| 2009 : Ferrari: Nincs mentség arra, ami történt - Minden jóslatuk csődöt mondott Sepangban |
Ferrari: Nincs mentség arra, ami történt - Minden jóslatuk csődöt mondott Sepangban
2009.04.06. 07:46
A Ferrari vezetése a Malajziai GP nyomán ráébredt, hogy átfogó változtatásokra van szükség ahhoz, hogy visszatérjenek az elmúlt években elfoglalt pozíciójukba. Felipe Massa úgy érzi, megfelelő gumiválasztással pontszerző helyen végezhetett volna.
Az Ausztrál Nagydíj fiaskója után Malajziában sem tudtak pontot szerezni a Ferrarik, ráadásul nem csupán az F60 sebességével, a megbízhatósággal és a versenystratégiával is gondok voltak.
A szombati időmérő edzésen Felipe Massa már az első harmadban kiesett a csapat könnyelműsége miatt, a futamon azonban sokáig a végül dobogóra feljutó Nick Heidfeld nyomában haladt. A BMW-vel ellentétben azonban Ferrari alulmaradt az időjárás kihívásaival szemben.
"A verseny kaotikus volt, és ilyenkor könnyű olyan döntéseket hozni, amelyek később hibásnak bizonyulnak" - nyilatkozta Massa. - "Amikor feltettük az esőgumikat, arra számítottunk, hogy hamarosan nagy eső jön, ám ehelyett sajnos csak egy laza zápor ért ide. Ennek következtében visszajöttem az intermediate-ekért, majd azonnal megjött a felhőszakadás. Kár érte, mert bejuthattam volna a pontszerzők közé."
A brazil csapattársa, Kimi Räikkönen sorsát szintén a kerékcsere pecsételte meg. Egészen a boxkiállásig pontszerző helyen haladt, és bár hátránya tetemes volt, és tempója sem bizonyult elégségesnek a felzárkózáshoz, néhány pontot begyűjthetett volna. Végül a KERS hibája miatt feladta a versenyt, de a pontszerzést egyébként is lehetetlennek tartotta.
"Az első kiállás időszakában még jó helyzetben voltunk, majd elkövettünk egy hibát azzal, hogy esőgumit raktunk fel, amikor az eső még nem kezdett el esni. Ekkor az én versenyemnek nagyjából vége is lett. Amikor a futam megszakadt, a körülmények nagyon nehézzé váltak. Igen sok víz volt a pályán, és még kettes sebességi fokozatban is nehezemre esett vezetni az autót" - összegzett.
A stratégiai malőrök a csapatvezetés köreiben is zavart okoztak, Luca Baldisserri, a Ferrari vezető versenymérnöke szerint egy hibás döntés után folyamatos kármentés következett, ami csak egyre nagyobb problémákat szült.
"Ma is megpróbáltunk két lépéssel előre kitalálni, hogy mi történhet, de minden alkalommal az ellenkezője történt annak, amire számítottunk, így a verseny egy folyamatos kínlódássá vált annak érdekében, hogy felzárkózzunk, de végül üres kézzel távoztunk. A száraz pályán a tempónk nem volt igazán különleges, de kifejezte a mai valós képességeinket" - mondta az olasz mérnök.
A hibák mellett a balszerencsét is felelőssé tette Stefano Domenicali, az olaszok csapatfőnöke. Elmondása szerint Räikkönen boxkiállásakor az időjárás-jelentés tévedett, Massa pedig nem tudott időben beérni a boxban, amikor nagyon elkezdett esni az eső.
"Innen visszanézve világos, hogy hoztunk néhány rossz döntést, különösen Kimi esetében az első kiállás alkalmával: a rendelkezésünkre álló információk azt mutatták, hogy a vihar nagyon rövid időn belül lecsap, holott tulajdonképpen hosszú percekbe tellett, mire megérkezett az eső. Felipe nagyon balszerencsés volt, nagyjából 40 másodperc (hiányzott neki), hogy pályán maradjon az extrém esőgumikkal, és jó pozícióban végezhetett volna a versenyen" - tekintett vissza.
Válság a Scuderiánál
A csapat tagjai a hétvége folyamán már többször utaltak rá, de a vasárnapi futam után végképp nyilvánvalóvá vált számukra, hogy a Todt-éra dicsőséges menetelése a múlté, és hozzá kell szokjanak a gondolathoz, hogy több területen is elvesztették vezető státuszukat.
"Változtatnunk kell a mentalitásunkon, és el kell fogadnunk, hogy a múlttal összehasonlítva más helyzetben vagyunk, és ennek következtében mind a pályán, mind Maranellóban más hozzáállásra van szükségünk" - jelentette ki Domenicali.
A megváltozó közeg jelentőségére hívta fel a figyelmet Felipe Massa, aki szerint nem a Ferrarinál dolgozó csapattagok, hanem az ellenfelek teljesítménye változott meg számukra hátrányos irányban. Ezt pedig a gyökeres átalakítás nem biztos, hogy megoldja.
"Nyilvánvalóan elemeznünk kell a hibáinkat, és meg kell értenünk, hogy miként tudjuk elkerülni őket, de nem hiszem, hogy forradalomra van szükségünk, amit a mindig heves nézők akarnak: ez hiba lenne, hiszen nem az a helyzet, hogy hirtelen elhülyültünk. A játéktér változott meg. Tisztában kell lennünk ezzel, és eltérő hozzáállással kezelni a helyzetet" - elemzett.
Massa az AUTOSPORT-nak adott interjújában is megjegyezte, hogy nincs szükség kettős mércére a Ferrari teljesítményének értékelésekor. Egy versenyképesebb autó viszont hiányzik a brazilnak, és a csapat működésén is csiszolni kell.
"Szerintem össze kell tartanunk, és muszáj javulnunk. Korábban sem voltunk tökéletesek, és most nem vagyunk hülyék. Az biztos, hogy az autónk nem elég erős. Dolgoznunk kell rajta, és hibákat is elkövettünk, a stratégiával és ehhez hasonló dolgokkal. Le kell ülnünk, hogy megértsük a problémát, de ahogy elmondtam, a múltban sem voltunk kiválóak, és most sem vagyunk ügyetlenek. Ez az én véleményem" - szögezte le.
Az elmúlt években is előfordult, hogy a Ferrari a szezon egyes szakaszain elmaradt a várakozásoktól, de a botlások általában csak esetlegesek voltak, és látszólag könnyen orvosolható problémákról volt szó.
A Malajziai Nagydíjon viszont a sokadik, gumiválasztással kapcsolatos stratégiai hibát vétették, az F60 nem igazán megbízható, és az elmúlt évekkel ellentétben a sebessége is elmarad a várakozásoktól. Baldisserri szerint nincs más megoldás, fejlődniük kell.
"Ez egy újabb katasztrofális verseny volt, és erre nincsenek mentségeink. Most meg kell próbálnunk fordítani a dolgokon, és sietve kilábalni a helyzetből" - jelentette ki.
| |