Hírek : A Ferrari az FIA-t támadta a diffúzor-tárgyaláson - A Renault azonnal bevethetné saját megoldását? |
A Ferrari az FIA-t támadta a diffúzor-tárgyaláson - A Renault azonnal bevethetné saját megoldását?
2009.04.15. 08:54
Az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bírósága megtartotta a Brawn, a Williams és a Toyota diffúzoraival kapcsolatos fellebbezés tárgyalását, de az ominózus technikai megoldás mellett a Ferrari és a Renault ügyvédjei az FIA-t is célkeresztbe vették Párizsban.
A Brawn GP, a Williams és a Toyota dupla diffúzorai mellett az FIA is a támadások célpontjába került az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságának keddi tárgyalásán Párizsban.
A testület azután ült össze, hogy a Ferrari, a Renault és a Red Bull fellebbezett az Ausztrál Nagydíj sportfelügyelőinek határozata ellen, mely szabályosnak minősítette a szóban forgó alkatrészeket.
Malajziai panaszával a BMW Sauber is csatlakozott a tiltakozó istállók táborához, és végül a McLaren is bejelentkezett a tárgyalásra, de csak passzív megfigyelőként.
A fellebbező csapatok ügyvédjei közül talán a Ferrarit képviselő Nigel Tozzi védelmezte a legvehemensebben ügyfele igazát. A kémügy során ismertté vált jogász hangsúlyozta: nem férhet hozzá kétség, hogy illegális az a nyílás, amely lehetővé teszi a levegő áramlását az diffúzor felső - a hátsó gyűrődési zóna révén kialakított - fedele alatt.
"Bárki, aki beszél angolul, azt fogja mondani, hogy itt valójában egy lyukról van szó, ezért ne hagyják, hogy a szavakkal játszadozva bárki is letagadja a szabályok egyértelmű célját" - javasolta a bíróságnak Tozzi az AUTOSPORT tudósítása szerint. - "Nem azért fellebbeztünk, mert nem tudtunk élni egy lehetőséggel, hanem azért, mert a Brawn, a Toyota és a Williams nem a szabályoknak megfelelően járt el."
A Ferrari műszaki tanácsadója, Rory Byrne már a hétvégén egyértelművé tette, hogy szerinte a három ominózus istálló megszegi az F-1 technikai szabályzatának 3.12.5-ös pontját, miszerint: "A referencia- és lépcsősíkon lehetnek zárt körvonalú nyílások, de csak olyanok, amelyeken át közvetlenül alulról nézve nem látszik az autó egyetlen része sem."
"Csupán egy rendkívüli arroganciával rendelkező ember gondolhatja, hogy neki van igaza, miközben nagyra becsült kollégáinak többsége nem ért vele egyet" - ostorozta Tozzi a Brawn, a Williams és a Toyota technikai guruit.
A Ferrari ügyvédje az FIA-t sem kímélte. A három istálló ugyanis azután építette meg diffúzorát, hogy előzetesen kikérte a szövetség Technikai Szakosztályának véleményét, amit aztán a melbourne-i felügyelők is helyben hagytak. Csakhogy korábban például a Renault is megtudakolta, építhet-e hasonló diffúzort, ám nemleges választ kapott, miután nyilván más potenciális kiskapura hegyezte ki a kérdést.
"Az FIA álláspontja teljes mértékben érthetetlen. Arra kérem önöket, hogy mentsék meg az FIA-t önmagától" - kérte Tozzi a bíróságot.
Hasonlóan érvelt a Renault jogásza, Andrew Ford is, aki kijelentette: "Nem arról van szó, hogy a Renault nem jött rá valamire, amint (Ross) Brawn állítja, hanem arról, hogy az FIA illegálisnak minősítette a megoldást. Ekkor hagytuk abba a diffúzor tervezését."
Az F1Live.com szerint azonban Ford elárulta: a Renault azonnal - tehát akár a hétvégi Kínai Nagydíjtól kezdve - bevethetne egy dupla diffúzoros megoldást, ha a bíróság helyben hagyná azok szabályosságát.
Ross Brawn még a meghallgatás előtt aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy jogászok hoznak fontos döntést egy bonyolult műszaki ügyben.
"Meglepődnék, ha a fellebbviteli bíróság ítélkezni tudna technikai vitákban - elég bonyolult műszaki kérdésről van szó" - nyilatkozta a Brawn GP tulajdonosa a BBC Sportnak Párizsban. - "Nem lehetünk 100 százalékosan magabiztosak, de remélem, hogy győz a józan ész."
A bíróság az FIA közleménye szerint szerda délután hozza nyilvánosságra ítéletét. Ha helyet adnak a fellebbezésnek, három, ha elutasítják, hét csapatnak kell új diffúzort építeni, amely egyes csapatoknál az autó teljes hátsó részének újratervezését vonhatja maga után.
|