|
Räikkönen: "2007 feledhetetlen volt számomra"
2008.03.07. 11:33
Egy hét múlva Melbourne-ben megkezdődik a 2008-as Forma-1-es szezon. Kimi Räikkönen szeme előtt csak egy cél lebeghet: a címvédés. A Ferrari finn versenyzője a Daily Mail című lapnak mesélt magáról.
A Forma-1 egyik leggyorsabb pilótája elismeri, hogy a közúton is szeret száguldani: „Nem lennék őszinte, ha nem ismerném el, hogy a közúton is gyorsan vezetek. Nem vagyok türelmes a közlekedésben. Igen, volt már, hogy megbüntettek. Néha a közúti közlekedés szabályai nagyon szigorúak. De szerencsére még sosem szenvedtem balesetet közúton, míg a Forma-1-ben már sokszor. Jobb ha nem mondom el mi volt a legnagyobb sebesség amivel közúton hajtottam, de Németországban volt, ahol sok úton nincs sebességkorlátozás. Mondjuk, hogy olyan 300 km/h-val mentem." - mondta.
Kimi öt évig volt a McLaren-Mercedes versenyzője, de azóta nyílt ki igazán, amióta a Ferrarinál van. És nemcsak a Forma-1-es csapat miatt szeret a maranellóiaknál lenni: "Mindig ez volt az álmom. Finnországban nincs sok Ferrari, de számomra a Ferrari mindig a sebességet szimbolizálta. Már akkor vettem egyet mielőtt aláírtam hozzájuk. Most szerencsés vagyok, hogy olyan Ferrarit vezethetek, amilyet csak akarok, mint például ezt a 612 Scagliettit." - mutat rá egy mellette álló autóra.
Kimi egyszerű munkáscsaládból származik. Édesapja, Matti gépkezelő volt Espoo-ban, édesanyja, Paula hivatalnok. Kimi és bátyja, Rami sok időt töltöttek a nagyapjuknál, aki az első vezetés órákat is adta nekik: „A nagyapám háza ugyanazon a földön volt, ahol a miénk, de kisebb volt. A WC az udvaron volt és az apám mindig megígérte anyámnak, hogy fogunk egyet építeni a házban, de mindig valami másra kellett a pénz."
A „más" általában a motorsport volt. Kimi először motorkerékpárral kezdett, majd tíz évesen váltott gokartra és azonnal nyerni kezdett.
"Amikor elkezdtem versenyezni, a gokartunk csak egy alapgép volt. Olyan alkatrészeket vettünk hozzá, amelyek másoknak már nem kellettek vagy javított, sérült elemeket. Mindig szerettem a motoron dolgozni - akárminek a motorján. Gyerekként az egyik barátom gokart csapatának szerelője voltam és még ma is szeretem a barátaim motorjait tuningolni." - emlékszik vissza.
A pénzhiány azonban majdnem keresztbetett a nagy álmoknak: „A korai napokban kétszer-háromszor úgy tűnt, hogy feladjuk, mivel nem volt pénzünk."
Az utcai autóiról így mesél a világbajnok: „Az első autóm egy Lada volt. Azóta voltak jobb autóim, mint a Mercedes DTM-em és egy fehér Audi Q7. A napi közlekedésben jelenleg egy Alfa Romeo 159 3.2 JTS-t használok, de otthon mindig a piros Ferrari Enzómat vezetem, noha a kedvenc színem egy autónál a fekete. Őszintén szólva nem szeretem a sok ketyerét egy autóban. Szeretem ha sportosak és ha csak az alap dolgokkal vannak felszerelve."
Kimi 2001-ben debütált a Forma-1-ben a Saubernél, majd 2002-ben a McLaren-Mercedeshez került. 2007 óta van jelenlegi csapatánál a Ferrarinál. Korábban az autóversenyzéssel párhuzamosan kötelező katonai szolgálatát is le kellett töltenie: „Kicsit nehéz volt, mivel állandóan úton voltam a versenyhelyszínek és Finnország között. 70 napot kaptam a versenyekre - ha jól szerepeltem, akkor volt kilátás néhány nap extra eltávra."
Egy alkalommal fogdát kapott engedély nélküli eltávozásért és úgy kellett meggyőzni a hadsereg vezetőségét, hogy engedjék el egy versenyre Donington Parkba. Végül elengedték és Kimi szállította a győzelmet.
Saját bevallása szerint nem tervezi, hogy nagyon sokáig a Forma-1-ben marad, mivel más dolgokat is szeretne kipróbálni: „Egyszer vezettem egy raliautót és nagyon élveztem. Ha a Forma-1-et befejeztem szeretnék részt venni igazi raliversenyeken. De mindent szeretek vezetni, aminek motorja van. Amikor Finnországban vagyok imádok hómobillal száguldozni az erdőben."
Finnországot mindössze 5 millióan lakják, mégis az egyik legsikeresebb nemzet az autósportban a ralit is figyelembe véve. Mi vajon a finnek titka?
„Úgy gondolom, hogy Finnországnak azért van ennyi bajnoka, mert otthon nehezek a körülmények a vezetéshez. Kezdettől fogva meg kell tanulnod kezelni a nehéz körülményeket. És az is természetes, hogy ha egy országnak vannak nagy bajnokai, akkor a fiatalok mindig megpróbálnak a nyomdokaikba lépni." - mondja erre Kimi.
A Forma-1-ben a kedvenc pályája az amelyen eddig a legsikeresebb is: „A belgiumi Spa-Francorchamps a legszebb pálya és a legnagyobb kihívást is az jelenti. Monaco is nagyon különleges. Mindig hihetetlen dolog egy versenyautót vezetni a város utcáin, miközben az egyik oldaladon a tenger, a másik oldaladon paloták vannak."
2008-al kapcsolatban sokan hangot adtak azon véleményüknek, hogy a Ferrari dominálni fog, de Räikkönen nem hisz ebben: „Meglepne, ha nem alakulna ki újabb nagy küzdelem a világbajnoki címért. Arra számítok, hogy ismét a Ferrari és a McLaren lesz az élen, de ott van a Renault is, akikhez visszatért Alonso és a BMW-Sauber, amely tavaly is jól szerepelt. Jelenleg sok jó versenyző van a Forma-1-ben és sokan képesek dobogóra állni. Az autónk gyors és megbízható, de majd csak az Ausztrál Nagydíjon derül ki hol állunk a többi csapathoz képest."
De akárhogyan is alakul az idei szezon 2007 mindig különleges helyet fog elfoglalni a szívében: „Az elmúlt szezon feledhetetlen volt számomra. Nemcsak azért mert életemben először lettem világbajnok, hanem azért is, mert nagyon le voltam maradva az elejéhez képest, mégis mindig hittem abban, hogy sikerülhet."
| |