| 2009 : Barrichello öt év után első győzelmét aratta Valenciában |
Barrichello öt év után első győzelmét aratta Valenciában
2009.08.23. 17:14
Forma-1-es pályafutása tizedik futamgyőzelmét szerezte Rubens Barrichello az Európa Nagydíjon. A Brawn GP brazil pilótája 2004-ben nyert utoljára versenyt. A dobogóra a hungaroringi futamot követően ismét a mclarenes Lewis Hamilton és a Ferrarival versenyző Kimi Räikkönen léphetett fel a második és a harmadik helyen.
Pazar időjárási körülmények között rajtolt el a Forma-1 mezőnye a szezon 11. állomását jelentő Európa Nagydíjon. 30 Celsius fok volt a levegő, 47 fok a betoncsík hőmérséklete.
A rajtot az első három, tehát Hamilton, Kovalainen és Barrichello is simán kapta el. Kimi Räikkönen két helyet is előreugrott, az első kanyarokat követően már a negyedik volt.
Az újonc Romain Grosjeannak izgalmasan alakult a rajt, habár nyilván nem így tervezte: a renault-s Timo Glock Toyotájával akadt össze, majd néhány körrel később egy hajmeresztő megcsúszást mutatott be, de szerencséjére megúszta. Az első körös kalamajkát követően nekik és Sébastien Bueminek is a bokszba kellett hajtaniuk első szárnycserére.
Jenson Buttont az első körben lenyomta Fernando Alonsót, a Felipe Massát helyettesítő Luca Badoer pedig máris bemutatott egy piruettet. A lágy gumikon rajtoló McLarenek mögött ekkor Barrichello, Räikkönen, Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Alonso és Button volt a sorrend. Az ezüstnyilak gyorsan elszakadtak könnyű autóikkal a mezőnytől.
A Force Indiák jól tartották magukat a középmezőnyben. Eközben Mark Webber a rádión Buttonra panaszkodott, a brit sikánlevegása miatt szerette volna, ha megdorgálják, Buttonék viszont számoltak a szabálytalanság tényével és így egy körrel később visszaengedték maguk elé a Red Bull Racinget. A büntetést így elkerülhette Button, aki vb-éllovasként viszont ezzel ekkor még pontszerző helyen kívül autózott.
A 15. körre már 7,5 másodperc különbség volt Hamilton és Kovalainen között, amit Hamilton sok szempontból a megújított MP4-24-esének köszönhetett. A brit ekkor hajtott ki elsőként a bokszba, egy körrel később követte finn csapattársa. A kiállást követően a 4. helyre jött vissza, Kovalainennel egyformán ismét lágy gumikon. A sokkal jobban megtankolt Barrichello előtt ekkor megnyílt az út.
Nem a Red Bull Racing versenye volt a valenciai. Az első tankolási nekifutást Sebastian Vettelnek ugyanis meg kellett ismételnie, az 5. helyet a tankoló cső hibája miatt egy 15.-re cserélte, a 23. körben azonban a szombati szabadedzéshez hasonlóan elfüstölt a Renault-motor az RB5-ösben, a németnek fel kellett adnia a versenyt.
Barrichello néhány körrel korábban kiment üzemanyagot vételezni, a és a 2. pozícióba tért vissza, Hamilton mögé. Második alkalommal már elsőként hajtott a bokszba, és ugyanígy is tért vissza, hiszen közben Hamilton számára hamarabb elérkezett a 2. tankolási szakasz.
Badoer a 15. helyről állt ki a bokszba az egyetlen tankolására, és Grosjean is ugyanezt tette, az olasz mögött mindössze néhány méterrel. Badoer ekkor egyszerűen elengedte a Renault újoncát a bokszkijáratnál, ami kissé érthetetlen megmozdulás volt a 38 éves pilótától. Ráadásul átment a kerekével a fehér záróvonalon is, amikor kifele hajtott a Ferrarival. Azt a vonalat lépte át, amely a pálya ideális versenyívét választja el a bokszutcai kijárttól, ezért bokszutcai áthajtással büntették.
Nakadzsima is egy kiállással teljesítette a távot, a 30. körig bírta a Williams. Giancarlo Fisichella egy körrel később a 8. helyről állt ki, öt helyet csúszott hátra.
A csendes autókázás közben Adrian Sutil kergette Robert Kubica BMW-jét egy jó darabig a legjobb tíz közelében. A két BMW Sauber a Force Indiákkal küzdött szinte az egész verseny folyamán, a Kubica által megszerzett egy pont vigasztalhatta őket az Európa Nagydíj leintésekor.
A williamsesek közül Rosberg az élbolyban tudott maradni, Nakadzsima Kazukinak azonban már nem ment ilyen jól, a japánt ráadásul egy durrdefekt is hátráltatta a 39. körben.
A 37. körben Hamilton a második bokszkiállásra érkezett, amikor a jobb első kerék cseréjét igencsak későn kezdték meg szerelői, sőt a gumimelegítő paplannal is ekkor kellett megbirkózniuk. Hamilton úgy érkezett vissza az 5. helyre, hogy csak csapattársa tankolt másodjára is már az előtte lévők közül. Az első és 2. helyről Barrichello és Räikkönen egyszerre állt ki, míg a brazil az első helyre tért vissza, addig a finn negyedikként.
A második kiállásokat követően már nem változott a sorrend: Barrichello, Hamilton, Räikkönen, Kovalainen, Rosberg, Alonso, Button és Kubica maradt az első nyolc helyen.
Az újoncok teljesítményéről szót ejtve: Grosjean élete első F1-es versenyén három riválisát is maga mögé szorította a 15. helyen, beleértve pályafutása második nagydíját körhátrányban teljesítő Jaime Alguersuarit is a Toro Rossóban. Luca Badoer pedig a defekt miatt visszaesett Nakadzsimát tudta maga mögött tartani.
| |