2008 : Räikkönen Massát győzte le a Ferrarik időmérőjén - Hamilton a 13. helyről rajtol Magny-Cours-ban
Räikkönen Massát győzte le a Ferrarik időmérőjén - Hamilton a 13. helyről rajtol Magny-Cours-ban
2008.06.21. 16:19
Kimi Räikkönen a Spanyol Nagydíj óta először hódította el a pole pozíciót a Ferrarik által uralt Magny-Cours-i időmérő edzésen, amelyen Lewis Hamilton megszerezte ugyan a 3. helyet, de Montrealban kiszabott büntetése miatt holnap a 13. kockából kell majd nekivágnia a versenynek.
Kimi Räikkönen a Ferrari történetének 200. pole pozícióját szerezte meg, amikor a Francia Nagydíj szombati időmérő edzésének döntőjében legyőzte csapattársát, Felipe Massát.
A maranellói istálló háziversenyébe senki nem tudott beleszólni az elnyújtott, lendületes kanyarokkal tarkított Magny-Cours-ban. A Q1-ben és a Q2-ben ugyan a tegnap óta fájós nyakkal vezető Massa volt a leggyorsabb, amikor azonban a harmadik etapra feltankolták az autókat, Räikkönennek már egyetlen mért kör is elég volt ahhoz, hogy elhódítsa az 1. rajtkockát. Így a holnapi futamra meg tudott spórolni egy körre való benzint is.
A 3. helyen ugyan a 7-es kanyarban kétszer is hibázó Lewis Hamilton végzett, neki azonban tíz rajthelyes büntetése miatt, amit a montreali piros jelzés figyelmen kívül hagyásáért kapott, a 13. rajtkockából kell majd startolnia. A McLarennél pénteken azt mondták, valószínűleg háromkiállásos stratégiával, rövid első etappal indítják majd útnak Hamiltont, mivel a szimulációik szerint a középmezőnyből is ez a kifizetődő.
A 3. helyet ezzel Fernando Alonso örökli a Renault hazai pályáján, majd a toyotás Jarno Trulli és a McLaren-es Heikki Kovalainen következik. A két héttel ezelőtt, Kanadában kettős győzelmet arató BMW Sauber a vártnál gyengébben muzsikált Magny-Cours-ban, Robert Kubica ugyanis csak a 6. helyről, a két Red Bull elől várhatja a folytatást, Nick Heidfeld pedig még a Q3-ba sem jutott be.
Az első etap
Akárcsak a délelőtti szabadedzésen, ismét Sébastien Bourdais hajtott ki elsőként a pályára, hogy 1:17.101-es mércét állítson fel a többieknek, amelytől Giancarlo Fisichella egyelőre lemaradt. A másik Toro Rossót vezető Sebastian Vettel azonban ismét gyorsabb volt csapattársánál, és egy 1:16.303-as körrel megszerezte tőle a vezetést.
Timo Glock, Jenson Button és Kazuki Nakajima hiába próbált beférkőzni Vettel elé, mielőtt Felipe Massa a 8. percben 1:16.107-tel az élre repítette Ferrariját. Ekkor már Kimi Räikkönen is a pályán volt, de 29 ezredmásodperccel lemaradt Massától, aki egy második mért kört is megtett, s hiába ért el mindenkinél jobb részidőt a pálya első és utolsó szektorában, középen túl lassú volt ahhoz, hogy javítson.
Közben Heikki Kovalainen 1:15.965-tel megkaparintotta a vezetést, ám nem tartott sokáig, hogy csapattársa, Lewis Hamilton 1:15.634-es kört autózva őt is hátrébb szorítsa a tabellán. A Ferrarik és a McLarenek között óriási csata bontakozott ki, ugyanis hamarosan Räikkönen és Massa is megelőzte Kovalainent. Igaz, hogy a Ferrarik három, a McLarenek viszont csak egy mért körig maradtak kint a pályán.
Fernando Alonso a 13. percben a 4. helyre, Kovalainen elé kapaszkodott fel, miután a pálya első szektorában megfutotta az abszolút legjobb részidőt, és Vettel is javított az időeredményén, 19 ezredmásodpercre megközelítve a McLarent.
