| 2009 : Hamilton sima győzelmet aratott a féktelen Szingapúri GP-n - Vettel épphogy életben tartotta a világbajnoki esélyeit |
Hamilton sima győzelmet aratott a féktelen Szingapúri GP-n - Vettel épphogy életben tartotta a világbajnoki esélyeit
2009.09.27. 19:08
Lewis Hamilton zavartalan győzelmet aratott Szingapúrban, ahol Timo Glock a Toyota idei legjobb eredményét érte el, és a tavalyi versennyel kapcsolatos botrány évfordulóján Fernando Alonso is megszerezte a Renault idei első dobogós helyezését. Button növelte világbajnoki előnyét.
Kényelmes győzelmet aratott a Szingapúri Nagydíjon Lewis Hamilton, miután a sikerére legnagyobb veszélyt jelentő Nico Rosbergre és Sebastian Vettelre egy-egy boxutcai malőr miatt áthajtásos büntetést szabtak ki a versenybírók.
A 2. helyet Timo Glock örökölte meg, aki megismételte eddigi legjobb F-1-es eredményét, míg a dobogó harmadik fokára - az idén először - Fernando Alonso állhatott fel, egy évvel azután, hogy a Renault csalása révén győzött Szingapúrban.
Vettelnek sikerült megmentenie a 4. helyet a Brawn GP párosa előtt, így megmaradt a matematikai esélye a vb-cím megszerzésére. Hátránya 25 pont a mögötte leintett Jenson Buttonnal szemben. Az angol aki a tankolások második hulláma során előzte meg Rubens Barrichellót, s növelte előnyét 15 pontra csapattársa előtt.
Mark Webber azonban kiszállt a bajnoki címért folytatott küzdelemből, mivel Red Bullja fékhiba miatt a gumifalban csapódott. A fékek a két Brawn GP-ben is rakoncátlankodtak, Romain Grosjean és Jaime Alguersuari pedig fékhiba miatt állt ki.
A Red Bull pechszériája már az első körben elkezdődött. Míg Hamilton gond nélkül megtartotta a vezetést, a mellőle rajtoló Vettelen induló a pálya piszkos oldala, így Rosberg megelőzte őt.
Alonso ugyanígy utasította mögé Webbert a 4. helyen, sőt a spanyol Vettelt is kóstolgatta. Néhány kanyarral később azonban szélesen fordult, így elment mellette Glock és Webber is. Csakhogy az ausztrál még jobban kicsúszott a pályáról a fehér vonal mögé, mint Alonso, s így hajtotta végre az előzést. A pályán kívül előnyt szerezni tilos, így a bírák arra utasították, hogy engedje maga elé a Renault-t, s mivel Glock kettejük közé szorult, a Toyotát is.
Az élen Hamilton csak 2.5 másodpercre tudott elszakadni Rosbergtől, akit Vettel ugyanekkora távolságból követett, de a két német könnyebb autót vezetett a címvédőnél. Vettel a 17. körben állt ki tankolni, Rosberg egy körrel később, míg Hamilton csak a huszadikban.
Rosberg ráadásul a pályára visszatérve olyan hibát követett el, ami szertefoszlatta dobogós esélyeit. A Williams pilótája megcsúszott a boxkijáratnál, s átlépte a fehér vonalat, ami áthajtásos büntetést von maga után. Az ítéletet a 20. körben közölte a versenybíróság, és ha Rosberg rögtön letölti, pontszerző helyre térhetett volna vissza. De nem tette, és pechére a következő körben pályára küldték a Safety Cart, ami semmissé tette addigi előnyét.
A balesetet Adrian Sutil okozta, aki Alguersuari üldözése közben megpördült, majd amikor megpróbált irányba pördülni, nekiment Nick Heidfeld BMW-jének. Mindketten kiestek.
Amint a biztonsági autó pályára gördült, mindenki a boxba hajtott, aki eddig még nem járt ott, köztük Alguersuari is, aki az első etapban ötautós vonatot tartott fel maga mögött. A boxban pedig akkor adott gázt, amikor a nyalóka még előtte volt, így elrántotta a Toro Rosso két, tankolást végző szerelőjét.
A versenyt a 26. körben indították újra, Hamilton mögött ekkor Rosberg, Vettel, Glock, Alonso, Barrichello, Kovalainen és Button autózott pontszerző helyeken, mivel Webber a kerékcserék során újabb három pozíciót veszített.
