|
Honda - RA108
2010.01.20. 16:54
A valenciai versenypályán a 2008-as világbajnoki szezon újabb résztvevője, ezúttal a Honda Racing alakulat vitte pályára legújabb fejlesztésű konstrukcióját, a Honda RA108-at.
Az új autó január 29-én megrendezésre kerülő ünnepélyes bemutatója előtt a Honda vezetősége úgy döntött, hogy Rubens Barrichelloval a volán mögött megkezdik legújabb szerzeményük tesztelését. A 2007-es idény sajnálatos módon nem az előzetes remények szerint alakult a csapat számára, így érthető módon az RA108-as autótól remélik az előrelépést jelentő eredmények elérését.
A tavalyi modell vezethetőségével kapcsolatos problémákon igyekeztek javítani a Honda mérnökei, melynek érdekében egy teljesen új fejlesztési filozófiára alapozva született meg a jelenleg fehér színben pályára küldött négykerekű. Az autón látható homloklemezek, az új oldalsó kocsiszekrény és a motorburkolati elemek vonalvezetésén történtek ugyan apróbb finomítások, de külső megjelenésükben hagyományosnak mondható karosszériaelemekről van szó. Az RA108-as autó oldalsó elemein található légterelő szárnyak a tavalyi évben használt modelltől öröklődtek.
A 2007-es szezonban alkalmazott RA107-es versenyautónak elsősorban aerodinamikai szempontból voltak hiányosságai, melyek leginkább a nagyobb sebességről történő fékezések és a kanyarodások során az úttartási- és menetstabilitási jellemzőiben voltak tapasztalhatóak. Ezen hiányosságok orvoslása érdekében a Honda alkalmazni kívánta a „fresh eye" szemléletet, melynek eredményeképpen új szakembereket kezdett el alkalmazni a technikai osztály egyes területein. Ennek értelmében csatlakozott a csapathoz Loic Bigois, aki korábban a Williams alkalmazásában állt, és mára a Honda aerodinamikai szakembereként igyekszik kamatoztatni tudását, és az egykori Toyotás és BMW-és tervező, Jorg Zander, valamint a Ferrari hajdani technikai vezetője, Ross Brawn is, akik egytől-egyig a Honda Racinget fogják erősíteni az idei évtől kezdődően.
Az RA108-as autó motorburkolata körül elhelyezett légterelő elemek valamelyest a BMW-Sauber F1.08-as konstrukciót idézik, melyek talán Jorg Zander korábbi BMW-s tapasztalatainak eredményeképpen születtek meg ilyen formában. Annak ellenére, hogy a 2007-es évben használt modell rengeteg gondot jelentett a Honda technikai csapata számára, az RA108-as versenyautó aerodinamikai elemein nem feltétlenül volt szükség gyökeres változtatásokra, melyet a jelenleg bemutatott autón látható elemek is igazolnak. A fejlesztések során elvégzett szélcsatornai tesztelések kimutatták például, hogy a homloklemezeken elvégzett kisebb finomítások is már kedvezően befolyásolják az új autó kanyarokban tanúsított menettulajdonságait.
Az előzőekben említett homloklemezek és fordítólemezek tervezésénél alkalmazott filozófia még Geoff Willistől származik. Az elülső és a hátsó beépítésű homloklemezeknek természetesen más és más szerepe van, hiszen az oldalsó kocsiszekrény elején kialakított hűtőnyílás előtt lévő lapok kisebb, vagy nagyobb méretben történő elkészítése jelentősen befolyásolja a padlólemez alatt átáramló levegő mennyiségét, ami pedig a tapadási-, és úttartási jellemzőkre van nagy hatással.
Az RA108-as autó esetében ezeket az elemeket valamelyest nagyobb méretben készítették el, mint az a tavalyi esztendőben volt látható, bár a 2007-es év vége felé tesztelt változatot is ehhez hasonló kivitelű homloklemezekkel látták már el. Ezen légterelő elemek felső része a Ferrari által alkalmazott megoldáshoz hasonlóan lépcsőzetes vonalvezetést kapott, amelyhez egy kisebb méretben elkészített fordítólemez is társul az első kerékfelfüggesztés alsó keresztlengőkarja alá beépítve.
A fordító- és homloklemezektől elvárt aerodinamikai hatáshoz elengedhetetlen azonban a megfelelő kialakítású első légterelő szárny, amely jelen esetben a 2007-es év vége felé alkalmazott kivitel továbbfejlesztett változata. Az új szárny alsó vízszintes profilja mélyebbre ível az autó orrkúpja alatt, ami a megfelelő mennyiségű légáramlatot biztosítja az RA108-as padlólemezének irányába. A Honda a rivális csapatok által az eddigiekben bemutatott 2008-as fejlesztésekkel ellentétben magasabb építésű orrkúppal látta el az új autóját, amely nehezebbé tenné a McLaren, vagy akár a Williams által is használt, az orrcsúcs felett átívelő extra szárnyprofil esetleges alkalmazását. Innen kezdve egy kissé érdekessé válhat a helyzet, hogy talán az előzőekben említett kiegészítő szárnylemez, vagy a Honda által jelenleg bemutatott megoldás lesz kifizetődőbb, vagy esetleg a japánok előrukkolnak majd egy újabb kialakítású „orrszerkezettel".
