|
Williams-Toyota FW30
2010.01.20. 16:57
A Red Bull Racing alakulathoz hasonlóan a Williams-Toyota istálló is a költségtakarékosság elvét szem előtt tartva mutatta be a 2008-as szezonra tervezett legújabb konstrukcióját, az FW30-at. A grove-i központú csapat mellőzve minden különösebb külsőséget, január 21-én délelőtt Nico Hülkenberggel a volán mögött pályára vitte Valenciában legújabb szerzeményüket.
A Williams technikai igazgatójának, Sam Michaelnek elmondása szerint az FW30-as névre hallgató konstrukció a tavalyi évben használt modell továbbfejlesztett változata. Az angol csapat a 2007-es idényben az azt megelőző szezonhoz viszonyítva mind a helyezéseket, mind pedig a megbízhatóságot tekintve valamelyest feljebb tudta ugyan magát tornázni a mezőnyben, de a 2008-as évtől természetesen további javulásra várnak. Sam Michael interjújában egy kellemes megjelenésű, a tapadás tekintetében megfelelő hatékonyságot produkáló és jó megbízhatósággal rendelkező autónak jellemezte az új modell elődjét, az FW29-es versenygépet.
„Az elmúlt években elvégzett fejlesztéseink eredményeképpen sikerült folyamatos javulást elérnünk a megbízhatósággal kapcsolatban, így joggal mondhatom, hogy jó alapokkal rendelkeztünk az új autó megépítéséhez. Ennek köszönhetően pedig nagyobb figyelmet tudtunk összpontosítani a teljesítményünket befolyásoló egyéb tényezők fejlesztésére." - nyilatkozta a Williams F1 technikai igazgatója, Sam Michael.
A fentiek ismeretében tehát túlzás nélkül állítható, hogy a 2007-es évben használt négykerekű jó alapot szolgáltatott a Williams mérnökeinek ahhoz, hogy technikai szempontból egy ütőképesebb autóval rukkoljanak elő az idén. Első ránézésre az FW30-as külső jegyeit tekintve elődjét idézi, bár a csapat jó néhány új elemmel látta azt el, legfőképpen a karosszériaelemek alatti területeket illetően. Az új autó súlyelosztásával kapcsolatban annyit tudni lehet, hogy a Bridgestone Potenza abroncsok teljesítményéhez igazodva az autó elülső része felé tolódott el az FW30-as tömegközéppontja, amelytől a Williams szakembergárdája egyértelmű előrelépést vár 2008-ban.
Az első légterelő szárnyat tekintve a három vízszintes profil, és az orrcsúcs felett átívelő extra idom is alapjában véve a 2006-os évben használt verziótól öröklődött. Az egyes tagok vonalvezetése és a felső elem előrébb nyúlása miatt viszont már felfedezhetőek némi eltérések, és bár van némi hasonlatosság a McLaren által használt változathoz képest, mégis ezen jegyek teszik a Williams számára egyedivé ezt az aerodinamikai elemet. Sam Michael csapata az FW30-as konstrukciót alacsonyabbra ívelő orrkúppal látta el, amely lehetővé tette, hogy a felette átívelő légterelő idom a tavalyi idény utolsó futamain alkalmazott szárnyelemhez viszonyítottan valamelyest szélesebb formát öltsön.
Az alacsonyabb építésű orrkúp azonban nemcsak az előzőekben említett extra szárnyat érintette, hanem az orrkúp két oldalán található két kisebb szárnyat is. A valamelyest szélesebb és kecsesebb vonalvezetést kapott légterelő idomok - amelyek egyikén helyezkedik el az FIA által kötelezően használandó televíziós kamera - kedvezően befolyásolja az első kerékfelfüggesztés aerodinamikai hatásfokát, javítva ezáltal az FW30-as elülső részének menetstabilitását a kanyarodások és a fékezések során egyaránt.
Az új autó első kerekeinél maradva a Williams továbbra is meg kívánta tartani az első fékek hűtésére már korábban kidolgozott légbeömlő nyílások kialakításának módját. A kerekek belső felületén három légbeömlő nyílást alakítottak ki, amelyek megfelelő sebességgel, és mennyiségben juttatják az első légterelő szárnyakról leváló légáramlatokat a féktárcsákhoz és a féknyergekhez. A versenyautó első fékrendszerének hűtését a Williams mérnökei az előzetes vizsgálatok során megpróbálták fokozni úgy, hogy a Ferrarinál is látott statikus kerékburkolati elemet alkalmazzák. Ez utóbbi kiegészítőt minden bizonnyal még a szezon első futamát megelőző teszteken látni lehet majd az FW30-as autókon, amelyek a fékhűtési feladatok mellett az első kereket aerodinamikai jellemzőin is képesek javítani.
Tovább haladva az autó hátsó traktusa felé, a homloklemezek, a fordítólemezek és az oldalsó kocsiszekrény megjelenését tekintve sem lehet forradalmian áttörő újításokról beszámolni. Annyi azonban látható, hogy az FW30-as autó új vonalvezetésű légterelő szárnyacskákat kapott. Módosult továbbá az oldalsó rész felső felületén lévő kémények vonalvezetése, melyek a motortéren átáramló levegő sebességét befolyásolva alakítja a V8-as erőforrás hűtési jellemzőit.
