2007 : Räikkönen sanghaji győzelmével újra háromesélyes a vb |
Räikkönen sanghaji győzelmével újra háromesélyes a vb
2007.10.07. 11:37
Hamilton kiesett a drámai Kínai Nagydíjról
Kimi Räikkönen idei ötödik győzelmét aratta az ismét eső által megbolondított Kínai Nagydíjon, s mivel Lewis Hamilton egy defekt után bizarr körülmények között a kavicságyban fejezte be a versenyt, Fernando Alonso viszont a 2. helyen ért célba, a vb fináléja 1986 után először újra háromesélyessé vált.
Kimi Räikkönen győzelemmel, Fernando Alonso pedig a második hellyel használta ki Lewis Hamilton első jelentős vezetői hibáját a záporokkal tarkított Kínai Nagydíjon, így az interlagosi évadzáróra mindhármuk esélye megmaradt a világbajnoki címre.
Hamilton sokáig fölényesen vezetett Räikkönen előtt, és úgy tűnt, már Sanghajban a Forma-1 legfiatalabb bajnokává koronázzák.
Csakhogy a brit újonc intermediate gumijai sokkal gyorsabban koptak el a felszáradó pályán, mint riválisaié, így Räikkönen a 29. körben megelőzte őt. Hamilton ezután megpróbálta lecserélni a használhatatlan abroncsokat, de a boxbejáratnál megcsúszott, és elásta magát a kavicságyba, ahonnan a pályabírók minden igyekezetük ellenére sem tudták kisegíteni.
Räikkönen eközben taktikus versenyzéssel megszerezte idei ötödik győzelmét, és ezzel 7 pontra csökkentette hátrányát Hamilton mögött. Alonso a második helyre hozta be a másik McLarent, így a címvédő hátránya mindössze 4 pont lesz csapattársával szemben Brazíliában.
Legutóbb 1986-ban fordult elő, hogy az évadzárón hárman is pályáztak a bajnoki címre. Akkor Nigel Mansell vezette a tabellát hat ponttal Alain Prost és héttel Nelson Piquet előtt, de végül Prost győzött és szerezte meg a trófeát, mivel a brit defektet kapott, a másik Williamst vezető Piquet-t pedig biztonsági okból kihívták kereket cserélni.
Az időjárás a múlt hétvégi Japán Nagydíj után ismét főszerepet játszott Kínában, ahol tavaly is esőversenyt rendeztek. Ezúttal csak néhány körön át hullott csapadék, de ez is elég volt ahhoz, hogy megbolondítsa a futamot. A verseny előtt és az első körökben pályára zúduló záporok miatt a mezőny minden tagja az intermediate gumikon kezdte a futamot.
Ezeken a pole pozícióból induló Hamilton gond nélkül megtartotta a vezetést, és fokozatosan húzott el Räikkönen Ferrarijától. Az angol már 8.6 másodperccel vezetett, amikor a 15. körben beiktatta első tankolását, gumijait azonban nem cseréltette le. Räikkönen három körrel tovább maradt a pályán, és ez elég volt ahhoz, hogy megfelezze lemaradását.
Alonso a futam elején csak a 4. pozícióban autózott. A rajt után az első kanyarban sikerült körbeautóznia Massát, a brazil azonban 9-es hajtűben visszavette helyét. A címvédő nem szakadt le a Ferraritól, de boxkiállások során előzni sem tudott.
A 23. kör tájékán az ideális ív jórészt felszáradt, így a középmezőnyből többen - először Alex Wurz és Mark Webber - megkockáztatták a száraz abroncsok használatát, és kiderült, hogy azok már másodpercekkel gyorsabbak az intereknél. Az élen állók közül csak Robert Kubica és Massa vállalta be a cserét a 25. körben.
Két körrel később azonban ismét eleredt az eső, ami kisebbfajta káoszt okozott a pályán. De mivel az égi áldás csak néhány percig hullott, azok jártak jól, akik veszteg maradtak. Webber például rögtön visszatért esőgumikért, hogy aztán néhány kör múlva ismét szárazra váltson, és ezzel elbúcsúzzon pontszerzési esélyeitől.
Hamilton autóján időközben az interek teljesen elkoptak, szemben Räikkönen remek állapotú abroncsaival. A finn pillanatok alatt ledolgozta hátrányát, és a 29. körben meg is előzte az éllovast, aki szélesen fordult a 9-es kanyarba. A következő körben Hamilton jobb hátsó abroncsának futófelülete alól már kilátszott a szövet, és hiába vette az irányt a boxutca felé, a bejáratnál megcsúszott, és ezzel véget ért a versenye.
