| 2009 : A Brawn GP autói rajtolnak az első sorból Melbourne-ben - |
A Brawn GP autói rajtolnak az első sorból Melbourne-ben -
2009.03.28. 08:34
Ahogyan arra számítani lehetett, a 2009-es Forma-1-es világbajnokság nyitó futamának rajtfelállása jelentősen eltért az elmúlt években megszokottól. Az Ausztrál Nagydíj pole pozícióját Jenson Button szerezte meg a Brawn GP-vel, a Ferrarik a 7. és 9. helyen, míg a címvédő Lewis Hamilton csak a 15. lett.
Az időmérő edzés idejére (is) bejött a meteorológusok előrejelzése, ugyanis szikrázó napsütésben körözhettek a pilóták, a pálya térségében 24 Celsius fok körüli hőmérsékletet mértek, az aszfalt pedig 30 fok fölé melegedett fel.
Az már a kvalifikáció előtt jól látszott, hogy a 2009-es szabálymódosítások alaposan felforgatták a korábbi években állandósult erősorrendet, hiszen az első három szabadedzést például Nico Rosberg nyerte a Williams autójával. Miközben a brit magáncsapat az élre ugrott, addig például a tavalyi világbajnok, Lewis Hamilton alakulata, a McLaren-Mercedes valamit nagyon elrontott, az MP4-24-essel a címvédő mindhárom tréningen kiszorult a legjobb tízből.
Persze az első igazi erőfelmérő a kvalifikáció, a szabadedzések eredményei nagyjából megegyeznek a téli tesztek eredményeinek hitelességével, az időmérőn viszont már senki sem taktikázhatott.
Első etap
Az év első kvalifikációján Giancarlo Fisichella hajtott ki elsőként a pályára, de a későbbiekben az olasz már háttérbe szorult. Nem volt meglepő, hogy Nico Rosberg hamar átvette a vezetést, majd érkezett a másik Williams autóval Nakadzsima Kazuki, és már a japán vezetett.
A későbbiekben Kimi Räikkönen is vezetett néhány másodpercig, de hogy a köridők mennyit javultak, azt jól példázza az, hogy már csak jó négy perc volt hátra, amikor a finn neve már az alsóházban, a 13. helyen szerepelt.
A Brawn GP pilótái, Rubens Barrichello és Jenson Button is azt hozta, amit az utolsó tesztek és az edzések alapján várni lehetett tőlük, vagyis az élmezőnybe ugrottak. Olyannyira, hogy a rutinos brazil hosszú percekig vezetett is. Első etapos utolsó körével Räikkönen is visszatért a legjobbak közé, de csapattársa, Felipe Massa is jelezte, erős a Ferrari.
Az utolsó ötösben, vagyis a kvalifikációtól elsőként búcsúzó pilóták között azonban nem volt meglepő név. A tavalyi egyetlen nullapontos istálló, a Force India ezúttal sem tudott csodát tenni, de a Toro Rosso párosa is kiesett. Itt azonban az már mindenképpen meglepő, hogy az abszolút újonc, Sébastien Buemi a 16., a tavalyi évet a csapattal már végigversenyző Sébastien Bourdais viszont csak a 20. rajtkockát szerezte meg. Az első 20 percben búcsúzott Nelsinho Piquet is, aki már tavaly is gyengélkedett a Renault-val.
Legfeljebb jelzésértéke van, de az első két helyen a Brawn GP versenyzői léptek tovább, viszont a Red Bull Racing is mutogatta oroszlánkörmeit.
Ausztrál Nagydíj időmérő 1. etap |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
1:25.006 |
|
9 |
2. |
Jenson Button |
Brawn GP |
1:25.211 |
+0.205 |
7 |
3. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:25.427 |
+0.421 |
8 |
4. |
Timo Glock |
Toyota |
1:25.499 |
+0.493 |
7 |
5. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:25.827 |
+0.821 |
8 |
6. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:25.844 |
+0.838 |
8 |
7. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:25.846 |
+0.840 |
8 |
8. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:25.899 |
+0.893 |
8 |
9. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:25.922 |
+0.916 |
8 |
10. |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:25.938 |
+0.932 |
9 |
11. |
Fernando Alonso |
Renault |
1:26.026 |
+1.020 |
7 |
12. |
Nakadzsima Kazuki |
Williams |
1:26.074 |
+1.068 |
10 |
13. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:26.184 |
+1.178 |
9 |
14. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:26.194 |
+1.188 |
7 |
15. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:26.454 |
+1.448 |
5 |
16. |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1:26.503 |
+1.497 |
10 |
17. |
Nelsinho Piquet |
Renault |
1:26.598 |
+1.592 |
12 |
18. |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:26.677 |
+1.671 |
10 |
19. |
Adrian Sutil |
Force India |
1:26.742 |
+1.736 |
9 |
20. |
Sébastien Bourdais |
Toro Rosso |
1:26.964 |
+1.958 |
10 |
Második etap
A középső 15 perc Hamilton, a tavalyi Ausztrál Nagydíj pole pozíciósa és győztese számára nagyon rosszul indult, a brit ki sem hajthatott a pályára, mivel McLarenje meghibásodott, így neki maradt a 15. rajtpozíció.