Az autó két oldalán található váll-lemezek is átestek némi ráncfelvarráson, melyek végighaladva az autó oldalsó síkján végül az előzőekben említett, vertikális irányban karcsúsításon átesett kéményekhez csatlakoznak.
A motorburkolat felső részén helyet kapott tovább egy-egy vízszintes irányultságú légterelő lap, amelyek más formában már szerepeltek ugyan az előző modellen is, de ezúttal eltérő keresztmetszetben, és az autó hátulja felé jobban ívelő formában került fel a 2008-as autóra.
A pilótafülkénél maradva látható - csakúgy, mint a már korábban bemutatott rivális csapatok autóin is -, hogy a versenyző feje mellé eső falmagasságot a biztonsági előírások szigorítása miatt magasabbra építették.
A 2008-as évben a többi csapathoz hasonlóan a Williamsnek is mellőznie kell a vezetést segítő rendszerek alkalmazását, mint például a kipörgésgátló használatát. Ennek eredményeképpen egy új fejlesztésű elektronikai rendszer kerül bevetésre, melyhez megfelelően hozzá kell igazítani az autó minden egyes elemét. A csapat mérnökei minden lehetséges eszközt, mint például a CFD-t (Számítógépes Folyadékdinamika), a szélcsatornát és speciális szoftverfejlesztő alkalmazásokat is felhasználtak az FW30-as új alkotóelemeinek és az új fejlesztésű sebességváltónak a megalkotásához.
A környezetkímélő politikát szem előtt tartva a csapat a hivatalos üzemanyag-beszállítójukkal, a Petrobrasszal karöltve egy olyan keveréket fejlesztettek ki, amely 5.75%-ban biológiai eredetű összetevőket tartalmaz.
Sam Michael nyilatkozatában elárulta, hogy a Williams további fejlesztéseket, illetve finomításokat fog elvégezni az FW30-as autón, és a soron következő tesztek eredményeképpen a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egy módosított aerodinamikai csomaggal lépnek majd pályára.
A Williams-Toyota FW30 műszaki adatai
Karosszéria:
|
Méhsejt szerkezetű, préselt szénszálas anyagból epoxy gyantával összeállított szerkezet
|
Első kerékfelfüggesztés:
|
Szénszálas anyagból készített felső- és alsó keresztlengőkarok, amelyek működtetése torziós rugókkal és nyomórudakkal történik
|
Hátsó kerékfelfüggesztés:
|
Szénszálas anyagból készített felső- és alsó keresztlengőkarok, amelyek működtetése torziós rugókkal és nyomórudakkal történik
|
Sebességváltó:
|
Williams F1 hét sebességes, szekvenciális félautomata váltómű, amely tartalmaz hátramenetet is. A sebességi fokozatok között váltás elektrohidraulikus úton történik
|
Kuplung:
|
AP, szénszálas anyagból készített
|
Lengéscsillapítók:
|
Williams F1 fejlesztés
|
Kerekek:
|
RAYS, kovácsolt magnézium
|
Gumik:
|
Bridgestone Potenza (Szélesség: 350mm (első), 375mm (hátsó)
|
Fékek:
|
6 dugattyús, AP féknyergek és szénszálas anyagból készült féktárcsák, valamint fékbetétek
|
Kormánymű:
|
Williams F1 fejlesztésű szervo kormányzás
|
Üzemanyag rendszer:
|
ATL Kevlar-erősítésű gumi üzemanyag tartály
|
Elektronikai rendszer:
|
MES
|
Üzemanyag:
|
Petrobras
|
Hűtési rendszer:
|
Marston olaj, víz, és sebességváltó hűtés
|
Pilótafülke:
|
hatpontos biztonsági öv, mely a pilóta vállainál 75mm-es szélességben készül; HANS rendszer; a pilóta testéhez anatómiailag tökéletesen megformált, kivehető vezetői ülés, amely Alcantara bevonattal van ellátva; tűzoltó készülék
|
A Toyota motor műszaki adatai
Hengerszám:
|
8
|
Űrtartalom:
|
2400 ccm
|
A hengerek elrendezése:
|
90˚
|
Szelepvezérlés:
|
pneumatikus
|
Üzemanyag-ellátó rendszer:
|
Toyota gyújtógyertya
|
Felhasznált anyagok:
|
A dugattyúk és a blokk elkészítéséhez alumíniumot, a főtengelyhez acélt, a hajtókarokhoz pedig titánt alkalmaznak
|
FW30 technikai adatok
Súly:
|
605kg a versenyzővel, a kamerával és a ballaszttal együtt
|
Tengelytáv:
|
3100mm
|
Teljes hossz:
|
4500mm
|
Teljes magasság:
|
950mm
|
Teljes szélesség:
|
1800mm
|
| |