| 2008 : Franciaországi győzelmével Massa vezeti a vb-t - Räikkönen a leszakadó kipufogó miatt lett csak második |
Franciaországi győzelmével Massa vezeti a vb-t - Räikkönen a leszakadó kipufogó miatt lett csak második
2008.06.22. 16:28
Miután hiába volt több benzin az autójában, taktikai küzdelemben nem sikerült legyőznie ferraris csapattársát, Felipe Massa azzal nyerte meg a Francia Nagydíjat, hogy Kimi Räikkönen autójáról leszakadt az egyik kipufogó. A Ferrari párosa mögött Jarno Trulli is dobogóra állhatott.
A futam előtt néhány órával esett az eső Magny-Cours-ban, de a rajtra már száraz aszfalton került sor. A garázsokban azonban nem volt érdemes túl messzire elpakolni a vizes pályára való gumigarnitúrákat, hiszen az ég be volt borulva, és az előrejelzések szerint a rajtot követően fél órán belül eső volt várható.
Mint arról menet közben mi is beszámoltunk, a kvalifikáció után Hamilton és Rosberg kanadai 10 helyes rajtbüntetése, majd Kovalainen (feltartás) és Barrichello (váltócsere) hátrasorolása miatt többször is módosult a rajtrács.
A rajtnál a két Ferrari puskagolyóként lőtt ki, Kimi Räikkönen megtartotta vezető helyét, sőt fokozatosan szakította le maga mögött csapattársát, Felipe Massát.
A 3. helyről induló Fernando Alonsót Jarno Trulli és Robert Kubica is megelőzte, ám a spanyol hamarosan visszaelőzte a lengyelt.
A mezőny második feléből, a 13. helyről startoló Lewis Hamilton ellentmondást nem tűrően, olykor a bukóteret is kihasználva kezdte meg a felzárkózást. A McLaren versenyzője néhány kör elteltével már csapattársa, Heikki Kovalainen mögött volt, a finn nagyon könnyedén elengedte márkatársát.
A felzárkózási folyamat Hamilton számára a 9. helynél azonban megakadt, az előtte haladó Nelsinho Piquet ugyanis remekül tartotta magát a hazai földön eddig kiválóan szereplő Renault-val.
Az élen Räikkönen és Massa senkitől sem zavartatva rótta a köröket. A brazil mögött Trulli 10 kör alatt jó 10 másodperces hátrányt szedett össze, a Ferrari fölénye tehát megkérdőjelezhetetlen volt.
Lewis Hamilton számára azonban újabb rossz fordulatot vett a Francia Nagydíj. A brit a rajt után Sebastian Vettel megelőzése után a bukótérbe sodródott, onnan tért vissza a pályára, a versenybírók ezt pedig szabálytalan manővernek minősítették. A mclarenes pilóta bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, így újra elfoglalhatta kiindulási pozícióját, a 13. helyet.
Az első tervezett bokszkiállást (Jenson Button orrkúpcserére tért be szerelőihez) Fernando Alonso hajtotta végre, a spanyol autója volt tehát a legkönnyebb a mezőnyben. A 20. kör környékén azonban megélénkült az élet a garázsok előtt, 3-4 körön belül a komplett élmezőny kiállt szervizelni.
Massa két körrel később állt ki, mint Räikkönen, de forgalomba került, így nem tudta csökkenteni a hátrányát csapattársával szemben.
Webber a célegyenesre ráfordító kanyarban jó reflexszel fogta meg a Red Bull Racing RB4-esét, amelynek hátulja kitört. Azt ausztrál a kiesést tehát megúszta, de 7. helyét elvesztette, Fernando Alonso ellépett mellette.
Nelsinho Piquet remekül tartotta maga mögött a másik McLarent, Kovalainent is, és egyszerre voltak a bokszban is, de onnan a brazil nem tudott idejében kigyorsítani, és a finn könnyedén megelőzte őt. Az egyébként nagyszerű versenyt futó brazil viszont gyorsan megelőzte a kissé elmélázó Timo Glockot, így továbbra is pontszerző helyen haladhatott.
Időközben Button feladta a Francia Nagydíjat a bokszban, de a verseny felénél a hondás volt az egyetlen kieső.
