| 2009 : Vettel a Red Bull első győzelmét aratta Kínában - Webber lett a 2., a Ferrari harmadszor is betlizett |
Vettel a Red Bull első győzelmét aratta Kínában - Webber lett a 2., a Ferrari harmadszor is betlizett
2009.04.19. 11:39
A Red Bull kettős győzelmet aratott az elejétől a végéig esős Kínai Nagydíjon, miután Sebastian Vettel magabiztosan megőrizte az 1. helyét, Mark Webber pedig izgalmas párharcban maga mögé utasította Jenson Button Brawn GP-jét. Hamilton számtalanszor kicsúszott, a Ferrari 1981 óta először három forduló után is nulla pontos.
A szombati időmérő után remek versenyre volt kilátás Kínában, érdekes lett volna megfigyelni, hogy a különböző taktikák közül melyik kamatozik majd legjobban. Erre azonban nem kerülhetett sor, hiszen a magyar idő szerint délelőtt 9 órás rajtkor szakadt az eső a sanghaji pálya térségében.
Az eső persze az izgalmaknak nem ártott, de például a rajtprocedúrát teljesen átalakította, ugyanis a mezőny a biztonsági autó mögött lódult neki az 56 körös távnak, túl rizikós lett volna a simán elrajtoltatni a pilótákat.
A felvezető kör után még nyolc kört tett meg a mezőny a safety car mögött, majd ezt követően repülőrajttal vette kezdetét az igazi Kínai Nagydíj. Az eső ugyan csendesedett, de a pályán ideális körülményekről még nem beszélhettünk, az autók vízfüggönyt húztak maguk mögött, ami erőteljesen rontotta a hátul haladó látási viszonyait.
Lewis Hamilton ennek ellenére féktelen száguldásba kezdett. A brit megelőzte Räikkönent - aki később rádión a motorra panaszkodott -, majd Jarno Trulli mellett is elment és már ötödik volt. Ám a pályán álló víz megtréfálta a címvédőt, a McLaren kipördült, így Hamilton kezdhetett mindent elölröl, visszaesett a 9. helyre.
Sébastien Buemi viszont remekül boldogult a viszontagságos körülmények között, a Toro Rosso újonca egészen az ötödik helyig kúszott előre.
Fernando Alonso időmérős remeklése hamar semmivé vált, a spanyolnak a repülőrajt után nem sokkal ki kellett állnia a bokszba, és csak a mezőny végén folytathatta, így a két Red Bull Racing állt az élre. Vettelt senki sem zavarta, így a német folyamatosan nyúlt el üldözőitől. A súlyadatok nyilvánossá tétele után egyértelmű volt, hogy mindkét Red Bull előbb fog kiállni tankolni, mint a mögöttük haladó Brawn-duó.
Vettel a 16. körben állt ki első szervizelésére, és a harmadik helyre jött vissza Jenson Button és Rubens Barrichello mögé. Sokáig azonban nem vonatoztak egymás mögött, a 19. körben ugyanis ismét pályára küldték a biztonsági autót. A célegyenesre ráfordító kanyarban ugyanis Robert Kubica hátulról szabályosan felmászott Jarno Trulli Toyotájára. Az olasz egyébként is lassan vánszorgott a pályán, így viszont véget ért számára a kínai megpróbáltatás. Kubica a csattanás után rögtön be tudott hajtani új első szárnyért, de sok jóra már ő sem számíthatott ezen a napon. A BMW-Toyota randevú nyomán maradt némi alkatrész az aszfalton, emiatt parancsolták pályára a megkülönböztető jelzéssel közlekedő Mercedest.
A safety car mögött a Vettel, Button (kiállt tankolni a biztonsági autós szakasz előtt), Webber trió sorakozott fel, őket Räikkönen és Hamilton követte. Felipe Massa versenye viszont ekkor véget ért, a Ferrari egyszerűen megállt a pályán, így a brazil biztosan nem szerezhetett pontot az egyelőre üres zsebbel szégyenkező olasz istállónak.
Miután Bernd Mayländer visszahajtott a bokszba, Räikkönen is távolabb került a dobogótól, Hamilton ugyanis a verseny elején látott agresszív stílusát vette elő, és körbeautózta a finnt.
Az élbolyban Webber és Button szórakoztatta egymást - és főleg a nagyérdeműt -, látványos adok-kapok alakult ki az ausztrál és a brit között. Vettel mindeközben senkitől sem zavartatva szép csendesen növelte előnyét.
Nelsinho Piquet ezen a versenyen is gondoskodott arról, hogy a lapátra tételével kapcsolatos pletykákat lassan kész tényként kezelhessük, a brazil eleve a mezőny végéről rajtolt, ám a vizes aszfalton csak nehezen boldogult, egy alkalommal a pálya melletti, féktávokat jelző táblákat is átrendezte.
