| Hírek : FIA: 40 millió font a maximalizált költségvetés határa |
FIA: 40 millió font a maximalizált költségvetés határa
2009.05.01. 09:55
A Nemzetközi Automobil Szövetség nyilvánosságra hozta, tegnapi, párizsi ülésén hozott döntéseit. A Motorsport Világtanács megszavazta a maximális költségvetést, amelynek határát évi 40 millió fontnál húzták meg. Az összeg nem tartalmazza a versenyzői fizetéseket, motorköltségeket, és a marketingkiadásokat sem.
FIA Formula-1-es világbajnokság 2010
A csapatoknak 2009. május 22. és 29. között kell leadnia a nevezését a 2010-es Formula-1-es bajnokságba. A nevezés során jelezni kell ha egy istálló maximalizált költségvetés mellett akar szerepelni.
A maximális résztvevő autók száma 26, csapatonként két indulóval.
Az FIA június 12-én nyilvánosságra hozza a csapatok és a versenyzők nevét, miután a sikertelen pályázatról tájékoztatta az érintett istállókat.
Költségcsökkentési szabályozás
A 2010-es esztendőtől a csapatoknak lehetősége lesz arra, hogy szigorú költségkorlátozás mellett építsék autóikat és versenyezzenek.
A költségvetés határa évi 40 millió brit font*, amely minden kiadást fedez az alábbi kivételekkel:
- marketing és vendéglátás
- versenyzői-, és tesztversenyzői juttatások, beleértve az utánpótlásprogramot
- FIA pénzbüntetések
- motorköltségek (csak a 2010-es esztendőre)
- minden olyan kiadás, amely bizonyíthatóan nem befolyásolja a teljesítményt
- a Formula-1-es nyereségből kifizetett osztalékok (adóterhekkel)
* A tárgyév január 1.-től december 31-ig tart
Az új Költségvetési Bizottság felügyeli a maximalizált költségvetés betartását. A Költségvetési Bizottság egy elnökből és két bíróból áll, amelyet a Motorsport Világtanács választ három évre.
A bíróság egyik tagjának gazdasági, másik tagjának Formula-1-es szakértőnek kell lennie. Az elnöknek is rendelkeznie kell sport-, vagy autósport tapasztalattal. A Költségvetési Bizottság valamennyi tagja független minden résztvevő istállótól.
A kereskedelmi jogok birtokosa, a Formula One Management hozzájárult ahhoz, hogy a bajnokság első tíz helyezettjének járó kifizetések mellett, részesedést és költség-hozzájárulást biztosítson az új istállóknak. Ez évi tízmillió dolláros kifizetést, két autó és tíz tonna felszerelés tengerentúli utaztatását, valamint húsz alkalmazott Európán kívüli futamra szóló repülőjegyét tartalmazza.
Ennek feltétele, hogy az új csapat 'konstruktőr' legyen, és rendelkezzen minden szükséges feltétellel, technikai- és pénzeszközökkel ahhoz, hogy részt tudjon venni a Formula-1-es bajnokságban.
Annak érdekében, hogy a nem maximalizált költségvetéssel versenyző csapatokkal fel tudják venni a harcot, nagyobb technikai szabadságot kapnak.
A technikai szabadságok
1. Állítható első- és hátsó légterelő
2. A motor fordulatszám korlátozásának eltörlése
A csapatok az évadon kívüli időszakban korlátozás nélkül tesztelhetnek, és a szélcsatornában szabad méretarányú modellel és sebességgel tesztelhetnek.
Változtatások valamennyi csapatra vonatkozóan
A költségcsökkentések jegyében tilos a futam alatti tankolás. Ezzel nemcsak a speciális tankolóberendezések szállítási költségeit lehet megtakarítani, hanem arra kényszeríti a motorgyártókat, hogy gazdaságosabb fogyasztású erőforrásokat építsenek.
Tilos a gumimelegítőpaplanok használata, a gumimelegítési terveket a későbbiekben ismertetjük.
A www.fia.com oldalon hamarosan a megtalálható lesz a 2010-es Sport- és Technikai Szabályzat.
További döntések
Azok a csapatok, akik nem a maximalizált költségvetést választják továbbra is 18.000/perc-es motor fordulatszám korlátozással léphetnek pályára, és a versenyzők csak az első légterelőn állíthatnak. Az évadot megelőző időszakban legfeljebb húsz napot tesztelhetnek, és a szélcsatornai munkálatokat is heti negyven órára korlátozzák.
Átmeneti megoldás
Az FIA szóvivője elmondta, hogy ez egy átmeneti megoldás, és 2011-től mindenkire egyaránt vonatkozik majd a maximalizált költségvetés.
| |