2009 : Hamilton óriási fölénnyel szerezte meg a pole pozíciót - Senkinek nem volt válasza a McLaren teljesítményére
Hamilton óriási fölénnyel szerezte meg a pole pozíciót - Senkinek nem volt válasza a McLaren teljesítményére
2009.11.04. 05:49
Az első Abu Dhabi Nagydíj időmérő edzésén Lewis Hamilton volt az egyetlen, aki 200 km/óra fölötti átlagsebességgel tudott teljesíteni egy kört az új Yas Marina pályán. A brit mindhárom etapot fölényesen uralva megkaparintotta idei 4. pole-ját, maga mögé utasítva a Red Bullokat.
Lewis Hamilton pályafutásának 17. pole pozícióját szerezte meg, amikor az első Abu Dhabi Nagydíj időmérő edzésén végig tetemes fölénnyel utasította maga mögé ellenfeleit.
Hamilton volt az egyetlen, aki 200 km/óra fölötti átlagsebességgel tudta teljesíteni az új Yas Marina pályát, de ő kétszer is: a Q1-ben sokáig egy teljes másodperccel vezetett a többiek előtt, a Q2-ben pedig 1:39.695-ös körrekordot futott, ami 200.556 km/órás átlagot jelent. A KERS jóvoltából magabiztosan várhatja a vasárnapi rajtot, még ha a McLaren számára felemásan is sikerült az edzés: Heikki Kovalainen hajtásproblémák miatt kiesett a Q2-ben.
A McLaren korábbi csapatfőnöke, Ron Dennis Melbourne óta először nézte a helyszínről, ahogy védence leiskolázza a mezőnyt. Hamiltont leginkább a Red Bullok tudták megszorítani, de a 2. rajtkockát megkaparintó Sebastian Vettel így is 0.667 másodperccel lemaradt tőle az F-1 történetének első alkonyati időmérőjén.
Vettel ezzel jelentős lépést tett afelé is, hogy bebiztosítsa magának a 2. helyet az összetettben, mivel vetélytársa, Rubens Barrichello a 4. helyre szorult a Brawn GP-vel, mindössze 6 századdal kapva ki Mark Webbertől. Csapattársa, a már Interlagosban világbajnokká avatott Jenson Button 5. lett, miután a Q3-ban végig heves vibrációval küzdött a féktávokon.
Suzuka után másodszor bekerült a Q3-a mindkét BMW is, míg Nico Rosberg egy 9. rajthellyel búcsúzott a Williamstől. Kimi Räikkönen viszont utolsó ferraris versenyén nem tudott eljutni a döntőig, Fernando Alonso pedig már az első fordulóban kiesett a Renault-val.
Az első etap
A Nap már lenyugvóban volt, amikor a délelőtt hidraulikai problémákkal küszködő Jaime Alguersuari kihajtott a pályára, majd egy-két percen belül négy versenyzőt leszámítva mindenki kigurult a boxutcából. A Toro Rosso spanyolja 1:46.161-gyel nyitotta meg a sort, miközben Nico Rosberg a bukótérben lecsúszott a 8-as kanyarnál.
Rosberg a többséggel ellentétben máris a lágy keverékű gumikon próbálkozott. A köridők egyelőre 1:43-1:45 táján alakultak, de ahogy bemelegedtek az abroncsok, folyamatosan javultak. Éppen ezért mindenki több körös etapokat igyekezett teljesíteni, és a sorrend szüntelenül változott.
Félidőben Jenson Button állt az élen 1:41.916-os körével, de őt hamarosan Robert Kubica és Kimi Räikkönen, majd Jarno Trulli is hátrébb szorította. A 10. percben Lewis Hamilton egy 1:41.037-es körrel vette át a vezetést, a másik McLarent vezető Heikki Kovalainen azonban pillanatokkal korábban megforgott egy elrontott féktávon.
Az FIA múlt héten megválasztott új elnöke, Jean Todt a BMW garázsából figyelte, ahogy a versenyzők jellemzően 5-6 kör után visszatérnek a boxba új gumikért. Még 8 perc volt hátra, amikor Hamilton, továbbra is a kemény keveréken, 1:40.365-re szorította le a lécet, 9 tizedmásodpercet verve a 2. helyezett Räikkönenre. A következő körében elsőként sikerült 1:40 alá tornáznia a köridőt a Yas Marinában, mindhárom szektorban abszolút legjobb részidőt futva.
Hamilton visszatért a boxba, mindenki más viszont kint volt a pályán. Nico Rosberg a 16. helyről felugrott a 4-edikre, de hamarosan sokan megelőzték, köztük Robert Kubica, Sebastian Vettel és Jarno Trulli, valamint Nick Heidfeld, aki megkaparintotta a 2. helyet a BMW-vel. Ekkor már egyre többen próbálkoztak a lágy gumikkal.
A hajrában a két japán, Kamui Kobayashi és Kazuki Nakajima egymással küzdve beverekedték magukat a Q2-be, de Fernando Alonsónak ez nem sikerült a Renault-nál töltött utolsó versenyén. Kiesett a két Force India és a megpördülő Romain Grosjean is, míg Giancarlo Fisichella, akinek Ferrariján beragadt az első vezetőszárny állítható terelőlapja, s így az alulkormányzottsággal nem tudott megbirkózni, a legutolsó helyre került.
