2009 : A két Williams kezdte az élen az új idényt - Pénteki 1. szabadedzés - Ausztrál GP |
A két Williams kezdte az élen az új idényt - Pénteki 1. szabadedzés - Ausztrál GP
2009.03.27. 05:28
A Williams villámrajtot vett a 2009-es szezon első szabadedzésén, amikor pénteken délelőtt Nico Rosberg és Kazuki Nakajima szerezték meg az első két helyet Melbourne-ben, megelőzve Kimi Räikkönen Ferrariját.
A Williams bebizonyította, hogy nem hiába várta bizakodóan a 2009-es szezon kezdetét, amikor Nico Rosberggel és Kazuki Nakajimával megkaparintotta az első két helyet az idénynyitó Ausztrál Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésén.
A vitatott diffúzorral induló grove-i istálló párosa a tréning utolsó pillanataiban ugrott az élre. Rosberg csapattársához hasonlóan a keményebb keverékű slick gumikon futotta 1:26.687-es körét, amely a szabálymódosítások ellenére mindössze 2 tizedmásodperccel maradt el Kimi Räikkönen egy évvel ezelőtti legjobbjától.
Räikkönen ezúttal a 3. helyig jutott, alig egy hajszállal végezve Nakajima mögött, de a mezőnyben ő volt az egyetlen, aki kipróbálta a lágyabb keverékű slickeket, és azzal érte el az időeredményét - igaz, egy több körös etap elején.
A Brawn GP igazolta remek formáját, amikor Rubens Barrichello és Jenson Button végig az élbolyban maradtak, és végül az 4. illetve 6. helyeket szerezték meg, közrefogva Heikki Kovalainent, aki viszonylag jó szereplésével némi bizakodásra adott okot a bevallottan küszködő McLarennek. Csapattársa, a címvédő Lewis Hamilton azonban szemlátomást szenvedett, és különösen a féktávokkal bajlódva két kisebb kicsúszással zárta az edzést.
Melbourne nem túl meleg, de kellemes őszi idővel fogadta az F-1-es csapatokat, amelyek kezdetben szokás szerint nem voltak aktívak. Az első mért kört a mezőny egyetlen újonca, Sébastien Buemi teljesítette a 28. percben, 1:41.493 alatt, de a számára ismeretlen pályát tanulgatva gyorsan egyre lejjebb szorította a köridőt.
A 35. percben Räikkönen volt a következő, aki a jelenlétével szórakoztatta a közönséget, 7 körös etapját 1:28.458-as időeredménnyel, és a célegyenes végén egy apró kicsúszással zárva. 14 perccel később Kovalainen vette át a vezetést, 0.476 másodpercet verve honfitársára, mielőtt Barrichello egy 1:27.743-as körrel nem tett tanúságot a Brawn GP tempójáról.
Räikkönen ezután a lágyabb keverékű slickeken látogatott vissza a pályára, az 58. percben futva meg azt a körét, amely egészen az utolsó másodpercekig a lista tetején tartotta Ferrariját.
Az eleinte szemlátomást poros aszfalton számtalan kisebb-nagyobb hibát vétettek a versenyzők, de egyik sem járt súlyos következményekkel. Felipe Massa legelső mért körében volt kénytelen egy szervizútra kormányozni az autóját, miután az utolsó balosban besokallt, Nelsinho Piquet a 70. percben a célegyenes végén forgott meg a füvön, míg Barrichello 10 perccel később sodródott ki a 9-es kanyarnál.
Fernando Alonso, aki egy műszaki probléma miatt csak későn tudta megkezdeni a munkát, látványosan harcolt Renault-jával, de a legkellemetlenebbül a Red Bull csapatai számára kezdődött az év.
Sebastian Vettel már a 45. percben kénytelen volt leparkolni az autóját a pálya szélére egy hidraulikai hiba miatt, míg tavalyi csapattársa, Sébastien Buemi a rádión arra panaszkodott, hogy féktávon blokkolja a Toro Rosso mind a négy kerekét, pedig alig ér a pedálhoz, szinte nincs leszorító erő, és a kanyarokból is csak késve tud kigyorsítani, különben az autójának kitör a fara.
A Force India ellenben ígéretesen indított, hiszen Adrian Sutil a 9. helyen, Alonsót is megelőzve zárta az edzést.
A teszttilalom ellenére a csapatok együtt is mindössze 50 km-rel tettek meg többet, mint egy évvel ezelőtt.
|
|
Pénteki 1. edzés |
1. - Ausztrál GP |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Melbourne, Ausztrália |
|
|
|
Időpont: |
2009. március 27., péntek, 02:30-04:00 (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5303 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 18-19 fok, aszfalt: 27-33 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
K. Räikkönen (Ferrari) |
1:26.461 |
|
|
|
|
|
Körrekord: |
M. Schumacher (Ferrari), 2004. |
1:24.125 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
Köridő |
Km/ó |
Eltér |
Előző |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
1:26.687 |
220.227 |
|
|
19 |
|
2. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
1:26.736 |
220.102 |
0.049 |
0.049 |
21 |
|
3. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
1:26.750 |
220.067 |
0.063 |
0.014 |
24 |
|
4. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Brawn GP-Mercedes |
B |
1:27.226 |
218.866 |
0.539 |
0.476 |
21 |
|
5. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
1:27.453 |
218.298 |
0.766 |
0.227 |
15 |
|
6. |
|
Jenson Button |
GBR |
Brawn GP-Mercedes |
B |
1:27.467 |
218.263 |
0.780 |
0.014 |
12 |
|
7. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
1:27.642 |
217.827 |
0.955 |
0.175 |
24 |
|
8. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
1:27.710 |
217.658 |
1.023 |
0.068 |
24 |
|
9. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Merc. |
B |
1:27.993 |
216.958 |
1.306 |
0.283 |
20 |
|
10. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
1:28.123 |
216.638 |
1.436 |
0.130 |
16 |
|
11. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
1:28.137 |
216.604 |
1.450 |
0.014 |
20 |
|
12. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
1:28.142 |
216.591 |
1.455 |
0.005 |
21 |
|
13. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
1:28.511 |
215.688 |
1.824 |
0.369 |
22 |
|
14. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Merc. |
B |
1:28.603 |
215.464 |
1.916 |
0.092 |
16 |
|
15. |
|
Sebastien Buemi |
SWZ |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
1:28.785 |
215.023 |
2.098 |
0.182 |
27 |
|
16. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
1:29.042 |
214.402 |
2.355 |
0.257 |
18 |
|
17. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
1:29.081 |
214.308 |
2.394 |
0.039 |
7 |
|
18. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
1:29.461 |
213.398 |
2.774 |
0.380 |
25 |
|
19. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
1:29.499 |
213.307 |
2.812 |
0.038 |
21 |
|
20. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
B |
1:32.784 |
205.755 |
6.097 |
3.285 |
4 |
|
 |
 |
|
|
A köridők eloszlása (Tolerancia: 0.0224 mp.) |
 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
1:26.687 |
- (6.097) - |
1:32.784 |
 |
|
 |
|
|
|
|