2009 : Vettel győzelemmel tartotta életben világbajnoki esélyeit |
Vettel győzelemmel tartotta életben világbajnoki esélyeit
2009.10.05. 15:42
Sebastian Vettel makulátlan teljesítményt nyújtva biztosította be idei harmadik győzelmét a Japán Nagydíjon, 16 pontra csökkentve a hátrányát Jenson Buttonhoz képest. Rubens Barrichello viszont csak 1 ponttal került közelebb csapattársához.
Noha a leggyorsabb kört végül csapattársa, Mark Webber futotta meg, Sebastian Vettel csaknem tökéletes győzelmet aratott Suzukában, ahol a pole pozícióból rajtolva minden kört az élen töltött.
Harmadik idei sikerével a Red Bull versenyzője 16 pontra mérsékelte hátrányát a vb-éllovas Jenson Buttonnal szemben, aki a 8. helyen ért célba, közvetlenül a másik Brawnt vezető Rubens Barrichello mögött. A brazil így 14 pontra faragta lemaradását két futammal az idény vége előtt.
Vettel mögött Jarno Trullit intették le, aki a Toyota zsinórban második ezüstérmét szerezte meg az istálló hazai pályáján. Az olasz a boxkiállások második hulláma során előzte meg Lewis Hamiltont, aki végül 3. lett. A McLaren versenyzője a startnál a KERS révén előzte meg a 2. helyről rajtoló Trullit, Vettel azonban határozottan megvédte pozícióját, és elhúzott Hamiltontól.
Az angol 6.3 másodperces hátrányban volt, amikor a 15. körben elsőként ejtette meg első menetrendszerű kerékcseréjét. Ekkor még maga mögött tudta tartani Trullit, aki a következő körben tankolt. Vettel a 18. körig a pályán maradt, és annak ellenére megőrizte a vezetést, hogy a Red Bull óvatos nyalókás embere a boxutcai forgalom miatt 12.4 másodpercig veszteg tartotta.
A második etapban Vettel magabiztosan tartotta 5-6 másodperces előnyét, miközben a McLaren tájékoztatta Hamiltont, hogy 3 másodpercre kell elszakadnia Trullitól, hogy megőrizze 2. helyét. A címvédő betartotta az utasítást, és 8 tizeddel elhúzott az olasztól, de ez sem volt elég: a két körrel később tankoló Trulli az orra elé tért vissza a pályára a 39. körben.
A 4. helyen eleinte Nick Heidfeld haladt, megelőzve Kimi Räikkönent. A finn első tankolása után kiváló tempót diktált a Ferrarival, olykor Vettelnél is gyorsabb volt, ám egy körrel hamarabb kellett letudnia második kerékcseréjét Heidfeldnél. Mégis meg tudta őt előzni, a német ugyanis 2.5 másodperccel tovább időzött a boxban, hogy a BMW-nek feltölthesse levegővel motorja pneumatikus rendszerét.
Alguersuari bukik, Rosberg profitál belőle
Mögöttük kezdetben Barrichello autózott, a brazil azonban elégedetlen volt a Brawn GP beállításaival, és második tankolása után látványosan lelassult: körönként egy másodpercet kapott Räikkönentől. A brazil így éppen csak Button elé tudott visszatérni második kerékcseréjéről a 42. körben.
Az angol kalandos versenyen küzdötte fel magát Barrichello mögé. A 10. helyről indult, ráadásul a rajtnál kénytelen volt megadni magát Heikki Kovalainen KERS-sel felszerelt McLarenjének. A 3. körben azonban a sikánban kifékezte Robert Kubicát, majd újabb két pozíciót javított, amikor Adrian Sutil ugyanott megtámadta Kovalainent. A két autó összeért, Sutil megpördült, és Button mindkettejük mellett elment.
