| 2009 : Webber vezette újabb kettős győzelemre a Red Bullt |
Webber vezette újabb kettős győzelemre a Red Bullt
2009.07.12. 18:09
A Nürburgring egy év kihagyás után izgalmas futammal tért vissza a Forma-1-es versenynaptárba. A 60 körös Német Nagydíjat a pole pozícióból induló, a verseny alatt azonban egy bokszutca-áthajtásos büntetéssel is sújtott Mark Webber nyerte meg csapattársa, Sebastian Vettel előtt. Jenson Button ötödik lett.
A német futam szabadedzésein és kvalifikációján az eső időnként szemerkélt, és a futam előtt is fennállt a csapadék érkezésének lehetősége. A hőmérséklet azonban emelkedett az első két napon mért értékhez képest, persze óriási meleg így sem volt, hiszen 18 fok körül alakult a csúcs vasárnap délután. A mezőny és a helyszíni nézők végül az esőt is megúszták.
Az idei Német Nagydíjon már a felvezető kör sem volt unalmas, az említésre méltó eseményről Fernando Alonso gondoskodott, aki a gumimelegítést kicsit túlzásba vitte, és megpördült a Renault-val. A spanyolnak szerencséje volt, így felállhatott a rajtrácsra és elfoglalhatta a szombaton kivívott 12. pozíciót.
A 60 körös futam rajtja szintén eseménydúsan alakult. Rubens Barrichello szakítva a rossz hagyománnyal, ezúttal remekül reagált, és bár a pole pozíciós Mark Webber a célegyenes végéhez közeledve kijjebb terelte (nem kifejezetten szabályos eszközökkel, ezt a futam során a versenybírók vizsgálták is), a brazil fordulhatott el elsőként. Mindeközben Lewis Hamilton puskagolyóként lőtt ki, és Webbert kívülről kis híján körbeautózta, de a brit az első kanyarban kisodródott, mivel jobb hátsó defektet kapott. Nem kizárt, hogy a vb-címvédő defektjéért is a Red Bull Racing ausztrálja a felelős, a csata hevében Webber az első szárnyával mintha hozzáért volna Hamilton jobb hátsó gumijához.
A startnál Heikki Kovalainen és Felipe Massa is több pozíciót előrelépett, ők ketten felzárkóztak a Barrichello, Webber duóra, Jenson Button és Sebastian Vettel helyét átvéve. A könnyű Brawn-Mercedesszel Button azonban már az első körben megelőzte Massát, majd a nála szintén nehezebb Kovalainent is támadni kezdte. A finn azonban a KERS erejét is kihasználva, tartani tudta előkelő helyét.
Jó 10 kör után a stewardok megszülték a döntést a rajt-incidenssel kapcsolatban, és áthajtásos büntetést szabtak ki Mark Webberre, aki így le is mondhatott arról, hogy pályafutása első F1-es pole pozíciója mellé ugyanazon hétvége alatt begyűjtse a futamgyőzelmet is. Legalábbis logikusan ekkor erre következettünk...
A 13. kör végén Button némileg váratlanul a bokszba hajtott, mivel autója a gumik miatt nem működött túl jól, és a brit így Kovalainenen sem tudta áthámozni magát.
A következő körben Barrichello is kiállt, és vele együtt a büntetés-végrehajtásra megérkezett Webber is. Ez azt jelentette, hogy az ausztrál átvette a vezetést (hiszen ő nem tankolhatott a büntetés alatt), a Brawn GP rutinos brazilja pedig éppen honfitársa, Felipe Massa mögé állt vissza a harmadik helyre, így nem tudta üldözőbe venni Webbert. Sőt, hosszú körökön keresztül a Ferrari mögött senyvedt, ami egyértelműen Webbernek kedvezett, aki saját tempóját autózva növelte előnyét.
A lágyabb keverékű slick gumik közben több pilóta autóján is csődöt mondtak. Button után például Kovalainen is a tervezettnél korábban állt ki.
Webber a 18. kör végén állt ki első szervizelésére, a keményebb gumikon Button elé tért vissza, így már ekkor körvonalazódni kezdett, hogy még sincs minden veszve a számára.
A 25. körben Massa is kiállt szerelőihez, Barrichello fellélegezhetett, végre üres pályán autózhatott. Ekkor Adrian Sutil már a második volt Rubinho mögött, ám a Force Inda németje még nem járt a bokszban a verseny alatt. Sutil mellett Nico Rosberg is az élmezőnybe került, ekkor a 15. helyről rajtoló Williams-pilóta sem volt még kint tankolni.
A 27. kör elején Sutil is a bokszba hajtott, és a Force Indiával a két Ferrari közé térhetett volna vissza. A feltételes mód azonban nem véletlen, ugyanis a célegyenes végén a mellé beeső Kimi Räikkönent nem akarta elengedni, ám erre ő fázott rá jobban, mivel első szárnya bal elejét a finn elvitte magával. A kiugró eredmény kapujában álló Sutil így ismét leparkolhatott garázsa előtt, új vezetőszárnyra ugyanis mindenképpen szüksége volt. A biztos pontszerzés ezúttal is elúszott.
Közben az is borítékolható volt, hogy a Brawn GP újabb vereséget szenved a Red Bull Racingtől. Míg az energiaital-gyárosok kétkiállásos taktikával versenyeztek - és domináltak -, addig a pontversenyben vezető csapat pilótái a három kiállással is lassabbak voltak. Sőt, ha hozzávesszük, hogy Webber a büntetése miatt egy plusz látogatást is tett a bokszutcában, akkor nem vitás, hogy melyik istálló van jobb formában.
