2009 : Hamilton idei első pole pozícióját szerezte Valenciában |
Hamilton idei első pole pozícióját szerezte Valenciában
2009.08.22. 17:04
A McLaren háziversenyét hozta az Európa Nagydíj időmérő edzése Valenciában, és mivel Heikki Kovalainen hibázott az utolsó kanyarban, Lewis Hamiltoné lett a csapat első idei pole-ja. Mögöttük Rubens Barrichello és Sebastian Vettel végzett.
Tízhónapos kihagyás után újra az élről vághat neki egy forma-1-es versenynek Lewis Hamilton, miután 34 ezreddel legyőzte a másik McLarent vezető Heikki Kovalainent az Európa GP időmérő edzésén.
A kvalifikáció legjobb köridejét Rubens Barrichello érte el a Q2-ben, a brazilnak azonban végül a 3. rajthellyel kellett megelégednie az Ezüst Nyilak mögött.
A másik Brawnt vezető Jenson Button 5. lett, a világbajnoki éllovast egyik fő riválisa, Sebastian Vettel előzte meg. A német Red Bull-os csapattársa, Mark Webber azonban csupán Robert Kubica BMW Sauberét tudta maga mögé utasítani a Q3-ba jutott autók közül.
Button Kimi Räikkönennel osztozik a harmadik soron, a Felipe Massát helyettesítő Luca Badoernek azonban esélye sem volt rá, hogy elkerüljön az utolsó helyről a Ferrarival. A 38 éves olasz a 19. helyen végző Jaime Alguersuaritól is másfél másodpercet kapott a Q1-ben.
Az újonc Romain Grosjean ellenben nem vallott szégyent, a 14. helyre kvalifikálta a Renault-t első nagydíján. Hazai pályán versenyző csapattársa, Fernando Alonso a 8. rajtkockát szerezte meg a williams-es Nico Rosberg mögött.
Az első etap
Az időmérő első mért körét Badoer tette meg, aki rögtön szuperlágy gumikkal hajtott pályára, míg a többiek egyelőre a keményebb keverékkel. A két Force India rögtön letaszította az élről az 1:42.957-es kört autózó olaszt. Adrian Sutiltól Kazuki Nakajima, majd Sébastien Buemi vette át a vezetést, végül Kovalainen három ezreddel betört az 1:40-es határ alá.
Räikkönen néhány másodpercre megelőzte honfitársát, de Kovalainen 1:39.562-vel visszavette a vezetést. Hamilton eközben megcsúszott a 2-es kanyar féktávján, de a következő körében már nem hibázott, megelőzte az időközben élre álló Rosberget. Barrichello ekkor még gyorsabb volt, de Hamilton harmadik körében 1:38.649-re szorította a hétvégi etalont, s ezzel le is tudta a Q1-et.
Miután nyolc perccel a leintés előtt végre Alonso is megtett két mért kört, a kieső helyeken az időmérőkön immár hagyományosan szenvedő Toyota párosa, valamint a mezőny három legfrissebb tagja, Grosjean, Jaime Alguersuari és Badoer tanyázott.
A hajrában Hamilton kivételével mindenki visszatért egy újabb mért körre a lágyabb abroncsokon, de Nakajima alatt már a felvezető körben megállt a Williams. Az élen Button megelőzte a garázsban ülő Hamiltont, míg a kieső helyeken egyszerű volt a recept: akinek hátránya elérte az egy másodpercet, búcsúzott.
Giancarlo Fisichella pont ennyivel kapott ki Buttontól, így kiesett, akárcsak a peches Nakajima. Timo Glock végül megmenekült, Jarno Trulli azonban nem tudott javítani. Grosjean ugyancsak kiharcolta a továbbjutást, Alguersuari és Badoer azonban nem.
A második etap
A Q2-ben Räikkönen adta meg az alaphangot 1:38.823-as nyitókörével. A finntől Button vette át a vezetést, majd Kovalainen, Rosberg és Barrichello állt az élre, a mért körök első hullámát azonban végül Hamilton nyerte 1:38.182-es idővel. Mögötte Barrichello, Kovalainen és Rosberg állt.
Alonso ismét későn, öt perccel a leintés előtt iratkozott fel a tabellára, annak is a 11. helyére. A kieső pozíciókban rajta kívül a másik Renault-t vezető Grosjean, Glock, Buemi és Sutil állt ekkor.