A második etap
Az időközben beálló szürkületben Kovalainen 1:40.983-as körrel kezdett, egy tizeddel lassabban, mint ahol a Q1 végén, épphogy továbbjutva, befejezte. Rövidesen át is váltott a lágy keverékről a keményebbre, miközben Hamilton kint a pályán a lággyal repítette ismét az élre McLarenjét.
A bírói posztokon előkerültek a sárga zászlók, mert Kovalainen McLarenje hajtásproblémák miatt megállt a pálya utolsó szektorában. Ekkor még 7 perc volt hátra az etapból, és Hamilton mögött Sébastian Buemi, valamint Trulli és Jenson Button következett a listán.
De csak addig, amíg Webber egy 1:40.357-es körrel nem pipálta le mindannyiukat, még mindig fél másodperccel elmaradva Ha,milton korábbi legjobbjától. Vettel vert rá 3 századmásodpercet, mielőtt Webber visszavette tőle a vezetést.
Még egy perc volt hátra, amikor Vettel és Button az feltornázta magát a tabella tetejére, ám Hamilton ismét odavágott, és a pályacsúcsot 1:39.695-re javította.
Rosberg kiszorította Räikkönent a legjobb tíz közül, míg Nakajimának azért úszott el az esélye a továbbjutásra, mert az egyik kanyar előtt túl későn lépett a fékre. Kiesett Kobayashi és Alguersuari.
A harmadik etap
A döntő szakasz kezdetére már lement a Nap, helyette a fényszórók világították meg a pályát. Buemi feltankolva 1:46.967-nél állította meg a stoppert. Kubica elsőre ennél is lassabb volt, Heidfeld viszont 1:44.563-mal mutatott utat a többieknek, amit egyelőre Vettel és Button sem tudott túlszárnyalni.
Az időközben 32 fokosra visszahűlt aszfalton a gumiknak ismét időre volt szükségük, hogy bemelegedjenek. A második körüket Webber, Kubica, Barrichello és Button is 1:42 alatt teljesítették, mielőtt Trulli feljött az élre a Toyotával.
Hamilton egyelőre utolsó volt, mert a 17-es kanyarnál lesodródott a csíkozott bukótérbe. Barrichello 1:41.952-vel ragadta magához a kezdeményezést, hogy aztán el is veszítse a helyét a 2 tizeddel gyorsabb Hamiltonnal szemben.
Trulli az utolsó előtti pillanatban beférkőzött közéjük, de még mindenkinek maradt egy köre a javításra. Webber meg is tette a magáét, átmenetileg az élre ugorva a Red Bull-lal, ám ez sem volt elég számára ahhoz, hogy megállítsa a tovább masírozó Hamilton és Vettelt. Barrichellót és Buttont azonban sikerült kordában tartania.
Abu Dhabi GP
Az időmérő edzések összesített eredménye
Végső sorrend
1. etap
2. etap
3. etap
P
Név
Csap
G
Ö
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
M
P
Köridő
K
1.
L. Hamilton
MCL
B
20
1.
1:39.873
6
1.
1:39.695
8
1.
1:40.948
6
2.
S. Vettel
RED
B
21
7.
1:40.666
7
2.
1:39.984
7
2.
1:41.615
7
3.
M. Webber
RED
B
21
8.
1:40.667
7
4.
1:40.272
7
3.
1:41.726
7
4.
R. Barrichello
BGP
B
24
6.
1:40.574
10
6.
1:40.421
7
4.
1:41.786
7
5.
J. Button
BGP
B
25
2.
1:40.378
11
3.
1:40.148
7
5.
1:41.892
7
6.
J. Trulli
TOY
B
24
3.
1:40.517
11
5.
1:40.373
7
6.
1:41.897
6
7.
R. Kubica
BMW
B
25
4.
1:40.520
11
8.
1:40.545
7
7.
1:41.992
7
8.
N. Heidfeld
BMW
B
24
5.
1:40.558
11
9.
1:40.635
7
8.
1:42.343
6
9.
N. Rosberg
WIL
B
25
10.
1:40.842
11
10.
1:40.661
7
9.
1:42.583
7
10.
S. Buemi
STR
B
27
11.
1:40.908
11
7.
1:40.430
9
10.
1:42.713
7
11.
K. Räikkönen
FER
B
20
14.
1:41.100
12
11.
1:40.726
8
12.
K. Kobayashi
TOY
B
17
12.
1:41.035
10
12.
1:40.777
7
13.
H. Kovalainen
MCL
B
16
9.
1:40.808
12
13.
1:40.983
4
14.
K. Nakajima
WIL
B
18
13.
1:41.096
11
14.
1:41.148
7
15.
J. Alguersuari
STR
B
19
15.
1:41.503
12
15.
1:41.689
7
16.
F. Alonso
REN
B
12
16.
1:41.667
12
17.
V. Liuzzi
FOR
B
10
17.
1:41.701
10
18.
A. Sutil
FOR
B
10
18.
1:41.863
10
19.
R. Grosjean
REN
B
12
19.
1:41.950
12
20.
G. Fisichella
FER
B
12
20.
1:42.184
12
Élő közvetítés
Amennyiben élőben szeretnétek nyomon követni az eseményeket, akkor katt IDE (angol kommenttel)