Robert Kubica zsinórban teljesített második mért körével is csak a 9. helyig jutott, miközben Nick Heidfeld a pálya közepén rontva a 18. helyen maradt. Rajta kívül a két Honda és a két Force India tanyázott a kiesők között.
Két perccel az etap vége előtt Massa szokás szerint másodszor is kiment a pályára, hogy egy 1:15.024-es körrel, hat tizedmásodpercet verve Hamiltonra megkaparintsa a vezetést. Hamarosan Räikkönen is beszúrta Ferrariját a McLaren elé, s ekkor az utolsó rohamra készülődve Hamiltont leszámítva már az összes versenyző a pályán tartózkodott.
Kubica feljött negyediknek, de Trulli azonnal elcsípte előtte a 3. helyet, miközben Heidfeldnek sikerült beverekednie magát a következő etapba, kiszorítva a továbbjutók közül Kazuki Nakajimát.
A második etap
Eleinte senki nem merészkedett ki a boxból. Az első versenyző - a változatosság kedvéért Bourdais - az 5. percben hajtott ki a pályára, de őt szinte azonnal több társa követte.
Bourdais 1:16.045-tel nyitotta meg a sort, nála azonban Vettel, Webber, majd Alonso is gyorsabb volt. Hamilton egy vezetési hiba után csak a 2. helyre kormányozta McLarenjét, mielőtt a Ferrari párosa Alonsót megelőzve elhódította az első két pozíciót. Ekkor az élmenők többsége már a lágyabb gumikat használta, ám Massa és Räikkönen így is tizedmásodperce azonos kört autóztak, mint a Q1-ben.
Utolsóként, amikor csupán 5 perc volt hátra, a két BMW tette meg első mért körét. Kubica 7 tizedes hátránnyal 8., Heidfeld pedig 10. lett, egy hajszállal lemaradva Heikki Kovalainen 9. helyen álló McLarenjétől.
Kovalainen a hajrában csupán egyetlen helyet tudott javítani, így nem lehetett biztos a továbbjutásban, mert a két Ferrarin kívül valamennyi versenyző nekivágott egy második etapnak. Jarno Trulli hátrébb szorította a középső szektorban hibázó Alonsót, akárcsak Hamilton, aki beverekedte magát a 3. helyre, a Ferrari párosa mögé.
Mivel Coulthard megszerezte a 9. helyet, Kubica csak utolsóként léphetett tovább a Q3-ba, Piquet pedig 47 ezreddel lemaradt a továbbjutásról. Meglepetésre nem sikerült versenyben maradnia az egész hétvégén gyors Vettelnek sem, és Rosberg, akire egyébként is tíz rajthelyes büntetés várt, mindenkinél lassabb volt a Williams-szel.
A harmadik etap
Timo Glock csupán egy percet várt, mielőtt nekivágott a felvezető körének. A Toyota versenyzője lesodródott az Estoril kanyarnál, és egy nem igazán erősnek tűnő, 1:21.242-es körrel iratkozott fel a listára.
Szemlátomást csapattársa, Jarno Trulli is nehezen kezelhetőnek találta a feltankolt Toyotát, ugyanis megpördült vele, mielőtt Massa a lágy gumikon 1:16.597 alatt teljesítette első mért körét. Ez gyorsabbnak bizonyult ugyan Alonsóénál, a másik Ferrarit vezető Räikkönen viszont 1:16.449-es körével megelőzte csapattársát.
Hamilton, aki a kemény Bridgestone-okat választotta, a Nürburgring sikánnál hibázva, 1:17.880-as időeredménnyel csak a 7. helyen zárta az első fordulót, amely után mindenki új gumikat vételezett a boxban. A 4. ekkor Kovalainen, az 5. Kubica volt.
Massa másodszorra már közelebb került Räikkönenhez, de most is csak 2. lett mögötte, így a Ferrari a benzinspórolás kedvéért azonnal visszahívta a boxba a finnt, aki pedig éppen egy még jobb körön járt. Hamilton közben megkaparintotta a 3. helyet az utolsó sikánban hibázó Alonso előtt.
A megtett körök száma technikai okokból később kerül kitöltésre a táblázatokban.