Az RA108-as orrkúpjának alsó síkja valamelyest lejjebb került, és ezzel a korábbi változathoz képest valamelyest jobban közelít a vízszintes irányultsághoz.
Az első kerékfelfüggesztés tekintetében is történtek módosítások, hiszen az alsó keresztlengőkarok beépítési helyzetükből adódóan most közelebb kerültek a monocoque oldalához, és a felső lengőkarok beépítési módjának módosítása révén pedig egy teljesen új geometriát hoztak létre az RA108-as első kerékfelfüggesztési rendszerének.
Az oldalsó kocsiszekrény tekintetében van ugyan némi hasonlóság a 2007-es évben használt autóhoz viszonyítva, de a légbeömlő nyílás alsó részénél mélyebben ívelő, karcsúbb kialakítás szerint készült el az RA108-as esetében. A váll-lemezek kisebbek lettek, és az oldalsó karosszériára épített légterelő idomok beépítési hossza is módosult.
Az oldalsó kocsiszekrény felső részén kialakított kémények mérete is csökkent, melyek igen letisztult módon hordoznak egy-egy T-alakban kialakított légterelő elemet. A kémények geometriai méretéből és kialakításából adódó hűtési jellemzőkhöz igazodva történt az oldalsó burkolat felső felületén kialakított zsaluszerű hűtőnyílások kialakítása, amelynek velejárójaként a karosszéria alatt lévő hűtők nagyobb szögben (sokkal inkább felfelé irányítva, mint oldalsó irányban megdöntött pozícióban helyezték el) és a korábbi megoldásokkal ellentétben hátrébb kerültek. Mivel a 2008-as idényben életbe lépő új technikai szabályok miatt sokkal többet kell majd kibírniuk az autók sebességváltóinak, a Honda által alkalmazni kívánt új hűtési rendszer is ehhez az irányelvhez próbál igazodni.
Szintén a BMW-Sauber által alkalmazott megoldásra emlékeztet a motorburkolat hátsó részéből kinövesztett, a hátsó légterelő szárny előtt párhuzamos irányban elhelyezett kiegészítő légterelő lemez, amely viszonylag közel került a hátsó szárny alsó profiljához.
Az idei évben bevezetett új biztonsági előírások értelmében a Honda mérnökeinek is magasabbra kellett építeni a pilótafülke versenyző feje mellé eső oldalsó falát.
A Honda alakulat által jelenleg bemutatott RA108-as konstrukciót összevetve a már szintén bemutatott, többi 2008-as versenyautóval szemben elmondható, hogy a szemmel látható fejlesztések tekintetében egy kissé alacsonyabb szintet ütöttek meg. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy az idei évben sem lesznek képesek jelentősebb mértékű javulásra, hiszen a szezonnyitó futamig további tesztelések várnak még a csapatra, melynek eredményeképpen minden bizonnyal új aerodinamikai csomaggal indulnak majd az év első, ausztráliai nagydíján. Az RA108-as végleges külső megjelenését illetően sem kell már olyan sokáig várni, hiszen a csapat brackley-i gyárában január 29-én fogják leleplezni a végleges színezettel ellátott négykerekűt.
A Honda RA108 műszaki adatai
Karosszéria:
|
Méhsejt szerkezetű, préselt szénszálas anyag
|
Kerékfelfüggesztés:
|
Felső és alsó keresztlengőkarok elől és hátul; beépített rugók és lengéscsillapító elemek, amelyek működtetése nyomórudak segítségével történik
|
Lengéscsillapítók:
|
Showa
|
Kerekek:
|
BBS, kovácsolt magnézium
|
Gumik:
|
Bridgestone Potenza
|
Fékek:
|
Alcon féknyergek, szénszálas anyagból készült féktárcsák és fékbetétek
|
Kormánymű:
|
A Honda által kifejlesztett szervokormányzás
|
Kormánykerék:
|
A Honda által kifejlesztett, szénszálas anyagból összeállított kormánykerék
|
Elektronika:
|
Az FIA által előírt ECU
|
Sebességváltó:
|
Szénszálas anyagból készített ház; hátramenetet is tartalmazó 7 sebességes váltómű; félautómata, hidraulikus úton működtetett szerkezet
|
Kuplung:
|
Szénszálas anyagból készül
|
RA108 technikai adatok
Teljes hossz:
|
4700 mm
|
Teljes magasság:
|
950 mm
|
Teljes szélesség:
|
1800 mm
|
A Honda RA808E motor műszaki adatai
Megnevezés:
|
Honda RA808E
|
Űrtartalom:
|
2398 ccm
|
Hengerszám:
|
8
|
A hengerek elrendezése:
|
90˚
|
Fordulatszám:
|
max. 19.000 ford/perc
|
Szelepműködtetés:
|
Hengerenként 4 szelep; pneumatikus működtetés
|
Gázszabályzás:
|
Elektro-hidraulikus működtetés
|
Gyújtógyertya:
|
NGK
|
Olaj:
|
ENEOS
|
| |