2008 : Massa szerezte meg az első valenciai pole-t - Óriási küzdelem az Európa Nagydíj időmérőjén |
Massa szerezte meg az első valenciai pole-t - Óriási küzdelem az Európa Nagydíj időmérőjén
2008.08.23. 16:03
Felipe Massa viszonylag könnyedén hódította el a pole pozíciót az Európa Nagydíjra azok után, hogy a szombati időmérőn hihetetlenül szoros küzdelem alakult ki. A 2. hely Hamiltoné lett, míg a nap hőse, Sabastian Vettel végül a 6. rajtkockába szorult.
Vasárnap Felipe Massa indulhat majd az élről az új valenciai pályán először megrendezésre kerülő Európa Nagydíjon, miután a szombati időmérőn megkaparintotta a pole pozíciót riválisa, Lewis Hamilton előtt.
A Q1-ben meglepetésre Jarno Trulli volt a leggyorsabb, az egész hétvége legjobb körét pedig Sebastian Vettel futotta a középső etapban, a Toro Rosso azonban nem ragadta meg a kínálkozó alkalmat, hogy a versenystratégia beáldozásával megszerezze az első rajtkockát, így a döntőben ismét a szokásos éllovasok jutottak a főszerephez. Trullit ráadásul váltócsere miatt 5 hellyel hátrébb is fogják sorolni.
Massa, aki végül Hamiltonra 0.210 másodpercet verve idei 4. pole-ját biztosította be magának, Monaco óta először indulhat majd az élről. A másik Ferrarit vezető Kimi Räikkönen előzőleg hiába fogadkozott, hogy a verseny helyett az időmérőre fogja optimalizálni a beállításait, ismét nem jutott előrébb a 4. rajtkockánál.
Még az első két rajtsorból legutóbb Kanadában startoló Kubica is megelőzte őt, igaz, Heikki Kovalainent sikerült maga mögött tartania.
A Q3-ig hihetetlenül szoros volt a küzdelem, hiszen annak ellenére, hogy a valenciai pálya meglehetősen hosszú, a második etapban mind a 15 versenyző egy másodpercen belüli időeredményt ért el. Mivel a fordulatos Q1-ben ismét több példát láttunk arra, hogy csak a keskeny ideális ív tapad megfelelően, a holnapi versenyen az eltérő üzemanyagszintek mellett a rajtot követő helyezkedés és a vezetési hibák is izgalmas harcot ígérnek.
Az első etap
Az első mért kört Nelsinho Piquet tette meg a Renault-val 1:40.044 alatt, de őt azonnal Jarno Trulli, majd egy jónak számító, 1:39.178-as időeredménnyel a másik Toyotát vezető Timo Glock is lejjebb szorította a tabellán. A fenyegetően gyülekező felhők alatt a csapatok nem bízták a véletlenre a továbbjutást, így a pályán máris tumultus alakult ki, és a délelőtti leggyorsabb Robert Kubica már néhány perc után 1:39 alá szorította a köridőt.
Felipe Massa, akit David Coulthard feltartott, a szuperlágy gumikon elsőre csak 6. lett, miközben Lewis Hamilton a kemény keverékű Bridgestone-okon a 8. percben megfutotta a hétvége legjobb körét, 1:38.464-re javítva a szintet. Rövidesen Sébastien Bourdais is felzárkózott mögé az egész hétvégén jó tempót diktáló Toro Rossóval.
Míg Hamilton egyetlen mért kör után visszatért a boxba, a Ferrarik szokás szerint szabadedzésként kezelték a Q1-et, és hosszabb etapot teljesítettek, amit egyelőre csak a 7. illetve 9. helyen zártak.
A helyi közönség kedvence, Fernando Alonso a 11. percben, egy 1:38.604-es körrel megkaparintotta a 2. helyet Hamilton mögött, de hamarosan Nico Rosberg férkőzött be elé a Williams-szel, míg Heikki Kovalainen megelőzte Sebastian Vettelt az 5. helyen.
