2009 : Vettel győzelmével zárult az idény Abu Dhabiban - Hamilton fékproblémák miatt kiesett |
Vettel győzelmével zárult az idény Abu Dhabiban - Hamilton fékproblémák miatt kiesett
2009.11.04. 05:51
Sebastian Vettel fölényes győzelmet aratott az F-1 történetének első alkonyati versenyén, már későbbi boxkiállásával megelőzve a pole-ból rajtoló Lewis Hamiltont, aki nem sokkal azután fékproblémák miatt kiesett. Jenson Button hiába küzdött Mark Webberrel a hajrában, nem tudta megelőzni.
Sebastian Vettel sima győzelmet aratott az évadzáró Abu Dhabi Nagydíjon, melyen a Red Bull hétvégéjét Mark Webber 2. helye tette tökéletessé. Az ausztrált az utolsó körökben már hiába üldözte Jenson Button, a világbajnoknak be kellett érnie a dobogó legalsó fokával.
Idei negyedik diadalával Vettel bebiztosította magának a 2. helyet a világbajnoki összetettben, míg a McLaren és a Ferrari bizarr módon úgy vitte dűlőre egymás között a konstruktőri bronz sorsát, hogy egyik istálló sem szerzett pontot, így végül a wokingiak kerültek ki győztesen a csatából.
A McLarennek egyébként is csupán azért kellett izgulnia egészen a verseny végéig, mert Lewis Hamilton fékprobléma miatt már a futam 20. körében kiesett, a Ferrari párosának ugyanis egyetlen pillanatig sem volt esélye a pontszerzésre.
A rajtrácsra felsorakozó versenyzők körében egyértelműen a keményebb keverékű gumi volt a népszerű választás, a lágyakat egyedül a mezőny végéről startoló Giancarlo Fisichella választotta.
Az öt piros lámpa kialvása után látványos incidensek nélkül rajtolt el a mezőny, a legforróbb pillanatot a 2. helyért küzdő Webber és Rubens Barrichello élte át, amikor az ausztrál tekintélyt parancsolóan csukta be a kaput riválisa előtt. A brazil autójának első vezetőszárnyának darabjai kis híján a mögöttük érkező Button arcába csapódtak, az esetnek azonban komolyabb következményei nem lettek.
KERS-e segítségével Hamilton simán megtartotta vezető pozícióját, a következő körök azonban már nem a brit által eltervezett forgatókönyv szerint alakultak. A McLaren-esnek ugyanis mindenképpen több másodperces előnyt kellett volna kiautóznia a nála két körrel később tankoló Vettellel szemben, a német azonban 1.7 másodpercnél jobban egyszer sem szakadt le ellenfelétől.
Hamilton boxkiállása előtt a 17. körben a kettejük közti különbség már csupán 1 másodperc volt, így amikor a Red Bull versenyzője megejtette saját tankolását, simán az élre tudott visszaállni. A brit kálváriája ráadásul tovább folytatódott, ugyanis nem elég, hogy elvesztette az 1. helyet, három körrel később fékproblémák miatt a McLaren a boxba parancsolta, a címvédő így dicstelenül búcsúzott az évadtól.
Hasonlóképp járt Jaime Alguersuari is, aki a váltójában észlelt gondok miatt tartott nagy hévvel a boxba, ám kisebb kommunikációs zavar alakult ki a pilóta és a Toro Rosso között, ezért a csapat szerelői nem készültek fel a spanyol érkezésére. Alguersuari a Red Bull gárdáját hitte az övének, és csak akkor ocsúdott fel, amikor a szerelők izgatottan hajtották tovább őt, Vettel ugyanis már ott toporgott mögötte. A spanyol végül a váltóhiba miatt kiesett a versenyből.
A kerékcserék első hulláma Button számára is tartogatott izgalmakat, ugyanis a brit hiába érkezett vissza a pályára az egykiállásos stratégián lévő Kamui Kobayashi elé, a Toyota újonca ellentmondást nem tűrően előzte meg a hideg gumikon szenvedő világbajnokot.
A 3. helyen haladó japán helyzete ekkor különösen kecsegtető volt, ugyanis riválisaihoz hasonlóan neki is csupán egyszer kellett már tankolnia. Kobayashi 30. körben megejtett szervízelése után a Vettel, Webber, Button, Barrichello, Nick Heidfeld sorrend alkotta az élmezőnyt.
