2009 : Hamiltoné a pole, Sutil rajtolhat mellőle Monzában - Fisichella a 14. rajtkockát szerezte meg első ferraris versenyén
Hamiltoné a pole, Sutil rajtolhat mellőle Monzában - Fisichella a 14. rajtkockát szerezte meg első ferraris versenyén
2009.09.13. 09:09
Lewis Hamilton csak óriási csatában győzte le Adrian Sutil Force Indiáját az Olasz Nagydíj időmérő edzésén. A 3. rajtkockát Kimi Räikkönen hódította el a Ferrarival, míg új csapattársa, Giancarlo Fisichella a délelőtti baleset után tisztességgel helytállva 14. lett.
Lewis Hamilton három versenyen belül már a második pole pozícióját szerezte meg, amikor szoros küzdelemben legyőzte Adrian Sutilt az Olasz Nagydíj időmérő edzésének döntőjében. A Ferrari Kimi Räikkönen 3. helyével örvendeztette meg hazai közönségét, a tifosit.
Hamilton az első két etapot a 2. helyen fejezte be, aztán az utolsóban rögtön az élre állt, mielőtt Sutil átmenetileg hátrébb szorította. A McLaren másik versenyzője, Heikki Kovalainen a 4. rajtkockába került. Hamilton azonban egyelőre nem lehet teljesen biztos a pole pozícióban, mivel a Q1-ben a boxból kihajtva akadályozta Sébastien Buemit, és a Toro Rosso várhatóan a sportfelügyelőkhöz fordul az ügyben.
Sutilnak, aki folytatta a Force India belgiumi szárnyalását, nem lesz egyszerű dolga a vasárnapi rajtnál, mivel körülötte három KERS-es autó van. A kis csapatnál a Ferrarihoz átszerződő Giancarlo Fisichella helyére behívott Tonio Liuzzi bemutatkozása is jól sikerült, hiszen ő is azonnal eljutott a Q3-ig.
Räikkönen a Q1-et még az élen fejezte be, s noha végül elégedett volt az eredményével, már a Q2-ben sem tudta megismételni előző körét. Azok után, hogy délelőtt kicsúszott a Parabolicában, és összetörte Ferrariját, Fisichella az időmérőn tisztességgel helytállt, beférve a Q2-be, ami elődjének, Luca Badoernek egyszer sem jött össze.
Elképzelhető, hogy stratégiailag a Brawn GP van a legkedvezőbb helyzetben, mivel Rubens Barrichello és Jenson Button maguk mögé utasították világbajnoki riválisaikat, a Red Bull párosát, és mindketten egykiállásos taktikával készültek a versenyre. Button azzal igazolta a csapat autójának képességeit, hogy a Q2-ben megfutotta a hétvége leggyorsabb körét. A A Brawnoknak ráadásul a KERS-es autóktól sem kell tartaniuk a rajtnál, hiszen azok nagyrészt előlük fognak indulni, várhatóan rövidebb nyitóetappal.
Az első etap
Ahogy az várható volt, elsőként a délelőtt a Parabolicánál balesetet szenvedő Giancarlo Fisiehella ment ki a pályára a Ferrarival, de őt szinte azonnal követte csapattársa, Kimi Räikkönen is. Az olasz versenyző máris a lágy gumikkal 1:25.590-nel nyitotta meg a sort, ám a kemény gumikat használó Räikkönen azonnal 7 tizedmásodpercet vert rá.
Tonio Liuzzi a Roggia kijáratánál kisodródott, és 3 másodperces hátránnyal ért körbe. Öt perc után Räikkönent Adrian Sutil, majd a két Toyota követte a rangsorban, mielőtt Jenson Button felkapaszkodott a 3. helyre.
Rubens Barrichello 1:24.036-tal átvette a vezetést, Fisichella pedig a 10. helyről feljött ötödiknek, ahogy a versenyzők zsinórban több kört tettek meg a pályán. A 9. percben Räikkönen megfutotta a hétvége eddigi legjobb körét, Barrichello azonban a következő alkalommal nála is gyorsabb volt, és 1:23.483-ra szorította le a lécet. Mögöttük Nick Heidfeld, Fernando Alonso és Adrian Sutil állt.
Még tíz perc volt hátra, amikor Button 1:23.403-mal megszerezte az 1. helyet, de Lewis Hamilton, aki sokáig a boxban vesztegelt, 19 ezredmásodperces előnnyel őt is maga mögé utasította. Fisichella ekkor kieső helyen állt, akárcsak a két Toro Rosso, valamint az egyik kanyarban túl szélesen forduló Mark Webber és Timo Glock.
Hamilton néhány ezredmásodperccel másodszorra is faragott a köridejéből, Fisichella pedig felkapaszkodott a 9. helyre. Az első 18 versenyző egyetlen másodpercen belül maradt a listavezető McLarenhez képest.
Három és fél perccel az etap vége előtt az összes autó a pályán tartózkodott. Buemi az első sikánnál lemenekült a bukótérbe a belső íven lassan haladó Hamilton elől, akit Räikkönen egy 1:23.349-es körrel letaszított a lista éléről. Sutil az utolsó szektorban mindenkinél gyorsabb volt, s ezzel 2 ezredmásodpercet vert új csapattársára, Liuzzira, aki a 8. helyen jutott tovább.