Az ekkor már általánosan használt szuperlágy abroncsok gyors kopására panaszkodó Hamilton a garázsban maradt a hajrában. A Q1-hez hasonlóan ismét elveszítette a vezetést, ezúttal Barrichello bizonyult a leggyorsabbnak 1:38.076-tal. A kieső helyeken egyetlen változás volt: Alonso feljött a 8. helyre, míg Nick Heidfeld búcsúzni kényszerült.
A harmadik etap
A Q3-ban Hamilton már a mért körök első sorozata után az élre állt 1:39.498-cal, fél másodperccel megelőzve a mögé felzárkózó Buttont. Mögötte Räikkönen, Alonso, Rosberg, Kubica, Kovalainen volt a sorrend, Barrichello és a két Red Bull viszont ekkor még nem iratkozott fel a tabellára.
A trió tagjai az utolsó percekben tették meg első mért köreiket, de a többiek is javítottak. Kovalainen először 1:39.532-re szorította le az idejét, majd tovább gyorsult, de az utolsó kanyarban megcsúszott alatta a McLaren. Mivel előző eredménye csak a 2. helyre volt elég, Hamilton be sem fejezte mért körét, így egy környi benzint is megspórolt.
Végső sorrend
|
1. etap |
|
2. etap |
|
3. etap |
P |
Név |
Csap |
G |
Ö |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
M |
P |
Köridő |
K |
1. |
L. Hamilton |
MCL |
B |
15 |
2. |
1:38.649 |
5 |
 |
2. |
1:38.182 |
4 |
 |
1. |
1:39.498 |
6 |
2. |
H. Kovalainen |
MCL |
B |
26 |
4. |
1:38.816 |
10 |
 |
3. |
1:38.230 |
9 |
 |
2. |
1:39.532 |
7 |
3. |
R. Barrichello |
BGP |
B |
21 |
8. |
1:39.019 |
8 |
 |
1. |
1:38.076 |
8 |
 |
3. |
1:39.563 |
5 |
4. |
S. Vettel |
RED |
B |
21 |
13. |
1:39.295 |
8 |
 |
4. |
1:38.273 |
8 |
 |
4. |
1:39.789 |
5 |
5. |
J. Button |
BGP |
B |
22 |
1. |
1:38.531 |
8 |
 |
6. |
1:38.601 |
8 |
 |
5. |
1:39.821 |
6 |
6. |
K. Räikkönen |
FER |
B |
25 |
5. |
1:38.843 |
10 |
 |
10. |
1:38.782 |
8 |
 |
6. |
1:40.144 |
7 |
7. |
N. Rosberg |
WIL |
B |
25 |
10. |
1:39.039 |
11 |
 |
5. |
1:38.346 |
8 |
 |
7. |
1:40.185 |
6 |
8. |
F. Alonso |
REN |
B |
21 |
12. |
1:39.155 |
8 |
 |
8. |
1:38.717 |
6 |
 |
8. |
1:40.236 |
7 |
9. |
M. Webber |
RED |
B |
21 |
7. |
1:38.983 |
8 |
 |
7. |
1:38.625 |
8 |
 |
9. |
1:40.239 |
5 |
10. |
R. Kubica |
BMW |
B |
23 |
3. |
1:38.806 |
8 |
 |
9. |
1:38.747 |
8 |
 |
10. |
1:40.512 |
7 |
11. |
N. Heidfeld |
BMW |
B |
17 |
9. |
1:39.032 |
9 |
 |
11. |
1:38.826 |
8 |
|
|
|
|
12. |
A. Sutil |
FOR |
B |
18 |
11. |
1:39.145 |
11 |
 |
12. |
1:38.846 |
7 |
|
|
|
|
13. |
T. Glock |
TOY |
B |
15 |
15. |
1:39.459 |
9 |
 |
13. |
1:38.991 |
6 |
|
|
|
|
14. |
R. Grosjean |
REN |
B |
16 |
14. |
1:39.322 |
9 |
 |
14. |
1:39.040 |
7 |
|
|
|
|
15. |
S. Buemi |
STR |
B |
17 |
6. |
1:38.912 |
10 |
 |
15. |
1:39.514 |
7 |
|
|
|
|
16. |
G. Fisichella |
FOR |
B |
11 |
16. |
1:39.531 |
11 |
|
|
|
|
|
|
|
|
17. |
K. Nakajima |
WIL |
B |
8 |
17. |
1:39.795 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
18. |
J. Trulli |
TOY |
B |
10 |
18. |
1:39.807 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
19. |
J. Alguersuari |
STR |
B |
10 |
19. |
1:39.925 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
20. |
L. Badoer |
FER |
B |
13 |
20. |
1:41.413 |
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|