| 2009 : Button világbajnok lett, Webber győzött Brazíliában - Barrichello defekt kapott, Kubica és Hamilton a dobogón |
Button világbajnok lett, Webber győzött Brazíliában - Barrichello defekt kapott, Kubica és Hamilton a dobogón
2009.10.18. 20:42
Akárcsak egy évvel korábban honfitársa, Lewis Hamilton, Jenson Button egy 5. hellyel biztosította be a világbajnoki címet a Brazil Nagydíjon. A futamot Mark Webber nyerte meg Robert Kubica és Hamilton előtt, míg Rubens Barrichello defektjét követően csak 8. lett.
A szombati napot uraló özönvízszerű esőnek a Brazil Nagydíj vasárnapi rajtján már nyoma sem volt, ám az előrejelzések szerint egy zápor a 71 körös futam alatt bármikor lecsaphatott Interlagosra, ám ez végül nem következett be.
A rajt eső nélkül is óriási káoszt hozott, ami kis híján egy verekedésbe torkollott. Rubens Barrichello könnyedén megőrizte első helyét, mögötte viszont többen is koccantak. Kimi Räikkönen a KERS-t használva előre tört az ötödik helyről, Jarno Trullit és Adrian Sutilt is megelőzve feljött a harmadik helyre. A Ferrari bal hátsó gumija viszont hozzáért Sutil első légterelőjéhez, majd a finn a saját első légterelőjét bontotta le Webber autójának bal hátsó gumiján. Räikkönen vissza is vett a tempóból - bal hátsó defekttel és első szárny nélkül nem is mehetett volna túl gyorsan.
A rajt után néhány másodperccel véget is ért a futam Adrian Sutil, Jarno Trulli és Fernando Alonso számára is. Trulli Toyotája beszitált az ötös kanyarban, és nekicsúszott Sutilnak. Trulli felkenődött a betonfalra, Sutil pedig miközben tehetetlenül sodródott a Force Indiával, a hatos kanyarban eltalálta a pályán haladó Alonsót, így mindhárman kiestek. Trulli nehezen viselte, hogy a negyedik helyről kezdett versenye ilyen hamar véget ért, és a bukótérben leordította Sutil fejét. A versenybírák percekkel később jelezték, vizsgálják az indulatkitörést megelőző esetet.
Ez még nem minden, a hátsó régióban Heikki Kovalainen fordult keresztbe a pályán, és emiatt a fűre száműzte a mögötte érkező Giancarlo Fisichellát (ezt is vizsgálják a stewartok, így vélhetően az olasz nem csak áldozat volt). Az olasz folytathatta, Kovalainen pedig a bokszba hajtott. A versenybírák a fentebb említett hármas baleset miatt már a pályára küldték a biztonsági autót. A bokszban tovább folytatódott a káosz, Kovalainen ugyanis letépte a tankolócsövet, és több liter üzemanyagot szétterített a bokszutcában. Mögötte viszont már a kisebb felújításon átesett Räikkönen is kifelé tartott, és áthajtott a benzintócsán- és felhőn, ami belobbant. Szerencsére a lángok nem voltak veszélyesek, a ferraris finn folytathatta útját. Kovalainent a Brawn szerelői szabadították meg a csonktól a bokszutca végén, így a McLaren pilótája is visszaállhatott a versenybe, de ez az incidens is munkát adott a versenybíráknak.
Ezzel az első kör eseményeinek összefoglalását lezártnak tekinthetjük. A verseny tempója azonban továbbra is lüktető volt. A biztonsági autó négy körön keresztül lassította a mezőnyt, majd rendkívül akciódús körök következtek. Jenson Button a 9. helyről Romain Grosjean és Nakadzsima Kazuki megelőzésével már a két pontot érő hetedik helyen folytatta.
A bajnoki címre hajtó brit ezt követően viszont megtorpant, az újonc toyotás Kobajasi Kamui ugyanis remekül védekezett előtte. Button kezdte elveszíteni a türelmét, majd rádión arra panaszkodott csapatának, hogy a fiatal japán szabálytalanul manőverezett előtte. Mivel a rádióadások nyilvánosak, a Toyota a büntetés elkerülése érdekében vélhetően utasította pilótáját, hogy engedje el Buttont.
Barrichello közben megnyugtató előnnyel vezetett, viszont mivel ő volt a legkönnyebb az élmezőnyben, elsőként kellett kiállnia tankolni, és a végig második helyen autózó Mark Webber, valamint a rajt utáni csetepatékból profitálva a harmadik helyre keveredő Robert Kubica is megelőzte őt saját szervizelése után.
Az első kerékcserék után tehát Webber vezetett Kubica és Barrichello előtt, mögöttük két világbajnok, Hamilton és Räikkönen autózott, a hatodik helyen pedig egy bajnokjelölt, Jenson Button következett. A hetedik Vettelnek is volt még esélye a jövő évi 1-es rajtszám megszerzésére, de mivel Button közvetlenül előtte autózott, ő lényegében már ekkor lemondhatott a végső sikerről.
