2009 : Räikkönen szoros csatában győzte le Fisichellát Spában |
Räikkönen szoros csatában győzte le Fisichellát Spában
2009.08.30. 17:21
Kimi Räikkönen izgalmas csatában szerezte meg a Ferrari idei első győzelmét, a Belga Nagydíjon szoros küzdelemben utasítva maga mögé a Force Indiával végig elképesztő tempót diktáló Giancarlo Fisichellát. A világbajnokságot vezető Jenson Button kiesett.
Kimi Räikkönen pályafutása 18. győzelmét aratta a lebilincselően izgalmas Belga Nagydíjon, melyen a finn a végig a nyakában loholó Giancarlo Fisichellát és a végén felzárkózó Sebastian Vettelt utasította maga mögé.
Bár a világbajnoki éllovas Jenson Button már az első körben baleset áldozata lett, világbajnoki riválisai közül csupán a 3. helyen záró Vettel és a két pontot begyűjtő Rubens Barrichello tudott hozzá közeledni, mivel az áthajtásos büntetést kapó Mark Webber nem fért be az első nyolcba.
A BMW idei legjobb eredményét produkálta, miután Robert Kubica és Nick Heidfeld karöltve ért célba a 4., illetve 5. helyen, és még az egykiállásos taktikát választó Heikki Kovalainen, valamint a williamses Nico Rosberg is beférkőzött a pontszerzők közé.
Az élről induló Fisichella remekül kapta el a rajtot, mögötte azonban óriási tülekedés alakult ki, aminek egyik fő okozója az idén már harmadszor a rajtrácson ragadó Barrichello autója volt. Bár a brazilt sikeresen kikerülték a mögüle indulók, a La Source-ba érve többen is összekoccantak.
A sűrű középmezőnyben Adrian Sutil, Lewis Hamilton, Sébastien Buemi és a hátracsúszó Jarno Trulli sem úszta meg kisebb ütközés nélkül, elöl pedig Räikkönen okozott izgalmat azzal, hogy a széles bukóteret teljes egészében kihasználva vett lendületet a továbbhaladáshoz.
Ez olyannyira jól sikerült a Ferrari pilótájának, hogy a pályára visszatérve Kubicát is megelőzte, a Les Combes-ba így már az élen maradó Fisichella mögött fordulhatott be. A kanyar mindazonáltal többeknek nem hozott szerencsét.
A középmezőny elejére előretörő Buttonba hátulról beleszaladt a féktávot elmérő Romain Grosjean, és a duó a balesetben még a mögöttük jövő Hamiltont és Jaime Alguersuarit is magával rántotta. A roncsok eltakarítása miatt ekkor a Safety Cart is pályára kellett küldeni.
Ez volt Räikkönen szerencséje. Nyers tempó alapján ugyanis Fisichella Force Indiája diktálta a legjobb tempót a mezőnyben, a 4. körben történő újraindítás során azonban a finn ügyesen kihasználva a KERS nyújtotta extra lóerőket, a La Source utáni egyenesben simán faképnél hagyta riválisát.
Meglógni mindazonáltal nem sikerült előle, sőt a vezető párost az első etapban még Kubica, Timo Glock és Webber is szorosan követte. Noha az előzetes számítások szerint ekkor Räikkönen volt kedvezőbb pozícióban, mert elvileg három körrel tovább maradhatott volna kinn Fisichellánál, végül mindketten a 14. körben ejtették meg első szervizelésüket.
Kettejük között a sorrend változatlan maradt, ám a velük együtt tankoló Webber és Heidfeld kis híján összeütköztek, miután szerelőktől kilövő ausztrál túl agresszívan érkezett a boxutca gyorssávjába. A mozzanatot a sportfelügyelők áthajtásos büntetéssel jutalmazták, amivel a vb-címre ácsingózó Red Bull-os gyakorlatilag búcsút is inthetett a pontszerzésnek.
Eközben Vettel autózott az élen, aki az élmezőnyből a legtovább nyújtotta első kiállását, miután azonban a 16. körben friss kemény gumikat vett magához, ismét a Räikkönen-Fisichella duó került előre.
A kettejük közötti különbség hosszú körökön át 0,7 és 1 másodperc között mozgott, teljesítményük kiegyensúlyozottságát pedig jól jellemzi, hogy a második kiállásukat is egyszerre ejtették meg. Mivel a Ferrari és a Force India szerelőgárdája tizedre azonos, 7,1 másodperc alatt teljesítették kötelességüket, a sorrend ezúttal sem változott kettejük között.
A verseny végéig Fisichella végig 1 másodpercen belül maradt a finnhez képest, aki azonban már nem engedte ki kezei közül a győzelmet, így a tavalyi Spanyol Nagydíj után először állhatott fel a dobogó legmagasabb fokára.
Harmadik helyével Vettel a vb-összetettben is ebbe a pozícióba ugrott előre, Button előnye pedig csekély mértékben tovább olvadt, 7. helyével ugyanis Barrichello 16 pontra közelítette meg brawnos csapattársát, míg a német hátránya 19 egység.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Spa-Francorchamps, Belgium |
|
|
|
Időpont: |
2009. augusztus 30., vasárnap, 14:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
7004 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 16-17 fok, aszfalt: 29-34 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
F. Massa (Ferrari) |
1ó22:59.394 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
|
1ó23:50.995 |
|
|
44 |
|
2. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Force India-Merc. |
B |
+ |
0.939 |
|
|
44 |
|
3. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
3.875 |
|
|
44 |
|
4. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
9.966 |
|
|
44 |
|
5. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
11.276 |
|
|
44 |
|
6. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
32.763 |
|
|
44 |
|
7. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
35.461 |
|
|
44 |
|
8. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
36.208 |
|
|
44 |
|
9. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
36.959 |
|
|
44 |
|
10. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
41.490 |
|
|
44 |
|
11. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Merc. |
B |
+ |
42.635 |
|
|
44 |
|
12. |
|
Sebastien Buemi |
SWZ |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
46.105 |
|
|
44 |
|
13. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
54.241 |
|
|
44 |
|
14. |
|
Luca Badoer |
ITA |
Ferrari |
B |
+ |
1:42.177 |
|
|
44 |
|
|
|
|
15. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
18 kör |
|
kerék |
26 |
|
16. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
23 kör |
|
műszaki |
21 |
|
17. |
|
Jenson Button |
GBR |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
44 kör |
|
ütközés |
0 |
|
18. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Renault |
B |
+ |
44 kör |
|
ütközés |
0 |
|
19. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
44 kör |
|
ütközés |
0 |
|
20. |
|
Jaime Alguersuari |
ESP |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
44 kör |
|
ütközés |
0 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
S. Vettel (Red Bull), 2008. |
1:47.263 |
|
|
38 |
|
 |
 |
 |
|
|