Féltávnál Kimi Räikkönen drasztikusan belassult, valami műszaki probléma léphetett fel a címvédőnél. Felipe Massa meg is érkezett kollégájára, sőt meg is előzte a finnt. A tévéközvetítés egy közeli felvételén látható volt, amint a Ferrari jobb oldali kipufogójának vége lifegett a levegőben. Räikkönen egyre inkább lemaradt Massa mögött, sőt a mögötte 20 másodperces hátrányban Trulli folyamatosan 1 másodperccel gyorsabb köröket tett meg.
Jó 20 körrel a 70 körös futam vége előtt a kétkiállásos taktikán lévők érkeztek utolsó szervizelésükre. A BMW-s Kubica rosszul jött ki ebből, ugyanis Kovalainen a lengyel elé jött vissza. A 3-5. helyen jó kis csata volt kialakulóban, ugyanis Trulli, Kovalainen és Kubica is lőtávolon belül volt egymás mögött. Pontszerző helyen autózott még Mark Webber és a két Renault, Alonso és Piquet is.
Már csak 14 kör volt hátra, amikor a pálya egyik részén enyhén esni kezdett. A köridők néhány másodperccel lassabbak lettek, ugyanis az ideális, felgumizott ív a kis eső miatt csúszni kezdett. Annyira viszont nem volt vizes az aszfalt, hogy esőgumit érdemes legyen feltetetni.
A már említett Trulli, Kovalainen és Kubica hármasban ütésváltásra is sor került, érthetően a dobogó legalsó fokára mindannyian igényt tartottak.
A pálya az utolsó néhány körre ismét felszáradt, és a sorrend már nem is változott a leintésig. A Ferrari kettős győzelemmel zárta a tökéletes francia hétvégét, bár valószínűleg a legtöbben fordított sorrendet vártak, de Massa nyerni tudott a kipufogórendszerének egy részét elhagyó Räikkönen előtt. A finn autójának hátsó része alaposan megrongálódott a kiszakadó kipufogó miatt.
A dobogó legalsó fokára végül a Toyota pilótája, Jarno Trulli állhatott fel, akit a hajrában óriási nyomás alatt tartott Kovalainen. Az olasz a 2005-ös Spanyol Nagydíjon pezsgőzhetett utoljára a pódiumon, akkor is harmadik lett.
A 4. helyet a büntetése miatt csak a 10. pozícióból induló Kovalainen szerezte meg, a McLaren így legalább nem zárta pont nélkül a hétvégét. Bár ez Lewis Hamilton számára valószínűleg sovány vigasz, a brit csak 10. lett, így Kanada után ezúttal is nulla ponttal zárt.
Robert Kubica csak ötödik lett, így a lengyel összetettben visszacsúszott a 2. helyre, Massa mögé, és Räikkönen elé. Mark Webber hatodik lett a Red Bull Racing autójával. Az utolsó két helyet pedig a Renault-k szerezték meg. Nem sokkal a leintés előtt Nelsinho Piquet megelőzte Fernando Alonsót, a brazil most szerezte meg első F1-es pontjait, szám szerint kettőt.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Magny-Cours, Franciaország |
|
|
|
Időpont: |
2008. június 22., vasárnap, 14:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4411 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz/esős (levegő: 25 fok, aszfalt: 25-31 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
K. Räikkönen (Ferrari) |
1ó30:54.200 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
|
1ó31:50.245 |
|
|
70 |
|
2. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
17.984 |
|
|
70 |
|
3. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
28.250 |
|
|
70 |
|
4. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
28.929 |
|
|
70 |
|
5. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
30.512 |
|
|
70 |
|
6. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
40.304 |
|
|
70 |
|
7. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
+ |
41.053 |
|
|
70 |
|
8. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
43.372 |
|
|
70 |
|
9. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
51.072 |
|
|
70 |
|
10. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
54.521 |
|
|
70 |
|
11. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
57.738 |
|
|
70 |
|
12. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
58.065 |
|
|
70 |
|
13. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
1:02.079 |
|
|
70 |
|
14. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
B |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
15. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
16. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
17. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
18. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
19. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
69 |
|
|
|
|
20. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
B |
+ |
52 kör |
|
műszaki |
18 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
K. Räikkönen (Ferrari) |
1:16.630 |
|
|
16 |
|
 |
 |
 |
|
| |