| Hírek : Egyelőre nincs egyezség a csapatok és az FIA között |
Egyelőre nincs egyezség a csapatok és az FIA között
2009.05.16. 10:19
A pénteki napon Londonban tárgyalóasztalhoz ültek a Forma-1-es csapatok képviselői, valamint a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) elnöke, Max Mosley, hogy megvitassák a 2010-től esedékes, nagy vitákat kiváltó költségvetési plafon témakörét, de a felek a nap végén úgy álltak fel, hogy nem sikerült megegyezniük.
A problémát az generálta, hogy a nemzetközi szövetség Motorsport Világtanácsa, a WMSC április végén úgy határozott, hogy 2010-től 40 millió angol fontnál húzza meg a Forma-1-es istállók költségvetésének felső határát.
Ez a limit nem lett volna kötelező mindenki számára, de akik ezt választják, azok, nagy technikai szabadságot kaptak volna a pénzügyi megkötések mellé. A költségvetési sapkát visszautasító alakulatok ezzel szemben komoly technikai korlátok közé kényszerültek volna, de továbbra is korlátlanul költekezhettek volna. Ez a helyzet lényegében két külön kategóriát teremtett volna a Forma-1-en belül, ami ellen a legtöbben felszólaltak.
Elsősorban a nagyoknak nem tetszett az új szabályok révén vélhetően kettészakadó Forma-1, és ennek hangot adva a Ferrari, a Toyota, a Red Bull (a Red Bull Racing és a Toro Rosso tulajdonosaként), majd a Renault is bejelentette, nem nevez a következő idényre, de a BMW Sauber is ezt helyezte kilátásba.
Természetesen az FIA ezt mindenképpen szeretné elkerülni, ezért az elnök, Max Mosley tárgyalásra invitálta a csapatok képviselőit. A megbeszélésre a mai napon került sor Londonban, de a jelek szerint nem sikerült megállapodniuk a feleknek. Ám ez nem azt jelenti, hogy akkor néhányan nem is adják be nevezésüket a május végi határidőig, az autosport.com beszámolója szerint arról van szó, hogy a csapatok időt kértek, hogy külön is megvitathassák a helyzetet.
"Ez egy baráti megbeszélés volt, amely úgy ért véget, hogy a csapatok azzal az elhatározással távoztak, hogy megpróbálnak kitalálni valamit, ami jobb, mint a költségvetési plafon"- nyilatkozta az FIA-elnök, Max Mosley.
"Nem fog megtörténni a csapatok kiválása"- mondta határozottan a brit, majd ezen mondatával kissé ellentétesen a Ferrarival kapcsolatban hozzátette: "Nagyon meglepődnék, ha végül mégis távoznának."
"Arról beszélnek, hogy krízis van, de szerintem nincs"- folytatta Mosley, aki a 2010-es szezonra való nevezésről is beszélt: "A jelentkezési határidő már meg van az új csapatok számára, mi pedig eldöntjük, hogy jöhetnek-e. Aztán az is elképzelhető, hogy üresedés lesz, akkor pedig újabb csapatok határozhatnak úgy, hogy csatlakoznak. Nem lesz itt semmiféle krízis, ha most van egyáltalán, amikor 2010-ben Melbourne megyünk."
Mosley szerint akárhogyan is alakulnak a dolgok a szezon végén, nem kell attól tartani, hogy jövőre a jelenleginél is kevesebb autót láthatunk a rajtácson: "Rengetegen érdeklődnek, közülük számosan nagyon komolyan gondolják. A gond azzal van, hogy a betölthető három helynél, amennyiben minden jelenlegi csapat folytatja, jóval többen indulnak esélyesként."
Pénteken az is kiderült, hogy a Ferrari jogi lépést is kezdeményezett az FIA ellen Franciaországban, és a maranellói gárda célja az, hogy megakadályozza a 2010-es szabályok életbe lépését. Az olasz márkánál azt állítják, hogy a szövetség semmibe vette azt a szerződést, amelyben rögzítették, hogy a Ferrari vétójoggal rendelkezik az előírások felett.
"A megbeszélés alatt nyilvánvalóvá vált, hogy a Ferrari egy beadvánnyal élt a francia bíróságnál. Nem ismerem a részleteket, de egy tiltó végzésért folyamodtak, hogy megakadályozzanak minket abban, amit tenni akarunk. Tehát, ami a Ferrarit illeti, a helyzet most ez"- mondta Mosley, aki azt is felfedte, hogy egyelőre az új Concorde Egyezmény kérdése is megoldatlan maradt.
| |