Kubica már a középmezőnyben autózott, amikor kényszerű okokból ismét ki kellett hajtania szerelőihez, BMW-jének orrkúpja ugyanis meglehetősen kacskán állt.
Az élről Vettel a 37. körben tudta le mai utolsó bokszkiállását, és a harmadik helyen folytatta, de mivel az éppen vezető Webbernek, valamint Buttonnak is hátra volt még egy kiállása, ezért a német nyerő helyzetben volt. Főleg, miután a Red Bull Racing üdvöskéje még a pályán megelőzte Buttont.
A bokszkiállások második körének teljesítése után Vettel vezetett csapattársa, Webber előtt, a dobogó harmadik fokára pedig jó eséllyel pályázott Jenson Button.
Az éllovas trió mögött Sébastien Buemi (!) autózott a negyedik helyen, de a svájci ifjoncnak még egyszer meg kellett látogatnia szerelőit. A McLarennek egy kettős pontszerzés is kinézett, de a Force India is történelmi esemény előtt állt, hiszen Adrian Sutil stabilan a hetedik helyen körözött, vagyis az indiai alakulat a pontszerzés küszöbén állt.
Piquet a bokszutca bejáratában is megpörgette a Renault-t, amit a csapatfőnök Flavio Briatore enyhe, de semmiképpen sem sok jót ígérő fejcsóválással nyugtázott.
Nico Rosberg és a Williams húzott egy merészet, és jó 15 körrel a leintés előtt már az intermediate gumikat tették fel az autóra. A köztes esőgumik azonban nem jöttek be, a fiatal német néhány körrel később visszatért az esőgumikért, de ezzel a pontszerzés el is úszott számára.
Hamilton a hajrában többször is kicsúszott, így az ötödikről visszaesett a hetedik helyre. A Force India időközben elbúcsúzhatott a pontszerzéstől, mivel Sutil csúnyán összetörte a Mercedes motorral hajtott autót.
Az utolsó körökben a fentebb említetteket leszámítva nem történt jelentős változás, vagyis Sebastian Vettel mögött Mark Webber masírozott be a célba, azaz a Red Bull Racing megszerezte első futamgyőzelmét a Forma-1-ben, ami ráadásul rögtön kettős siker lett. Az energiaitalos istálló ötödik évét tölti a sorozatban.
Az idei első két futamot megnyerő Jenson Buttonnak a harmadik versenyen be kellett érnie a harmadik helyezéssel, de emiatt biztosan nem bánkódik a brit sem, hiszen ezzel megszilárdította vezető helyét a pilóták pontversenyében. Button csapattársa, Rubens Barrichello negyedikként hasított át a célvonalon, így a Brawn GP Kínában is szenzációs hétvégét zárt.
Az ötödik-hatodik pozíció is páros csomagban kelt el, a McLaren-Mercedes pilótái, Kovalainen-Hamilton sorrendben kaparintották meg ezeket az értékes helyezéseket. A maradék pontokon Timo Glock és Sébastien Buemi osztozott.
Fernando Alonso a második helyről rajtolhatott, de csak kilencedik lett. A spanyol mögött Kimi Räikkönen ért célba, de ez a mai nap csak tovább mélyítette a gödröt, amibe a Ferrari szekere idén beleragadt.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Sanghaj International Circuit, Kína |
|
|
|
Időpont: |
2009. április 19., vasárnap, 09:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5451 m |
|
|
|
Időjárás: |
Esős (levegő: 19-20 fok, aszfalt: 18-24 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
L. Hamilton (McLaren) |
1ó31:57.403 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
B |
|
1ó57:43.485 |
|
|
56 |
|
2. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
10.970 |
|
|
56 |
|
3. |
|
Jenson Button |
GBR |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
44.975 |
|
|
56 |
|
4. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
1:03.704 |
|
|
56 |
|
5. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
1:05.102 |
|
|
56 |
|
6. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
1:11.860 |
|
|
56 |
|
7. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
1:14.476 |
|
|
56 |
|
8. |
|
Sebastien Buemi |
SWZ |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
1:16.439 |
|
|
56 |
|
9. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
1:24.309 |
|
|
56 |
|
10. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
1:31.750 |
|
|
56 |
|
11. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
1:34.156 |
|
|
56 |
|
12. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
1:35.834 |
|
|
56 |
|
13. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
1:46.853 |
|
|
56 |
|
14. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Merc. |
B |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
|
15. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
55 |
|
16. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
+ |
2 kör |
|
|
54 |
|
|
|
|
17. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Merc. |
B |
+ |
6 kör |
|
kicsúszás |
50 |
|
18. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
13 kör |
|
műszaki |
43 |
|
19. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
36 kör |
|
műszaki |
20 |
|
20. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
38 kör |
|
ütközés |
18 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
R. Barrichello (Brawn GP), 2004. |
1:52.592 |
|
|
42 |
|
 |
 |
 |
|
| |