| 2008 : Massa nyert, Hamilton 5. helyével világbajnok a drámai finálén - Elképesztő világbajnoki hajrá Brazíliában |
Massa nyert, Hamilton 5. helyével világbajnok a drámai finálén - Elképesztő világbajnoki hajrá Brazíliában
2008.11.02. 20:42
Lewis Hamilton az F-1 történetének legfiatalabb világbajnoka lett, amikor az 5. helyen ért célba az idényzáró Brazil Nagydíjion. Felipe Massa hiába nyerte meg az elején és végén esős versenyt, az utolsó kanyarban Hamilton a hibázó Glockot megelőzve bebiztosította a címet.
Hamilton így egyetlen ponttal megelőzte brazil riválisát és ő lett minden idők legfiatalabb világbajnoka. Massa pedig minden bizonnyal megpályázhatja a legszomorúbb futamgyőztes címet.
A mezőny már felsorakozott a rajtrácsra, és csak néhány perc volt hátra a felvezető kör megkezdéséig, amikor leszakadt az ég. Ez persze nem volt váratlan, hiszen a meteorológusok már hetek óta esős hétvégéről beszéltek, és vasárnap délután - magyar idő szerint kora este - igencsak borongós volt az idő Interlagosban.
Az eső két percen keresztül ömlött, ám utána hirtelen elállt. A rajtprocedúrát mindenestre 10 perccel későbbre tolták.
A futam a világbajnoki címekről volt hivatott dönteni, tehát eleve nem ígérkezett unalmasnak, ám az eső tovább növelte az izgalmi faktort. Ugyanis nem lehetett egyértelműen eldönteni, hogy a száraz vagy az esős gumik a legalkalmasabbak ezen körülmények között, így hibázni is könnyebb volt.
A biztonsági autó néhány perccel a rajt előtt megtett egy "felderítő" kört, és a televíziós felvételeken jól látszott, hogy a pálya egyes kanyarjaiban állt a víz, máshol viszont voltak kevésbé nedves foltok is.
Az élmezőny hiba nélkül jött el a rajtnál, Felipe Massa elsőként fordult el Jarno Trulli és Kimi Räikkönen előtt. Lewis Hamilton nem reagált a legjobban, de csapattársa, Heikki Kovalainen jól teljesített a hátvéd szerepkörében, így megóvta a vb-éllovast. A finn azonban nem tudta sokáig feltartóztatni a mögötte érkezőket, Sebastian Vettel és Fernando Alonso is hamar áthámozta magát a McLarenen.
A mezőny végén azonban történt egy kis galiba. David Coulthard utolsó Forma-1-es versenyére készült, ám sajnálatos módon ez mindössze két kanyarig tartott Brazíliában, a rutinos skót megforgott a Red Bull Racinggel és eltalálta Nakadzsima Kazukit is. A japán azonban folytathatta, de DC autója a pálya szélén ragadt.
Nem is lehetett kérdéses, beküldték a biztonsági autót, amely három körön keresztül vezette a mezőnyt. A repülőrajt nem változtatott a sorrenden, Massa őrizte első helyét, Hamilton pedig továbbra is negyedik volt.
Räikkönen mindent elkövetett, hogy megelőzze Trullit, de az olasz remekül tartotta magát a második pozícióban. Kicsit hátrébb Kovalainen és Alonso a hatodik helyért vívott, de ezúttal is a védekező fél, jelen esetben a spanyol volt a nyertes.
6-7 kör elteltével elkezdett száradni a pálya és egyre többen lecserélték köztes esőgumijaikat száraz pályára alkalmasakra. Az elsők között húzta meg ezt a Force India, aminek köszönhetően Giancarlo Fisichella egyre feljebb lépett.
A versenyt vezető Felipe Massa a 11. körben állt ki a bokszba, egy körrel később pedig Hamilton is így tett. A brazil az élre állhatott vissza, de Hamiltont Alonso, Vettel és Fisichella is megelőzte, hiszen ők már korábban felvették a bordázott abroncsokat. Az ezüstnyílban gépészkedő brit néhány körön keresztül a 6. helyen autózott Fisichella mögött, a 18. körben azonban sikerült a Force India elé kerülnie és az 5. helyen folytathatta.
Az élen Massa sem autózhatott zavartalanul, hiszen a visszapillantó tükrében folyamatosan ott látta Vettel Toro Rossóját, aki könnyedén tartotta a Ferrari tempóját. Mögöttük Alonso autózott, aki szintén korán vette fel a száraz gumikat.
Räikkönen a negyedik helyre csúszott vissza a kiállások után és le is szakadt az élbolyról. Hamilton tartotta az ötödik helyet, ami számára még éppen világbajnoki címet ér, függetlenül Massa eredményétől.
