| Hírek : Tovább csökkentik a felhasználható motorok számát |
Tovább csökkentik a felhasználható motorok számát
2009.07.25. 16:41
A FOTA csapatai jövőre nyolcról ötre szeretnék csökkenteni a versenyzők által a szezon során felhasználható motorok számát, mert csak így tudnak olcsón hajtásláncot szállítani a független istállóknak.
Ha a FOTA tervei megvalósulnak, a versenyzők jövőre már fejenként csak öt motorból gazdálkodhatnak majd a szezon során a jelenlegi nyolc helyett.
Habár a 2010-es Sportszabályzat aktuális változatában még nyolc motor szerepel, az autógyártók megpróbálják kiharcolni a csökkentést, mert anélkül nem tudnának évente 5 millió euróért hajtásláncot szállítani a független csapatoknak, ahogy arra ígéretet tettek nekik.
Az F-1 mezőnyéhez jövőre újonnan csatlakozó három istállót motorral ellátó Cosworth azonban nem támogatja a törekvést, attól tartva, hogy nem tudná időben elég megbízhatóvá tenni a V8-asát.
"Mindannyian abban a tudatban készülünk a következő szezonra, hogy csak öt motor áll majd a rendelkezésünkre" - mondta a BMW csapatfőnöke, Mario Theissen az A5.hu kérdésére a Hungaroringen. - "Ez egy megállapodás a FOTÁ-n belül, mivel csakis így tudjuk tartani az 5 millió eurós ajánlatunkat."
Theissen hozzátette, hogy a motorok élettartamának növelése az autógyártók számára is komoly technikai kihívást jelent.
"Nekünk is nagy fejtörést okoz. A független csapatok kedvéért tesszük meg" - állította. - "Négyezer kilométert kell majd kibírniuk, pedig öt évvel ezelőtt még csupán négyszáz kilométer volt a motorok élettartama, és lényegében még a teljesítményük is azonos volt a mostaniakéval. Kevés híján el fogjuk érni a Le Mans-i motorok szintjét, amelyek ötezer kilométerre vannak hitelesítve."
"Ez tényleg kemény kihívás, de ha tényleg komolyan gondoljuk a költségcsökkentést, muszáj lesz megtennünk ezt a lépést."
Theissen hozzátette, hogy az 5 millió eurós motorokon a BMW "semmit" nem keres, sőt, "boldog lesz", ha nem veszít az üzleten. "Azért vállaljuk ezt, hogy segítsük a független csapatokat" - mondta. - "A FOTA autógyártói megegyeztek benne, hogy gondoskodnak róla: mindenki motorokhoz juthat évente 5 millió euróért, még akkor is, ha ez nekünk kicsit többe kerül."
"Ha megnézzük, egy motorszállítói szerződésért két évvel ezelőtt még 15-20 millió eurót kellett fizetni."
Theissen szerint a Cosworth nem tudta ennyire olcsón kínálni a motorjait. A kérdésre, hogy vajon a három új csapat, a Manor, a Campos és a US F1 vajon azért döntött-e mégis a független tuningcég V8-asai mellett, mert az FIA erre kényszerítette őket, Theissen azt felelte: "Erről őket kellene megkérdezni. Lehet, hogy úgy érezték, nyomást gyakorolnak rájuk."
Ugyancsak az A5.hu kérdésére a Ferrarit irányító Stefano Domenicali viszont azt válaszolta, hogy az ötmotoros szabály még nem tekinthető véglegesnek.
"Ezt a Technikai- és Sportszabályzatnak is tartalmaznia kell majd, ezért a helyzet egyelőre nem száz százalékig tisztázott" - mondta. - "Jelenleg így állunk. Véleményem szerint éppen ez az egyik legfontosabb kérdés, amit tisztázásra szorul."
| |