2008 : Hamilton leiskolázta a mezőnyt a kanadai időmérőn - Kubica rajtolhat mellőle, Räikkönen a 3.
Hamilton leiskolázta a mezőnyt a kanadai időmérőn - Kubica rajtolhat mellőle, Räikkönen a 3.
2008.06.08. 10:40
Lewis Hamilton indulhat a pole pozícióból a Kanadai Nagydíjon, miután a montreali időmérő utolsó pillanatában 0.612 másodperccel legyőzte Robert Kubicát. A Ferrarik közül Kimi Räikkönen a 3., Felipe Massa pedig csak a 6. helyre kvalifikálta magát.
A montreali időmérő egyik etapjában sem talált legyőzőre Lewis Hamilton, így a szezonnyitó óta először indulhat a pole pozícióból a Kanadai Nagydíjon.
A McLaren világbajnoki éllovasa a több, mint fél másodpercet vert Robert Kubica BMW-jére a Q3 hajrájában, a feltehetően nehezebb tankkal induló Ferrariknak pedig esélyük sem volt az elsőségre.
A címvédő Kimi Räikkönennek a 3. rajtkockával kellett megelégednie, Felipe Massa pedig csak a 6. helyről vághat neki a futamnak, miután a Renault kétszeres világbajnoka, Fernando Alonso, valamint a williams-es Nico Rosberg is megelőzte.
A negyedik sorba az első sort kisajátító versenyzők csapattársai, azaz Heikki Kovalainen és Nick Heidfeld kvalifikálták magukat. A veterán Rubens Barrichello az idén először került be az időmérő harmadik etapjába, ahol a 9. helyen végzett, mivel Mark Webber a Q2 végén összetörte Red Bullját, így bár bejutott a döntőbe, nem tudott pályára hajtani.
Sebastian Vettel még rosszabbul járt: a fiatal németnek az egész időmérőt ki kellett hagynia, a Toro Rosso szerelői ugyanis nem tudták időben helyrepofozni a délelőtti szabadedzésen összetört autóját. Vettel így is elrajtolhat a versenyen, az utolsó rajtkockából.
Az első etap
Az első mért kört Adrian Sutil tette meg, de nem sokáig maradhatott az élen, mivel David Coulthard, Timo Glock, Nelsinho Piquet és Giancarlo Fisichella is gyorsabb volt nála, és az élcsapatok is korán pályára hajtottak. A Ferrarik négy mért körös etappal nyitottak, és Räikkönen már a másodikban az élre állt, majd az utolsóban 1:17.301-nél állította meg a stoppert.
Hamilton félidőben vette át a vezetést 1:16.909-es körével, amit az etap leintéséig senki sem veszélyeztetett. Az angol mögé először a hétkörös etapot futó Kovalainen zárkózott fel, majd Räikkönen, Alonso és Kubica következett a sorban. Massa eleinte a középmezőnyben sínylődött, a leintés előtt azonban megkaparintotta a 2. helyet Hamilton mögött.
A mezőny hátsó fertályában Jenson Button 1:23.565-ös köre után kiszállt az autójából, így Vettel távollétében csupán három további kieső hely várt betöltésre. Végül a papírformának megfelelően a két Force India, azaz Giancarlo Fisichella és Adrian Sutil, valamint Sébastien Bourdais búcsúzott. A pénteken több piruettet bemutató Jarno Trulli, bár utolsó mért körében ismét megpördült az első kanyarban, bejutott a Q2-be.
A második etap
Kovalainen és Rosberg korai próbálkozásai után Hamilton a 6. percben ragadta magához a kezdeményezést, amikor a szuperlágy gumikon először autózott egy 1:17.400-as kört, majd további 0.366 másodpercet faragott idején.
A Ferrarik közül Massa a lágyabb, Räikkönen a keményebb keveréken próbálta megfogni az angolt, de csupán a 2-3. helyre voltak jók. A finn ezután átváltott a szuperlágy Bridgestone-okra, és bár valamelyest gyorsult, Hamilton és Massa mögött maradt. Mögötte Alonso jutott a Q3-ba, pedig a spanyol egyszer megpördült szokásos helyén, az első kanyarban.
A veszélyzónában a véghajrá előtt Piquet, Trulli, Coulthard és Kazuki Nakajima mellett meglepetésre Nick Heidfeld tanyázott, a BMW német versenyzője azonban a végén felrakta szuperlágy abroncsokat, és 8. helyével kitaszította a továbbjutók közül Timo Glockot.
Trulli továbbra is indiszponáltan vezetett - a 7-es kanyarban és a hajtűben is megpördült -, így az olasz kiesése törvényszerű volt. Mark Webber pedig arra fázott rá, hogy lapot húzott a 19-re: bár az 5. pozíciója továbbjutást ért, a leintés után elkezdett még egy mért kört. Az első szektorban javított is korább idején, a következőben azonban a falnak ütközött.
A harmadik etap
Hamilton a döntőben sem hagyott kétséget fölénye felől: háromkörös etappal indított, aminek végén 1:18.510-es idővel megszerezte az előzetes pole-t. A Ferrarik egyetlen mért kört iktattak be, de 1:19 feletti időket futottak, így Alonso is gyorsabb volt náluk. Megelőzték viszont a kemény gumikkal próbálkozó Kubicát és Kovalainent, akik közül a finn csúnya elfékezéssel indította első körét.
Räikkönen és Massa négy perccel a leintés előtt tértek vissza a pályára, és bár az 18.735-öt autózó finn felzárkózott Hamilton mögé, Massa azonban továbbra sem tudta áttörni az 1:19-es határt, így 6. lett.
Kubica viszont pillanatnyilag ráijesztett Hamiltonra, amikor tanulva előző köréből, szuperlágy abroncsokra váltott, és 1:18.498-as körével átvette a vezetést. Ekkor azonban már Hamilton utolsó köre is tartott, és az angol 0.612 másodpercet verve Kubicára megszerezte pályafutása 8. pole pozícióját.