Az intermediate gumik lecserélése miatt előre hozott bokszkiállások minden taktikát felborítottak, a csapatoknak menet közben kellett módosítaniuk. Újabb eső azonban nem volt várható a futam leintéséig, tehát az előrejelzések szerint a természet nem készült újabb fordulattal.
Massa a 28. körben fellélegezhetett, hiszen Vettel kiállt a bokszba és csak a hatodik helyre tért vissza. A fiatal német remek időket autózott a nehéz autóval is, és bár egy kiállása még biztos volt, jelezte, a végén vele is számolni kell.
Massa a 38., Hamilton a 41. körben állt ki második kerékcseréjére, ám ekkor még nem lehetett tudni, hogy teljesíteni tudják-e így a hátralévő versenytávot, vagy esetleg újra ki kell állniuk tankolni nem sokkal a leintés előtt.
Mindenestre miután a teljes mezőny letudta második kerékcseréjét is (Vettelt leszámítva, aki már háromszor volt kint) Massa vezetett Alonso és Räikkönen előtt. A dobogósoktól elmaradva Hamilton negyedik helyen körözött, de a britnek már ez is bajnoki címet ért volna. A McLaren mögött a mai is nagyot autózó Vettel száguldott, Kovalainen és a két Toyota haladt még pontszerző helyen.
14 kör még hátra volt, amikor több pilótának is bemondta a csapat rádión, hogy hamarosan eső várható, persze hasonló előrejelzés volt már a szezonban korábban is és akkor mégsem ázott el a mezőny.
Hat körrel a vége előtt most azonban elkezdett esni, így mindenki húzott be a bokszba intermediate gumikért, a sorrend azonban nem sokat változott. Massa továbbra is vezetett, Hamilton viszont ötödikre csúszott vissza, Glock ugyanis nem kért az intermediate gumikból, így a brit elé került. Hamilton két körrel a vége előtt azonban ezt is elbukta, mivel Vettel megelőzte őt, miközben az eső egyre jobban rákezdett. A hatodik hely már kevés lett volna, mivel Massa közben megnyerte a versenyt. A mclarenesnek azonban szerencséje volt, hiszen a bordázott gumikkal Glock teljesen belassult így Hamilton könnyedén elmehetett mellette a az utolsó métereken, így pedig a világbajnoki címhez szükséges ötödik helyen intették le. A 23 éves, 9 hónapos és 27 napos Hamilton ezzel minden idők legfiatalabb világbajnoka lett.
No, de nemcsak a bajnoki címre pályázó duóról szólt a futam. A második helyet Alonso szerezte meg a Renault-val, a harmadik pedig a másik ferraris, Kimi Räikkönen lett. Massát biztos nem vigasztalta, de az eredményhirdetésen két világbajnok között állhatott a dobogó legmagasabb fokán.
Negyedikként Vettelt intették le, aki méltóképpen búcsúzott a Toro Rossótól. Hamilton mögött Glock, Kovalainen és Trulli szerzett még pontot.
A Brazil Nagydíj nem csak a pilóták bajnokságában volt döntő, hanem a konstruktőrökében is. A Ferrari 11 pontos előnnyel vágott neki a szezonzárónak, az első és a harmadik helynek köszönhetően pedig nem is lehetett kérdés, hogy ez a trófea, amolyan vigaszdíj gyanánt az olaszokhoz került.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Interlagos, Sao Paulo |
|
|
|
Időpont: |
2008. november 2., vasárnap, 18:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4309 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz/esős (levegő: 26-30 fok, aszfalt: 23-35 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
K. Räikkönen (Ferrari) |
1ó28:15.270 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
|
1ó34:11.435 |
|
|
71 |
|
2. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
13.298 |
|
|
71 |
|
3. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
16.235 |
|
|
71 |
|
4. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
38.011 |
|
|
71 |
|
5. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
38.907 |
|
|
71 |
|
6. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
44.368 |
|
|
71 |
|
7. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
55.074 |
|
|
71 |
|
8. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
1:08.463 |
|
|
71 |
|
9. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
1:19.660 |
|
|
71 |
|
10. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
11. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
12. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
13. |
|
Jenson Button |
GBR |
Honda |
B |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
14. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
15. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Honda |
B |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
16. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
2 kör |
|
|
69 |
|
17. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
2 kör |
|
|
69 |
|
18. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Ferrari |
B |
+ |
2 kör |
|
|
69 |
|
|
|
|
19. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
+ |
71 kör |
|
kicsúszás |
0 |
|
20. |
|
David Coulthard |
GBR |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
71 kör |
|
kicsúszás |
0 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
F. Massa (Ferrari) |
1:13.736 |
|
|
|
|
 |
 |
 |
|
| |