| 2008 : Hamilton nyert, a Ferrari betlizett a flúgos nyitányon - Csak heten értek célba az Ausztrál Nagydíjon |
Hamilton nyert, a Ferrari betlizett a flúgos nyitányon - Csak heten értek célba az Ausztrál Nagydíjon
2008.03.16. 08:28
Lewis Hamilton átverekedte magát az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon kibontakozó káoszon, és fölényesen megnyerte a Safety Car fázisokkal szaggatott versenyt. Mögötte Nick Heidfeld és Nico Rosberg végzett, de mindössze heten jutottak el a célig.
Ahogyan az várható volt, a rajt nem telt el incidens nélkül, és igazán azon sem kellett meglepődni, hogy a biztonsági autó is igen korán bemutatkozott.
A legelőnyösebb pozícióból rajtoló páros, Lewis Hamilton és Robert Kubica tartva pozícióját, simán fordult el az első kanyarban. Heikki Kovalainen is megtartotta a 3. helyet, ám ehhez kellett az is, hogy a mellőle induló Felipe Massa az első kanyarkombinációban megpördüljön, és a falnak koccanjon.
A brazil versenye ugyan nem ért véget, hiszen orrkúp-csere után folytathatta a küzdelmet. Nem volt ekkora szerencséje Giancarlo Fisichellának, Anthony Davidsonnak, Sebastian Vettelnek és Jenson Buttonnak, ők ugyanis a rajt utáni csetepatékban a pálya mellett kötöttek ki, vagy legfeljebb a garázsig tudtak elevickélni. Nakadzsima Kazuki Massához hasonlóan új első elemet kapott.
A koccanások, a kicsúszások és a biztonsági autó beavatkozása alaposan megkeverték a sorrendet. Az első három helyen nem változott a helyzet, Hamilton vezetett, és egyre inkább szakadt el Kubicától, a jelek szerint ugyanis a BMW versenykörülmények közt még nem tudja tartani a McLaren tempóját.
Az időmérőn műszaki probléma miatt hátráltatott világbajnoki címvédő remekül rajtolt és neki az első percek kavarodása is kapóra jött, így a 8. helyen folytathatta az Ausztrál Nagydíjat. Itt azonban egy időre véget ért a felzárkózás Räikkönen számára, hiszen az előtte haladó Rubens Barrichello meglepetésre - a Honda a kollektív teszteken finoman szólva sem brillírozott - olyannyira gyors volt, hogy a finn nem talált rajta fogást, csak a 19. körben tudott előzni.
Nelsinho Piquet ott folytatta, ahol szombaton abbahagyta, és mivel az időmérőn csak vergődött, ez az újonc brazil számára nem sok jót jelentett, a Renault pilótája csak a mezőny végén poroszkált.
Az élmezőnyből Robert Kubica állt ki elsőként tankolni, majd érkezett a két McLaren, és Heidfeld is a másik BMW-vel. Räikkönen továbbra is kinn maradt, így a 15. helyről indulva már 3. volt.
Féltávhoz közeledve azonban újabb fordulópont következett be. Felipe Massa David Coulthard mellett szeretett volna elmenni, de a skót ráhúzta autóját a Ferrarira, aminek ő itta meg a levét, a kavicságyban kötött ki.
Mivel azonban a Red Bull Racing rossz helyen állt meg és sok alkatrész szétszóródott a pályán is, beküldték a biztonsági autót.
Ez természetesen ismét megkeverte a lapokat, mégis azután gyorsultak fel az eseményeke, miután Mayländer a bokszba hajtott a megkülönböztető jelzést használó Mercedesszel. Kimi Räikkönen elérkezettnek látta az időt arra, hogy megelőzze Kovalainent, de a poros íven próbálta kifékezni honfitársát, ami nem sikerült, és a kavicságyba sodródott. A falat még ki bírta cselezni a tavalyi bajnok, de ezzel végképp elszálltak az esélyei.
Ugyanebben a körben Massa autója megadta magát (valószínűleg a Coultharddal történt koccanásnál sérült meg), tehát a Ferrari ausztrál kálváriája tovább folytatódott. Szintén ekkor esett ki Szato Takuma is, ő is műszaki hiba miatt.
Ezt követően nyugodtam időszak következett. Az élen a McLaren új párosa száguldott a kettős győzelem felé, mögöttük Heidfeld és Nico Rosberg iparkodott. Barrichello 5. helyénél meglepőbb volt, hogy Sébastien Bourdais birtokolta a 6. pozíciót! A Toro Rosso újonca Kubica és Alonso előtt autózott.
Kimi Räikkönen újabb hibát követett el, miközben Timo Glockon keresett fogást, ám bal hátsó kerekével lecsúszott a fűre, és a Ferrari már meg is pördült. Nem sokkal később azonban mégis elmehetett Glock mellett, a német ugyanis csúnyán összetörte Toyotáját, mivel lecsúszott a pályáról és a füves bukótérben egy huppanó nagyon megdobta az autót.
