| 2009 : Ismét Button, Barcelonában is a vb-éllovas nyert |
Ismét Button, Barcelonában is a vb-éllovas nyert
2009.05.10. 16:31
Jenson Button megállíthatatlan! A Brawn GP versenyzője a 2009-es Forma-1-es világbajnoki sorozat ötödik állomásán, Spanyolországban már idei negyedik futamgyőzelmét könyvelhette el. A brit istálló egyébként kettős győzelmet aratott, Rubens Barrichello végzett másodikként. A harmadik dobogós Mark Webber lett a Red Bull Racinggel.
A Ferrari ismét gyenge hétvégét fogott ki, Kimi Räikkönen autója műszaki probléma miatt megállt a futam első felében, míg Felipe Massát úgy kellett beimádkozni a cálba, ugyanis nagyon kevés üzemanyagot kapott az utolsó etapra, emiatt két pozíciót is elbukva végül hatodik lett.
Óriási rajtbalesettel kezdődött a 66 körös spanyol futam. Az élmezőny gond nélkül nekilódult, de a hátsó régiókban Jarno Trulli, Adrian Sutil és a két Toro Rosso-pilóta, Sébastien Buemi és Sébastien Bourdais is kiesett az első kanyarkombinációban. A balesetet Nico Rosberg és Fernando Alonso koccanása idézte elő, amely után a "megszédülő" Rosberget Trulli csak úgy tudta kikerülni, hogy Toyotájával a kavicságyba hajtott. Ott viszont irányíthatatlanná vált az olasz pilóta autója, a pályára pedig már keresztben érkezett vissza. Sutil már nem tudta kikerülni a Toyotát, miközben Trullival való ütközést elkerülni igyekvő Toro Rossósok egymást amortizálták le.
A biztonsági autó természetesen azonnal behajtott a pályára, és négy körön keresztül lassította is a mezőnyt, ennyi idő kellett a pálya melletti személyzetnek, hogy eltakarítsa a romokat.
A rajt egyébként Barrichellónak sikerült a legjobban, a brazil ugyanis a harmadikról az első helyre ugrott, maga mögé utasítva Jenson Buttont és Sebastian Vettelt, akit még Felipe Massa is megelőzött.
A legtöbbet mégis Kimi Räikkönen nyert a starttal, a finn a 16. pozícióból a tizedikre ugrott előre, így a pontszerzés máris elérhető közelségbe került számára. Heikki Kovalainennek erre semmi esélye sem maradt, az időmérőn is gyengélkedő finn alatt a McLaren ugyanis megadta magát, a hetedik körben a bokszban ért véget számára az idei ötödik nagydíj.
Ezt követően kis túlzással eseménytelenné vált a futam, és az élmezőny sorrendje is állandósulni látszott. A két Brawn GP vezető helyét senki nem veszélyeztette, mögöttük Massa, Vettel, Webber és Alonso autózott.
18. körben Button állt ki elsőként tankolni az élmezőnyből, és a brit jóval több üzemanyagot kapott, mint a kiállásukat egy-két körrel később megejtő közvetlen riválisai. A szervizeléseket követően a sorrend annyiban változott, hogy az első kerékcseréjét és tankolását későbbre időzítő Nico Rosberg felzárkózott a második helyre. Hasonló okból kifolyólag ideigelnesen Nick Heidfeld és Lewis Hamilton is bekerült a pontszerzők közé.
A 18. körben Kimi Räikkönen neve is felkerült a kiesők listájára, a Ferrari egyszer csak lelassult, és a finn a pálya egyik nem használt szakaszán feladta a versenyt. Az F60-asban egyébként a KERS már menet közben felmondta a szolgálatot.
A Brawn GP érdekes taktikát választott pilótáinak. A rajt óta vezető Barrichello három, a második helyet magabiztosan tartó Button viszont csak két kiállással ment. Amikor a brazil a 31. körben megejtette második tankolását is, a negyedik helyen folytathatta a versenyt, és ekkor úgy tűnt, hogy nem az ő taktikája lesz a nyerő.
