| 2009 : Kovalainen a leintés után nyerte meg az első edzést |
Kovalainen a leintés után nyerte meg az első edzést
2009.07.24. 12:49
A leintés után megfutott gyors körével Heikki Kovalainen nyerte meg a Magyar Nagydíj első szabadedzését. A McLaren versenyképesnek tűnik az első gyakorlást látva, hiszen Lewis Hamilton harmadik lett saját csapattársa, és a williamses Nico Rosberg mögött. A Forma-1-ben most bemutatkozó Jaime Alguersuari csak bő két tizeddel volt lassabb csapattársánál.
Ahogyan az várható volt - és általában lenni szokott -, Magyarországon ragyogó idő fogadta a Forma-1-es mezőnyt. A pénteki első szabadedzés alatt 25 fokos volt a levegő, a verőfényes napsütés pedig 36 fokosra melegítette fel a mogyoródi aszfaltot.
Ahogyan azt a szabadedzéseken már megszokhattuk, az installációs körök után a pilóták visszahajtottak a bokszba, és amíg a mérnökök felkészítették az autókat az igazi munkára, addig ők a garázsban pihengettek. A pálya azonban egy percre sem maradt üresen, erről az abszolút újonc, Jaime Alguersuari gondoskodott, aki szorgosan rótta a köröket, hiszen neki saját bevallása szerint is sokat kell még tanulnia.
A 19 éves spanyol pilóta első mért körén szemmel láthatóan nagyon óvatos volt, csak letapogatta a Hungaroring nyomvonalát, igaz, nemrégiben a World Series by Renault sorozatával már versenyzett a mogyoródi aszfaltcsíkon, így remek kiindulási alapja volt
Az óvatosság meg is látszott az időeredményén, hiszen első körén a számítógép 1:34.716-ot mért, ami nem számít túl acélos időnek. A következő köreiben aztán már Alguersuari is intenzívebben használta a gázpedált, ez pedig 1:31-es, 1:29-es, 1:27-es és végül 1:25-ös időket eredményezett. 14 kör megtétele után 1:25.422-es egyéni legjobbal Alguersuari rövid pihenőre vonult.
Az újonc nem egyedül rótta a köröket, hiszen csapattársa, Sébastien Buemi is csatlakozott hozzá, aki szintén először vezet Forma-1-es autót a Hungaroringen, de a svájcinak megvan az az előnye, hogy ő már a szezon eleje óta az olasz kiscsapattal dolgozik. Ezzel együtt az a négy tized, amit az első félórában rávert Alguersuarira, inkább a spanyolra nézve hízelgő.
Később aztán a többiek is munkához láttak, hiszen ők sem nyaralni érkeztek hazánkba. A többség persze rögtön gyorsabb volt, mint a két Toro Rosso-pilóta, az élen háromnegyed óra elteltével már 1:23-as idők röpködtek.
Ám ekkor még várható volt, hogy tovább javulnak az eredmények. 1:23 alá elsőként Mark Webber és Lewis Hamilton került be a Red Bull Racinggel illetve a McLaren-Mercedesszel. Az első egy órában a két Brawn GP és a két Ferrari is megbújt a középmezőnyben, ám ekkor még messze volt az edzés vége.
Webber és Hamilton később is az élen maradt, ám a hajrához közeledve Jarno Trulli beférkőzött kettejük közé. Hamiltonnak azonban még az utolsó percekre is maradt puskapora, a brit öt perccel a leintés előtt átvette a vezetést. A McLaren sofőrje nem sokáig örülhetett, az intenzív hajrában Nico Rosberg nála is jobb időt futott, így a fiatal német állt az élre.
Már leintették az első szabadedzést a Hungaroringen, de megkezdett köreiket még természetesen befejezhették a pilóták. Ez volt Kovalainen szerencséje, aki az utolsó utáni lehetőséget megragadva megfutotta a délelőtt leggyorsabb körét. A tavalyi magyarországi futamgyőztes 59 ezredmásodpercet vert a végül második helyen végző Rosbergre.
A McLarennél a jelek szerint joggal bíznak az új fejlesztésekben, hiszen a másik ezüstnyíllal az uralkodó világbajnok, Lewis Hamilton harmadik lett. A két héttel ezelőtt megszerzett első futamgyőzelmétől, valamint a tegnap bejelentett szerződéshosszabbításától még inkább megtáltosodó Mark Webber ugyan sokáig az élen állt, végül be kellett érnie a negyedik hellyel. Az időmérőn és a futamon az ausztrál vélhetően ennél előrébb szeretne végezni.