Hat perccel az etap vége előtt a hungaroringi 2. Timo Glock is autózott egy 1:38.532-es kört, egy hajszállal lepipálva Rosberget, és egy tizedmásodpercen belülre közelítve a továbbra is az élen álló Hamiltont. Eközben Rubens Barrichello, aki egész hétvégén a tabella alján tanyázott, most sem tudott elmozdulni az utolsó helyről. Még Adrian Sutilnál is fél másodperccel lassabb volt.
A két Ferrari megragadta az alkalmat, hogy senki nem volt a pályán, és immár komoly támadást indított az első helyekért, de közben elkezdett szemerkélni az eső is. Massa ettől függetlenül három tizedmásodpercet vert Hamiltonra, s ismét a lágy gumikat használva átvette tőle a vezetést.
Nick Heidfeld, akárcsak tegnap, beragadt az egyik Toyota mögé, és amikor megpróbált elmenni mellette, a poros belső íven megcsúszott, dühösen mutogatva vetélytársa felé. Ennek ellenére feljött a 9. helyre, biztosítva magának a továbbjutást.
Kimi Räikkönen csak 13. volt, mindössze 2 tizeddel megelőzve a 16. helyezett Buttont. Az utolsó pillanatban Vettel felugrott az élre, de Jarno Trulli még nála is gyorsabb volt, és beteljesítette a számítógépes jóslatokat, amikor a hétvége folyamán először sikerült bekerülnie az 1:38-as álomhatár alá.
Végül a két Honda, a két Force India, valamint Coulthard nem jutott tovább.
A második etap
Habár éppen csak csöpögött az eső, a Ferrarik a biztonság kedvéért azonnal kimentek a pályára. Räikkönen a lágy gumikon egy 1:38.276-os körrel kezdett a Ferrari számára kedvezőtlenül hűvös, 32 fokos aszfalton, Massa pedig, aki a keményebb Bridgestone-okat használta, 1:38.319-essel, de Robert Kubica a BMW-vel mindkettejüknél gyorsabb volt - jóllehet, ő sem tudott 1:38.0 alá kerülni.
Ez a bravúr most Vettelnek sikerült először, aki 1:37.842-re javította a valenciai körrekordot, mielőtt Heikki Kovalainen felkapaszkodott a 3. helyre, Kubica és Räikkönen közé. Hamilton egy elfékezést követően hátrébb szorította ugyan Kubicát, Vettelt viszont nem tudta megelőzni - sőt, a pálya utolsó két szektorában fergetegesen hajtó Trulli is jobb kört futott nála. A Toyota versenyzője kereken 2 századmásodpercet javított a Q1-ben elért időeredményén, felzárkózva Vettel mögé.
Négy perccel az etap vége előtt az 5-6-7. helyen álló Kovalainen, Räikkönen és Massa ismét kigurultak a boxutcából, hogy tegyenek egy második kísérletet, miközben úgy tűnt, elállt az eső. Massa azonnal fel is ugrott a 2. helyre, mindössze 17 ezredmásodperccel Vettel mögé, Kovalainen és Räikkönen viszont nem jutottak előrébb. Az utolsó percekben mind a 15 autó a pályán tartózkodott.
Hamilton nem javított, így maradt a 4. helyen, Kubica pedig az 5-ödiken, Heidfeld viszont Massával ezredmásodpercre azonos időt autózva felkapaszkodott a képzeletbeli dobogóra.
A hihetetlenül szoros küzdelemben Kazuki Nakajima 11, Alonso pedig 17 ezredmásodperccel csúszott le a továbbjutásról. Rajtuk kívül Glock, Webber és Piquet számára ért véget az időmérő.
A harmadik etap
A rövid szünet után Trulli a keményebb gumikon 1:40.309-cel állította fel a mércét a többiek elé, de Vettel azonnal megelőzte őt. Hamarosan Hamilton és Räikkönen követte Vettelt az élen, Massa azonban saját csapattársára is fél másodpercet vert, 1:39.371-es időeredménnyel zárva a mért körök első fordulóját.
