2008 : Hamilton Kubica előtt szerezte meg az első idei pole-t - A Ferrari meglepően rosszul kezdett Melbourne-ben |
Hamilton Kubica előtt szerezte meg az első idei pole-t - A Ferrari meglepően rosszul kezdett Melbourne-ben
2008.03.15. 06:59
Meglepetésre a BMW és a McLaren küzdelmét hozta 2008 első időmérő edzése az Ausztrál Nagydíjon, míg a Ferrari meglepően rosszul indította az évet, és Kimi Räikkönen egy üzemanyagellátási hiba miatt még a Q2-n sem jutott túl. A pole Lewis Hamiltoné lett.
Lewis Hamilton kezdheti a pole pozícióból az évadnyitó Ausztrál Nagydíjat, de a McLaren gyorsasága mellett ehhez arra is szüksége volt, hogy a fantasztikus tempót diktáló Robert Kubica nagyot hibázzon utolsó mért körében.
A BMW Sauber lengyel versenyzője így is az első sorból indulhat, a nagy esélyesnek kikiáltott Ferrari viszont katasztrofális délutánon van túl.
Felipe Massa csupán a 4. rajtkockát tudta megszerezni Heikki Kovalainen McLarenje mögött, míg Kimi Räikkönen a benzinnyomás-szabályozó meghibásodása miatt csak a 16. helyről rajtolhat. A világbajnoki címvédő autója a Q1-ben végén lassult le, és mivel a finn néhány méter híján nem tudott visszaevickélni a boxutcába a szabályok értelében nem vehetett részt a második etapban.
Az 5. helyről Kubica BMW-s csapattársa, Nick Heidfeld vághat neki a versenynek. A német mögött összesűrűsödik a mezőny, hiszen három különböző csapat három pilótája következik a sorban: Jarno Trulli a Toyota, Nico Rosberg a Williams és David Coulthard a Red Bull volánjánál.
Rajtuk kívül Timo Glock és meglepetésre Sebastian Vettel is bekerült a top tízbe, jóllehet, előbbit váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolják, utóbbi pedig nem tett meg gyors kört a Toro Rossóval.
Az első etap
A hűvös délelőtti edzés után az időmérő elején is mindössze 23 fokot mutatott a hőmérő higanyszála, az aszfalt hőmérséklete 38 fok volt. Az első fecske Sébastien Bourdais volt a pályán, aki 1:30.250-nel iratkozott fel a tabellára, amit Giancarlo Fisichella hamarosan 1:28.131-re szorított, de Bourdais második mért körében 1:27.446-tal visszavette a vezetést. Glock viszont egymás után kétszer is hibázott, így nem tudott beleszólni az első hely sorsába.
Az 5. percben a Ferrarik és a BMW-k kivételével a többiek is elhagyták a boxutcát. Ideiglenesen Nico Rosberg állt az élre 1:26.886-os idővel, de a McLarenek ellen ez kevés volt: Kovalainen a keményebb Bridgestone abroncsokon is 1:25.664-et repesztett, amit az etap végéig senki sem tudott megdönteni.
A finn mögé Kubica és az utolsó kanyarkombinációban nagyot hibázó Hamilton zárkózott fel, Heidfeld azonban megcsúszott, és az utolsó lett. A német azonban következő mért körében három tizedre közelítette Kovalainent, és Kubicát megelőzve nyomatékosította a BMW kiváló formáját. A lengyel is tovább javított volna, de beragadt a felvezető körét teljesítő Räikkönen mögé.
Az utolsó öt percben ugyanis végre a Ferrarik is megmutatták magukat (a McLarenhez hasonlóan a közepes gumikeveréken), de első nekifutásra Massa csak a 3., Räikkönen pedig az 5. helyre iratkozott fel. A finn a pályán maradt, és az első két szektorban javítani is tudott, de Ferrarija lelassult, és nem sokkal a boxutca kezdetét jelző fehér vonal előtt végleg megállt. Pedig a Ferrari versenycsapatát irányító Luca Baldisserri szerint a szerelők talán meg tudták volna javítani a benzinnyomás hibáját a Q2 kezdetéig.
A véghajrá előtt a Super Agurik és a Force Indiák mellett Nelsinho Piquet és Jenson Button álltak kieső helyen, de a Honda angolja végül javítani tudott. Helyét a búcsúzók között Bourdais foglalta el, és Piquet is kiesett. A Renault újoncát még Takuma Sato is megelőzte.
A második etap
A Q2 elején a kényszerűen búcsúzó Räikkönent és a két BMW-t leszámítva mindenki azonnal a pályára sereglett, de csak David Coulthard és Sebastian Vettel tudott mért kört teljesíteni, mivel az edzést Mark Webber balesete miatt félbeszakították. Az ausztrál Red Bullján a jobb első felfüggesztés vagy fék mondta fel a szolgálatot a 3-as kanyarban, aminek következtében Webber megpördült, és beragadt a kavicságyba.
Az újraindítást követően Massa állt az élre lágy gumikon teljesített 1:25.691-gyel, de Hamilton hamarosan letaszította őt onnan a hétvége leggyorsabb körével (1:25.187), és a brazilt Kubica, Kovalainen és Heidfeld is megelőzte.