A rajtnál kiesőkhöz hasonlóan a két Williams sem ért el a célba, Nico Rosberg műszaki probléma, Nakadzsima Kazuki pedig egy baleset miatt esett ki. A japánt éppen honfitársa, a bokszutcából visszatérő Kobajasi zavarta meg, és Nakadzsima az ütközést elkerülendő elrántotta a kormányt, de már nem tudta a pályán tartani autóját, és a korlátnak csapódott, majd a négyes kanyaron átcsúszva a túloldali gumifalban landolt. Nick Heidfeld BMW Sauberje sem bírta ki a célig.
A mezőny az első körökben előtte puskaporát, a "második félidőben" előzésre a pályán már nem került sor. A bokszkiállások következtében viszont történtek apróbb változások. A többség két kiállást tervezett az idény utolsó előtti futamára, így legfeljebb az időzítések jelenthettek különbséget.
Azt viszont már az első kerékcserék során is láthattuk, hogy ennek is mekkora jelentősége lehet. Ezúttal a végig Button mögött loholó Vettel profitált abból, hogy egy körrel később ejtette meg második szervizelését, hiszen megelőzhette a britet. Ez persze neki továbbra is kevés volt az üdvösséghez, hiszen Button pontszerző helyen volt.
Buttonnak ráadásul kilenc körrel a leintés előtt már csapattársával, Barrichellóval sem kellett foglalkoznia, a brazil ugyanis lassú defektet kapott, így ki kellett állnia szerelőihez még egyszer. A harmadik helyet még a defekt előtt elvette tőle Hamilton, Barrichello már ekkor vibrációra panaszkodott a rádión. Barrichello a kényszerű bokszlátogatás után a nyolcadik helyre csúszott vissza.
Mark Webber az első kerékcsere óta az élen állt, kiváló teljesítményt nyújtva megnyerte a Brazil Nagydíjat (pályafutása második első helye volt ez az ausztrálnak), a bajnoki csata miatt mégis kevés szó esett róla. Robert Kubica idén először állhatott fel a dobogóra, és bár egy futama még hátravan a BMW Sauberrel, a mai második helye kiváló búcsúajándék a német-svájci alakulat számára - mint ismert, a lengyel 2010-re a Renault-hoz szerződött. A harmadik helyen célba érő Hamilton összetettben megelőzte a hatodik helyen leintett Kimi Räikkönent, a konstruktőrök közt pedig a McLaren is átlépte a Ferrarit.
A kockás zászlót lengető Felipe Massa Vettelt intette le negyedikként, az ötödikként beérkező Button pedig már bajnok volt ebben a pillanatban. Mai teljesítményével a Brawn GP a konstruktőrök közt is megszerezte az első helyet.
Jenson Button a Forma-1 történetének 31. bajnoka lett, ő a tízedik brit nemzetiségű pilóta, aki a sorozatban felért a csúcsra, és sikere révén már a 14. F1-es vb-cím került Nagy-Britanniába.
Miközben Webber és a Red Bull tiszteletére szóltak a himnuszok, addig a bokszban Button már apja vállán zokogott.
Sébastien Bueminek is volt oka az örömre, hiszen hetedik lett, és ezzel két pontot szerzett a Toro Rossóval. Az egy pontot érő nyolcadik helyen Barrichello futott be.
Az első futamát teljesítő Kobajasi végül tízedik lett, de Button és Nakadzsima előtt is bemutatott egy-egy vitatható manővert, amik miatt még talán előveszik a japánt.
A 2009-es Forma-1-es szezon utolsó futamát két hét múlva a sorozatban idén bemutatkozó Abu-Dzabiban rendezik.
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Interlagos, Sao Paulo |
|
|
|
Időpont: |
2009. október 18., vasárnap, 18:00 - (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
4309 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 24-28 fok, aszfalt: 22-42 fok) |
|
|
|
Tavalyi első: |
F. Massa (Ferrari) |
1ó34:11.435 |
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
|
1ó32:23.081 |
|
|
71 |
|
2. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
7.626 |
|
|
71 |
|
3. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
18.944 |
|
|
71 |
|
4. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
19.652 |
|
|
71 |
|
5. |
|
Jenson Button |
GBR |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
29.005 |
|
|
71 |
|
6. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
33.340 |
|
|
71 |
|
7. |
|
Sebastien Buemi |
SWZ |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
35.991 |
|
|
71 |
|
8. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
45.454 |
|
|
71 |
|
9. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
48.499 |
|
|
71 |
|
10. |
|
Kamui Kobayashi |
JAP |
Toyota |
B |
+ |
1:03.657 |
|
|
71 |
|
11. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Ferrari |
B |
+ |
1:10.665 |
|
|
71 |
|
12. |
|
Vitantonio Liuzzi |
ITA |
Force India-Merc. |
B |
+ |
1:11.388 |
|
|
71 |
|
13. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Renault |
B |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
14. |
|
Jaime Alguersuari |
ESP |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
70 |
|
|
|
|
15. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
41 kör |
|
ütközés |
30 |
|
16. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
44 kör |
|
műszaki |
27 |
|
17. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
50 kör |
|
benzin |
21 |
|
18. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Merc. |
B |
+ |
71 kör |
|
ütközés |
0 |
|
19. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
71 kör |
|
ütközés |
0 |
|
20. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
71 kör |
|
ütközés |
0 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
M. Webber (Red Bull) |
1:13.733 |
|
|
25 |
|
 |
 |
 |
|
| |