Második körét Hamilton 1:39.199 alatt teljesítette, amivel ideiglenesen átvette ugyan a vezetést, ám a kemény gumikról a lágyakra váltó Massa ismét összeszedte magát, és feltankolva egyedüliként szorította 1:39 alá a köridőt, végleg megkaparintva magának a pole-t.
A végén még Kubica is beverekedte magát a 3. helyre a BMW-vel, míg az első két etap hőseinek, Vettelnek és Trullinak Kovalainen mögött a 6-7. hely jutott. Rosberg és Bourdais ugyanott végzett, ahol az előző két alkalommal: a 9. illetve 10. helyen.
Európa GP |
Az időmérő edzések összesített eredménye |
|
|
|
Végső sorrend |
|
1. etap |
|
2. etap |
|
3. etap |
P |
Név |
Csap |
G |
Ö |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
1. |
F. Massa |
FER |
B |
0 |
3. |
1:38.176 |
|
 |
2. |
1:37.859 |
|
 |
1. |
1:38.989 |
|
2. |
L. Hamilton |
MCL |
B |
0 |
6. |
1:38.464 |
|
 |
5. |
1:37.954 |
|
 |
2. |
1:39.199 |
|
3. |
R. Kubica |
BMW |
B |
0 |
5. |
1:38.347 |
|
 |
6. |
1:38.050 |
|
 |
3. |
1:39.392 |
|
4. |
K. Räikkönen |
FER |
B |
0 |
13. |
1:38.703 |
|
 |
8. |
1:38.229 |
|
 |
4. |
1:39.488 |
|
5. |
H. Kovalainen |
MCL |
B |
0 |
11. |
1:38.656 |
|
 |
7. |
1:38.120 |
|
 |
5. |
1:39.937 |
|
6. |
S. Vettel |
STR |
B |
0 |
2. |
1:38.141 |
|
 |
1. |
1:37.842 |
|
 |
6. |
1:40.142 |
|
7. |
J. Trulli |
TOY |
B |
0 |
1. |
1:37.948 |
|
 |
4. |
1:37.928 |
|
 |
7. |
1:40.309 |
|
8. |
N. Heidfeld |
BMW |
B |
0 |
14. |
1:38.738 |
|
 |
3. |
1:37.859 |
|
 |
8. |
1:40.631 |
|
9. |
N. Rosberg |
WIL |
B |
0 |
9. |
1:38.595 |
|
 |
9. |
1:38.336 |
|
 |
9. |
1:40.721 |
|
10. |
S. Bourdais |
STR |
B |
0 |
10. |
1:38.622 |
|
 |
10. |
1:38.417 |
|
 |
10. |
1:40.750 |
|
11. |
K. Nakajima |
WIL |
B |
0 |
12. |
1:38.667 |
|
 |
11. |
1:38.428 |
|
|
|
|
|
12. |
F. Alonso |
REN |
B |
0 |
4. |
1:38.268 |
|
 |
12. |
1:38.435 |
|
|
|
|
|
13. |
T. Glock |
TOY |
B |
0 |
7. |
1:38.532 |
|
 |
13. |
1:38.499 |
|
|
|
|
|
14. |
M. Webber |
RED |
B |
0 |
8. |
1:38.559 |
|
 |
14. |
1:38.515 |
|
|
|
|
|
15. |
N. Piquet |
REN |
B |
0 |
15. |
1:38.787 |
|
 |
15. |
1:38.744 |
|
|
|
|
|
16. |
J. Button |
HON |
B |
0 |
16. |
1:38.880 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. |
D. Coulthard |
RED |
B |
0 |
17. |
1:39.235 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. |
G. Fisichella |
FOR |
B |
0 |
18. |
1:39.268 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. |
R. Barrichello |
HON |
B |
0 |
19. |
1:39.811 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. |
A. Sutil |
FOR |
B |
0 |
20. |
1:39.943 |
|
|
|
|
|
|
|