Az utolsó percek előtt még Fernando Alonso, Jarno Trulli, Timo Glock és Kazuki Nakajima sem futottak mért kört, így Räikkönen és Webber mellett ők tanyáztak a kieső helyeken. A hajrában azonban a két Toyota kiharcolta a továbbjutást, amelytől az ősi rivális Honda versenyzőit, Jenson Buttont és Rubens Barrichellót ütötték el. Nakajima és Alonso viszont elbúcsúzott, a kétszeres világbajnok csak a 12. helyről indulhat a Renault-val, míg Vettel a szenzációs 6. helyen bejutott a top tízbe.
A harmadik etap
Az új szabályoknak megfelelően a Q3 mindössze tíz percig tartott, és nem hozott felesleges benzinégetést, hiszen az elhasznált üzemanyagot a csapatok nem tölthették vissza. A mezőny azonban ugyanúgy a versenyre feltankolt autóval körözött, mint eddig, a végső sorrendet tehát a benzinstratégia is jócskán befolyásolhatta.
Először Vettel kezdett mért kört, de nem fejezte be, mert elrontotta az első szektort, sőt később sem hagyta el a boxutcát, így a 10. helyen maradt, ráadásul némi benzint el is pazarolt.
Az első köridőt így Heidfeld érte el (1:27.821), de néhány másodperc leforgása alatt Kovalainen, Massa, majd Hamilton váltotta egymást az élen. Kubica első nekifutásra csak a 9. legjobb időt mutatta fel, de a hajrában megtáltosodott, és a pálya első két szektorában a leggyorsabbnak bizonyult. Mivel azonban a 12-es kanyarban megcsúszott, és a fűre hajtott, Hamilton 0.175 másodperccel elhalászta az orra elől az év első pole-ját.
Ausztrál GP |
Az időmérő edzések összesített eredménye |
|
|
|
Végső sorrend |
|
1. etap |
|
2. etap |
|
3. etap |
P |
Név |
Csap |
G |
Ö |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
1. |
L. Hamilton |
MCL |
B |
14 |
10. |
1:26.572 |
3 |
 |
1. |
1:25.187 |
5 |
 |
1. |
1:26.714 |
6 |
2. |
R. Kubica |
BMW |
B |
15 |
4. |
1:26.103 |
3 |
 |
2. |
1:25.315 |
6 |
 |
2. |
1:26.889 |
6 |
3. |
H. Kovalainen |
MCL |
B |
13 |
1. |
1:25.664 |
3 |
 |
3. |
1:25.452 |
4 |
 |
3. |
1:27.079 |
6 |
4. |
F. Massa |
FER |
B |
12 |
3. |
1:25.994 |
3 |
 |
5. |
1:25.691 |
4 |
 |
4. |
1:27.178 |
5 |
5. |
N. Heidfeld |
BMW |
B |
16 |
2. |
1:25.960 |
4 |
 |
4. |
1:25.518 |
6 |
 |
5. |
1:27.236 |
6 |
6. |
J. Trulli |
TOY |
B |
17 |
9. |
1:26.427 |
6 |
 |
9. |
1:26.101 |
5 |
 |
6. |
1:28.527 |
6 |
7. |
N. Rosberg |
WIL |
B |
21 |
6. |
1:26.295 |
6 |
 |
7. |
1:26.059 |
8 |
 |
7. |
1:28.687 |
7 |
8. |
D. Coulthard |
RED |
B |
18 |
8. |
1:26.381 |
6 |
 |
8. |
1:26.063 |
6 |
 |
8. |
1:29.041 |
6 |
9. |
T. Glock |
TOY |
B |
17 |
16. |
1:26.919 |
9 |
 |
10. |
1:26.164 |
5 |
 |
9. |
1:29.593 |
3 |
10. |
S. Vettel |
STR |
B |
18 |
11. |
1:26.702 |
10 |
 |
6. |
1:25.842 |
6 |
 |
10. |
|
2 |
11. |
R. Barrichello |
HON |
B |
13 |
7. |
1:26.369 |
6 |
 |
11. |
1:26.173 |
7 |
|
|
|
|
12. |
F. Alonso |
REN |
B |
10 |
14. |
1:26.907 |
5 |
 |
12. |
1:26.188 |
5 |
|
|
|
|
13. |
J. Button |
HON |
B |
13 |
12. |
1:26.712 |
6 |
 |
13. |
1:26.259 |
7 |
|
|
|
|
14. |
K. Nakajima |
WIL |
B |
13 |
13. |
1:26.891 |
9 |
 |
14. |
1:26.413 |
4 |
|
|
|
|
15. |
M. Webber |
RED |
B |
8 |
15. |
1:26.914 |
6 |
 |
15. |
|
2 |
|
|
|
|
16. |
K. Räikkönen |
FER |
B |
3 |
5. |
1:26.140 |
3 |
 |
16. |
|
|
|
|
|
|
17. |
G. Fisichella |
FOR |
B |
9 |
17. |
1:27.207 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
18. |
S. Bourdais |
STR |
B |
10 |
18. |
1:27.446 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
19. |
A. Sutil |
FOR |
B |
9 |
19. |
1:27.859 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
20. |
T. Sato |
AGU |
B |
6 |
20. |
1:28.208 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
21. |
N. Piquet |
REN |
B |
6 |
21. |
1:28.330 |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
22. |
A. Davidson |
AGU |
B |
9 |
22. |
1:29.059 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|