Nem is beszélve csapattársáról, Sebastian Vettelről, aki meglepő módon csak a 15. sorba került az eredményeket összesítő táblázatban. Műszaki hiba nem hátráltatta a németet, hiszen a világbajnoki pontverseny második helyezettje összesen 25 kört tehetett meg, amivel az aktívabb pilóták közé tartozott az első szabadedzésen.
A két Ferrari szolid teljesítménnyel kezdett hazánkban, Kimi Räikkönen hetedik, Felipe Massa nyolcadik lett, a fentebb már felsorolt négyesen kívül Nakadzsima Kazuki és Jarno Trulli is gyorsabb volt náluk az első tréningen.
Fernando Alonsót mindössze 2 ezredmásodperc választotta el attól, hogy 1:22-vel kezdődő időeredménnyel zárja az első felvonást, 1:23.001-es ideje csak a 9. pozícióhoz volt elegendő.
A Brawn GP hetek óta a meleget várja, és annak ellenére, hogy Magyarországon ezt meg is kapták végre, az első szabadedzésen nyújtott teljesítményük alapján úgy tűnik, mintha nem csak a hűvös miatt lassultak volna be a legutóbbi két futamon. Egy gyakorlás után azonban még hiba lenne leírni a délelőtt 10. helyezett Jenson Buttont és 13. Rubens Barrichellót.
A sort a mezőny két legaktívabb tagja, a két Toro Rossós pilóta zárja. Az olasz istálló jelentős fejlesztésekkel vértezte fel autóit, de ennek egyelőre látszólag nem sok eredménye van. Alguersuari teljesítménye mellett nem mehetünk el szó nélkül. A spanyol összesen negyvenkét kört tett meg, és annak ellenére, hogy - mint arról már többször szó volt - versenypályán most vezetett először F1-es négykerekűt, csak 230 ezreddel maradt el csapattársától, Buemitől.
Az első napon a pilóták a legtöbb helyszínen a poros és csúszós aszfalt okozta kellemetlenségekre panaszkodnak, ez a Hungaroring esetében különösen igaz, hiszen évközben kevés versenyt rendeznek a mogyoródi versenypályán. Ennek ellenére szerencsére komolyabb kicsúszás nem történt, de több esetben is csak a pilóták reflexén múlott, hogy a technikai beavatkozóknak nem kellett közbelépniük.
A második szabadedzés 14 órakor kezdődik a Hungaroringen.
Magyar Nagydíj 1. szabadedzés |
Poz |
Pilóta |
Csapat |
Idő |
Kör |
1. |
Heikki Kovalainen |
McLaren-Mercedes |
1:22.278 |
|
21 |
2. |
Nico Rosberg |
Williams |
1:22.337 |
+0.059 |
27 |
3. |
Lewis Hamilton |
McLaren-Mercedes |
1:22.554 |
+0.276 |
20 |
4. |
Mark Webber |
Red Bull Racing |
1:22.615 |
+0.337 |
21 |
5. |
Nakadzsima Kazuki |
Williams |
1:22.619 |
+0.341 |
25 |
6. |
Jarno Trulli |
Toyota |
1:22.705 |
+0.427 |
17 |
7. |
Kimi Räikkönen |
Ferrari |
1:22.796 |
+0.518 |
23 |
8. |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:22.855 |
+0.577 |
25 |
9. |
Fernando Alonso |
Renault |
1:23.001 |
+0.723 |
28 |
10. |
Jenson Button |
Brawn GP |
1:23.130 |
+0.852 |
25 |
11. |
Robert Kubica |
BMW Sauber |
1:23.146 |
+0.868 |
24 |
12. |
Nick Heidfeld |
BMW Sauber |
1:23.154 |
+0.876 |
23 |
13. |
Rubens Barrichello |
Brawn GP |
1:23.209 |
+0.931 |
24 |
14. |
Timo Glock |
Toyota |
1:23.234 |
+0.956 |
30 |
15. |
Sebastian Vettel |
Red Bull Racing |
1:23.283 |
+1.005 |
25 |
16. |
Giancarlo Fisichella |
Force India |
1:23.484 |
+1.206 |
20 |
17. |
Nelsinho Piquet |
Renault |
1:23.678 |
+1.400 |
22 |
18. |
Adrian Sutil |
Force India |
1:23.845 |
+1.567 |
18 |
19. |
Sébastien Buemi |
Toro Rosso |
1:23.998 |
+1.720 |
37 |
20. |
Jaime Alguersuari |
Toro Rosso |
1:24.228 |
+1.950 |
42 |
| |