Räikkönen és Alonso a 32. körben nyugodtabb körülmények között iktatták be kerékcseréjüket. A spanyolnak sikerült Massa orra elé visszatérnie a pályára, és ezzel átvette a 2. helyet. Alonso hét körrel később tankolt a brazilnál, aki viszont ezalatt már a lágyabb Bridgestone-okon futott, a párharcot tehát feltehetően a néhány percnyi eső döntötte el a címvédő javára.
A továbbiakban már nem változott az első három sorrendje. Alonso ugyan a kemény abroncsokon elhúzott Massától, és 11-ről 7 másodpercre csökkentette hátrányát Räikkönen mögött, a finn idővel maga is rákapcsolt, és 8 szekundum körül stabilizálta előnyét. A trió ezután már csak a leggyorsabb kör megszerzéséért versenyzett. Ebből a csatából Massa került ki győztesen utolsó körével (1:37.454).
A 4. helyen a bravúros versenyt futó Sebastian Vettelt intették le. A Toro Rosso ifjonca a 17. rajtkockából indult, de az első hat körben hét autót is megelőzött. Később tökéletes időzítéssel a 26. körben iktatta be első és egyetlen kerékcseréjét, egyetlen tank benzinnel végigküzdötte a hátralevő 30 kört, és a Toro Rosso legjobb eredményével feledtette a fuji csalódást.
Jenson Button két körrel Vettel előtt állt át a száraz abroncsokra, és emiatt be kellett iktatnia egy extra tankolást. Ennek ellenére az angol klasszis az 5. helyen hozta be a gyengécske Hondát, és körökön át a mezőny leggyorsabb embere volt.
Robert Kubica is a korai kiállók közé tartozott. A BMW lengyel tehetsége a 25. körben kockáztatta meg az átállást a száraz gumikra, és a záport túlélve az első helyen találta magát. Fájdalom, a 34. körben műszaki hiba miatt kiesett a versenyből, így örökre kérdés maradt, célba ért-e volna tankolás nélkül.
A Toro Rosso Vettel mellett Tonio Liuzzi eredményét is ünnepelhette: az olasz Nick Heidfeld támadásait kivédve a 6. helyen intették le, így a kiscsapat nyolc ponttal távozhat Sanghajból. Liuzzi a rajttól kezdve az élmezőnyben autózott, ám két kiállásos stratégiája kevésbé bizonyult hatékonynak Vettelénél. Hasonló cipőben járt David Coulthard is, aki az eső előtt még az 5. helyen haladt. A Red Bull veteránja végül így is begyűjtött egy pontot.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Sanghaj International Circuit, Kína |
|
|
|
Időpont: |
2007. október 7., vasárnap, 08:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5451 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz/esős (levegő: 29-30 fok, aszfalt: 30-32 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
M. Schumacher (Ferrari) |
1ó37:32.747 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
|
1ó37:58.395 |
|
|
56 |
|
2. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
9.806 |
|
|
56 |
|
3. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
12.891 |
|
|
56 |
|
4. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
53.509 |
|
|
56 |
|
5. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
B |
+ |
1:08.666 |
|
|
56 |
|
6. |
|
Vitantonio Liuzzi |
ITA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
1:13.673 |
|
|
56 |
|
7. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
1:14.224 |
|
|
56 |
|
8. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
1:20.750 |
|
|
56 |
|
9. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
Renault |
B |
+ |
1:21.186 |
|
|
56 |
|
10. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
1:24.685 |
|
|
56 |
|
11. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Renault |
B |
+ |
1:26.683 |
|
|
56 |
|
12. |
|
Alex Wurz |
AUT |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
|
13. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
|
14. |
|
Takuma Sato |
JAP |
Super Aguri-Honda |
B |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
|
15. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
B |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
|
16. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
2 kör |
|
|
54 |
|
17. |
|
Sakon Yamamoto |
JAP |
Spyker-Ferrari |
B |
+ |
3 kör |
|
|
53 |
|
|
|
|
18. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
23 kör |
|
műszaki |
33 |
|
19. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
26 kör |
|
műszaki |
30 |
|
20. |
|
Ralf Schumacher |
GER |
Toyota |
B |
+ |
31 kör |
|
ütközés |
25 |
|
21. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Spyker-Ferrari |
B |
+ |
32 kör |
|
kicsúszás |
24 |
|
22. |
|
Anthony Davidson |
GBR |
Super Aguri-Honda |
B |
+ |
45 kör |
|
műszaki |
11 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
F. Massa (Ferrari) |
1:37.454 |
|
|
56 |
|
 |
 |
 |
|
|