Az utolsó hat helyen végül a két Toro Rosso, a két Williams és a két Toyota fejezte be az etapot.
A második etap
Button viszonylag szerény, 1:24.623-as körrel állította fel a mércét a többiek számára, de Webber és Kubica azonnal 1:24 alá szorította a szintet. Alonso 1:23.497 alatt ért körbe, csakhogy Button 7 századot vert rá is. Eközben Nick Heidfeld leparkolta füstölő BMW-jét az első sikán bukóterébe. A csapat rövidesen megerősítette, hogy a motorjával akadtak gondok.
A 8. percben Barrichello 1:22.976-ra szépített, Hamilton pedig beférkőzött McLarenjével a két Brawn közé. Félidőben Fisichella, a két BMW, Liuzzi és Grosjean voltak kieső helyen, és Robert Kubicának is elszálltak az esélyei a továbbjutásra, amikor Heidfeldével megegyező problémák miatt az ő autója is megállt a célegyenesben.
A hajrában Fisichella javított a köridején, de csak a 13. helyig jutott, miközben Sutil felkapaszkodott az 5. helyre, s Hamilton 3 ezreddel Barrichellót megelőzve megszerezte a vezetést a McLarennel. Az utolsó pillanatban Button nála is gyorsabbnak bizonyult, 1:22.955-re javítva a hétvégi etalont, míg Liuzzi bejött csapattársa, Sutil mögé az 5. helyre.
Ezzel Trullit szorította ki a legjobb tíz közül, akihez hasonlóan Fisichella, Grosjean és a két lerobbanó BMW sem jutott tovább.
A harmadik etap
Räikkönen feltankolt Ferrarijával, a lágyabb gumikon 1:25.586-os kört futott, és Hamilton, aki a kemény keveréket választotta, egyelőre 6 tizeddel lassabb volt nála. Alonso anélkül tért vissza a boxba, hogy befejezte volna a mért körét, mert útközben rájött, hogy az aszfalt felforrósodása miatt a keményebb Bridgestone a nyerő.
Ezt Hamilton be is bizonyította, amikor második körét 1:24.605 alatt teljesítette, simán megkaparintva a vezetést Räikkönentől. Négy perccel az időmérő vége előtt még csak nekik, valamint Sebastian Vettelnek volt mért köre.
Átmenetileg Alonso, Webber majd Sutil hódította el a 2. helyet, amit Räikkönen 1:24.998-cal hamarosan visszavett tőlük. Sutil közben a középső szektorban mindenkinél gyorsabb volt, az utolsóban mégis lelassított, hogy helyet hagyjon maga előtt egy utolsó körre. A húzás be is jött, mert 1:24.261-gyel megkaparintotta a pole-t.
Ám csak addig, amíg nem érkezett Hamilton, 1:24.066-ra nem szépített. A két Red Bull az első tíz végére került, a hétvége korábbi részéhez viszonyítva azonban így is viszonylag elégedettek lehetnek.
Olasz GP
Az időmérő edzések összesített eredménye
Végső sorrend
1. etap
2. etap
3. etap
P
Név
Csap
G
Ö
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
1.
L. Hamilton
MCL
B
23
2.
1:23.375
8
2.
1:22.973
7
1.
1:24.066
8
2.
A. Sutil
FOR
B
24
7.
1:23.576
10
4.
1:23.070
9
2.
1:24.261
5
3.
K. Räikkönen
FER
B
28
1.
1:23.349
11
7.
1:23.426
9
3.
1:24.523
8
4.
H. Kovalainen
MCL
B
27
5.
1:23.515
12
9.
1:23.528
10
4.
1:24.845
5
5.
R. Barrichello
BGP
B
23
4.
1:23.483
9
3.
1:22.976
9
5.
1:25.015
5
6.
J. Button
BGP
B
26
3.
1:23.403
11
1.
1:22.955
10
6.
1:25.030
5
7.
V. Liuzzi
FOR
B
26
8.
1:23.578
12
5.
1:23.207
9
7.
1:25.043
5
8.
F. Alonso
REN
B
25
10.
1:23.708
9
8.
1:23.497
9
8.
1:25.072
7
9.
S. Vettel
RED
B
23
6.
1:23.558
9
10.
1:23.545
8
9.
1:25.180
6
10.
M. Webber
RED
B
24
11.
1:23.755
9
6.
1:23.273
9
10.
1:25.314
6
11.
J. Trulli
TOY
B
20
15.
1:24.014
12
11.
1:23.611
8
12.
R. Grosjean
REN
B
22
13.
1:23.975
13
12.
1:23.728
9
13.
R. Kubica
BMW
B
17
14.
1:24.001
11
13.
1:23.866
6
14.
G. Fisichella
FER
B
24
12.
1:23.828
15
14.
1:23.901
9
15.
N. Heidfeld
BMW
B
14
9.
1:23.584
11
15.
1:24.275
3
16.
T. Glock
TOY
B
11
16.
1:24.036
11
17.
K. Nakajima
WIL
B
9
17.
1:24.074
9
18.
N. Rosberg
WIL
B
12
18.
1:24.121
12
19.
S. Buemi
STR
B
12
19.
1:24.220
12
20.
J. Alguersuari
STR
B
11
20.
1:24.951
11
Élő közvetítés
Amennyiben élőben szeretnétek nyomon követni az eseményeket, akkor katt IDE (angol kommenttel)