| 2008 : Massa hozta a kaotikus edzést a fellocsolt pályán - Pénteki 1. szabadedzés - Török GP |
Massa hozta a kaotikus edzést a fellocsolt pályán - Pénteki 1. szabadedzés - Török GP
2008.05.09. 11:12
Felipe Massa volt a leggyorsabb a Török Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésén, amit az tett kaotikussá, hogy röviddel a kezdete előtt megmagyarázhatatlan okból fellocsolták a koszosnak vélt pályát, így az első háromnegyed órában semmi sem történt.
Miközben csapattársa, Kimi Raikkönen váltóproblémák miatt mindössze egyetlen mért kört tudott megtenni, a ferraris Felipe Massa uralta a Török Nagydíj pénteki nyitóedzését, melyet egy megmagyarázhatatlan döntés tett kaotikussá.
Hogy letisztítsák, a szervezők a 3-as és a 9-es kanyar között fellocsolták a pályát, mindezt azonban olyan röviddel az edzés kezdete előtt, hogy az aszfalt sokáig nem száradt fel, és a versenyigazgató kénytelen volt esősnek minősíteni a tréninget. A versenyzők eleinte csak intermediate gumikon merészkedtek ki a boxból, s az első 42 percben egyikük sem tett meg mért kört.
Utána pedig szinte másodpercenként kicsúszott valaki, a tapadási viszonyok annyira silányak voltak. Tovább rontott a helyzeten, hogy a szokatlanul korai, májusi időpont miatt 15-18 fokkal hűvösebb volt, mint tavaly ilyenkor, ráadásul az Istanbul Park felett egyre sötétebb felhők tornyosultak, és nem kizárt, hogy délután az eső is el fog eredni.
Az edzés még el sem kezdődött, amikor megtörtént az első incidens: Giancarlo Fisichella a piros lámpa ellenére kihajtott a boxból, néhány másodperccel azt megelőzően, hogy a jelzést zöldre váltották volna.
Az első mért kört Sébastien Bourdais tette meg a Toro Rossóval, aki a 43. percben 1:33.689-es időeredménnyel nyitotta meg a sort, majd fokozatosan tovább faragott a köridejéből. Mindössze 2 perccel később egy nagyágyú, a barcelonai balesetéből időben felépülő Heikki Kovalainen vette át a vezetést, aki az 50. percben már 1:28.283-as kört futott.
Hamarosan kigurult a pályára a mindkét világbajnokságot vezető Ferrari egyik versenyzője, Raikkönen is, aki azonban csak egy mért kört tett meg, és azt is 2.449 másodperces lemaradással, mielőtt visszatért a garázsba, ahol a szerelők dolgozni kezdtek az autóján. A finn hamarosan ki is szállt a pilótafülkéből.
Lewis Hamilton az 55. percben, 0.265 másodperces hátránnya felkapaszkodott McLaren-es csapattársa mögé, és kereken egy óra telt el a edzésből, amikor Massa is teljesítette első mért körét. Azzal csupán a 8. helyre került, de nem telt bele sok idő, hogy egy 1:27.940-es körrel letaszítsa az élről Kovalainent.
Massa többé nem is engedte ki a kezéből a vezetést, s 3 perccel az edzés leintése előtt 1:27.323-ra szépített, miközben Hamilton a biztatóan gyors Fernando Alonso Renault-ját megelőzve visszakapaszkodott harmadiknak. Noha a hajrában, a lágyabb keverékű gumikon Kovalainen is javított, Massa pozícióját már nem fenyegette.
A Super Aguri kiesésével húszfősre szűkült mezőny folyamatosan esett-kelt a pályán, szinte egy tagja sem volt, akivel ne történt volna valami. Különösen a 3-as kanyar bizonyult problémásnak, ahol Hamilton, Massa és Robert Kubica is megpördült vagy kicsúszott, valamint a 8-as, amelynél többek között Massa és David Coulthard követett el hibát.
Emellett voltak, akik szándékukon kívül látványos drifteléssel szórakoztatták a közönséget, mint Hamilton, Kovalainen és Fisichella, vagy elegáns piruettel, mint Jarno Trulli. A hasonló incidenseket még összeszámolni is nehéz lett volna.
|
|
Pénteki 1. edzés |
5. - Török GP |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Isztambul, Törökország |
|
|
|
Időpont: |
2008. május 9., péntek, 09:00-10:30 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5340 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 15 fok, aszfalt: 22-25 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
K. Räikkönen (Ferrari) |
1:27.988 |
|
|
|
|
|
Körrekord: |
J-P. Montoya (McLaren), 2005. |
1:24.770 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
Köridő |
Km/ó |
Eltér |
Előző |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
1:27.323 |
220.148 |
|
|
16 |
|
2. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
1:27.456 |
219.813 |
0.133 |
0.133 |
17 |
|
3. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
1:27.752 |
219.072 |
0.429 |
0.296 |
15 |
|
4. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
1:28.284 |
217.752 |
0.961 |
0.532 |
16 |
|
5. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
B |
1:28.919 |
216.197 |
1.596 |
0.635 |
12 |
|
6. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
1:29.002 |
215.995 |
1.679 |
0.083 |
19 |
|
7. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
1:29.024 |
215.942 |
1.701 |
0.022 |
21 |
|
8. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
B |
1:29.068 |
215.835 |
1.745 |
0.044 |
11 |
|
9. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
1:29.082 |
215.801 |
1.759 |
0.014 |
23 |
|
10. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
1:29.103 |
215.750 |
1.780 |
0.021 |
19 |
|
11. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
1:29.329 |
215.204 |
2.006 |
0.226 |
24 |
|
12. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
1:29.330 |
215.202 |
2.007 |
0.001 |
7 |
|
13. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
1:29.367 |
215.113 |
2.044 |
0.037 |
20 |
|
14. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Ferrari |
B |
1:29.756 |
214.181 |
2.433 |
0.389 |
23 |
|
15. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Ferrari |
B |
1:29.811 |
214.050 |
2.488 |
0.055 |
23 |
|
16. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
1:30.088 |
213.391 |
2.765 |
0.277 |
21 |
|
17. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Renault |
B |
1:30.340 |
212.796 |
3.017 |
0.252 |
13 |
|
18. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
1:30.388 |
212.683 |
3.065 |
0.048 |
19 |
|
19. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
1:30.426 |
212.594 |
3.103 |
0.038 |
21 |
|
20. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
1:30.732 |
211.877 |
3.409 |
0.306 |
3 |
|
 |
 |
|
|
A köridők eloszlása (Tolerancia: 0.0125 mp.) |
 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
1:27.323 |
- (3.409) - |
1:30.732 |
 |
|
 |
|
|
|
| |