Hírek : A FOTA nyilvánosságra hozta reformelképzeléseit - Már 2009-től változhat a pontrendszer |
A FOTA nyilvánosságra hozta reformelképzeléseit - Már 2009-től változhat a pontrendszer
2009.03.06. 05:51
A csapatokat tömörítő szövetség, a FOTA újabb radikális lépésekről egyezett meg csütörtökön. Az új javaslatok középpontjában továbbra is a költségcsökkentés és a nagydíjak izgalmasabbá tétele áll.
Csütörtökön az előzetes terveknek megfelelően a csapatokat összekovácsoló szövetség, a FOTA Genfben bejelentette a 2009-es, illetve 2010-es szezonra érvényes reformelképzeléseit, így azok az FIA jóváhagyása esetén azonnali hatályban érvénybe lépnének.
Az ötleteket a FOTA a saját elképzelések mellett egy 17 országban elvégzett közvéleménykutatás eredményére alapozva hozta meg, melyben a sportág rajongói mellett igyekeztek megszólaltatni a Forma-1 eseményeit csak elvétve követő csoportot is.
A változtatások centrumában továbbra is a költségcsökkentés áll, a ugyanakkor FOTA, igazodva a felmérés eredményéhez, az izgalmak fokozására is nagyobb hangsúlyt helyezett.
A 2009-es szezonra érvényes változások
A bő három hét múlva induló bajnoki szezont érintő újdonságok közül az egyik legnagyobb horderejű a pontrendszer megreformálása. A csapatok elvetették Bernie Ecclestone érmekre vonatkozó ötletét, ám hogy a nagydíjgyőzelmeknek és a dobogós helyezéseknek kiemeltebb értékük legyen, megnövelnék a különbségeket az első három helyezésért járó egységek között. A FOTA ennek értelmében a 12-9-7-5-4-3-2-1-es pontrendszer mellett tette le a voksát.
További újdonságot jelentene az a szabály, mely szerint a csapatoknak a verseny előtt nyilvánosságra kellene hozniuk autóik verseny előtti üzemanyagszintjét, a gumikeverékeket, valamint, hogy a tankolások során mennyi benzint töltöttek a kocsikba.
A már korábban nyilvánosságra hozott motorokra és szélcsatornákra érvényes megszorítás mellett az istállók azt szeretnék, ha idén már 8 millió euróért bárki erőforráshoz juthatna.
A FOTA továbbá azt is sürgeti, hogy az idényben a média képviselői tágabb információanyagból dolgozhassanak, és az érdeklődők az eddigieknél jóval informatívabb és dinamikusabb formában juthassanak hozzá az egyes futamhétvégék hírfolyamához. A csapatoknak ki kellene jelölni egy, a televíziótársaságok rendelkezésére álló szóvivőt, a pilótáknak pedig kötelező jellegű autogramosztási időszakot határoznának meg.
A 2010-es szezonra érvényes változások
Noha néhány javaslat már a FOTA és az FIA múlt decemberi ülésén is szóba került a 2010-es idénnyel kapcsolatban, a csapatok Genfben pontosították elképzeléseiket.
Az egyes istállók jövőre így 5 millió euróért juthatnának motorhoz, 1.5 millió euróért váltóhoz, az egységesített KERS-et pedig már 1-2 millió euróért bárki megvásárolhatná. További célként tűzték ki a 2009-ben az aerodinamikai fejlesztésekre kiadott összeg csökkentését 50 százalékkal, valamint betiltanák a rendkívül drága egzotikus fémeket és egyéb anyagokat.
Az egyes alkatrészek egységesítésében is sikerült dűlőre jutniuk az istállóknak, ennek értelmében jövőre a telemetriát, a rádiós rendszereket, valamint meghatározott számú karosszéria- és aerodinamikai fejlesztéseket is standardizálnának.
Azok után, hogy 2009-ben már betiltották az idény közbeni tesztelést, a gárdák jövőre az egész éves gyakorlást egy négyszer négy napos kollektív teszt, valamint egy bejáratás formájában bonyolítanák le. Ezenkívül a versenytáv jelenlegi 300 km-es távját és a 2 órás időlimitetjét 250 kilométerre, valamint 1 óra 40 percre csökkentenék.
A fenti elképzeléseken kívül új időmérőrendszer és radikálisan új pontozási szisztéma is bevezetésre kerülhet olyan bónuszokkal, mint például a leggyorsabb boxkiállást lebonyolító csapatnak járó extra konstruktőri pont.
|