| 2007 : Az FIA megoldotta a Fudzsiban felmerült Ferrari-problémát |
Az FIA megoldotta a Fudzsiban felmerült Ferrari-problémát
2007.10.01. 14:25
A Ferrari a Japán Nagydíj után azt állította, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) későn tájékoztatta a csapatot arról, hogy a futamon kötelező az extrém gumikat használni. Az olasz istálló szerint a baki miatt nem volt esélye jobb eredményt elérni, az FIA pedig már meg is találta annak módját, hogy a jövőben ne fordulhasson elő még egy ilyen estet.
Alig néhány körrel a start után Kimi Räikkönen és Felipe Massa kerékcserére érkeztek a bokszba, mivel az intermediate gumikkal rendkívül veszélyes volt a pályán maradni, és a versenybíróság is utasította az istállót az abroncsok cseréjére. Emiatt a két sofőr sokáig csak a mezőny végén haladhatott.
A versenybíróság állítólag e-mailben korábban értesítette a csapatokat a kötelező extrémgumi-használatról, azonban a Ferrari szerint Stefano Domenicali sportigazgató számítógépére későn érkezett értesítés, ami miatt az istálló keményen bírálta a szövetséget és annak tájékoztatási módszerét is.
"Semmilyen e-mailes tájékoztatást sem kaptunk a versenybírók döntéséről, amíg a verseny el nem kezdődött. Ellenőriztük és Stefano Domenicali laptopjára csak 1 óra 37 perckor érkezett meg az üzenet. Aztán rádión mondták el nekünk, hogy gumit kell cserélnünk, máskülönben kizárnak a futamról"- árulta el az istálló szóvivője.
A gárda brazil pilótája, Felipe Massa szerint sportszerűtlen lépés volt csapatával szemben, hogy nem kaptak időben információt a döntésről. Ugyanakkor azt is hozzátette, nem lett volna jó választás az intermediate gumi, és ezt maguk is megtapasztalták.
"Az istállóval együtt döntöttünk az abroncsokról. Én extrém esőgumival mentem ki a pályára, Kimi pedig intermediate-tel. Ő azt mondta, el lehet indulni azzal a gumival is. Az eső elállt, amikor felálltunk a rajtrácsra, ezért úgy határoztunk, intermediate-tel vágunk neki a versenynek. Én szerettem volna kockáztatni a világbajnoki cím megszerzése miatt, és talán esélyem is lehetett volna rá"- árulta el a brazil. "Ám a legnagyobb probléma az volt, hogy nekünk is extrém esőabroncsokat kellett volna használnunk, de senki sem tájékoztatott bennünket a határozatról. Úgy vélem elfogadhatatlan, ami történt, mert minden csapatot informálni kell."
Domenicali is döbbenten vette tudomásul, hogy minden istálló értesült a versenyigazgatóság döntéséről, sőt még a médiaközpontban is körbeküldték az információt, ám egyedüliként a Ferrari maradt ki a körből: "A versenyigazgatóság és a csapatok közötti e-mailváltás csak a normális dokumentumok terjesztésére szokott vonatkozni, amibe például a rajtsorrend is tartozik. Ám rendszerint, amikor sokkalta érzékenyebb információt kell megosztani az istállókkal, a sportszabályzat 15.1 pontja szerint azt hagyományosan, írásos formában kell köröztetni."
Domenicali a verseny után azonnal felkereste a versenyfelügyelőket és megpróbálta kideríteni, mi is történt az e-maillel: "Megértették a mi helyzetünket és alapvetően elnézést kértek azért, mert a szokásos rendszert használták ebben az esetben."
A csapatfőnök, Jean Todt leszögezte emiatt a csapat nem fog semmilyen intézkedést sem kezdeményezni, hiszen a versenynek már vége: "Nem oldaná meg a problémát. Már olvastam néhányszor olyat, hogy a sport érdekében, úgy érezzük jobb, ha elfelejtjük ezt az egészet."
Az FIA a Japán Nagydíj után úgy döntött, hogy ezentúl az e-mail mellett írásos formában, papíron is elküldi a csapatoknak a versenyekre vonatkozó határozatokat. A versenybírók még Fudzsiban kiadtak egy közleményt, amelyben az szerepelt, hogy a sportszabályzat értelmében a versenybíróság különleges helyzetben más módon is tájékoztathatja a csapatokat a futamokhoz kapcsolódó döntésekről és ennek megfelelően járt el Japánban is. A versenybírók hozzátették mondandójukhoz azt is, hogy 2006. december 7-én Monacóban a csapatok megegyeztek abban, hogy a jövőben elektronikus formában kapják meg az értesítéseket, ám Fudzsit követően, a hasonló problémák elkerülése végett, a versenybíróság a hagyományos írásos változatot is alkalmazni fogja.
| |