2008 : Massa triplázott, a merész Hamilton legyőzte Räikkönent - Ügyesen taktikázott a McLaren a Török Nagydíjon |
Massa triplázott, a merész Hamilton legyőzte Räikkönent - Ügyesen taktikázott a McLaren a Török Nagydíjon
2008.05.11. 19:07
A Török Nagydíjon zsinórban harmadik győzelmét arató Felipe Massa ugyan elérhetetlen volt számára, de a McLaren vakmerő, három kiállásos taktikájának köszönhetően Lewis Hamiltonnak sikerült legyőznie a címvédő Kimi Räikkönen Ferrariját.
Felipe Massa harmadszor is a pole pozícióból aratott győzelmet Törökországban, így 7 pontra zárkózott fel a világbajnoki tabellán Kimi Räikkönenhez, akit agresszív stratégiájának köszönhetően Lewis Hamilton is legyőzött.
A mezőny kellemes tavaszi napsütésben sorakozott fel a rajtrácsra, és a 29 Celsius-fokos aszfalton várta a piros fények kialvását. Ahogy tavaly, a Ferrari pilótapárosa ez alkalommal is a lágyabb gumikon vágott neki a versenynek, és rajtuk kívül csak Rubens Barrichello döntött hasonlóképp.
A pole-ból induló Massa simán faképnél hagyta a többieket, ám mögé nem a mellőle startoló Heikki Kovalainen, hanem a rajtot nagyszerűen elkapó Hamilton zárkózott fel, mivel a finn az első kanyarban összeért Räikkönen Ferrarijával, melynek következtében megsérült a bal hátsó gumija, és már az első kör végén a boxba kényszerült.
Mindeközben a mezőny hátsó felének sem alakult zökkenőmentesen a rajtja, mert Giancarlo Fisichella az 1-es kanyar féktávján belerohant Kazuki Nakajima Williamsébe, így mindketten kiestek a versenyből. Az incidenst Adrian Sutil sem úszta meg, a német első vezetőszárny cserére kényszerült, és Sebastian Vettelnek is ki kellett állnia a boxba.
A baleset miatt két körre a Safety Cart is beküldték, amely mögül a Massa, Hamilton, Robert Kubica, Fernando Alonso, Räikkönen sorrendben szállt újra versenybe a mezőny eleje, a finn azonban nem sokkal később, a 12-es kanyar előtt látványos manőverrel utasította maga mögé Alonsót.
Az előző futamoktól eltérően Hamilton rögtön a verseny elejétől szorosan Massa sarkában tudott maradni, ám a brit 16. körben beiktatott gyors, 6.4 másodperces szervizeléséből már lehetett sejteni, hogy a McLaren három kiállásos stratégiával szállt harcba a délután.
Massa három körrel később állt ki új lágy gumikért, és a Ferrari brazilja a versenyt ideiglenesen vezető Räikkönen mögé, azonban ismét Hamilton elé tudott visszatérni a pályára.
A finn a 21. körig halogatta első kiállását, és ez elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy a nála három körrel korábban tankoló Kubicát maga mögé utasítsa, így ismét lágy gumikon kezdhette meg felzárkózását az élen álló duóra.
Mindeközben a lényegesen könnyebb Hamilton egyre inkább megközelítette Massát, és a 24. kör 12-es kanyarjában meg is előzte a brazilt, hogy aztán rágógumiként nyúljon el üldözőitől. A brit a 32. körig 8.3 másodperces előnyt épített fel, amikor ismét kiállt a keményebb keverékű gumikért.
A McLaren versenyzője 2.6 másodperccel Räikkönen mögé tért vissza a pályára, ám ekkor még mindkettejüknek hátravolt egy boxkiállása, ráadásul Hamilton esélyeit tovább növelte, hogy ekkor több körre elegendő benzin volt autójában, mint a finnek.
A versenyben zavartalanul vezető Massa a 40. körben tudta le utolsó szervizelését, és ahogyan az várható volt, három körrel később Räikkönen is megérkezett a Ferrari boxába, így Hamilton előtt szabad volt az út, hogy kiautózzon annyi előnyt, amely elegendő lehetett a finn legyőzéséhez.
A britnek ehhez két kör állt rendelkezésére, és miután a McLaren szerelői feltették autójára a lágy gumikat, sikerült a már kemény keveréken haladó Räikkönen elé visszajönnie. Mivel elviekben mindkettőjük kocsiján a számukra kedvezőtlen abroncs volt, a köztük lévő különbség számottevően már nem változott a verseny végéig.
Az Istanbul Parkban triplázó Massa és csapattársa, Räikkönen közé így Hamilton ékelődött be, mögöttük pedig a Török Nagydíjon veszélytelennek bizonyuló BMW-seket intették le a Kubica, Nick Heidfeld sorrendben.
Kovalainen egész versenyére rányomta bélyegét az első körös defekt, így kálváriáját kihasználva Fernando Alonso, Mark Webber és Nico Rosberg csípte le az utolsó pontszerző helyeket.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Isztambul, Törökország |
|
|
|
Időpont: |
2008. május 11., vasárnap, 14:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5340 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 17-18 fok, aszfalt: 29-36 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
F. Massa (Ferrari) |
1ó26:42.161 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
|
1ó26:49.451 |
|
|
58 |
|
2. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
3.779 |
|
|
58 |
|
3. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
4.271 |
|
|
58 |
|
4. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
21.945 |
|
|
58 |
|
5. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
38.741 |
|
|
58 |
|
6. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
53.724 |
|
|
58 |
|
7. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
1:04.229 |
|
|
58 |
|
8. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1:11.406 |
|
|
58 |
|
9. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
1:15.270 |
|
|
58 |
|
10. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
1:16.344 |
|
|
58 |
|
11. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
B |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
12. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
13. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
14. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
B |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
15. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
16. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
17. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
|
|
|
18. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
34 kör |
|
kicsúszás |
24 |
|
19. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
20. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
K. Räikkönen (Ferrari) |
1:26.506 |
|
|
20 |
|
 |
 |
 |
|
|