Második kiállásukat ők a 40. és 42. kör közé ütemezték, ez pedig épp elég volt számukra, hogy mindnyájan a visszatérjenek a már hosszabb idő óta a lágyabb gumikkal nyűglődő Kobayashi elé.
Vettel ekkor már utcahosszal vezetett üldözői előtt, a mögötte haladó Webberhez azonban Button az utolsó körökben egyre inkább kezdett közeledni. Míg a 46. körben a kettejük közti különbség még 3 másodperc fölött volt, addig az 51.-ben már csak 0.7. Bár a világbajnok az utolsó körben mind a sikánnál, mind a hátsó egyenes után veszélyes támadást indított, Webber sikerrel verte vissza azokat, így a sorrend a leintésig már nem változott.
A végül 6. helyen beérő Kobayashi legyőzte toyotás csapattársát, Jarno Trullit, és rajtuk kívül még Sébasiten Buemi is elcsípett egy pontot.
|
|
Verseny |
17. - Abu Dhabi GP |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Helyszín: |
Abu Dhabi |
|
|
|
Időpont: |
2009. november 1., vasárnap, 14:00- (CET) |
|
|
|
Pályahossz: |
5554 m |
|
|
|
Időjárás: |
Száraz (levegő: 30-31 fok, aszfalt: 31-34 fok) |
|
 |
 |
 |
|
|
Név |
|
Csapat |
G |
|
Idő |
|
Kiesés oka |
Kör |
|
 |
 |
 |
1. |
|
Sebastian Vettel |
GER |
Red Bull-Renault |
B |
|
1ó34:03.414 |
|
|
55 |
|
2. |
|
Mark Webber |
AUS |
Red Bull-Renault |
B |
+ |
17.857 |
|
|
55 |
|
3. |
|
Jenson Button |
GBR |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
18.467 |
|
|
55 |
|
4. |
|
Rubens Barrichello |
BRA |
Brawn GP-Mercedes |
B |
+ |
22.735 |
|
|
55 |
|
5. |
|
Nick Heidfeld |
GER |
BMW-Sauber |
B |
+ |
26.253 |
|
|
55 |
|
6. |
|
Kamui Kobayashi |
JAP |
Toyota |
B |
+ |
28.343 |
|
|
55 |
|
7. |
|
Jarno Trulli |
ITA |
Toyota |
B |
+ |
34.366 |
|
|
55 |
|
8. |
|
Sebastien Buemi |
SWZ |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
41.294 |
|
|
55 |
|
9. |
|
Nico Rosberg |
GER |
Williams-Toyota |
B |
+ |
45.941 |
|
|
55 |
|
10. |
|
Robert Kubica |
POL |
BMW-Sauber |
B |
+ |
48.180 |
|
|
55 |
|
11. |
|
Heikki Kovalainen |
FIN |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
52.798 |
|
|
55 |
|
12. |
|
Kimi Räikkönen |
FIN |
Ferrari |
B |
+ |
54.317 |
|
|
55 |
|
13. |
|
Kazuki Nakajima |
JAP |
Williams-Toyota |
B |
+ |
59.839 |
|
|
55 |
|
14. |
|
Fernando Alonso |
SPA |
Renault |
B |
+ |
1:09.687 |
|
|
55 |
|
15. |
|
Vitantonio Liuzzi |
ITA |
Force India-Merc. |
B |
+ |
1:34.450 |
|
|
55 |
|
16. |
|
Giancarlo Fisichella |
ITA |
Ferrari |
B |
+ |
1 kör |
|
|
54 |
|
17. |
|
Adrian Sutil |
GER |
Force India-Merc. |
B |
+ |
1 kör |
|
|
54 |
|
18. |
|
Romain Grosjean |
FRA |
Renault |
B |
+ |
1 kör |
|
|
54 |
|
|
|
|
19. |
|
Lewis Hamilton |
GBR |
McLaren-Mercedes |
B |
+ |
35 kör |
|
fékhiba |
20 |
|
20. |
|
Jaime Alguersuari |
ESP |
Toro Rosso-Ferrari |
B |
+ |
37 kör |
|
váltóhiba |
18 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
Leggyorsabb kör: |
S. Vettel (Red Bull) |
1:40.279 |
|
|
54 |
|
 |
 |
 |
|
|