2008 : Ismét Massáé a sepangi pole, a Ferrari dominált - Kovalainen megelőzte Hamiltont
Ismét Massáé a sepangi pole, a Ferrari dominált - Kovalainen megelőzte Hamiltont
2008.03.22. 08:38
A Ferrari elsöprő fölénnyel uralta a Malajziai Nagydíj időmérő edzését, amelyen Felipe Massának tavaly után ismét sikerült elhódítania a pole pozíciót, maga mögé utasítva Kimi Räikkönent. Heikki Kovalainen gyorsabb volt Lewis Hamiltonnál.
Felipe Massa volt a leggyorsabb a Malajziai Nagydíj szombati időmérő edzésén, így a sepangi pálya történetének 10. versenyén a Ferrari immár hetedik alkalommal szerezte meg a pole pozíciót.
A melbourne-i kudarc után feltüzelt Ferrari kezdettől fogva uralta a terepet, s noha a hétvége legjobb, 1:34.188-as időeredményét Kimi Raikkönen érte el a Q2-ben, a döntő pillanatban Massa bizonyult a gyorsabbnak, fél másodperccel megelőzve csapattársát.
A McLaren láthatóan védekező üzemmódba kényszerült, s némi meglepetésre az autójával küszködő Lewis Hamilton, aki elégedetlen volt a tegnap óta elvégzett beállítási változtatásokkal, még Heikki Kovalainentől is vereséget szenvedett.
A wokingi istálló azért sem lehet nyugodt, mert Hamilton és Kovalainen a levezető körükben lassan, de az ideális íven haladva látványosan feltartották Nick Heidfeld hajrázó BMW-jét, aminek utólag még lehetnek következményei. Timo Glockot Melbourne-ben hasonló vétség miatt sorolták 5 hellyel hátrébb a rajtrácson.
Az addig jó tempót diktáló Heidfeld így csak 7. lett, pedig mindössze négy századmásodperccel kellett volna gyorsabbnak lennie ahhoz, hogy megszerezze a 4. helyet Hamilton előtt. Csapattársa, Robert Kubica a 6. helyről rajtolhat majd a holnapi futamon, amelyre nagy valószínűséggel esőt ígérnek.
A legjobb tíz közé még a két Toyota, valamint Mark Webber és Fernando Alonso tudta beverekedni magát.
Az első etap
Mivel a meteorológiai előrejelzések néhány percen belül esőt ígértek, a mezőny nagy része azonnal kiment a pályára. Az első mért kört 1:38.410-zel Sébastien Bourdais tette meg, de a két Ferrari hamarosan átvette tőle a vezetést.
Kimi Raikkönen 1:35.997-es körével 61 ezredmásodpercet vert Felipe Massára, miközben hat tizedmásodperces hátránnyal felzárkózott mögéjük Lewis Hamilton is, akit azonban rövidesen Mark Webber és Jarno Trulli is megelőzött. A két Ferrari, nyilván az esőtől tartva, két további mért körre is kint maradt a pályán, s Massa a harmadikban, 1:35.347-tel elragadta csapattársától az 1. helyet.
Még csak 8 perc telt el az etapból, amikor Hamilton 48 ezredmásodperces hátránnyal feltornázta a McLarent a két Ferrari közé, a 4. helyet pedig, Raikkönen mögött, Timo Glock kaparintotta meg a Toyotával. Ekkor már 19 versenyzőnek volt mért köre.
Félidőben Heikki Kovalainen váltotta Massát az élen, 1:35.227 alatt teljesítve első mért körét, a délelőtti leggyorsabb Nick Heidfeld erejéből viszont egyelőre csak az 5. helyre futotta. A következő kör első két szektorában a német javított saját részeredményén, de az utolsó kanyar féktávját elrontotta, ezért inkább gyorsan visszatért a boxba.
Hat perccel az etap vége előtt a lágyabb gumikon próbálkozó Jarno Trulli Kovalainentől is átvette a vezetést, 1:35.205-nél állítva meg a stoppert a Toyotával. Az eddig a 17. helyen álló Fernando Alonso szintén lágy gumikon a 9. helyre repítette a Renault-t, közvetlenül csapattársa, Nelsinho Piquet elé, ám rögtön ezután a délelőtt hidraulikaproblémákkal küszködő Nico Rosberg, valamint Jenson Button is megelőzte őt.
Bourdais az utolsó esélyét egy kicsúszással rontotta el, és a leintés pillanataiban folyamatosan változott a sorrend a középmezőnyben. Az utolsó továbbjutó végül Barrichello lett, Giancarlo Fisichella, Kazuki Nakajima, Bourdais, Takuma Sato, Adrian Sutil és Anthony Davidson viszont kiestek.
A második etap
Kovalainen a hétvége legjobb, 1:34.759-es körével nyitott, Raikkönen azonban a pálya mindhárom szektorában megfutotta a legjobb részidőt, és lehengerlően jó, 1:34.188-as időeredménye révén azonnal megkaparintotta a Ferrarinak az 1. helyet.
Hamilton, aki a délelőtti edzésen üzemanyagellátási problémák miatt időt vesztett, és most szemlátomást küszködött McLarenjével a lágy gumikon, csak Massa mögé tudta behozni az autóját. Sőt, hamarosan még az 1:34.960-os kört sprintelő Trulitól is vereséget szenvedett.