A két Brawn-versenyző között a futam derekán Nico Rosberg foglalta el a 7. pozíciót, de a német a hajrában egy számára szerencsés egybeesésnek köszönhetően Barrichellót és Heidfeld is megelőzte. A Williams versenyzője a 45. körben tervezte második boxkiállását, így a pálya első két szektorában egyéni legjobb köridőt futott, majd pedig közvetlenül a kerékcseréje előtt beküldték a Safety Cart, ami lelassította riválisait. A Brawnnál viszont úgy vélik, Rosberg nem lassított le eléggé.
A biztonsági autóra Jaime Alguersuari balesete miatt volt szükség. A Toro Rosso újonca a szupergyors 130R kanyarban vesztette el uralmát autója fölött, mely megpördült, és nagy tempóval a belső gumifalba csapódott. Az autó ripityára tört, a spanyol azonban saját lábán hagyta el a helyszínt.
Alguersuari már szombaton is leamortizált egy Toro Rossót, míg csapattársa, a szombaton kétszer zúzó Sébastien Buemi pedig azzal tette teljessé az istálló pocsék hétvégéjét, hogy lefulladt a rajtnál, majd műszaki hiba miatt kiállt.
A futamot négy körrel a leintés után indították újra. Mivel Romain Grosjean lekörözött Renault-ja Vettel és Trulli közé ékelődött, az élen nem változott a sorrend. Hamiltonnak nem működött a KERS-e, így Räikkönen kissé ráijesztett a repülőrajtnál, de az előzéshez nem került közel. A finn így már csak két ponttal őrzi 5. helyét az összetettben Hamilton előtt, és a Ferrari előnye is ugyanennyire csökkent a konstruktőri vb-n a McLarennel szemben.
Button eleinte rámászott Barrichellóra, de mivel hátulról Kubica fenyegette, végül a védekezésre kellett koncentrálnia. A lengyel mögött Fernando Alonsót intették le, majd Kovalainent, aki a 39. körben a boxutca kijáratánál előzte meg a bizonytalankodó Giancarlo Fisichellát, miközben kissé összeért a McLaren és a Ferrari.
A boxból rajtoló Mark Webber számára kálváriával ért fel a Japán Nagydíj, mivel ötször kellett kiállnia a boxba. Kétszer a meglazult fejtámasz, egyszer defekt miatt látogatta meg a szerelőit, így kétkörös hátrányba került. Szórakozásból azonban a hajrában megfutotta a futam leggyorsabb körét, három ezreddel megjavítva Vettel addigi etalonját.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Suzuka, Japán |
|
|
|
Időpont: |
2009. október 4., vasárnap, 07:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5807 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 25-26 fok, aszfalt: 35-43 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
F. Alonso (Renault) (2006) |
1ó23:53.413 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
B |
|
1ó28:20.443 |
|
|
53 |
|
2. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
4.877 |
|
|
53 |
|
3. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
6.472 |
|
|
53 |
|
4. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
7.940 |
|
|
53 |
|
5. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
8.793 |
|
|
53 |
|
6. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
9.509 |
|
|
53 |
|
7. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
10.641 |
|
|
53 |
|
8. |
|
Jenson Button |
GBR |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
11.474 |
|
|
53 |
|
9. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
11.777 |
|
|
53 |
|
10. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
13.065 |
|
|
53 |
|
11. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
13.735 |
|
|
53 |
|
12. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Ferrari |
B |
+ |
14.596 |
|
|
53 |
|
13. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Merc. |
B |
+ |
14.959 |
|
|
53 |
|
14. |
|
Vitantonio Liuzzi |
ITA |
Force India-Merc. |
B |
+ |
15.734 |
|
|
53 |
|
15. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
17.973 |
|
|
53 |
|
16. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Renault |
B |
+ |
1 kör |
|
|
52 |
|
17. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
2 kör |
|
|
51 |
|
|
|
|
18. |
|
Jaime Alguersuari |
ESP |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
10 kör |
|
kicsúszás |
43 |
|
19. |
|
Sebastien Buemi |
SWZ |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
42 kör |
|
kuplunghiba |
11 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
M. Webber (Red Bull) |
1:32.569 |
|
|
50 |
|
 |
 |
 |
|
|