A futam közben meglehetősen unalmassá vált - a taktikai csaták szerelmesei persze dörzsölhették a tenyerüket. Massa nem tudta utolérni Buttont, Vettel Massát nem tudta megtámadni, mögöttük Barrichello pedig egyre jobban leszakadt. A kerékcserék sem változtattak ezen, 23 körrel a vége előtt Massa és Vettel együtt állt ki szerelőihez, de úgy tértek vissza a pályára, hogy nőtt köztük a különbség. A fiatal német azonban hamar ledolgozta hátrányát, de azon kívül, hogy néhány tizedre Massa mögött autózott, mást nem tudott kezdeni a ferrarissal - csakúgy, mint az egész versenyen.
18 kör volt már csak hátra, amikor Button is meglátogatta szerelőit, utána az élen folytathatta. Két körrel később Barrichello és Webber is feltankolt a hajrára, és taktikájuknak köszönhetően mindketten az egymással foglalatoskodó Massa-Vettel duó elé álltak vissza.
A dobogósok névsorát és pontos sorrendjét már tíz körrel a leintés előtt is véglegesíthettük volna, Buttont jó 10 másodperccel követte Barrichello és a rá teljesen felzárkózó Webber. Az első hármas mögött Massa mai állandó társával, Vettellel haladt, de a brazilnak nem pusztán a német közelsége okozott problémát. A bokszból ugyanis rászóltak a mérnökei, hogy spórolnia kell az üzemanyaggal, mivel keveset tankoltak neki. A brazil előbb elengedte Vettelt, majd megérkezett rá Alonso is, aki az utolsó körben átvette a braziltól az ötödik helyet.
A leintésig az élen valóban nem is változott az állás, a Brawn GP a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után újabb kettős győzelmet aratott, ezúttal is Button-Barrichello volt a befutási sorrend. A fehéroverallos duóval Webber pezsgőzhetett a dobogón, az ausztrál idén már másodszor állhatott fel a pódiumra, Kínában második lett.
A negyedik Vettel mögött Massa visszaesésével Alonso ért célba, az ismét kínosat bakizó Ferrari a brazil három pontjával vigasztalódhat. A dél-amerikai pilóta idén először szerzett pontot. A legjobb nyolcban Nick Heidfeldet és Nico Rosberget intették még le.
Összetettben az eddig is magabiztosan vezető Button immáron 14 pontos előnnyel áll a tabella élén.
Két hét múlva a Monacói Nagydíj következik.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Circuit de Catalunya, Barcelona |
|
|
|
Időpont: |
2009. május 10., vasárnap, 14:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4655 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 23-24 fok, aszfalt: 38-44 fok) |
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Jenson Button |
GBR |
Brawn GP-Mercedes |
B |
|
1ó37:19.202 |
|
|
66 |
|
2. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
13.056 |
|
|
66 |
|
3. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
13.924 |
|
|
66 |
|
4. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
18.941 |
|
|
66 |
|
5. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
43.165 |
|
|
66 |
|
6. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
50.827 |
|
|
66 |
|
7. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
52.312 |
|
|
66 |
|
8. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1:05.211 |
|
|
66 |
|
9. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
|
10. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
|
11. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
|
12. |
|
Nelsinho Piquet |
BRA |
Renault |
B |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
|
13. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
|
14. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Merc. |
B |
+ |
1 kör |
|
|
65 |
|
|
|
|
15. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
49 kör |
|
gázpedál |
17 |
|
16. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
59 kör |
|
váltóhiba |
7 |
|
17. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
66 kör |
|
ütközés |
0 |
|
18. |
|
Sebastien Buemi |
SWZ |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
66 kör |
|
ütközés |
0 |
|
19. |
|
Sebastien Bourdais |
FRA |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
66 kör |
|
ütközés |
0 |
|
20. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Merc. |
B |
+ |
66 kör |
|
ütközés |
0 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
R. Barrichello (Brawn GP) |
1:22.762 |
|
|
28 |
|
 |
 |
 |
|
| |