| 2009 : Brawn-dupla a nyitányon, visszatért az izgalom az F1-be |
Brawn-dupla a nyitányon, visszatért az izgalom az F1-be
2009.03.29. 10:43
Roppant izgalmas, rendkívül eseménydús versenyt hozott a 2009-es Forma-1-es világbajnoki sorozat nyitó futama, az Ausztrál Nagydíj. A mezőny a biztonsági autó mögött haladt át a célvonalon, a végig vezető Jenson Button nyert a rajtnál visszaeső csapattársa, Rubens Barrichello, valamint a bokszutcából rajtoló Jarno Trulli előtt.
Ausztráliában már délután öt óra volt, amikor elrajtolt az idei bajnokság első futama, ám az alacsony napállás legfeljebb a pilótákat érintette, az európai szurkolók számára ez azt jelentette, hogy vasárnap reggel nyolckor indult a 2009-es idény.
A rajtnál a legtöbb szakértő és jó néhány pilóta is óriási balhéra számított előzetesen, elsősorban az új, egyelőre még szokatlanul széles első légterelő szárnyak miatt. Ehhez képest a 2009-es esztendő első nekilódulása kifejezetten sima volt, persze a középmezőnyben az autójukat leamortizálók biztosan nem így emlékeznek majd.
Mikor kialudtak a rajtlámpák, a pole pozícióból Jenson Button remekül lőtt ki, a többieknek esélyük sem volt megfogni a Brawn GP pilótáját. Mindeközben a mellőle rajtoló csapattárs, Rubens Barrichello annyira beragadt, hogy fél mezőny elment mellette. A rutinos brazil ijedtében jó kis galibát okozott, megtolta az őt előzni igyekvő Mark Webbert, aki keresztbe is fordult, az érkező Heikki Kovalainen pedig eltalálta a Red Bullt. A hazai pályán versenyző Webber miközben keresztbe fordult, másik oldalról kiforgatta Nick Heidfeld BMW-jét is, de a lökdösődésben még Giancarlo Fisichella Force Indiája is megsérült, így ez a komplett brigád - Rubens Barrichello kivételével - az első kör végén kényszerű okokból hosszabb-rövidebb időre kilátogatott a bokszba, a mclarenes finn nem is tudta folytatni.
Az első kör végén Jenson Button vezetett Sebastian Vettel Red Bull Racingje előtt, mögöttük pedig a két Ferrari között Robert Kubica száguldott. Barrichello és Nakadzsima Kazuki autózott még pontszerző helyeken.
Az viszont már a futam első néhány körében is jól látszott, hogy az új aerodinamikai szabályok jótékony hatással vannak a versenyek izgalmára. A pilóták ugyanis az elmúlt években megszokottól sokkal jobban meg tudták közelíteni egymást, így az előzések valóban sokkal könnyebbé váltak.
Ennek elsősorban Lewis Hamilton örült, hiszen a mezőny végéről rajtoló világbajnoki címvédő az egyik legkönnyebb autóval indulva játszi könnyedséggel lépkedhetett feljebb.
A slick gumik is most vizsgáztak élesben, és elmondható, hogy a Bridgestone szuperlágy keverékei csúnyán leszerepeltek, ugyanis azok a pilóták, akik ezekkel az összetételű papucsokkal rajtoltak, jó nyolc kör után rettenetesen belassultak, különösen a két Ferrari, Felipe Massa és Kimi Räikkönen, ők két-három másodperccel is gyengébb köröket mentek, mint az éllovas Button.
Így ők nem is sokáig halogathatták az első bokszkiállást, a szintén a puhább keverékkel elrajtoló Kubicával és Hamiltonnal karöltve a 10-12. kör között meg is ejtették a kerékcseréket.
A 18. körben Nakadzsima Kazuki csúnyán összetörte Williamsét a négyes kanyarban, ahol a külső íven lévő kerékvető megdobta az autót, és a japán tehetetlenül a pálya belső ívén lévő falba csapódott. A pilótának nem esett baja, de lenullázott FW31-ese nagyon rossz helyen álldogált, ennek ellenére a versenyirányítás perceket várt a safety car pályára küldésével.
A tavaly rengeteget szidott biztonsági autós szabály már a múlté, idén a bokszutca be- és kijárata már nem zár be, így a pilóták tetszés szerint ekkor is tankolhatnak, csupán a be- és kivezető körüket szabályozza az egységes elektronika.