Rosberg két kör után letöltötte büntetését, és eltűnt a középmezőnyben, míg Hamilton és Vettel eltűnt a távolban Glock előtt. A német Alonsót szakította le magáról, pedig az első etapban lerepült egy első szárnyelem Toyotájáról. Vettel nyomás alatt tartotta Hamiltont, olykor fél másodpercre közelítette a McLarent, de második boxkiállása előtt utolérte a Red Bull balszerencséje.
A 37. körben leszakadt Red Bulljáról a jobb oldali visszapillantót is tartalmazó légterelő, nem sokkal később pedig az egyik rázókő a diffúzor néhány elemét rázta le róla. A 39. körben aztánVettel tankolni ment, de túl gyorsan hajtott a boxutcában. Az áthajtásos büntetést négy körrel később töltötte le, és volt akkora előnye, hogy miután mindenki letudta második kiállását, a 4. helyen tudott végezni.
A Red Bull kínjait fokozta, hogy Webber jobb első fékje fekete felhőket kezdett eregetni, és bár a kerékcsere során igyekeztek kitisztítani a hűtőcsatornát, a fék végül nem bírta a terhelést. Webber a 46. kar első kanyarjában, nagy tempónál vesztette el uralmát autója fölött, amely háttal a gumifalba csapódott - szerencsére azonban az ausztrálnak nem esett baja.
A Safety Cartól tartva sok csapat rögtön a boxba szólította versenyzőjét. A McLaren mindkét pilótáját megtankolta, a Brawn viszont csak Barrichellót hívta ki, aki ekkor 6 másodperccel és két pozícióval autózott Button előtt. A brazil ráfizetett az óvatosságra, mivel a biztonsági autót végül nem küldték be, így Buttonnak maradt öt köre, hogy növelje az előnyét a maga kerékcseréjéig. Ez sikerült is neki, így az 51. körben csapattársa elé tért vissza a pályára.
A hajrában mindkét Brawn fékproblémákkal küszködött, így nem jelentettek veszélyt Vettelre, sőt Button annyira spórolt, hogy Barrichello is utolérte. Mögöttük Kovalainent és Robert Kubicát intették le pontszerző helyeken. A lengyelre egy ideig Kazuki Nakajima gyakorolt nyomást, de a japánnak a hajrában már arra kellett ügyelnie, hogy kivédje Kimi Räikkönen támadását.
Ez sikerült neki, így a finn négy dobogós helyezés után pont nélkül maradt. A másik Ferrarit vezető Giancarlo Fisichella 13. lett, húsz másodperccel lemaradva csapattársától.
|
|
Verseny |
14. - Szingapúri GP |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Szingapúr |
|
|
|
Időpont: |
2009. szeptember 27., vasárnap, 14:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5067 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 29-30 fok, aszfalt: 29-33 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
F. Alonso (Renault) |
1ó57:16.304 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
|
1ó56:06.337 |
|
|
61 |
|
2. |
|
Timo Glock |
GER |
Toyota |
B |
+ |
9.634 |
|
|
61 |
|
3. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
16.624 |
|
|
61 |
|
4. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
20.261 |
|
|
61 |
|
5. |
|
Jenson Button |
GBR |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
30.015 |
|
|
61 |
|
6. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
31.858 |
|
|
61 |
|
7. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
36.157 |
|
|
61 |
|
8. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
55.054 |
|
|
61 |
|
9. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
56.054 |
|
|
61 |
|
10. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
58.892 |
|
|
61 |
|
11. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
59.777 |
|
|
61 |
|
12. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
1:13.009 |
|
|
61 |
|
13. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Ferrari |
B |
+ |
1:19.890 |
|
|
61 |
|
14. |
|
Vitantonio Liuzzi |
ITA |
Force India-Merc. |
B |
+ |
1:33.502 |
|
|
61 |
|
|
|
|
15. |
|
Jaime Alguersuari |
ESP |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
16 kör |
|
fékhiba |
45 |
|
16. |
|
Sebastien Buemi |
SWZ |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
14 kör |
|
váltóhiba |
47 |
|
17. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
16 kör |
|
fékhiba |
45 |
|
18. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Merc. |
B |
+ |
38 kör |
|
műszaki |
23 |
|
19. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
42 kör |
|
ütközés |
19 |
|
20. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Renault |
B |
+ |
58 kör |
|
fékhiba |
3 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
F. Alonso (Renault) |
1:48.240 |
|
|
53 |
|
 |
 |
 |
|
| |