| 2009 : Button idén már hatodszor - Törökország is kipipálva |
Button idén már hatodszor - Törökország is kipipálva
2009.06.07. 16:45
Ha eddig nem lett volna egyértelmű, Törökországban a Napnál is világosabbá vált: Jenson Button idén verhetetlen, és a többieknek már nagyobb csodára van szükségük, ha meg akarják akadályozni a brit világbajnokká avatását. Button mögött a két Red Bull Racing ért célba a dobogós helyeken Isztambulban.
Már sok szó esett róla az elmúlt napokban, hogy Törökországban Felipe Massa valóságos kiskirály volt az elmúlt három évben, hiszen a brazil aFerrarival mindannyiszor a pole pozícióból rajtolva nyert. Idén már a szombati nap után csorbult a pompás mérleg, hiszen az első helyett csak a hetedik rajtkocka lett Massáé.
Az 5. Forma-1-es Török Nagydíj rajtjára napos időben került sor, és a mezőnynek nem is kellet tartania attól, hogy esetleg egy kis eső megzavarja a körözgetést, hiszen felhőket csak elvétve lehetett látni az isztambuli pálya felett.
A rajt nagyon simán alakult, leszámítva persze például Rubens Barrichello esetét, aki a harmadik helyről várta a jelet, de rettenetesen beragadt, és a 12. helyre esett vissza. Ezt a semleges nézők bánták a legkevésbé, hiszen a brazil Heikki Kovalainen mögé került, és ők ketten körökön keresztül látványos csatát vívtak. A kakaskodásnak azonban az lett a vége, hogy Barrichello megpördült, és még hátrébb került. A Brawn GP rutinos sofőrje, éppen a másik ezüstnyíl mögé került, de Lewis Hamiltont könnyedén meg tudta előzni - a dél-amerikai a 16. helyről folytathatta a felzárkózást.
Mindeközben Jenson Button kényelmes tempóban rótta a köröket az élen. A második helyről startoló brit ugyanis kihasználta Sebastian Vettel első körben elkövetett apró hibáját, és átvette a vezetést a némettől. A Brawn-Mercedes ugyan nehezebb volt, mint aRed Bull Racing, de Button könnyedén meglógott, folyamatosan futotta a verseny leggyorsabb köreit.
A rajt Kimi Räikkönen számára is messze volt az ideálistól, a finn a hatodik helyről a kilencedikre esett vissza, és sokáig ott is ragadt Robert Kubica mögött.
Button és Vettel mögött a harmadik helyet Barrichellótól megöröklő Mark Webber hajtott a Red Bull Racing másik autójával, a negyedik helyet Jarno Trulli kaparintotta meg, Nico Rosberg pedig remek startjának köszönhetően az ötödik pozícióba ugrott előre. Az Isztambul-specialista, Felipe Massa a hatodikként autókázott a Ferrarival, a maradék két pontszerző helyen pedig a már említett Kubica-Räikkönen páros autózott. Ez a sorrend a bokszkiállásokig állandósult is, párharcokat egyedül a türelmetlen, és esetenként kapkodó Barrichello kezdeményezett.
14 kör megtétele után Vettel kiállt tankolni, de csak kevés üzemanyagot kapott, nagyjából tíz körrel kevesebbre valót, mint a két körrel később szervizelő Button. Vettel csapattársát, Webbert ugyanakkor Buttonhoz hasonló taktikán küldték vissza a Red Bull mérnökei.
Ennek az lett az eredménye, hogy Vettel szép lassan utolérte Buttont, de nem tudott előzni, és miután 30 körrel a leintés előtt másodszor is meglátogatta szerelőit, a harmadik helyre esett vissza csapattársa mögé. Így a német pilóta már nemhogy a győzelemről, de szép lassan a második helyről is lemondhatott.
Az akciódús jelzőt a későbbiekben történtek alapján sem lehetett kapcsolatba hozni a Török Nagydíjjal. Az eleinte aktív Barrichello bebetonozta magát a 17. hely környékén, és a többiek sem tudtak akciót kezdeményezni. Nelsinho Piquet mondjuk villant egyet, előbb elmélázva elengedte a bokszból éppen mellé visszatérő Hamiltont, majd erőszakosan megelőzte a vb-címvédőt.
A verseny második fele is jelentősebb esemény nélkül zajlott. Button utolérte a sereghajtókat, és nem sok hiányzott hozzá, hogy saját csapattársát is lekörözze. Igaz, ettől az mentette meg a brazilt, hogy csapata 10 körrel a leintés előtt berendelte a bokszba, ahol Rubens vélhetően a motorral való spórolás jegyében feladta a török futamot.
10 körrel a vége előtt Vettel utolsó kerékcseréjét is megejtette, és a harmadik helyre állhatott vissza. Egyre jobban felzárkózott Webberre, de előzni már nem előzött a kockás zászló meglengetéséig - elsősorban azért, mert csapata rádión utasította erre.
Jenson Button fölényesen, erőlködés nélkül, az utolsó körökben teljesen kiengedve megnyerte a Török Nagydíjat is, és ezzel tovább növelte előnyét a világbajnoki tabella élén. Mögötte a két Red Bull Racing futott be Webber, Vettel sorrendben.
A negyedik helyet Jarno Trulli szerezte meg a Toyotának, de a japánok két héttel a monacói mélyrepülés után kettős pontszerzésnek örülhettek, ugyanis Timo Glock nyolcadik lett.
Nico Rosberg néggyel gyarapította saját maga és csapata, a Williams számláján szereplő pontokat. Felipe Massa hatodik lett, a brazil az idei első egységeit megszerző Robert Kubica előtt ért célba.
Kimi Räikkönen kilencedikként haladt át a török célvonalon, de a finn világbajnoknak reális esélye nem volt a pontszerzők közé kerülni, a rossz rajt után már nem tudott felkapaszkodni.
Jenson Button a mai sikerével komoly rekordot állított be, korábban csak Jim Clark és Michael Schumacher volt képes arra, hogy egy szezonban az első hét futamból hatot megnyerjen. Márpedig a bajnokságot immáron csapattársa előtt 26 pontos előnnyel vezető brit jelenleg ilyen szenzációs mérleggel rendelkezik.
Két hét múlva a Brit Nagydíjjal folytatódik a 2009-es Forma-1-es világbajnoki sorozat.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Isztambul, Törökország |
|
|
|
Időpont: |
2009. június 7., vasárnap, 14:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5338 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 32-33 fok, aszfalt: 47-50 fok) |
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Jenson Button |
GBR |
Brawn GP-Mercedes |
B |
|
1ó26:24.848 |
|
|
58 |
|
2. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
6.714 |
|
|
58 |
|
3. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
7.461 |
|
|
58 |
|
4. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
27.843 |
|
|
58 |
|
5. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
31.539 |
|
|
58 |
|
6. |
|
Felipe Massa |
BRA |
Ferrari |
B |
+ |
39.996 |
|
|
58 |
|
7. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
46.247 |
|
|
58 |
|
8. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
46.959 |
|
|
58 |
|
9. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
50.245 |
|
|
58 |
|
10. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
1:02.420 |
|
|
58 |
|
11. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
1:04.327 |
|
|
58 |
|
12. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
1:06.376 |
|
|
58 |
|
13. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
1:20.454 |
|
|
| |
|
|
|
|
|
|