Bernd Maylander, a safety car pilótája a 19. körtől a 25. végéig lassította a mezőnyt, de az ő közjátéka nem forgatta fel különösebben a sorrendet. Az új rajtnál Nelsinho Piquet szállt el a célegyenes végén, a brazil a csapatrádión fékproblémára hivatkozott.
Már csak 27 kör volt hátra amikor Massa annyi üzemanyagot vételezett a bokszban, hogy azzal már teljesíthette volna a hátralévő távot. Ez azonban mégsem sikerült neki, a Ferrari ugyanis valamiféle műszaki probléma miatt belassult, a brazil 12 körrel a leintés előtt már csak a garázsáig tudott elevickélni. A Ferrari számára ez már csak azért is kifejezetten szomorú tény volt, mert két körrel korábban Kimi Räikkönen futama is véget ért, a finn érintőre vette a pályát övező védőfalat, és az ő F60-asa is alkalmatlanná vált a folytatásra.
Az élen Jenson Button és Sebastian Vettel helyezéseit egyedül az utolsó etapra feltett, néhány kör után már kevésbé hatékony szuperlágy gumik veszélyeztették, illetve a mögöttük a keményebb keverékeken közlekedő Kubica.
A szuperlágy Bridgestone termékek áldozata lett Rosberg is, aki a negyedik helyről pillanatok alatt kiesett még a pontszerzők közül is.
Három körrel a vége előtt Kubica elkezdte támadni Vettelt, de a kakaskodásnak az lett az eredménye, hogy mindketten kiesetek. Kubica továbbhajtott, mintha mi sem történt volna, de fél első szárnya hiányzott és a falnak csapta a BMW-t, Vettel pedig egy körrel később állt meg háromkerekű Red Bulljával.
A mezőny így felsorakozott a biztonsági autó mögött és így is fejezték be az Ausztrál Nagydíjat. Button mögé Vettel és Kubica kiesésével megérkezett a márkatárs, Rubens Barrichello. A Brawn GP már eddig is mesébe illő története újabb hihetetlen fejezettel bővült, hiszen kettős győzelemmel debütáltak a királykategóriában. Az ausztrál naplementében megrendezett díjátadó ceremónián a versenyt a Toyota kvalifikációs eredményeinek törlése miatt a bokszutcából kezdő Jarno Trulli locsolhatott még pezsgőt, aki szép csendben előre lopózott.
Bizonyára az utolsó rajtkockából induló Lewis Hamilton sem gondolta volna, hogy negyedikként intik le, pedig ez történt. Nyilvánvalóan ehhez kellett Rosberg visszaesése, valamint a Kubica-Vettel affér, de a világbajnok eredményén ez mit sem változtat.
Timo Glock ötödik helyezésének köszönhetően a Toyota 10 ponttal zárta a hétvégét, és ezzel egy forduló után második a konstruktőrök között.
Fernando Alonso hatodik lett Nico Rosberg előtt. A nyolcadik, egy pontot érő helyen pedig Sébastien Buemi ért célba, aki ma teljesítette első versenyét a Forma-1-ben, különösebben kommentálni talán a svájci teljesítményét sem kell.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Melbourne, Ausztrália |
|
|
|
Időpont: |
2009. március 29., vasárnap, 08:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5303 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 20-22 fok, aszfalt: 23-32 fok) |
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Jenson Button |
GBR |
Brawn GP-Mercedes |
B |
|
1ó34:15.784 |
|
|
58 |
|
2. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
0.807 |
|
|
58 |
|
3. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
1.604 |
|
|
58 |
|
4. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
2.914 |
|
|
58 |
|
5. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
4.435 |
|
|
58 |
|
6. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
4.479 |
|
|
58 |
|
7. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
5.722 |
|
|
58 |
|
8. |
|
Sebastien Buemi |
SWZ |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
6.004 |
|
|
58 |
|
9. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
6.298 |
|
|
58 |
|
10. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Merc. |
B |
+ |
6.335 |
|
|
58 |
|
11. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
7.085 |
|
|
58 |
|
12. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Merc. |
B |
+ |
7.374 |
|
|
58 |
|
13. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
1 kör |
|
|
57 |
|
14. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
2 kör |
|
|
56 |
|
15. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
3 kör |
|
|
55 |
|
16. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
3 kör |
|
|
55 |
|
|
|
|
17. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
10 kör |
|
műszaki |
48 |
|
18. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
+ |
34 kör |
|
fékhiba |
24 |
|
19. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
41 kör |
|
kicsúszás |
17 |
|
20. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
58 kör |
|
ütközés |
0 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
N. Rosberg (Williams), 2004. |
1:27.706 |
|
|
48 |
|
 |
 |
 |
|
| |