minden a terv szerint haladt, és sikerült néhány fontos adatot begyűjtenem."
Toro Rosso
Tonio Liuzzi: (18) "Ez egy kellemes pálya szintkülönbségekkel megtűzdelve, amit noha nem kifejezetten komoly feladat teljesíteni, de én szeretem ezt a pályákban. Ez egy igazán menő helyszín, a legjobban a gyors része tetszik. Egyben nagyon széles is, ami azt jelenti, hogy több ívet lehetne használni, de végül úgyis ott fogunk menni, ahol a legtöbb gumi lerakódik. Mindent egybevéve ez egy tűrhető nap volt, jó délelőttel, ami azt jelenti, hogy megértettük a beállításokkal kapcsolatos teendőket, és hogy gyorsan meg tudtam tanulni a pályát. A második menetben nem tudtam tiszta kört futni az új gumikon, így azt hiszem gyorsabb is lehettem volna. Viszont rengeteg adatot begyűjtöttünk a hosszú menetekről és a gumik tulajdonságairól, amely még sok munkát fog nekünk jelenteni holnapra. Tűrhető péntek volt."
Sebastian Vettel: (19) "A pálya jó, leginkább az első szakasza tetszik, ahol sok a gyors kanyar. Ezzel szemben az utolsó rész eléggé igénybe veszi az embert. Rengeteg lehetséges ív van a pályán, és elég nehéz eldönteni, hogy melyik az ideális, mivel nagyjából mindegyiken hasonló sebességre vagyunk képesek. Ez teszi nehezebbé az autó helyes beállítását. Ezen kívül szokásos pénteken vagyunk túl a megszokott kérdésekkel, amelyek a riválisok üzemanyagszintjére vonatkoznak. Még két vagy három területen is fejlődhetünk. Ahogy a pálya javul, és ahogy tovább végezzük a kijelölt munkát, úgy javulhat a teljesítményünk a későbbiekben."
Super Aguri
Anthony Davidson: (20)"Különleges nap volt ez mindenki számára, aki még nem járt korábban a Fuji Speedway-en. Nagyon élveztem a vezetést. Különösen az utolsó szektor jelent nagy kihívást, és a mérnököknek is nehéz, hogy megtalálják a helyes egyensúlyt a csúcssebesség és a leszorító erő között a trükkös harmadik szektorban. Azt hiszem jó munkát végeztünk a hosszú menetek során, és egész elégedett vagyok az autó balanszával is."
Takuma Sato: (22)"Műszaki problémáim adódtak az első edzésen, ami azt jelentette, hogy csak két teljes menetet tudtam teljesíteni. Rengeteg időt elvesztettünk, amely szükséges lett volna az új pályán, így siettünk, és a délutáni programunkat is le kellett rövidíteni. Ki kellett értékelnünk, hogy milyen az egyensúly a hosszú menetek során különböző leszorítási szintek mellett. Ez azonban azt jelentette, hogy az autót nem tudtam úgy beállítani, ahogy szerettem volna, mert ez több volt mint egyszerű adatgyűjtés. Azonban remélhetőleg a ma elvégzett munkának köszönhetően holnap sikerül jobban beállítani az autót és eredményesebb napnak nézünk elébe."
| |