A BMW és a Renault a jelek szerint nem tartott az esőtől, mert a versenyzőik csak 6-7 perccel az etap vége előtt teljesítették első mért körüket. Heidfeld Kovalainent is megelőzve, de Raikkönenhez képest fél másodperces hátránnyal 2. lett, Kubica pedig Trulli elé, a 4. helyre kormányozta az autóját, egészen a nem túl biztonságosnak tűnő 7. pozícióig tolva hátra Hamiltont a tabellán.
Két perccel az etap leintése előtt ezért Hamilton másodszor is kiment a pályára, s Massa is csatlakozott hozzá, így mindketten kénytelenek voltak feláldozni egy extra garnitúra gumit a készletükből. Massa a középső szektorban Raikkönenre is ráverve megszerezte a 2. helyet, Hamilton pedig felzárkózott mögé, mindketten bebiztosítva maguknak a továbbjutást.
Alonsónak is sikerült beverekednie magát a döntőbe a Renault-val, Vettel hősies erőfeszítései azonban nem térültek meg, ahogy a két Honda, Piquet, Coulthard és az elégedetlen Rosberg is hiába strapálta magát. Button, aki csupán 68 ezredmásodperccel csúszott le a 10. helytől, kiesése ellenére elégedett volt a csapata teljesítményével.
A harmadik etap
Alonsón és Glockon kívül mindenki azonnal kiment a pályára, s gyors egymásutánban Kovalainen, Raikkönen és Massa kaparintotta meg az 1. helyet, míg Hamilton csak 4. lett - sőt, hamarosan még Kubica is megelőzte őt, miközben Heidfeld egy pillanatra kisodródott az egyik kanyarban.
A McLarenek a keményebb, a Ferrarik a lágyabb keverékű gumikon teljesítették első mért körüket, de Kovalainen így is meglepően nagy, hat tizedmásodperces hátrányba került Massához képest.
Még három és fél perc volt hátra, amikor végre Alonso és Glock is megtettek egy-egy kört, de csak a 9-10. helyre kerültek. Eközben a Ferrarik és a McLarenek megkezdték a második offenzívájukat, ezúttal már az utóbbiak is a lágyabb gumikon.
A pálya első szektorában Kubica volt a leggyorsabb, de középen mindkét Ferrari javított, s Raikkönen egy pillanatra 1:36.230-cal átvette a vezetést. Massa azonban fél másodpercet vert rá, megtartva tavalyi pole pozícióját. Kovalainen felkapaszkodott a két Ferrari mögé, első ízben előzve meg időmérőn csapattársát, Hamiltont.
A megtett körök száma technikai okokból később kerül kitöltésre a táblázatokban.
Malajziai GP
Az időmérő edzések összesített eredménye
Végső sorrend
1. etap
2. etap
3. etap
P
Név
Csap
G
Ö
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
1.
F. Massa
FER
B
0
3.
1:35.347
2.
1:34.412
1.
1:35.748
2.
K. Räikkönen
FER
B
0
6.
1:35.645
1.
1:34.188
2.
1:36.230
3.
H. Kovalainen
MCL
B
0
2.
1:35.227
5.
1:34.759
3.
1:36.613
4.
L. Hamilton
MCL
B
0
4.
1:35.392
3.
1:34.627
4.
1:36.709
5.
J. Trulli
TOY
B
0
1.
1:35.205
7.
1:34.825
5.
1:36.711
6.
R. Kubica
BMW
B
0
8.
1:35.794
6.
1:34.811
6.
1:36.727
7.
N. Heidfeld
BMW
B
0
7.
1:35.729
4.
1:34.648
7.
1:36.753
8.
M. Webber
RED
B
0
5.
1:35.440
8.
1:34.967
8.
1:37.009
9.
F. Alonso
REN
B
0
12.
1:35.983
10.
1:35.140
9.
1:38.450
10.
T. Glock
TOY
B
0
11.
1:35.891
9.
1:35.000
10.
1:39.656
11.
J. Button
HON
B
0
10.
1:35.847
11.
1:35.208
12.
D. Coulthard
RED
B
0
13.
1:36.058
12.
1:35.408
13.
N. Piquet
REN
B
0
14.
1:36.074
13.
1:35.562
14.
R. Barrichello
HON
B
0
16.
1:36.198
14.
1:35.622
15.
S. Vettel
STR
B
0
15.
1:36.111
15.
1:35.648
16.
N. Rosberg
WIL
B
0
9.
1:35.843
16.
1:35.670
17.
G. Fisichella
FOR
B
0
17.
1:36.240
18.
K. Nakajima
WIL
B
0
18.
1:36.388
19.
S. Bourdais
STR
B
0
19.
1:36.677
20.
T. Sato
AGU
B
0
20.
1:37.087
21.
A. Sutil
FOR
B
0
21.
1:37.101
22.
A. Davidson
AGU
B
0
22.
1:37.481
Élő közvetítés
Amennyiben élőben szeretnétek nyomon követni az eseményeket, akkor katt IDE (angol kommenttel)