A másik ezüstnyíllal Heikki Kovalainen a pályán vérzett el, a finn nem tudta felvenni a versenyt a többiekkel, akik öldöklő csatát vívtak a legjobb tízbe kerülésért. Kovalainen végül csak 14. lett.
Az élmezőny hihetetlenül szoros volt, de a Mercedes motorral hajtott Brawn GP-s autók, mintha egy lépéssel a többiek előtt jártak volna, a hétvége során Button és Barrichello tudok elsőként és eddig egyedüliként 1:24-gyel kezdődő köridőt futni.
Kiesett továbbá a középső etapban a KERS-sel felszerelt BMW Sauberrel Nick Heidfeld (11. rajtkocka), valamint az utolsó kanyarkombinációt elrontó és a fűre hajtó Fernando Alonso is (12.). A 13. rajtkocka Nakadzsimáé lett, vagyis az eddig bombaformát mutató Williamset az utolsó felvonásban már csak Rosberg képviselhette.
Ausztrál Nagydíj időmérő 2. etap |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
1:24.783 |
|
15 |
2. |
Jenson Button |
Brawn GP |
1:24.855 |
+0.071 |
13 |
3. |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:25.121 |
+0.338 |
15 |
4. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:25.123 |
+0.340 |
14 |
5. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:25.152 |
+0.369 |
13 |
6. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:25.241 |
+0.458 |
14 |
7. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:25.265 |
+0.482 |
13 |
8. |
Timo Glock |
Toyota |
1:25.281 |
+0.498 |
13 |
9. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:25.319 |
+0.536 |
14 |
10. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:25.380 |
+0.597 |
14 |
11. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:25.504 |
+0.721 |
14 |
12. |
Fernando Alonso |
Renault |
1:25.605 |
+0.822 |
12 |
13. |
Nakadzsima Kazuki |
Williams |
1:25.607 |
+0.824 |
16 |
14. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:25.726 |
+0.943 |
15 |
15. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
Idő nélkül |
+-24.7 |
|
Harmadik etap
A pole pozícióról való döntés - természetesen - az utolsó 10 percre maradt. A már a versenyre feltankolt autókkal a pilóták néhány bemelegítő kört tettek meg, a végső rajtfelállás az utolsó gyors körök alapján alakult ki.
A pole pozícióról való döntés - természetesen - az utolsó 10 percre maradt. A már a versenyre feltankolt autókkal a pilóták néhány bemelegítő kört tettek meg, a végső rajtfelállás az utolsó gyors körök alapján alakult ki.
Sokáig úgy tűnt, hogy Rubens Barrichellóé lesz az év első pole pozíciója, de ez végül a brazil csapattársáé, Jenson Buttoné lett, bár emiatt nyilvánvalóan Rubinho sem szomorkodott.
A Brawn GP-k mögött azonban nem a Ferrarik, vagy a BMW-k következnek a rajtrácson, hanem a Red Bull Racinggel első versenyére készülő Sebastian Vettel. Robert Kubica negyedik helye is reményt keltő a BMW Sauber számára.
Az ötödik rajtkocka az eddig egész hétvégén remeklő Nico Rosbergé lett, mellőle a toyotás Timo Glock figyelheti majd a rajtlámpák fényeit vasárnap. A két Ferrari-pilóta, Massa és Räikkönen Jarno Trullit közrefogva a mezőny közepéről indulhat, a 10. rajtkocka pedig Mark Webberé lett. Az első és a tizedik helyezett pilóta közt alig több, mint egy másodperc a különbség.