17 körrel a futam vége előtt Webber letudta utolsó kerékcseréjét is, és a második helyre állt vissza, de előtte a csapattársa, és a bokszba még egyszer szintén hivatalos Sebastian Vettel autózott, vagyis az ausztrál volt az igazi első helyezett.
Miután a két Brawn-pilóta 10, illetve 9 körrel a leintés előtt harmadszorra is tankolt, Vettel elfoglalhatta a második helyet márkatársa mögött. A harmadik pozícióban a végig az élmezőnyben autózó Massa várta a leintést, akit minden bizonnyal a másik Ferrarival Kimi Räikkönen követett volna, ám a finn autója a 35. körben megadta magát.
A 2007-es világbajnok helyett így Nico Rosberg hajtotta a Williamsét a negyedik pozícióban, ám ahogyan Massa sem jelentett veszélyt az előtte haladókra, úgy a német sem zavarta a ferrarist.
Az 5. és 6. helyen a Brawn száguldott, a bokszban Button megelőzte Barrichellót. Az utolsó jó 20 körben Fernando Alonso pokoli tempót diktált, és a hetedik helyre kapaszkodott fel, és közeledve a leintéshez a spanyol már a két Brawn-Mercedest sanyargatta. Támadni azonban már nem volt ideje/ereje, így a Renault pilótájának be kellett érnie a két ponttal, közben ugyanis leintették a futamot.
A győzelmi serleget F1-es pályafutása során először tehát Mark Webber emelhette a magasba, a 32 éves ausztrálnak a nyolcadik királykategóriás szezonjában jött össze a nagy siker. A Red Bull idén három futamgyőzelmet könyvelhetett el eddig, és érdekes módon mindhárom siker páros győzelem lett, ugyanis a hazai pályán szereplő Sebastian Vettel ezúttal a második helyen kormányozta be RB5-ös kódjelű autóját. Felipe Massa idén először locsolhatott pezsgőt Forma-1-es futam eredményhirdetése után.
A további pontszerző helyeken sem történt változás a leintésig, vagyis a futamot szinte kilátástalan helyzetből, a 15. helyről kezdő Nico Rosberg lett a negyedik. A Button, Barrichello, Alonso vonat futott be az 5-7. pozíciókban, míg az utolsó pont Heikki Kovalainen neve mellé került.
A Német Nagydíj végeredménye a világbajnoki pontversenyt is szorosabbá tette, persze Jenson Button előnye továbbra is megnyugtató, a 21 pontot mindenképpen illethetjük ezzel a jelzővel. A britnek egyedül amiatt kell aggódnia, hogy a legutóbbi két versenyen nem tudták felvenni a versenyt a Red Bull Racinggel.
Összetettben jelenleg Sebastian Vettel a második, a német mindössze másfél ponttal előzi meg immáron futamgyőztes csapattársát. Rubens Barrichello a másodikról a negyedik helyre szorult vissza, de Webber mögött mindössze másfél ponttal van lemaradva.
Két hét múlva a Magyar Nagydíj következik, ahol valószínűleg a brit és a német időjárásnál is jóval melegebb lesz, vagyis kiderülhet, hogy a Red Bull Racing valóban jobb-e a Brawn GP-nél, vagy csak a hűvösebb hőmérséklet kedvezett Vetteléknek az elmúlt hetekben.
Német Nagydíj 2009. július 12. vasárnap |
Végeredmény |
1. |
 |
Mark Webber [Red Bull Racing] |
1ó36:43.310 |
10.0 pont |
2. |
 |
Sebastian Vettel [Red Bull Racing] |
+ 9.252 |
8.0 pont |
3. |
 |
Felipe Massa [Ferrari] |
+ 15.906 |
6.0 pont |
4. |
 |
Nico Rosberg [Williams] |
+ 21.099 |
5.0 pont |
5. |
 |
Jenson Button [Brawn GP] |
+ 23.609 |
4.0 pont |
6. |
 |
Rubens Barrichello [Brawn GP] |
+ 24.468 |
3.0 pont |
7. |
 |
Fernando Alonso [Renault] |
+ 24.888 |
2.0 pont |
8. |
 |
Heikki Kovalainen [McLaren-Mercedes] |
+ 58.692 |
1.0 pont |
9. |
 |
Timo Glock [Toyota] |
+ 1:01.457 |
|
10. |
 |
Nick Heidfeld [BMW Sauber] |
+ 1:01.925 |
|
11. |
 |
Giancarlo Fisichella [Force India] |
+ 1:02.327 |
|
12. |
 |
Nakadzsima Kazuki [Williams] |
+ 1:02.876 |
|
13. |
 |
Nelsinho Piquet [Renault] |
+ 1:08.328 |
|
14. |
 |
Robert Kubica [BMW Sauber] |
+ 1:09.555 |
|
15. |
 |
Adrian Sutil [Force India] |
+ 1:11.941 |
|
16. |
 |
Sébastien Buemi [Toro Rosso] |
+ 1:30.225 |
|
17. |
 |
Jarno Trulli [Toyota] |
+ 1:30.970 |
|
18. |
 |
Lewis Hamilton [McLaren-Mercedes] |
+ 1 kör |
|
Leggyorsabb kör |
|
 |
Fernando Alonso [Renault] |
1:33.365 (49. kör) |
|
Kiesők |
19. |
 |
Kimi Räikkönen [Ferrari] |
35. kör |
|
20. |
 |
Sébastien Bourdais [Toro Rosso] |
19. kör |
|
| |