2009 : Alonsóé lett a pole a kaotikus hungaroringi időmérőn
Alonsóé lett a pole a kaotikus hungaroringi időmérőn
2009.07.25. 16:52
Fernando Alonso első idei pole pozícióját szerezte meg a Magyar Nagydíj időmérő edzésén, amelyen Felipe Massát kórházba kellett szállítani, mivel bukósisakját eltalálta egy alkatrész. A hajrában elromlott az időmérő rendszer, a 2. rajthely végül Sebastian Vettelé lett.
Idei első, pályafutása 18. pole pozícióját szerezte meg Fernando Alonso a Magyar Nagydíj időmérő edzésén, amely ijesztő és tragikomikus jeleneteket egyaránt tartogatott.
A kvalifikáció közel félórás késéssel fejeződött be - jórészt azért, mert Felipe Massa balesetet szenvedett a Q2 hajrájában.
A Ferrari versenyzőjének bukósisakját eltalálta egy alkatrész, ami Rubens Barrichello autójáról hullhatott le. Az ütés miatt kábult Massa egyenesen a 4-es kanyar gumifalába ütközött, de később visszanyerte eszméletét. Állapota stabil, helikopterrel kórházba szállították.
Később, a kvalifikáció hajrájában elsötétültek a FOM időmérő monitorai, így percekig sem a közönség, sem a média, sem a versenyzők nem tudták, mi lett a végeredmény. Végül kiderült: Alonso a két Red Bull elől halászta el a pole-t a Renault-val.
Első etap
Az időmérő első mért körét a kapásból szuperlágy gumikon kezdő Jaime Alguersuari tette meg, majd Sébastien Buemi, illetve az ugyancsak opciós abroncsokkal nyitó Kimi Räikkönen vette át a vezetést 1:21.602-vel.
A finn csak néhány másodpercig állt az élen, mivel az ezredre azonos köridőt autózó Vettel és Webber 0.011 másodperccel megelőzte őt. Räikkönen ezután 1:21.500-zal visszavágott, és a mezőny utánuk is szoros volt: a 19. helyezett Jarno Trulli hátránya is csak 1.105 másodpercre rúgott, így a hajrában a biztonság kedvéért mindenki visszatért a pályára szuperlágy gumikon.
A kieső helyeken ezelőtt Alguersuari, Nelson Piquet és a két Toyota állt, valamint Adrian Sutil, akinek csak ekkorra javították meg délelőtt összetört Force Indiáját. Az utolsó percekben pályára hajtott, de a kiesést nem tudta elkerülni. Vele együtt búcsúzott csapattársa, Giancarlo Fisichella, szégyenszemre a két BMW és a műszaki miatt félreálló Alguersuari is.
Az élen eközben Nico Rosberg, Lewis Hamilton és Mark Webber vette át az uralmat a hétvége első három 1:20-as körével.
Második etap
A Q2-ben Räikkönen kezdte a körözést, de az 5. percben már a Red Bullok uralták a tabellát: Vettel 1:20.964-gyel állt az élen, míg Webber két századdal volt lassabb nála. Félidőben Rosberg vette át a vezetést 1:20.895-tel, majd hat perccel a leintés előtt Alonso két lépcsőben 1:20.826-ra faragta az etalont.
A másik Renault-t vezető Piquet ugyanekkor a 11. helyen állt, és Buemivel, Räikkönennel, valamint a két Toyotával osztozott a kieső pozíciókon.
A hajrában Alonso már nem próbálkozott újabb körrel, és ez majdnem meg is bosszulta magát, mivel végül a 9. helyig csúszott vissza. Räikkönennek végül sikerült elkerülnie a veszélyzónából, ahová Rubens Barrichellót szorította ki a finn. Ebben az is közrejátszott, hogy a brazil gyors körében kiesett egy rugó a Brawn GP hátsó felfüggesztéséből - valószínűleg ez találta el Massát.
Barrichellóval együtt kiesett a Toyota párosa és Buemi is, de a svájci így is a 11. helyről rajtolhat majd a frissített Toro Rossóval. Jenson Button az utolsó pillanatban menekült meg, de a figyelem ekkor már Massára irányult, aki a 8. helyen jutott be a Q3-ba, de azon természetesen már nem tudott részt venni.
Harmadik etap
A baleset miatt hosszas szünet következett. Miután a mentők kiemelték az autóból a brazilt, és a pálya orvosi központjába vitték, ki kellett javítani a gumifalat, a személyzet pedig átvizsgálta a pályát törmelék után kutatva.
Amikor a Q3 végre elkezdődött, Rosberg állt az élre, de a mért körök első hulláma után csak az 5. helyen tanyázott 1:22.386-os körével. A leggyorsabb ekkor Mark Webber volt 1:22.021-gyel, 0.265 másodperccel megelőzve Hamiltont. Alonso és Vettel a 3-4. helyen álltak, Button pedig utolsó, 9. volt mért kör nélkül, mivel a Brawn GP szerelői a felfüggesztését vizsgálták.
A második nekibuzdulásból annyit lehetett látni, hogy előbb Rosberg, majd Alonso átveszi a vezetést, mielőtt elromlott az időmérő rendszer, a többi versenyző úgy szelte át a célvonalat, hogy nem tudta, milyen gyors volt.
A pilóták percekig tanácstalanul beszélgettek a mérlegelő szobában, amikor a tisztviselők közölték velük az eredményt: Alonso megszerezte a Renault első idei pole-ját, míg mellőle Vettel indulhat.
A 3. soron Webber és Hamilton osztozhat, akinek rendelkezésére áll majd a KERS, de a poros oldalról kell nekivágnia a futamnak. Mögülük Rosberg és Kovalainen rugaszkodhat el vasárnap, míg a vb-éllovas Button csak a 8. helyről, Kimi Räikkönen mellől. Az ötödik rajtsorba Kazuki Nakajima és Felipe Massa sorakozhat fel - amennyiben a brazil rajthoz állhat.
Magyar GP
Az időmérő edzések összesített eredménye
Végső sorrend
1. etap
2. etap
3. etap
P
Név
Csap
G
Ö
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
1.
F. Alonso
REN
B
20
6.
1:21.313
9
9.
1:20.826
4
1.
1:21.569
7
2.
S. Vettel
RED
B
22
4.
1:21.178
8
4.
1:20.604
8
2.
1:21.607
6
3.
M. Webber
RED
B
22
3.
1:20.864
9
1.
1:20.358
7
3.
1:21.741
6
4.
L. Hamilton
MCL
B
23
2.
1:20.842
10
2.
1:20.465
6
4.
1:21.839
7
5.
N. Rosberg
WIL
B
24
1.
1:20.793
9
10.
1:20.862
8
5.
1:21.890
7
6.
H. Kovalainen
MCL
B
29
15.
1:21.659
11
7.
1:20.807
10
6.
1:22.095
8
7.
K. Räikkönen
FER
B
25
11.
1:21.500
10
5.
1:20.647
8
7.
1:22.468
7
8.
J. Button
BGP
B
20
10.
1:21.471
9
6.
1:20.707
8
8.
1:22.511
3
9.
K. Nakajima
WIL
B
24
7.
1:21.407
10
3.
1:20.570
8
9.
1:22.835
6
10.
F. Massa
FER
B
18
9.
1:21.420
10
8.
1:20.823
8
10.
0
11.
Élő közvetítés
Amennyiben élőben szeretnétek nyomon követni az eseményeket, akkor katt IDE (angol kommenttel)