2009 : A Toyoták kisajátították az első sort Bahreinben - Vettel és Button a 3-4. rajtkockában
A Toyoták kisajátították az első sort Bahreinben - Vettel és Button a 3-4. rajtkockában
2009.04.25. 15:12
Jarno Trulli közel négy éves kihagyás szerzett újra pole pozíciót a Bahreini Nagydíj időmérőjén, amelyen a Toyota verhetetlennek bizonyult. Az olasz három tizedet vert csapattársára, Timo Glockra, miközben Lewis Hamilton az 5. rajtkockába repítette a McLarent.
A Toyota pilótapárosa bérelte ki a Bahreini Nagydíj rajtrácsának első sorát, miután az időmérő hajrájában Jarno Trulli 3 tizedmásodperccel gyorsabb kört futott, mint addig élen álló csapattársa, Timo Glock.
Mögülük a sanghaji győztes Sebastian Vettel indulhat, a Brawn GP-k így ezúttal sem tudták beverekedni magukat a legjobb háromba, sőt Jenson Button és Rubens Barrichello közé még Lewis Hamilton is beékelődött.
Jó hír lehet a Ferrari rajongóinak, hogy ezúttal az olasz csapat mindkét versenyzője beverekedte magát a Q3-ba, a Red Bull-os Mark Webber viszont pocsék napot zárt, miután Adrian Sutillal való félreértése miatt csak a 19.helyre kvalifikálta magát.
Első etap
Az időmérő első felvonása a hétvége eddigi részéhez hasonlóan 38 fokos forróságban vette kezdetét, a helyszíni jelentések szerint ráadásul a pilóták dolgát a célegyenesben kereszt-, a 4-es kanyarban pedig ellenszél nehezítette meg.
A pályára először Giancarlo Fisichella gördült ki, és a szuperlágy gumikon 1:35.931-gyel futotta meg a kvalifikáció első mért körét. A mezőny zöme már ekkor, a Q1 elején is a lágyabb gumikkal próbálkozott, és a legsikeresebben ezt Hamilton tette, aki 1:33.290-es idejével sokáig a tabella élén állt.
Az etap hajrájában végül Sebastian Vettel köre után állt meg leghamarabb a stopper, a német 1:32.680-as idejével száguldott tovább a Q2-be. Az időmérő negatív szenzációja mindazonáltal, hogy ugyanez csapattársának, Mark Webbernek nem sikerült.
Az ausztrált az utolsó mért körében a célegyenesre rávezető kanyarban Adrian Sutil tartotta fel, a német ugyanis az ideális ívről letérve élesen bevágott elé, mert azt hitte, Webber már a levezető körén van. A félreértés eredményeképp egyikük sem tudott továbbjutni a következő etapba.
"Az ember általában nem kerül forgalomba, engem viszont a lehető legrosszabb helyen blokkoltak. Ez teljes katasztrófa. A versenyemnek lőttek" - nyilatkozott elkeseredetten a Q1 után Webber.
Rajtuk kívül a két Toro Rossónak és Fisichellának nem sikerült a továbbjutás.
Második etap
A következő szakaszban Heikki Kovalainen hajtott először a pályára, ám néhány pillanattal utána mind a 15 versenyben maradt pilóta követte példáját. Az 1. hely birtokosa ekkor percről percre változott, és meglepetésre az elmúlt időmérőkkel ellentétben a Ferrari párosát egyáltalán nem fenyegette a kiesés veszélye.
A hajrában ismét Vettel 1:32.474-es köre jelentette az etalont, amit a Q2-ben már senkinek nem sikerült felülmúlnia, és 2 tizeden belül csak a Toyoták tudták megközelíteni.
Az etap vesztesei a BMW pilótái lettek, Nick Heidfeldnek és Robert Kubicának ugyanis esélye sem volt továbbjutni, a lengyel autója ráadásul a Q1 után ekkor is lángra kapott a boxban.
"Egyszerűen túl lassúk vagyunk, de ezt már eddig is tudtuk. Szerencse, hogy a KERS rendelkezésünkre áll Bahreinben, egyébként még rosszabbak lettünk volna. Nyugodtnak kell maradnunk, és várnunk Barcelonáig, ahol új csomaggal rukkolunk elő" - értékelt a lengyel.
Rajtuk kívül még az utolsó mért körében lesodródó Nelsinho Piquet-nek, Kazuki Nakajimának, és a McLaren-es Heikki Kovalainennek nem sikerült a továbbjutás. A finn azonban úgy érzi, mindent kiadott magából. "Ez frusztráló. Mindig a top 10 a célunk, de most nem tudtam többet nyújtani" - fogalmazott.
Harmadik etap
Az időmérő döntő fázisában végig a leghamarabb kihajtó Toyoták uralták a terepet, Trulli már a 3. percben az élre állt, őt pedig szorosan Glock követte. Az etap derekánál Button és Vettel közelítette meg őket leginkább, ezután viszont mindenki kiment a boxba a friss szuperlágy gumikért.
A hajrában Button indította a tűzijátékot, de 1:34.044-es körére Glock, majd Trulli rögtön felelni tudtak. Az olasz 1:33.431-es idejét Vettel sem veszélyeztette, így a 2005-ös Japán Nagydíj után a Toyota ismét a pole-ból rajtolhat.
"Az eredmény az agresszív stratégia és a nyers sebességünk kombinációja. Nem hinném, hogy kivételesen könnyű autóval futottunk, de majd meglátjuk, amikor nyilvánosságra hozzák az adatokat" - mondta John Howett, a Toyota elnöke.
Az első háromból kiszoruló Button a vasárnapi versenyben bízik. "Nem értük el a Red Bullok és a Toyoták tempóját. Hosszú etapon jók vagyunk, egy körön azonban nem" - fogalmazott a brit, aki a 4. rajtkockából indulhat.
A Q3 hátsó régiójában Fernando Alonso, Felipe Massa és Nico Rosberg végzett, míg Kimi Räikkönen a 10. helyről várhatja majd a piros fények kialvását.
A megtett körök száma technikai okokból később kerül táblázatunkba.