A fiatal német a pályán állt meg, így a biztonsági autót harmadszorra is harcba dobták. Ez újabb felfordulást eredményezett. A magát addig remekül tartó Barrichello akkor volt a bokszban, amikor nem lehetett volna (a safety car már a pályán volt), ráadásul a brazilt korábban engedte el a "nyalókás ember", és a tankolást végző szerelőjét elrántotta, de a tankolócső is elszakadt. Barrichello ráadásul a rosszul időzített tankolás miatt 10 másodperces stop and go büntetést kapott.
Nakadzsima közben hátulról felöklelte Kubicát, a lengyel kiesett, a japán mai második orrkúp-cseréje után folytathatta. Hamilton zavartalanul haladt az élen, mögüle viszont eltűnt Kovalainen, aki számára nagyon pechesen alakult a biztonsági autó beküldése, hiszen a mezőny végére került. Igaz, hamarosan így is pontszerző helyen volt, tudniillik annyian elhullottak már, hogy az egyre inkább lelassuló Räikkönen megelőzése, és Barrichello büntetés-végrehajtása után már hetedik volt.
Räikkönen alatt a Ferrari 4 körrel a vége előtt végleg megadta magát, ami annyit eredményezett, hogy összesen 8 pilóta maradt versenyben, vagyis mindenki, aki célba ér, pontot szerez. A szenzációs negyedik helyen haladó Sébastien Bourdais motorja jó 3 körrel a vége előtt füstölt el, a francia a pálya mellett állt le. A Toro Rosso versenyzője így is fog kapni egy pontot, mivel teljesítette a verseny 90 százalékát.
Az utolsó előtti körben Kovalainen megelőzte Alonsót, de a célegyenesben a spanyol visszavette a 4. helyet, a finn érthetetlen módon nagyon készségesnek mutatkozott.
A dobogó legmagasabb fokára Lewis Hamilton állhatott fel, ő kimaradt a többieket vastagon sújtó problémákból, így teljesen megérdemelten nyert. A pezsgőfürdőben Nick Heidfeld és Nico Rosberg segédkeztek neki, utóbbi pályafutása első dobogós helyét szerezte.
A további pontokon osztozó pilóták felsorolásánál nem vagyunk nehéz helyzetben, hiszen összesen hét versenyző haladt át a célvonalon. Fernando Alonso negyedik hellyel mutatkozott be régi-új csapatában, a Renault-ban, míg Heikki Kovalainen ötödik lett a McLarennel. Rubens Barrichello fele annyi pontot szerzett a szezonnyitón, mint csapata a teljes tavalyi szezonban, 3 egység kerül ugyanis a rutinos hondás neve mellé.
Annak ellenére, hogy a williamses Kazuki Nakadzsima tört-zúzott egész versenyen, hetedikként áthaladt a célvonalon, így két pontot szerzett pályafutása második versenyén. A már említett Bourdais ponttal debütált az F1-ben, igaz, csak egy ponttal, hiszen a negyedik helyen is beérhetett volna, ha a mögötte berregő Ferrari motor bírja még néhány körig.
Folytatás a következő hétvégén Malajziában.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Melbourne, Ausztrália |
|
|
|
Időpont: |
2008. március 16., vasárnap, 05:30- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5303 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 37-38 fok, aszfalt: 45-51 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
K. Räikkönen (Ferrari) |
1ó25:28.770 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
|
1ó34:50.616 |
|
|
58 |
|
2. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
5.478 |
|
|
58 |
|
3. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
8.163 |
|
|
58 |
|
4. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
17.181 |
|
|
58 |
|
5. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
18.014 |
|
|
58 |
|
6. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
B |
+ |
52.453 |
|
|
58 |
|
7. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
0 kör |
|
|
58 |
|
8. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
3 kör |
|
motorhiba |
55 |
|
9. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
5 kör |
|
motorhiba |
53 |
|
|
|
|
10. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
11 kör |
|
ütközés |
47 |
|
11. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
15 kör |
|
kicsúszás |
43 |
|
12. |
|
Takuma Sato |
JAP |
Super Aguri-Honda |
B |
+ |
26 kör |
|
műszaki |
32 |
|
13. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
+ |
28 kör |
|
kuplunghiba |
30 |
|
14. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
29 kör |
|
műszaki |
29 |
|
15. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
33 kör |
|
ütközés |
25 |
|
16. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
39 kör |
|
műszaki |
19 |
|
17. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
50 kör |
|
műszaki |
8 |
|
18. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
19. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
20. |
|
Anthony Davidson |
GBR |
Super Aguri-Honda |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
21. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
22. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
H. Kovalainen (McLaren) |
1:27.418 |
|
|
43 |
|
 |
 |
 |
|
| |