Csak viszonyításként, Hamilton tavaly 1:26.714-es idővel szerezte meg a pole pozíciót, míg most Button 1:26.202-t futott. Az üzemanyagszintek jelenleg még nem ismertek, de szintén az idei évben bevezetett újítások keretében a verseny előtt nyilvánosságra hozzák azokat, így akkor már meg lehet majd becsülni, hogy ki milyen taktikával készül az idei első nagydíjra.
Az Ausztrál Nagydíj vasárnap reggel 8 órakor rajtol, az RTL Klub élőben közvetíti a futamot. A szurkolók mindenképpen véssék a fejükbe, hogy éjszaka óraátállítás lesz hazánkban is, hajnal két órakor három órára kell előreállítani az órákat.
Ausztrál Nagydíj időmérő 3. etap |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Jenson Button |
Brawn GP |
1:26.202 |
|
19 |
2. |
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
1:26.505 |
+0.303 |
21 |
3. |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:26.830 |
+0.628 |
21 |
4. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:26.914 |
+0.712 |
19 |
5. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:26.973 |
+0.771 |
21 |
6. |
Timo Glock |
Toyota |
1:26.975 |
+0.773 |
19 |
7. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:27.033 |
+0.831 |
21 |
8. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:27.127 |
+0.925 |
20 |
9. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:27.163 |
+0.961 |
21 |
10. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:27.246 |
+1.044 |
20 |
Ausztrál GP |
Az időmérő edzések összesített eredménye |
|
|
|
Végső sorrend |
|
1. etap |
|
2. etap |
|
3. etap |
P |
Név |
Csap |
G |
Ö |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
1. |
J. Button |
BGP |
B |
0 |
2. |
1:25.211 |
|
 |
2. |
1:24.855 |
|
 |
1. |
1:26.202 |
|
2. |
R. Barrichello |
BGP |
B |
0 |
1. |
1:25.006 |
|
 |
1. |
1:24.783 |
|
 |
2. |
1:26.505 |
|
3. |
S. Vettel |
RED |
B |
0 |
10. |
1:25.938 |
|
 |
3. |
1:25.121 |
|
 |
3. |
1:26.830 |
|
4. |
R. Kubica |
BMW |
B |
0 |
9. |
1:25.922 |
|
 |
5. |
1:25.152 |
|
 |
4. |
1:26.914 |
|
5. |
N. Rosberg |
WIL |
B |
0 |
7. |
1:25.846 |
|
 |
4. |
1:25.123 |
|
 |
5. |
1:26.973 |
|
6. |
T. Glock |
TOY |
B |
0 |
4. |
1:25.499 |
|
 |
8. |
1:25.281 |
|
 |
6. |
1:26.975 |
|
7. |
F. Massa |
FER |
B |
0 |
6. |
1:25.844 |
|
 |
9. |
1:25.319 |
|
 |
7. |
1:27.033 |
|
8. |
J. Trulli |
TOY |
B |
0 |
14. |
1:26.194 |
|
 |
7. |
1:25.265 |
|
 |
8. |
1:27.127 |
|
9. |
K. Räikkönen |
FER |
B |
0 |
8. |
1:25.899 |
|
 |
10. |
1:25.380 |
|
 |
9. |
1:27.163 |
|
10. |
M. Webber |
RED |
B |
0 |
3. |
1:25.427 |
|
 |
6. |
1:25.241 |
|
 |
10. |
1:27.246 |
|
11. |
N. Heidfeld |
BMW |
B |
0 |
5. |
1:25.827 |
|
 |
11. |
1:25.504 |
|
|
|
|
|
12. |
F. Alonso |
REN |
B |
0 |
11. |
1:26.026 |
|
 |
12. |
1:25.605 |
|
|
|
|
|
13. |
K. Nakajima |
WIL |
B |
0 |
12. |
1:26.074 |
|
 |
13. |
1:25.607 |
|
|
|
|
|
14. |
H. Kovalainen |
MCL |
B |
0 |
13. |
1:26.184 |
|
 |
14. |
1:25.726 |
|
|
|
|
|
15. |
L. Hamilton |
MCL |
B |
0 |
15. |
1:26.454 |
|
 |
15. |
|
|
|
|
|
|
16. |
S. Buemi |
STR |
B |
0 |
16. |
1:26.503 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17. |
N. Piquet |
REN |
B |
0 |
17. |
1:26.598 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18. |
G. Fisichella |
FOR |
B |
0 |
18. |
1:26.677 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19. |
A. Sutil |
FOR |
B |
0 |
19. |
1:26.742 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20. |
S. Bourdais |
STR |
B |
0 |
20. |
1:26.964 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |